Nieuwsbericht

What's Up - Verbod reclame fast fashion, maar TEMU verovert de wereld

Event

  • Neem deel aan het bezoek Olympische en Paralympische Winterspelen 2026 11 t/m 14 december 2023 (Milaan, Noord-Italië)

Sector 

  • Gezonde marge in kledingprijzen voor de industrie?
  • Advies: verbied reclame voor vliegtickets en fast fashion
  • 'Dit leidt tot grote rechtsonzekerheid’ - Webshops verliezen veel geld door strenge informatieplicht 
  • Niet design maar mode wijst op DDW weg naar veerkracht en zelfredzaamheid

Bedrijven 

  • Yumeko gelooft heilig in de druppel op de gloeiende plaat
  • Interview with Aniela Hoitink – CEO and Founder of Mycotex & Neffa
  • Sioen stopt garenproductie in Moeskroen: 79 banen op de tocht
  • Kinderkledingmerk Little Indians voortgezet
  • Rij van tientallen meters bij opening nieuwe kledingwinkel Fashiontiger in Utrecht
  • Shein op overnamepad: Neemt modemerk Missguided over van Frasers 
  • Vinted wil 200 miljoen ophalen met aandelen
  • Zara owner Inditex's suppliers to buy 2,000 tons of fibre recycled from cotton waste 
  • ‘Concurrenten Shein en Temu begraven strijdbijl’ 
  • TEMU daagt Amazon en Shein uit

AI

  • How AI is revolutionising fashion design and manufacturing processes

Textiel

  • Marge voor de industrie hersteld in textielprijzen?

 

Event
Neem deel aan het bezoek Olympische en Paralympische Winterspelen 2026 11 t/m 14 december 2023 (Milaan, Noord-Italië)
Wilt u meer weten over zakelijke kansen rondom de Winterspelen van 2026? Het Nederlands Consulaat-Generaal organiseert van 11 t/m 14 december een interactief sportbezoek aan Milaan en Noord-Italië onder de vlag van SportsNL. Bent u een Nederlands bedrijf dat actief is in de sport, grote (publieks)evenementen of anderszins zakelijk geïnteresseerd in de Spelen? Dan nodigen we u van harte uit om u aan te melden voor deze reis. Aanmelden met een gepersonaliseerde agenda met matchmaking kan tot en met 14 november. Lees meer

Sector 
Gezonde marge in kledingprijzen voor de industrie?

Als we op onderstaande grafiek af mogen gaan is de marge die in september 2020 bestond tussen de invoerprijzen en de afzetprijzen van textiel in september 2023 verdubbeld. Bedacht moet worden dat deze cijfers gelden voor de “kledingindustrie”, terwijl ook heel veel bedrijven voor het CBS onder “kledinggroothandel” vallen en daarmee onder andere statistieken. Sinds 2021 liepen de invoerprijzen sneller op dan de afzetprijzen, waarbij ook nog een keer geldt dat hogere kosten meestal niet meteen in hogere prijzen voor een klant kunnen worden doorberekend. En inkoopprijzen vormen niet de enige prijsstijgingen waarmee bedrijven geconfronteerd worden, denk aan energie en loonkosten. Een jaar geleden, najaar 2022, zijn de afzetprijzen flink verhoogd en begonnen de invoerkosten te dalen zodat er nu, per september 2023 8 procentpunt verschil tussen zit, tegen 4 procentpunt in 2020. Hiermee is niet gezegd dat dat de ideale waarde is en dat die zo blijft helaas, de invoerprijzen lopen zelfs weer iets op.

Tekst Modint, cijfers CBS

Advies: verbied reclame voor vliegtickets en fast fashion 
Reclame voor producten met een grote klimaatimpact zoals vliegtickets en fast fashion zou verboden moeten worden. Die aanbeveling doen gedragswetenschappers in een advies aan demissionair klimaatminister Rob Jetten, meldt BNR. Lees meer

'Dit leidt tot grote rechtsonzekerheid’ - Webshops verliezen veel geld door strenge informatieplicht 
Het cadeauseizoen staat voor de deur en daarmee breken voor online retailers gouden tijden aan. Al kunnen ondernemers die hun bestelproces niet goed hebben ingericht, voor onaangename verrassingen komen te staan. Rechters zetten namelijk sneller een streep door vorderingen inzake onbetaalde facturen. Redenen variëren van een onduidelijke tekst op de bestelknop tot een onjuiste productbeschrijving.Retailgigant Bol.com heeft de tekst op zijn bestelknop vorig jaar aangepast van ’bestelling afronden’ naar ’bestellen en betalen’ nadat de rechtbank een vordering van ruim €250 voor een niet-betaalde hometrainer afwees, schrijft de Telegraaf (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen). Lees meer

