What's Up - Mode & textiel-industrie minder afhankelijk van Chinese halffabrikaten
Sector
- Bedrijven minder positief over investeringen, technologie van belang
- ACM: duurzaamheidsinitiatief Thuiswinkel past binnen concurrentieregels
- Nieuw bij Detex: praktijkgerichte leergang modemarketing
- Fashion retailers urged to take responsibility for overconsumption
- Mode & textiel-industrie minder afhankelijk van Chinese halffabrikaten
- Onderzoek: Nederlandse bedrijven onvoldoende voorbereid op de Europese AI-wet
- The True Cost of Sustainable Fashion | What Exactly Are We Paying For?
- Innovation Amidst Crisis: Textile Recycling’s Wake-Up Call
Bedrijven
- Uniqlo’s moederbedrijf Fast Retailing groeit omzet en operationele winst in eerste halfjaar 2024
- Esprit onderhandelt met mogelijke investeerder
- Bijenkorf-eigenaar neemt KaDeWe over
- M&S tests clothing recycling for net zero by 2040
- Shein faces boycott over forced labor allegations
- Rituals boekt fors meer winst: veel vraag naar crèmes en geurtjes
- Actie tegen 'fast fashion' bij H&M in Sittard
Sector
Bedrijven minder positief over investeringen, technologie van belang
De verwachtingen van ondernemers in de industrie en de dienstverlening voor de omvang van hun investeringen zijn in maart 2024 minder positief dan vorig jaar. Ondernemers in de industrie zijn het minst positief gestemd, in de bedrijfstak vervoer en opslag daalden de verwachtingen het meest. Financiële beperkingen worden het meest genoemd als belangrijkste belemmering bij het doen van investeringen. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van maart 2024. Financiële beperkingen, zoals gebrek aan middelen of te hoge kosten van financiering, worden het meest genoemd als belemmering bij het investeren. Technologie wordt het meest genoemd als belangrijkste investeringsgebied. Ruim 88 procent van de bedrijven geeft aan in zaken als digitalisering of automatisering te investeren om toekomstbestendig te blijven. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/bedrijven-minder-positief-over-investeringen
ACM: duurzaamheidsinitiatief Thuiswinkel past binnen concurrentieregels
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geen bezwaar tegen de lancering van een nieuwe sectorbrede duurzaamheidsstandaard van de vereniging voor e-commerce sector Thuiswinkel.org (Thuiswinkel). Het initiatief van Thuiswinkel biedt webwinkels de kans om te verduurzamen op een voor de consument herkenbare wijze, zonder nadelige gevolgen voor de concurrentie. Dit initiatief laat zien dat de concurrentieregels geen belemmering hoeven te zijn om duurzaamheidsafspraken te maken. Lees meer
Nieuw bij Detex: praktijkgerichte leergang modemarketing
Speciaal voor werkenden in de moderetail die hun marketingkennis willen verbreden en hun carrière een boost willen geven, lanceert Detex Opleidingen de leergang Modemarketing. In tegenstelling tot gebruikelijke marketingopleidingen is deze leergang volledig gericht op de mode-branche, met een nadruk op de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied. Lees meer
Fashion retailers urged to take responsibility for overconsumption
Third party fashion platforms were asked to take responsibility for their role in creating textile waste as well as improving the supply chains of their brand partners at the OECD Forum on Due Diligence in the Garment and Footwear Sector, writes Global data. The OECD panel discussion titled 'The role of retailers in building responsible supply chains' explored what is expected of fashion retailers under the OECD guidance, the challenges retailers face when carrying out due diligence with brand partners and how retailers can promote responsible business conduct across the brands and products they engage with.The session's first panellist admitted retailers have an influence over the brands they work with so should use this in the right way. The panellist noted that transparency is the most basic aspect of due diligence so having a transparency pledge should be "an absolute minimum".iven the expansion of the International Court, the speaker also suggested that any brand with production in countries covered by it should sign onto the court as a precondition of selling on a retail platform.
The panellist said: "This would be very concrete and also quite easy to measure and implement."Plus, it was noted that retailers have responsibility over their own online algorithms that "push people towards overconsumption".The panellist continued: "We all know returns is a big driver of waste these days so there is also an environmental responsibility for retailers to not entice consumers to buy too much and then send half of it back."The second panellist echoed this sentiment by explaining the scope of brands that retailers can put on their platforms, means they have an opportunity to "drive responsible business conduct through the industry".Achieving this is all about "setting expectations in an aligned way," the second speaker added.The OECD guidance and regulations that are coming will help but a major challenge for third party retailers is transparency because a third party retailer is an extra step removed from both the brand itself and the supply chain behind it, but there are solutions to help support that.
