What's Up - ‘Kleding slechtst presterende retailbranche’ – ABN AMRO
Event
- Symposium Thinking Textiles, 1 December 2023, Enschede – 1 december
Sector
- Prijsstijgingen van kleding in lijn met inflatie ex energie
- Waarde en volume, consumptie in spagaat
- ‘Kleding slechtst presterende retailbranche’ – ABN AMRO
- Omzet grootste webwinkels daalt voor het eerst
- E-commerce in al zijn facetten, as we speak…
- IMVO in de lift bij bedrijven, maar omzet en winst vallen tegen – EvoFenedex
- Ierse wolsector wil heffing op synthetische garens
- Garens verven kan op een milieuvriendelijke manier
Bedrijven
- De Bijenkorf schrapt 64 banen op hoofdkantoor
- Gaat de Bijenkorf na nieuw banenverlies warenhuizen V&D en Hudson’s Bay achterna? – Algemeen Dagbad
- Made.com stapt terug in de retail met shop-in-shop in Next
- About You verbetert ebitda aanzienlijk in tweede kwartaal, noteert lichte omzetgroei
- 25 jaar: De nuchtere aanpak van Summum maakt het zo’n succesvol merk
- Prénatal schrapt 24 banen op hoofdkantoor
- River Island ziet winst grotendeels verdampen
- Bij LVMH sprankelt het een stuk minder nu China vertraagt
- Hoe Kuyichi een biologische katoenrevolutie start met Cotton in Conversion
Textiel
- Hollands interieurmerk opent tientallen nieuwe winkels wereldwijd
Event
Symposium Thinking Textiles, 1 December 2023, Enschede
De stichting De Maere werd 75 jaar geleden opgericht ter bevordering en ondersteuning van het textielonderwijs in Enschede. Dit wordt gevierd tijdens een symposium op 1 December in Enschede. Het thema van het symposium is Thinking Textiles. We overdenken onze textielindustrie in verschillende facetten. Duurzaamheid is niet meer weg te denken. Het onderwerp manifesteert zich op verschillende gebieden, zoals o.a. energieconsumptie in productie, reduceren van afval, hergebruik van grondstoffen en innovatie van materialen. Thinking Textiles staat ook voor slimme textiel. Ook Modint is onderdeel van het programma, we verzorgen de workshop “Shared Impact”. Ga naar de link, selecteer je favoriete workshops en tot ziens daar!
Sector
Prijsstijgingen van kleding in lijn met inflatie ex energie
Consumentengoederen en -diensten waren in september in totaal 0,2 procent duurder voor de consument dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In augustus was de inflatie nog 3,0 procent. De prijsontwikkeling van energie heeft lang grote invloed op het verloop van de inflatie gehad. Het CBS maakt naast het algemene inflatiecijfer ook elke maand het inflatiecijfer bekend waar de prijsontwikkelingen van energie en motorbrandstoffen zijn uitgehaald. In september was energie ruim 57 procent goedkoper dan in september vorig jaar. In september was de inflatie zonder energie en motorbrandstoffen dus veel hoger dan het genoemde percentage van 0,2 procent, namelijk 5,5 procent. Zijn dit herkenbare percentages in schoenen en kleding? In onderstaande tabel zie je dat de prijsstijgingen voor kleding ongeveer in deze lijn liggen, behalve kinderkleding. De prijsstijging voor schoenen komt lager uit. In de grafiek onder de tabel zie je de ontwikkelingen op langere termijn, waarbij steeds stappen van 3 maanden genomen zijn vanaf december 2021 en ook steeds met dezelfde maand van het jaar ervoor wordt vergeleken.
Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100
Jaarmutatie per 2023 sept %
Herenkleding | 6,3 |
Dameskleding | 6,2 |
Baby en kinderkleding | 3 |
Kledingaccessoires | 7,5 |
Herenschoenen | 3 |
Damesschoenen | 2,1 |
Kinderschoenen | -1,3 |
Bron: CBS
Waarde en volume, consumptie in spagaat
In augustus 2023 hebben huishoudens 0,5 procent meer goederen en diensten aangeschaft dan in augustus 2022, meldt het CBS. Dit is de groei in volume, in waarde gemeten, dus inclusief inflatie, werd 7,8 procent meer besteed. Opnieuw kochten ze meer diensten, maar minder goederen. Aan voedings- en genotmiddelen hebben huishoudens 3,7 procent minder besteed, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, dan in augustus 2022. Ook kochten consumenten 0,8 procent minder duurzame goederen, zoals minder spullen voor de woning (afgerond -1 procent in volume en +5 procent in waarde), elektrische apparaten en kleding en textiel (-4 procent in volume, maar wel +7 procent in waarde). Consumenten schaften echter meer auto’s aan. Verder hebben huishoudens in augustus 1,1 procent meer overige goederen, zoals energie en artikelen voor persoonlijke verzorging, gekocht. Lees meer
‘Kleding slechtst presterende retailbranche’ – ABN AMRO
Kledingwinkels hebben al maanden te maken met dubbelcijferige dalingen in bestedingen. Geen branche doet het slechter, blijkt uit transactiedata van ABN Amro. Uit de transactiedata, die gecorrigeerd zijn voor de inflatie, blijkt dat kledingzaken in september 19 procent minder betalingen verwerkten dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat is veruit het hoogste percentage van alle retailcategorieën. Ook in de meeste andere maanden van dit jaar daalden de bestedingen bij kledingwinkels het hardst op jaarbasis. Alleen in juni deden meubelzaken het nog slechter, schrijft RetailTrends. Lees meer
Omzet grootste webwinkels daalt voor het eerst
De omzet van de 300 grootste webwinkels in Nederland is voor het eerst teruggelopen. In 2022 bedroeg de gezamenlijke omzet ruim 26 miljard euro, een daling van 2 procent vergeleken met het jaar ervoor. Dit blijkt uit de jaarlijkse Twinkle100, een overzicht van de grootste online retailers in Nederland. Lees meer
E-commerce in al zijn facetten, as we speak…
Open je deze nieuwsbrief meteen op donderdag 12 oktober, dan lees je dit op het moment dat in Utrecht het congres Shopping Today wordt gehouden. In 2023 hebben meer dan 500 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 21 expertgroepen zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Deze bluepapers worden nu gepresenteerd en zijn geschreven door professionals in de markt en geven je praktische tips, inzichten en best practices waarmee jij je grenzen kunt verleggen en jouw bedrijf een stapje verder kunt brengen richting de optimale customer experience. Modint droeg financieel bij aan Shopping Tomorrow en schreef mee aan de Bluepaper over Due Diligence wetgeving. Download hier gratis de bluepapers van 2023.
IMVO in de lift bij bedrijven, maar omzet en winst vallen tegen – EvoFenedex
Exporteurs hebben hun omzet en winst de afgelopen 2 maanden duidelijk zien afnemen.. 38 procent geeft aan dat de omzet terugloopt. Dat was in juli nog 26 procent. 40 procent van de bedrijven geeft nu aan hun winst te zien dalen. In juli was dat nog 34 procent. Dit blijkt uit de tweemaandelijkse Monitor Internationale Handel en Logistiek over september van ondernemersvereniging evofenedex en kredietverzekeraar Atradius. Lees meer
Ierse wolsector wil heffing op synthetische garens
De nieuw opgerichte organisatie Irish Grown Wool Council vraagt om € 1 miljoen staatssteun om de Ierse wolsector een impuls te geven.De regering in Ierland, maar niet alleen daar, moet ernstig overwegen om een heffing in te voeren op synthetische garens en stoffen. De textiel- en stoffenindustrie veroorzaakt bijna 10% van de CO2-emissies in de wereld en draagt ook fors bij aan het toenemende probleem van de microplastics. “Elke industriële sector moet de CO2-afdruk opnieuw onder de loep nemen. Er is op dat gebied een enorm potentieel voor natuurlijke producten zoals wol als alternatief”, schrijft Food & Agri business.