Niet design maar mode wijst op DDW weg naar veerkracht en zelfredzaamheid
Uitgerekend de modeontwerpers bieden deze DDW een keiharde reality check van een akelige toekomst van droogte en overstromingen. Maar ze tonen ook innovatieve en creatieve toepassingen van technologie. Zelfredzaamheid en schoonheid kunnen dus wel samen gaan, schrijft Designdigger. Lees meer

Bedrijven
Yumeko gelooft heilig in de druppel op de gloeiende plaat

Achter beddengoed van katoen en dons schuilt enorm veel milieuvervuiling en dierenleed. Het merk Yumeko maakt de wereld schoner en eerlijker met duurzaam beddengoed en badgoed en is daarom genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer 2023-2024. We gaan in gesprek met Founder en CEO Rob van den Dool over impact maken, vooroplopen en dillemma’s, schrijft ABN AMRO. Lees meer

Interview with Aniela Hoitink – CEO and Founder of Mycotex & Neffa
I had the pleasure of interviewing Aniela Hoitink, the CEO and Founder of Mycotex, to delve into the fascinating world of sustainable fashion and her groundbreaking innovation, Neffa. Aniela’s journey is one that exemplifies the intersection of science, technology, and design in the quest to create a more eco-friendly and ethical fashion industry. Read more

Sioen stopt garenproductie in Moeskroen: 79 banen op de tocht
De textielgroep Sioen Industries wil haar productieafdeling technische garens in Moeskroen sluiten. Daardoor staan 79 banen op de tocht, meldt de belgisceh zakenkrant de Tijd. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Kinderkledingmerk Little Indians voortgezet
Het Kindermodemerk Little Indians zal worden voorgezet met nieuwe collecties, speelgoed, servies en meer basis items. November Holding BV de eigenaar van het merk en de beeldrechten heeft de rechten overgedragen aan haar dochteronderneming November Retail BV die de voorraden heeft overgenomen. Sinds 1 oktober is de website weer live en vanaf 1 november zal er ook weer aan winkels verkocht gaan worden, meldt FashionUnited. Lees meer

Rij van tientallen meters bij opening nieuwe kledingwinkel Fashiontiger in Utrecht
De nieuwe kledingwinkel opende vrijdagochtend voor het eerst de deuren aan de Choorstraat in de binnenstad. De winkel is vooral populair bij jonge meiden, die waren dan ook massaal op komen dagen voor de opening, meldt DUIC. Lees meer

Shein op overnamepad: Neemt modemerk Missguided over van Frasers
Shein is het portfolio aan het diversifiëren. De Chinese online gigant neemt namelijk de merkrechten van Brits modemerk Missguided over van Frasers Group,meldt FAshionUnited. Lees meer

Vinted wil 200 miljoen ophalen met aandelen
C2c-platform Vinted wil 200 miljoen euro extra ophalen door aandelen te verkopen. Daarmee hoopt het bedrijf op een hogere waardering, voorafgaand aan een mogelijke beursgang, schrift RetailTrends. Lees meer

Zara owner Inditex's suppliers to buy 2,000 tons of fibre recycled from cotton waste 
Zara owner Inditex, the world's largest clothing retailer, said on Friday its suppliers would buy 2,000 metric tons of a raw material made out of cotton textile waste by Swedish company Renewcell.Renewcell is one of the world's first commercial-scale textile-to-textile recycling factories that helps clothing retailers replace virgin fibres with recycled textiles. It produces a textile pulp made from chemically recycled cotton waste, branded as Circulose, reports reuters. Read more

‘Concurrenten Shein en Temu begraven strijdbijl’ 
Komt er een einde aan de diverse rechtszaken tussen Chinese concurrenten Shein en Temu? Beide partijen zouden documenten hebben ingediend om de zaken terug te trekken, zo meldt nieuwsbureau Reuters. Lees meer