The second speaker noted the retailer's buyers are often the ones with the direct brand relationships. This led on to the third panellist sharing that in the first instance it should be buyers receiving education and training on how to open the conversation with brands and understand the importance of due diligence and how that's impacting business relationships from the start.The third panellist stated retailers should not see themselves as a "judge, jury and executioner" but that does not mean they should shirk their responsibility to work within the due diligence framework.The third panellist explained giving brands self-assessment questionnaires can aid with transparency, but the second panellist argued brands want to standardise expectations from retailers across the board.The second panellist continued that if a retailer wants a brand to make a change to a product to make it more sustainable, brands want retailers to understand they need time to do this.In other words, the panellist said we all must ask: "How can we get a consistent, aligned, timely approach from retailers to brands?"During the OECD's ‘Binding company-union agreements and their role in due diligence’ session panellists argued agreements must be equally binding for apparel brands, suppliers and garment workers. Read
Mode & textiel-industrie minder afhankelijk van Chinese halffabrikaten - Hoe de afhankelijkheid van de mode-industrie van China zich heeft ontwikkeld
Het aantal bedrijven dat afhankelijk is van halffabrikaten en goederen uit China is afgenomen. Dit is het resultaat van een recente enquête van het Ifo-instituut, dat de enquête al in 2022 heeft uitgevoerd, schrijft het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Hoe heeft de situatie in de mode-industrie zich ontwikkeld? Aan de bedrijven werd gevraagd of ze momenteel afhankelijk zijn van belangrijke intermediaire inputs (industrie) of goederen (handel) uit China. In vergelijking met de laatste enquête twee jaar geleden valt op dat hun aandeel zowel in de maakindustrie als in de groot- en detailhandel sterk is gedaald. Volgens de in München gevestigde economische onderzoekers is momenteel gemiddeld 37% van alle industriële bedrijven in Duitsland afhankelijk van belangrijke tussenproducten uit China. In februari 2022, vlak voor het begin van de oorlog in Oekraïne, was dat 46%. Met respectievelijk 35% en 36% zegt een vergelijkbaar aantal bedrijven in de groot- en detailhandel afhankelijk te zijn van belangrijke goederen uit China. Twee jaar geleden waren dat respectievelijk 44% en 43%.
In vergelijking met andere sectoren van de economie of het gemiddelde van 37% is de mode-industrie nog steeds aanzienlijk afhankelijker van halffabrikaten uit China. In de Ifo-enquête gaf 52% van de bedrijven aan er afhankelijk van te zijn. Hierdoor is ook bij kledingfabrikanten het aantal bedrijven sterk gedaald. In 2022 was dat nog ruim 60%. In de textielindustrie zijn de afhankelijkheden lager dan bij modefabrikanten. 43% geeft aan dat ze niet zonder tussenproducten uit China kunnen in de productie. In de laatste enquête was dat bijna 60%. Er zijn nog sterkere afhankelijkheden van China dan in de mode-industrie, bijvoorbeeld in de auto-industrie (59%) en bij fabrikanten van gegevensverwerkende apparatuur (65%), d.w.z. pc's, laptops en dergelijke. Fabrikanten van onder meer drukwerk (11%) en papier (ook 11%) zitten ver onder het gemiddelde. "In vergelijking met de enquête van 2022 is het aandeel bedrijven dat belangrijke tussenproducten uit China betrekt echter in bijna alle industriële sectoren gedaald", zegt Andreas Baur, co-auteur van de studie.
Politieke onzekerheden zetten aan tot heroverweging
De diversificatie van toeleveringsketens en daarmee het verminderen van afhankelijkheden is nog steeds het centrale motief voor fabrikanten die hun import uit China willen verminderen. Ongeveer 80% van de bedrijven noemde dit als reden. Dat zijn er bijna evenveel als in 2022. Een belangrijke drijfveer is de huidige politieke onzekerheid. Voor twee derde van de bedrijven speelt dit een belangrijke rol. "De Russische agressie heeft bedrijven dus ook duidelijk bewuster gemaakt van de geopolitieke risico's met betrekking tot China", zeggen de onderzoekers van het Ifo-instituut.
