What's Up - Van deze concurrent wordt Nike het meest zenuwachtig
Event
- Circulair Textiel in Kopenhagen 24-25 april
Uitzending gemist
- Hoe produceer je duurzaam kleding in China? – BNR 18/03/24
Sector
- Prijzen kleding en schoenen februari 2024
- European Commission announces “Textiles of the Future” Partnership
- Subsidie MOOI: Industrie
- Subsidie MOOI: Biobased circular
- Nederlanders geven online miljarden uit: zo'n miljoen aankopen per dag
- Global Interest in Nearshoring ‘At a Record High and Rising’ QIMA Data Shows
- Chinese webwinkels winnen door kortingen en acties razendsnel aan populariteit
- In 2030 staat de stenen winkel in het teken van beleving: Geen winkelvoorraad, maar service wordt essentieel
- Grote platforms doen geen stap te veel om Brusselse regels te volgen
- Nederlandse retailmarkt licht gekrompen
Bedrijven
- Van deze concurrent wordt Nike momenteel het meest zenuwachtig
- Shein to Market Its Unique Supply-Chain Technology to Global Brands
- NYDJ launches wheelchair-fit jeans on qvc’s adaptive apparel storefront
- Shein faces a multi-front battle: sustainability, regulations and competition
- Kering waarschuwt voor tegenvallende verkopen van Gucci in Azië
Textiel
- Prijzen woningtextiel februari 2024
- The Future of Recycling Technologies
- 'Een nieuw kussen op een verouderd slaapsysteem werkt niet'
- De kunstgrasmatten uit Nijverdal liggen over de hele wereld
Event
Circulair Textiel in Kopenhagen
Op 24 en 25 april 2024 organiseert de Nederlandse ambassade in Denemarken in samenwerking met de Oost NL en Amsterdam Trade & Innovate een Collective Trade Event naar Denemarken in combinatie met een Nederlandse Lounge op Loop Forum in Kopenhagen. Circulair Textiel staat hierbij als thema centraal. Klik hier voor meer info. LET OP: Op vrijdag 22 maart van 14.00 tot 15.00 uur kun je meer over het event horen tijdens een teams webinar: Klik hier om deel te nemen aan de vergadering
Uitzending gemist
Hoe produceer je duurzaam kleding in China? – BNR 18/03/24
Wat drijft een ondernemer om internationaal aan de slag te gaan? Waar moet je als topbestuurder van een multinational op letten als je je producten gaat verkopen in Afrika, Azië of Zuid-Amerika? En hoe neem je de culturele achtergrond van je handelspartners mee in je strategie? Antwoorden op deze en nog veel meer vragen hoor je in ‘Internationaal ondernemen’, een serie gesprekken over zakendoen in het buitenland. Vandaag te gast is Reg Nelemans, oprichter en eigenaar van sportkledingproducent FashionPower BV. Het bedrijf uit Zundert produceert de kleding in het oosten van China. Maar hoe houdt Nelemans in de gaten of de productieprocessen op een duurzame manier verlopen? Luister hier terug
Sector
Prijzen kleding en schoenen februari 2024
Perioden 2024 | januari | februari |
Prijzen van Bestedingscategorieën | % | % |
Herenkleding | -2,9 | -4,6 |
Dameskleding | -7,5 | -2,2 |
Baby en kinderkleding | -0,3 | 3,2 |
Kledingaccessoires | -10.1 | -4,9 |
Herenschoenen | 2,2 | 1,6 |
Damesschoenen | 0,4 | -0,5 |
Kinderschoenen | 2,9 | 2,7 |
Bron: CBS
In februari ook uitverkoop in herenkleding
In januari noteerde het CBS al een flinke daling van de prijzen die consumenten voor dameskleding en voor accessoires betaalden, vergeleken met januari 2023. Terwijl deze prijzen in februari minder hard daalden ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, ging in februari de herenkleding wat harder in de uitverkoop. De prijzen van schoenen lijken zich constanter te ontwikkelen.
European Commission announces “Textiles of the Future” Partnership
the European Commission has announced 9 new European co-funded and co-programmed partnerships, including “Textiles of the Future”. The Textiles of the Future Partnership will be co-managed by the European Technology Platform for Future of Textiles and Clothing (ETP). With a deep knowledge in textiles research and a vast innovation network, ETP stands ready to bring that partnership into reality. More details on the Commission announcement can be found here.
Modint participates in this partnership, as Modint but also through NETFAS and ETP.
