Nieuwsbericht

What's Up - Action wil er nog eens 1.300 winkels bij

Events

Sector

  • Parliament backs tighter EU rules for toy safety
  • Consumenten beter beschermd tegen misleidende duurzaamheidsclaims
  • Startup: financiering van de overheid

Bedrijven

  • Shoeby laat klanten kleding personaliseren
  • Damesmodeketen Le Ballon laat miljoenenschuld achter
  • Action wil er nog eens 1.300 winkels bij
  • Casa heeft nieuwe eigenaar
  • Discountketen Kik mag hier nu ’echt gas geven’: Action-rivaal ziet uitbreiding naar 250 winkels

Textiel

  • Why  YKK is changing its zipper material


Sector
Parliament backs tighter EU rules for toy safety

The draft rules aim to decrease the number of unsafe toys sold in the EU single market and better protect children from toy-related risks. On Wednesday, Parliament approved its position on revamped EU rules on toy safety with 603 votes in favour, 5 against and 15 abstentions. The text responds to a number of new challenges, mainly stemming from digital toys and online shopping, and converts the existing directive into a directly applicable regulation. Read more

Consumenten beter beschermd tegen misleidende duurzaamheidsclaims 
Consumenten krijgen betere duurzaamheidsinformatie over producten en diensten. Nu vindt er nog regelmatig misleiding plaats, omdat diverse duurzaamheidsclaims als ‘groen’ of ‘milieubewust’ niet of onvoldoende zijn onderbouwd. Deze nieuwe regels voor betere consumentenbescherming (Empowering the Consumer for the Green Transition) gelden vanaf medio 2026 overal in de EU. Lees meer

Startup: financiering van de overheid
Met overheidsgeld investeren in je startup. Of bij de overheid financiering aanvragen voor startkapitaal van je scale-up. Daar denk je misschien niet direct aan. Toch zijn er veel mogelijkheden, melKoophandel. Lees meer

Bedrijven 
Shoeby laat klanten kleding personaliseren

Nederlandse modeketen Shoeby slaat aan het personaliseren. Het bedrijf begint namelijk met Shoeby Atelier, een evenement waarbij klanten items kunnen laten ‘customizen’, zo is te lezen in een persbericht. Lees meer

Damesmodeketen Le Ballon laat miljoenenschuld achter 
Le Ballon, die in december failliet ging, laat een schuld van zo’n €2,5 miljoen achter. Dat blijkt uit het tweede faillissementsverslag van de curator.De Belastingdienst heeft een vordering ingediend van bijna €1 miljoen. Daarnaast staat er bij 157 concurrente crediteuren, zoals leveranciers, een bedrag van tegen de €1,5 miljoen open. Het UWV heeft nog geen vordering ingediend voor doorbetaling van de lonen van de medewerkers, schrijft de Telegraaf. Lees meer

Action wil er nog eens 1.300 winkels bij
Action ziet nog ruimte voor 1.300 extra winkels in Europa. Dat meldt het Duitse Lebensmittel Zeitung. Lees meer

Casa heeft nieuwe eigenaar
AAS Retail AB, bekend van de Zweedse warenhuisketen Ahlens, heeft een meerderheidsbelang in Casa verworven. Met deze nieuwe eigenaar gaat de home & living interieurketen zich opnieuw positioneren, meldt RetailTrends. Lees meer
https://retailtrends.nl/news/72437/casa-heeft-nieuwe-eigenaar

Discountketen Kik mag hier nu ’echt gas geven’: Action-rivaal ziet uitbreiding naar 250 winkels
Personeel vinden én vasthouden is wel een uitdaging. . Discounter Kik groeit hard in Nederland. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar goedkope artikelen en daar profiteert het Duitse bedrijf van. „Ik denk dat 250 winkels in Nederland mogelijk is”, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder)

Kik's groei en uitdagingen (samenvatting)

  • Kik, een Nederlands modemerk, breidt uit in Nederland, met plannen om 250 winkels te ope-nen.
  • Het bedrijf heeft zwaar geïnvesteerd in marketing en heeft een aanzienlijke toename van het aantal klantbezoeken gezien
  • Het bedrijf heeft ook een afname gezien van klachten van klanten en klachten over de kwali-teit van de producten.
  • Het bedrijf heeft een toename van de klantloyaliteit gezien,  klanten wenden zich tot discoun-ters als gevolg van de hoge inflatie.
  • Het bedrijf heeft het afgelopen jaar twee nieuwe winkels geopend in Nederland, waarvan de eerste in 2019 werd geopend.
  • Het bedrijf is momenteel actief in bijna 4200 winkels in zeven landen, waarvan 2400 in Duits-land.
  • Het bedrijf staat voor een grote uitdaging op het gebied van klantenservice,  vooral met de hoge kosten van training en training van werknemers.
  • Het bedrijf richt zich ook op kleine, innovatieve oplossingen, zoals een welkomstpakket voor nieuw personeel en goed management.
  • Het bedrijf richt zich ook op 'spanning in vergelijking met actie', met een focus op het leveren van een uitgebreid assortiment producten, waaronder kleding, ondergoed en een non-foodassortiment.

Zando launches international unit to counter Shein and Temu in South Africa 
South African online fashion retailer Zando on Thursday launched an international e-commerce division called Zando Global in the hopes of taking on fast-fashion Chinese e-commerce retailers Shein and Temu at home.The rapid rise of Shein and Temu - driven by robust demand for their low-priced apparel like $10 tops and $5 biker shorts - is putting pressure on local brick-and-mortar and online fashion retailers to find ways to respond to their budget prices, reports Reuters. Read more

Textiel
Why YKK is changing its zipper material 

YKK Corporation announced this week it will begin transition from conventional aluminum alloy zippers to eco-friendly zippers which use low-carbon aluminum.The Japanese fastener company entered into an agreement with Sumitomo Electric Industries, Ltd. and Sumitomo Electric Toyama Co., Ltd. to purchase the low-carbon aluminum beginning in fiscal year 2024. YKK will use the materials in aluminum alloy zippers and gradually expand their application, writes Sourcing Journal. The transition reinforces company’s commitment to achieving climate neutrality by 2025. The YKK Sustainability Vision 2050 set targets under the five themes of climate change, material resources, water resources, chemical management, and respect people.YKK is striving to cut greenhouse gas (GHG) emissions within the company and across the YKK supply chain, with the goal of reducing Scope 1 and Scope 2 emissions by 50 percent and Scope 3 emissions by 30 percent by 2030.
Up to this point, YKK has been working to reduce GHG emissions by increasing the use of recycled materials like recycled polyester and plant-based materials in textile materials for zippers. However, the adoption of low-carbon aluminum as a material for zippers is one of YKK’s initiatives to achieve the reduction target for Scope 3 emissions.YKK, which achieved for the first time the “A List” rating in the 2023 Climate Change survey conducted by the CDP earlier this year, is working toward accelerating its efforts to create a sustainable network. “We will continue to work with our business partners to reduce our environmental impact throughout the supply chain,” said Terry Tsukumo, VP of product strategy division, global sales headquarters, YKK Corporation.