De bedrijven die van plan zijn hun invoer uit China te verminderen, hebben volgens de enquête ook aangegeven hoe ze deze willen vervangen. In vergelijking met de resultaten van 2022 valt op dat het aantal mensen dat afhankelijk is van import uit andere niet-Europese landen toeneemt. Tegelijkertijd richten minder bedrijven zich op de directe inkoop van halffabrikaten uit Duitsland of andere Europese landen. Al met al zou de ontwikkeling weg van de afhankelijkheid van China snel aan kracht kunnen verliezen. Een vooruitblik laat zien dat het aandeel van degenen die hun import uit China in de toekomst willen verminderen, krimpt. "Twee jaar geleden was bijna elk tweede industriële bedrijf van plan om dit te doen. In de huidige enquête is dit aandeel gedaald tot 38%", zegt Lisandra Flach, directeur van het Ifo Center for International Economics.
Onderzoek: Nederlandse bedrijven onvoldoende voorbereid op de Europese AI-wet
Met de historische goedkeuring van de EU-AI Act (AIA) door het Europees Parlement, staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk in de regulering van kunstmatige intelligentie binnen de Europese Unie, schrijft Emerce. Lees meer
The True Cost of Sustainable Fashion | What Exactly Are We Paying For?
In an era stained by fast fashion and hyper-production, sustainable brands are pioneering a way for change, introducing a series of quality, durable, and ethically-made pieces to a poorly saturated market. All of these factors – the better materials, the living wage compensations, the longevity – get totaled up into the cost of sustainable products, leveraging them at slightly higher price points when compared to the faster fashion alternatives, writes Luxiders. Read more
https://luxiders.com/the-true-cost-of-sustainable-fashion-what-exactly-are-we-paying-for/
This AI Tool is Fighting Fashion’s Uyghur Forced Labor Problem. For Free
An AI-powered tool designed to sniff—and snuff—out Uyghur forced labor risks in the global apparel supply chain began, in part, as a way to help Laura Murphy catch some Zzzs.Murphy was until recently a professor of human rights and contemporary slavery at Sheffield Hallam University’s Helena Kennedy Centre for International Justice, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login toread the complete article or read the summary below)
Summary
- Supply Trace, an AI-powered tool, aims to detect and combat Uyghur forced labor in the global apparel supply chain.
- Laura Murphy, a former professor, and Shawn Bhimani, an assistant professor, collaborated to develop Supply Trace.
- Supply Trace utilizes machine learning and human intelligence to analyze data points connecting buyers and suppliers.
- The tool aims to make information accessible for free, contrasting with platforms that charge high fees for similar data.
- Supply Trace assists companies in identifying potential risks in their supply chains, especially regarding forced labor.
- The tool's importance extends beyond the U.S., as other countries implement similar forced labor import bans.
- While AI can flag potential risks, human verification is crucial to minimize false positives and ensure accuracy.
- Supply Trace's goal is not to shame companies but to facilitate compliance with laws and improve transparency in supply chains.
- There are discussions about expanding the database to include data on other industries and geographies, such as cotton production in Turkmenistan.
- Collaboration and transparency are key to addressing forced labor issues effectively in global supply chains.
Innovation Amidst Crisis: Textile Recycling’s Wake-Up Call
The UK’s Textile Recycling Association (TRA) shocked the industry last week with an alarmist claim that the country’s textile recycling sector is on the brink of collapse due to global market challenges.Juxtaposing the downfall of Renewcell with the $600 million investment in Syre, the state of the industry is challenging, at best, and baffling at worst—even innovators who have escaped the “valley of death” are struggling while capital continues to flow into new ideas, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login toread the complete article or read the summary below)
Summary
- The UK's Textile Recycling Association (TRA) issued a warning about the potential collapse of the country's textile recycling sector due to global market challenges.
- Fast fashion and lack of supply chain integration are exacerbating the problem.
- Industry leaders emphasize the importance of point-of-source diversion to reduce waste.
- Regulatory shifts are creating pressure for immediate action to prevent further consequences.
- First movers can capitalize on waste-to-product solutions.
- The convergence of wasteful industries and environmental crises necessitates urgent attention.
- MyGroup supports the call for immediate action and extended producer responsibility (EPR) schemes.
- Martin Stenfors highlights transportation costs and the influx of fast fashion as challenges.
- Separating collection for recycling from collection for reuse could increase the value of items.
- EPR schemes have potential but need to direct funds effectively, according to Karla Magruder.