Subsidie MOOI: Industrie
Werkt u samen met andere partijen in een consortium aan innovatieve oplossingen met een multidisciplinaire aanpak? Helpen die onze klimaatdoelen te halen voor de industrie? Houdt u daarbij rekening met technische, sociale en andere factoren die de slagingskans vergroten? Vraag dan subsidie aan met de regeling MOOI: Industrie. Lees meer
Subsidie MOOI: Biobased circular
Werkt u aan een innovatie die helpt de productieketen te verduurzamen voor bouwstenen en toepassingen voor polyester of poly(ester)amide biopolymeren, op basis van koolhydraten (BioBased Circular)? Doet u dit samen met andere partijen in een consortium? En met een multidisciplinaire aanpak? Vraag dan subsidie aan met de regeling Biobased circular. Lees meer
Nederlanders geven online miljarden uit: zo'n miljoen aankopen per dag
Nederlanders deden afgelopen jaar 365 miljoen aankopen online. Dat zijn gemiddeld één miljoen bestellingen per dag. Vooral bij buitenlandse webwinkels geven we steeds meer uit, schrijft Thuiswinkel.org. Lees meer
Global Interest in Nearshoring ‘At a Record High and Rising’ QIMA Data Shows
Two-thirds of global businesses are interested in nearshoring and reshoring operations in 2024.The appeal of shorter supply chains is “at a record high and rising,” according to QIMA’s 2024 Sourcing Survey, released this week. After a year characterized by worry about inflation and geopolitics, more brands are looking to bring production closer to home in a bid to guard against further disruption.According to QIMA, which surveyed 800 businesses across an array of consumer product sectors, more than half of all respondents reported purchasing more goods from domestic and regional suppliers last year. The growth trajectory is expected to continue over the coming months, with nearly two-thirds of businesses across the globe—including 54 percent in the U.S. and 50 percent in the EU—saying nearshoring and reshoring are a part of their 2024 supply chain strategy, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article or read the summary below)
Summary
- Two-thirds of global businesses are interested in nearshoring and reshoring operations in 2024, with the appeal of shorter supply chains rising.
- More than half of all respondents reported purchasing more goods from domestic and regional suppliers last year, with growth expected to continue. πΊπΈ American businesses are increasingly interested in nearshoring and reshoring, with over 50% buying more from nearby suppliers in 2023 and confirming plans to continue in 2024.
- Fashion-related businesses were notably more restrained on China sourcing, with 28% reducing purchases from China in 2023. π¨π³ China remains a crucial supply chain partner despite trade tensions, with 89% of U.S. respondents planning to continue business with Chinese suppliers.
- Supply chain diversification is ongoing, with Vietnam emerging as a leading recipient of new business from U.S. companies in 2023, while China maintains its position as a top sourcing partner.
Chinese webwinkels winnen door kortingen en acties razendsnel aan populariteit
Make-up, gadgets of kleding. Shoppen in China - via internet - wordt snel populairder. Afgelopen jaar hebben Nederlanders bijna 9 miljoen bestellingen geplaatst bij Chinese webshops, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Lees meer
In 2030 staat de stenen winkel in het teken van beleving: Geen winkelvoorraad, maar service wordt essentieel
De stenen winkel krijgt in 2030 een andere invulling. Een kwart van de retailers heeft tegen die tijd geen voorraad meer in de winkel en zet beleving centraal, zo blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers Accountants N.V.. Retailers verkopen momenteel nog ruim 75 procent het assortiment in de winkel, terwijl 80 procent van de winkeliers in 2030 prioriteit geeft aan het bieden van een winkelervaring. Lees meer
https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-publicaties/diensten-en-sectoren/retail-and-consumer/retail-monitor-2024.html
Grote platforms doen geen stap te veel om Brusselse regels te volgen
De grootste digitale bedrijven zoals Meta, Tiktok, X en AliExpress hebben sinds een half jaar te maken met de Europese Digital Services Act. Die wet moet de rechten van de EU-burgers beschermen. Is er al verschil te zien? ‘De Europese Commissie slijpt de messen’, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees hieronder de samenvatting).’
Samenvatting
- De negentien grootste digitale platforms lijken minimale inspanningen te leveren om te voldoen aan de nieuwe DSA-regels.
- De Europese Commissie onderzoekt X en TikTok, waarbij vermoedens bestaan dat ze zich niet aan de regels houden.
- Nederlandse ACM bereidt zich voor op handhaving voor kleinere diensten.
- Digitale platforms moeten zich houden aan regels zoals het weren van kinderporno en discriminatie, en transparanter zijn over het wissen van accounts en berichten.
- DSA vereist dat grote platforms zoals Apple, Google, Meta, AliExpress en Booking.com beter toezicht houden op inhoud en meer keuze bieden aan gebruikers, bijv. over reclame en aanbevelingen.
- De Europese Commissie beweert dat er al veranderingen zijn opgemerkt in online omgevingen, maar experts zijn van mening dat platforms slechts het minimale doen om boetes te vermijden.
- TikTok, X (voorheen Twitter), en AliExpress worden onderzocht wegens mogelijke overtredingen van de wet, zoals onvoldoende bescherming van minderjarigen en verspreiding van illegale content.