Garens verven kan op een milieuvriendelijke manier
De textielindustrie is een van de meest vervuilende sectoren ter wereld. Als het aan het Osse bedrijf Scy Dye ligt komt daar rap een einde aan. Het heeft een milieuvriendelijke verf-machine ontwikkeld, meldt het Brabants Dagblad. Lees meer
Bedrijven
De Bijenkorf schrapt 64 banen op hoofdkantoor
Warenhuisketen de Bijenkorf schrapt 64 banen op het hoofdkantoor in Amsterdam. Het bedrijf zegt dat de reorganisatie noodzakelijk is "gezien de uitdagende retail-omgeving", meldt de NOS. Lees meer
Gaat de Bijenkorf na nieuw banenverlies warenhuizen V&D en Hudson’s Bay achterna?
Opnieuw schrapt de Bijenkorf banen, na de winkels nu ook op het hoofdkantoor. En dat in een tijd dat het ene na het andere winkelbedrijf wankelt. Gaat het met het luxewarenhuis dezelfde kant op als V&D en Hudson’s Bay? Vraagt het Algemeen Dagblad zich af. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Made.com stapt terug in de retail met shop-in-shop in Next
Made.com maakt een comeback onder zijn nieuwe eigenaar middels een shop-in-shop in warenhuis Next, dat schrijft LinkedIn News UK. Made.com werd in november vorig jaar overgenomen door Next Retail Limited, nadat het failliet werd verklaard, schrijft FashionUnited. Lees meer
About You verbetert ebitda aanzienlijk in tweede kwartaal, noteert lichte omzetgroei
De verbetering in de kostenstructuren doet About You Group deugd in het tweede kwartaal van boekjaar 2023/2024. Het Duitse bedrijf weet namelijk zijn aangepaste ebitda (winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) te verbeteren van min 42,8 miljoen euro naar min 12,9 miljoen euro, zo blijkt uit de gedeponeerde kwartaalcijfers. Lees meer
25 jaar: De nuchtere aanpak van Summum maakt het zo’n succesvol merk
Nederlands modemerk Summum bestaat dit jaar 25 jaar en dat laat het normaal zo nuchtere merk niet zomaar voorbij gaan. De lancering van de jubileumcollectie ‘Celebrate in Style’ markeert de mijlpaal en moet haar klanten helpen belangrijke momenten te vieren, meldt FashionUnited. Lees meer
Prénatal schrapt 24 banen op hoofdkantoor
Baby- en peuterkledingketen Prénatal reorganiseert een aantal functies en bedrijfsprocessen op het hoofdkantoor. Daarbij gaan 24 banen verloren, meldt retailTrends. Lees meer
River Island ziet winst grotendeels verdampen
River Island ziet bijna zijn volledige winst verdampen. Dat blijkt uit cijfers, in handen van de Retail Gazette. Lees meer
Bij LVMH sprankelt het een stuk minder nu China vertraagt
De koersen van Europese luxewarenconcerns zoals LVMH, Burberry’s en Kering staan onder druk door de vertragende wereldeconomie. Tijdens de coronahausse kon het niet op en werd luxewarenconcern LVMH het waardevolste beursfonds van Europa. Maar de groei staat onder druk en de vraag naar dure drank is sterk gedaald. Woensdag ging de koers fors onderuit na de derdekwartaalcijfers, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Hoe Kuyichi een biologische katoenrevolutie start met Cotton in Conversion
Katoen is één van de meest vervuilende kledingmaterialen ter wereld. Nu dit steeds meer bekendheid krijgt, stijgt de vraag naar biologisch katoen snel. Maar er is een groot probleem: er is amper aanbod. Voor katoenboeren is het namelijk bijna onmogelijk om zelf de switch naar biologisch te maken. Kuyichi brengt daar verandering in. Het duurzame denim merk - in 2001 opgericht om een markt te creëren voor biologisch katoen - start een nieuwe revolutie die katoenboeren helpt in hun biologische transitie. Dit is Cotton in Conversion, schrijft FashionUnited. Lees meer
Textiel
Hollands interieurmerk opent tientallen nieuwe winkels wereldwijd
Eichholtz, een luxemerk uit Noordwijkerhout, opent in de hele wereld tientallen winkels. Deze week brengt het bedrijf een collectie uit van negentig meubelen, wanddecoraties en ontwerpen met The Metropolitan Museum of Art in New York, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).