- Constanza Gomez notes challenges in secondhand markets and fiber-to-fiber recycling.
- Changing global trade conditions impact export volumes and require adaptation.
- The UK government is considering policy proposals to minimize textile waste.
- The industry needs to find a balance across collecting, sorting, reuse, resale, and recycling.
- Innovation and change are necessary to incentivize collection and improve infrastructure.
Bedrijven
Uniqlo’s moederbedrijf Fast Retailing groeit omzet en operationele winst in eerste halfjaar 2024
Fast Retailing Co., Ltd., groeit zijn omzet én de operationele winst in de eerste zes maanden van boekjaar 2024. Het moederbedrijf van Uniqlo spreekt van ‘record-prestaties’ wat betreft de Uniqlo-activiteiten in Noord-Amerika, Europa en Zuidoost-Azië, zo staat in de financiële update, meldt FashionUnited. Lees meer
Esprit onderhandelt met mogelijke investeerder
Esprit voert gesprekken met een potentiële investeerder. Dat bevestigt de modeketen aan de The Wall Street Journal. Volgens de zakenkrant gaat het om een internationale private equity firma. Lees meer
Bijenkorf-eigenaar neemt KaDeWe over
Het Berlijnse warenhuis KaDeWe komt in handen van de Central Group. Volgens het Duitse Handelsblatt heeft de Thaise investeringsmaatschappij het failliete warenhuis voor 1 miljard euro overgenomen van het eveneens failliete Signa, meldt RetailTrends. Lees meer
M&S tests clothing recycling for net zero by 2040
Marks and Spencer (M&S) is aiming to be a net zero business by 2040 and has launched a £1 million fund to accelerate this goal. The Plan A Accelerator Fund will support innovative projects with existing and new suppliers writes FashionatingWorld. Read more
Shein faces boycott over forced labor allegations
Renowned for its globally affordable clothing, online fast-fashion retailer Shein faces a mounting boycott campaign amid allegations of being involved in the forced labor of Uyghur Muslims in China, writes FashionatingWorld. Read more
Rituals boekt fors meer winst: veel vraag naar crèmes en geurtjes
Rituals zag vorig jaar de winst met ongeveer twee derde stijgen. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Nederlandse beautymerk. Een winkel van Rituals in Madrid, een van de ruim 1100 vestigingen van het Nederlandse beautymerk, meldt de Telegraaf. Lees meer
’Bristol mogelijk weg uit ons land’
Imago van ’budgetketen’ speelt bedrijf parten De kwakkelende schoenen- en kledingketen Bristol overweegt zich terug te trekken uit Nederland. Dat melden ingewijden aan De Telegraaf. Bristol, met tachtig winkels in Nederland en 120 in België, lijdt al jaren verlies. Afgelopen zomer meldde het bedrijf dat het ook in 2022, tegen de verwachtingen in, geen winst wist te maken. Voor het eerst sinds 2016 werd wel operationele winst geboekt, maar onder de streep stond een verlies van ruim een half miljoen euro. Dat kwam door de activiteiten in Nederland, zei de in 2018 aangetreden ceo Elise Vanaudenhove tegen de Vlaamse zakenkrant De Tijd. „Het jaar begon met twee weken lockdown. Nadien stortte het consumentenvertrouwen in, terwijl de concurrentie er groter is dan in België.” Volgens ingewijden kijkt Bristol nu serieus naar een vertrek uit Nederland. Vanaudenhove, de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf, wil dat niet bevestigen. „Wij werken hard aan de in Nederland. Het klopt dat dat niet makkelijk is, maar dat wil zeker niet zeggen dat wij het onmogelijk achten.”
Actie tegen 'fast fashion' bij H&M in Sittard
Activisten van Extinction Rebellion hebben zaterdag bij kledingwinkel Hennes&Maurits in Sittard actie gevoerd tegen de vervuilende kledingindustrie.Ze hingen tweedehands kleding in de rekken met daaraan een briefje met de boodschap 'Neem mij mee!', meldt Dagblad de Limburger. Ook voorzagen ze de nieuwe kleding van roze briefjes met daarop een korte tekst over de impact van 'fast fashion' op het milieu.Bij H&M-vestigingen in Den Haag in Assen werden soortgelijke 'guerilla-acties' gehouden. De klimaatactivisten hebben al laten weten dat het niet bij één keer blijft en ze van plan zijn terug te komen.