- De Commissie benadrukt dat hoewel slechts enkele platforms momenteel onderzocht worden, dit niet betekent dat andere bedrijven volledig aan de wet voldoen.
- Europese Commissie versterkt handhavingsteam en waarschuwt dat overtreders miljardenboetes kunnen krijgen of zelfs uit de EU verbannen kunnen worden. π³π± Nederlandse ACM bereidt zich voor op handhaving van DSA voor kleinere diensten, maar de uitvoering is nog niet begonnen vanwege de ontbrekende 'uitvoeringswet'.
Nederlandse retailmarkt licht gekrompen
Uit recente gegevens van onderzoeksbureau Locatus blijkt dat de Nederlandse retailmarkt licht is gekrompen, met een daling van zowel het aantal verkooppunten als het totale aantal vierkante meters in de sector, schrijft Wonen360. Lees meer
Bedrijven
Van deze concurrent wordt Nike momenteel het meest zenuwachtig
Terwijl AI-aandelen volop in de belangstelling staan, lopen veel beleggers ook weg met Deckers Outdoors. De Amerikaanse schoenenfabrikant van onder meer de merken Hoka, Teva en Ugg maakt op de beurs in New York afgelopen jaren grote stappen en beleeft maandag een hoogtepunt met de opname in de brede S&P 500, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder)
Samenvatting
- Deckers Outdoors, met name met zijn merk Hoka, boekt aanzienlijke vooruitgang op de schoenenmarkt en vormt een opmerkelijke uitdaging voor Nike.
- Deckers Outdoors ervaart een stijging van de aandelenprestaties, gekenmerkt door de recente opname in de S&P 500-index.
- Hoka wint aan populariteit met zijn innovatieve dempingstechnologie, trekt ultrarunners aan en vormt een concurrentiebedreiging voor Nike.
- Deckers Outdoors behaalt opmerkelijke verkopen met zijn merk Ugg, gestimuleerd door aanbevelingen van beroemdheden en media-aandacht.
- CEO Dave Powers orkestreert een indrukwekkende groei voor Deckers Outdoors en breidt zijn wereldwijde aanwezigheid uit voordat hij de teugels doorgeeft aan Stefano Caroti.
- De aandelenreis van Deckers Outdoors kent een aanzienlijke groei sinds zijn debuut en bereikte een voorlopige piek van $ 933 met een stijging van 30% in het lopende jaar.
- Deckers, aanvankelijk een bescheiden sandalenzaak die in 1973 werd opgericht door Karl Lopker en Doug Otto, evolueert tot een groot succesverhaal dat de aanvankelijke verwachtingen overtreft.
Shein to Market Its Unique Supply-Chain Technology to Global Brands
Shein says it’s able to make affordable apparel by predicting customer demand and producing items in small quantities. Here’s how Shein has dominated the global fast-fashion market as it remains one of the least transparent e-commerce companies in the world, reports Wall Street Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article). China-founded Shein has built a bargain fashion empire with a pioneering small-batch manufacturing model. Now it is planning to open that up to global brands and designers. The move represents a shift in business strategy as Shein faces challenges in the U.S., its biggest market.
NYDJ launches wheelchair-fit jeans on qvc’s adaptive apparel storefront
One denim brand is working to make jeans more accessible for women who use wheelchairs.NYDJ announced Saturday it has launched its first wheelchair-fit jeans, an adapted version of its best-selling straight-cut style. Mark Peters, director of consumer experience at NYDJ, said the new denim will target an underserved market that the company has previously failed to address, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article or read the summary below)
Summary
- NYDJ launches wheelchair-fit jeans, catering to women who use wheelchairs.
- The adapted jeans are based on NYDJ's popular straight-cut style.
- Priced at $89, they're cheaper than standard straight-leg jeans by $20 to $30.
- Launched exclusively with QVC, NYDJ aims to address an underserved market.
- Features include a higher-rising back, lower-rising front, flat seams, and faux front pockets.
- Two years of trial and error were invested to perfect the fit and features.
- NYDJ anticipates interest from both existing and new customers.
- Additional silhouettes, like skinny and bootcut jeans, are planned for the future.
- QVC emphasizes inclusivity and innovation in its adaptive clothing collections.
