Q1 2024: 8% meer afzet van kleding, maar 4% minder in woninginrichting
De totale Nederlandse detailhandel heeft in maart bijna 5 procent meer omgezet dan in maart 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,4 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met ruim 6 procent in waarde en bijna 7 procent in volume. De foodsector zag dik 2 procent meer omzet door de kassa gaan.
Kledingwinkels en schoenenzaken zagen hun omzet in maart 2024 gemiddeld met 9 procent stijgen ten opzichte van dezelfde maand in 2023. In volume werd in kleding zelfs voor bijna 11 procent meer afgezet, in schoenen 6 procent. Winkels in woninginrichting zagen hun omzet echter met hetzelfde percentage dalen, bij een daling in het volume van bijna 5 procent.
Ook kunnen we nu de balans over het eerste kwartgaal 2024 opmaken. In kleding werd 5 procent meer omzet geboekt, terwijl de afzet, het volume met 8 procent steeg ten opzichte van Q1 2023. Ook schoenenzaken deden het goed in de eerste drie maanden van 2024. In woninginrichting werd echter 6,5 procent minder omgezet bij een daling van het volume van 4 procent.
Online is ruim 2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De onlineomzet van de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder. In kleding werd online in maart 4,6 procent minder omgezet. Over heel Q1 van 2024 was dit 3,6 procent minder dan in Q1 2023. Het betreft hier de internetverkopen door de detailhandel, ook de pure-players, maar het is de vraag of buitenlandse platforms hierin zijn meegenomen. Er loopt momenteel weer onderzoek naar online aankopen bij consumenten bij het CBS. Lees meer>>