TEMU daagt Amazon en Shein uit
Een Consumer to Manufacturer platform? Dat zal wel andersom bedoeld zijn? Nee. TEMU.com (www.temu.com) bestormt de onlinewereld en neemt het op tegen platforms als Shein, Walmart, Target, eBay en Amazon. Geheim wapen is het gebruik van consumentendata die leiden tot Next Generation Manufacturing. De cirkel gesloten, consumentenvoorkeuren bepalen de manier van produceren en niet andersom. TEMU is in 2022 opgericht in Boston Mass. USA, heeft kantoren in Ierland en heeft als credo: Team up, Price down. Het presenteert zich als (vertaling) “online marktplaats die consumenten met miljoenen verkopers, fabrikanten en merken over de hele wereld verbindt met de missie om hen in staat te stellen hun beste leven te leiden. Temu streeft ernaar de meest betaalbare kwaliteitsproducten aan te bieden, zodat consumenten en verkopers hun dromen kunnen verwezenlijken in een inclusieve omgeving”. Hoe het werkt werd vorige week uiteengezet in een webinar

AI
How AI is revolutionising fashion design and manufacturing processes 

Leslie Riley, the co-founder & CEO at Polytropon which is an integrated software solutions provider, discusses how the fashion industry is leveraging AI and related softwares like Chat GPT and Generative AI to simplify production processes.The fashion industry is undergoing a revolution, and at the heart of this transformation is Artificial Intelligence (AI), writes Just-style.com. Riley believes that there has been a huge adoption and reception for AI and this is evident from the platform Chat GPT gaining 1 million users in just five days as opposed to apps like Spotify and Instagram.She continues to say there are many players in AI now, whether general platforms or specialised.

Just-style also writes: “The first thing to come through AI was feature recognition,” says Riley. “Feature recognition has been a part of our mobile phones for four to five years now. It picks up things from our images, and classifies it. We can even search our images on phone.” For instance, she begins explaining, how in the fashion realm domain-specific AI can pick up features related to the garment in the image. Once it recognises things, it can also deduce and make conclusions based on the visuals.As a matter of fact, companies are using AI to deduce physical properties from a scanned image of fabric. These physical properties can be then used in 3D modelling, suggests Riley. Whereas the features and deductions from the image can help with making predictions. Riley points out that the one thing AI is very powerful in is trend forecasting and sales forecasting. While she believes companies are using this already as when you shop in person or even online there are personalised recommendations. This becomes possible because platforms are enabled with bots which register these choices and tailor-make recommendations based on it.But the advent of AI in fashion doesn’t stop here. AI is used prominently in manufacturing and supply chains as well, especially for forecasting, inspection, connecting upstream to downstream, supplier to buyer, in optimisation and warehouses for moving things around.

Using generative AI for crafting the future of fashion
At the forefront of this AI revolution is generative AI, a technology that creates images and designs based on specified criteria. Whether it is human-like faces in a specific skin colour or hair style, generative AI can do it all.Riley says if you have a digital product and combine it with generative AI you can showcase the finished product.She continues: “The garment doesn’t exist, the people don’t exist and it works very well. Beyond generating faces or humans, the AI can generate absolutely anything in terms of garment design, fit, length, colours, shading, based on fashion, based on forecasting, based on trends currently. It can even crawl the internet and figure out what’s going to be in season. So this is where we are at.”Pointing to figures from McKinsey Global Institute occupation database, Riley highlights that in 2017, there were questions around when will Generative AI achieve human-level creativity with assumptions of seeing an average level of creation around 2030-45. However, this year, the data showcases we have already reached middle-level creativity from AI.

Textiel
Marge voor de industrie hersteld in textielprijzen?

Als we op onderstaande grafiek af mogen gaan is de marge die in september 2020 bestond tussen de invoerprijzen en de afzetprijzen van textiel in september 2023 weer hersteld. Bedacht moet worden dat deze cijfers gelden voor de “textielindustrie” waaronder ook de tapijtindustrie valt. Sinds 2021 liepen de invoerprijzen sneller op dan de afzetprijzen, waarbij ook nog een keer geldt dat hogere kosten meestal niet meteen in hogere prijzen voor een klant kunnen worden doorberekend. En grondstoffen en inkoop vormen niet de enige prijsstijgingen waarmee bedrijven geconfronteerd worden, denk aan energie en loonkosten. Begin 2023 zijn de afzetprijzen flink verhoogd en waren de invoerkosten al aan het dalen zodat er nu, per september 2023 weer 8 procentpunt verschil tussen zit. Hiermee is niet gezegd dat dat de ideale waarde is en dat die zo blijft helaas.

Tekst Modint, cijfers CBS