- NYDJ hopes its initiative inspires other apparel brands to prioritize
Shein faces a multi-front battle: sustainability, regulations and competition
Popular fast fashion giant Shein is a global phenomenon however, it is facing a wave of challenges that threaten its breakneck growth. Indeed, these challenges are a hurdle to its growth but help is in hand in the form of Chinese government which helping it to navigate the challenges, writes FashionatingWorld. Read more
Kering waarschuwt voor tegenvallende verkopen van Gucci in Azië
De omzet van Gucci zal in het eerste kwartaal naar verwachting met 20% dalen ten opzichte van vorig jaar door tegenvallende verkopen in Azië-Pacific, met name China. Dat heeft Kering, het moederbedrijf van luxemerken als Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent, dinsdag nabeurs bekendgemaakt meldt het Financieele Dagblad.Gucci haalt ongeveer een derde van zijn omzet uit China, dat in economisch zwaar weer verkeert. De omzetwaarschuwing van de Parijse onderneming voor luxeartikelen staat in schril contrast met concurrenten als LVMH en Hermès die in weerwil van de moeilijke economische omstandigheden nog altijd goed presteren. Over heel 2023 zag Kering zijn omzet al met 4% dalen.
Doordat de Gucci verkopen op jaarbasis met 20% tegenvallen verwacht Kering dat de groepsomzet van de onderneming in het eerste kwartaal 10% lager uitvalt ten opzichte van de omzet van het eerste kwartaal van vorig jaar. Kering spreekt in dit verband van een ‘uitdaging’.Kering verwacht dat negatieve wisselkoerseffecten samen met de positieve effecten als gevolg van de overname van het parfummerk Creed, in juli vorig jaar overgenomen voor €3,5 mrd, de te rapporteren kwartaalomzet met 1% tot 2% zal drukken. Om minder afhankelijk te worden van de inkomsten van Gucci nam Kering vorig jaar voor €1,7 mrd ook een belang van 30% in het Italiaanse modehuis Valentino. De onderneming komt op 23 april nabeurs met zijn cijfers over het eerste kwartaal.
Textiel
Prijzen woningtextiel februari 2024
Perioden 2024 | januari | februari |
Prijzen van Bestedingscategorieën | % | % |
Vaste vloerbedekking en tapijten | 2,7 | 1,4 |
Meubelstoffen en gordijnen | 0,4 | 1,2 |
Beddengoed | -8,0 | -11,3 |
Tafel en toiletlinnen | 4,2 | 5 |
Bron: CBS
Prijzen beddengoed dalen
Terwijl de prijzen voor de consument voor tapijt, interieurstoffen in rustig vaarwater zijn gekomen en de prijzen voor tafel- en toiletlinnen stijgen, dalen de prijzen voor beddengoed. Zowel in januari als in februari werden prijsdalingen gemeten door het CBS. De percentages geven de prijsveranderingen weer ten opzichte van dezelfde maand in 2023.
The Future of Recycling Technologies
On Thursday 14 March, ETP hosted the second edition of our ITMA 2023 Revisited webinar series, focusing on recycling technologies, exploring recycled ring yarn with the combed process, and nonwoven technology for recycling. Watch the recording here or download the presentation
'Een nieuw kussen op een verouderd slaapsysteem werkt niet'
Veel mensen hebben schouder-, rug- en nekklachten. Hendrik Jan van Beek, eigenaar en adviseur van beddenspeciaalzaak Van Beek Bedden Rhenen, ziet het als een uitdaging om zijn klanten op een andere manier te adviseren. Hij legt in de column De Slaapspecialist (een maandelijks terugkerende rubriek in De Rijn Post) uit dat de problemen vaak complex zijn. Lees meer
De kunstgrasmatten uit Nijverdal liggen over de hele wereld
TenCate Grass is overgenomen door de Amerikaanse investeringsmaatschappij Leonard Green & Partners. Volgens de kunstgrasfabrikant biedt de overname nog meer ruimte voor groei. Het FD bezocht de fabriek in Nijverdal. ‘Een omzet van $2,5 mrd ligt in het vooruitzicht’, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder)
Samenvatting
- Kunstgrasfabrikant TenCate Grass is begin dit jaar overgenomen door de Amerikaanse investeringsmaatschappij Leonard Green & Partners.
- De omzet is gestegen van $300 mln in 2016 naar $1,5 mrd in 2023, met een winst van zo'n $200 mln.
- Ceo Michaél Vogel benadrukt dat de nieuwe aandeelhouder 'nog meer investeringsmogelijkheden' betekent.
- TenCate Grass produceert kunstgras met elf productielijnen, waarbij kleine groene plastickorrels worden omgezet in draden voor verschillende doeleinden, waaronder sportvelden en tapijten.
- Het bedrijf richt zich niet alleen op Europa maar is actief in meer dan veertig landen, met een groeiende afzetmarkt in de Verenigde Staten en andere warme gebieden zoals het Midden-Oosten en Australië.
- In het onderzoekscentrum worden grasmatten getest op eigenschappen zoals grip en slijtvastheid, terwijl alternatieve materialen voor rubber worden onderzocht.
- TenCate Grass werkt aan de ontwikkeling van kunstgras met één polymeer, dat makkelijker te recyclen moet zijn, in samenwerking met Exxon.