What's Up - Laatste plekken rondleiding DHL ecommerce voor Modint-leden
Sector
- Laatste plekken rondleiding DHL ecommerce voor Modint-leden
- VPRO Tegenlicht Podcast - ‘Nederland is koploper in innovatieve en groene mode’
- Vanaf 2025 zullen EU-lidstaten verplicht worden om aan textielophaling te doen - Driekwart van Europese kleren belandt in de vuilnisbak
- Financiële trends in een wereld vol automatisering
- Onlineverkoop tweedehandskleding levert slechts enkele winnaars op MVO in de kledingindustrie: ‘Iedereen kan profiteren van samenwerking’
- Drie kwart van de ondernemers probeert productiviteit te verhogen, hoe?
Bedrijven
- Tackling greenwashing in fashion: addressing Zalando case and UK's key brands Amsterdamse kledingfabriek wil laten zien dat lokaal produceren haalbaar is
- Analyse: Hema is zichzelf weer en dat pakt goed uit
- H&M-Backed Textile Recycler Syre Raises $100 Million
- Primark joins fashion ReModel to boost circular business models
Textiel
- De 'dubbele rits' is een Twentse uitvinding: de IBRO – In Beide Richtingen Ontsluitbaar
Sector
Laatste plekken rondleiding DHL ecommerce voor Modint-leden
Op woensdagochtend 29 mei 2024, van 9.00 - 12.00 uur, organiseren wij een seminar over duurzaamheid & logistiek en een rondleiding in het pakketten sorteercentrum van DHL eCommerce in Zaltbommel voor Modint-leden.
Het DHL eCommerce sorteercentrum in Zaltbommel is het grootste en meest duurzame e-commerce sorteercentrum van de Benelux. De hub kan tot een half miljoen pakketten per dag verwerken, die naar 240 locaties kunnen worden gesorteerd. Daaronder de 140 depots en 21 sorteercentra van DHL in de Benelux en bestemmingen in alle landen van Europa. Lees meer
VPRO Tegenlicht Podcast - ‘Nederland is koploper in innovatieve en groene mode’
Deze Tegenlicht-podcastaflevering gaat Roland Duong in gesprek met Kim Poldner, bijzonder hoogleraar circulaire economie. Zij legt ons uit waarom het modeglas halfvol is. Het gaat niet best met de modewereld, zou je zeggen. Ultra fast fashion gigant Shein maakt een opmars en de gemiddelde Nederlander koopt inmiddels zo’n 50 mode-artikelen per jaar.Maar voor Kim Poldner is het modeglas halfvol. Poldner is lector circular business aan de Haagse Hogeschool en bijzonder hoogleraar circulaire en regionale economie aan de Universiteit van Groningen. In 2005 richtte ze de eerste ecologische modewinkel van Nederland op. Nederland anno 2024 is een kraamkamer voor de kleding van morgen, zegt ze in de Tegenlicht-podcast. We staan vooraan in het front tegen de fast fashion en andere verspillende modefenomenen en we zijn koploper innovatieve en groene mode. Luister hier terug
Vanaf 2025 zullen EU-lidstaten verplicht worden om aan textielophaling te doen - Driekwart van Europese kleren belandt in de vuilnisbak
De gemiddelde Europeaan gooit jaarlijks 16 kg aan kleren weg. Driekwart daarvan belandt zomaar in de vuilnisbak. Vanaf volgend jaar zijn EU-lidstaten verplicht om textielafval te sorteren. België, Luxemburg en Nederland gaan kwistig om met textiel, maar zijn wel de beste inzamelaars van kledij.Vanaf 2025 zullen EU-lidstaten verplicht worden om aan textielophaling te doen. Concreet wil dat zeggen dat we onze afgedragen kleren niet zomaar meer in de vuilnisbak mogen gooien, maar ze moeten laten ophalen in containers of andere inzamelacties, schrijft Mondiaal Nieuws. Lees meer
Financiële trends in een wereld vol automatisering
Als het gaat om financiële stabiliteit, wijzen alle vingers in de richting van digitale transformatie. Maar waar moet je beginnen? Lees meer
https://www.emerce.nl/knowledgebase/cfohandboek-2024
Onlineverkoop tweedehandskleding levert slechts enkele winnaars op
De onlinemarkt voor tweedehandskleding groeit de komende jaren hard door. Het blijkt een lastige handel, met complexe logistiek en lage marges. ‘We zullen overblijven met slechts een paar sterke spelers’, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen) of lees de samenvatting hieronder
Samenvatting
- De wereldwijde onlinemarkt van tweedehandskleren kan in 2028 $350 mrd waard zijn, volgens GlobalData.
- Vinted, opgericht door Milda Mitkute en Justas Janauskas, groeide van een klein studentenproject naar een marktleider met 100 miljoen gebruikers en actief in 21 landen.
- De groei wordt gestimuleerd door de verschuiving naar duurzaamheid en de zoektocht naar unieke kledingstukken.
- Veel concurrentie komt van platforms zoals Depop, Vestaire Collective, en zelfs traditionele modebedrijven die tweedehands opties aanbieden.
- Logistiek en lage marges maken winst maken uitdagend voor tweedehandsplatforms, die te maken hebben met complexe operaties en prijsdruk. 👟 De voorraadvoorspelbaarheid is een uitdaging, waarbij het aantrekken van gebruikers en een breed aanbod cruciaal zijn.
- De markt is divers, met verschillende benaderingen zoals het opknappen van oude sneakers door start-ups zoals Wear..’
MVO in de kledingindustrie: ‘Iedereen kan profiteren van samenwerking’
Alle stakeholders kunnen profiteren van een duurzame kledingindustrie, zegt S. M. Akterujjaman in zijn promotie op 22 mei. Zijn onderzoek gaat over het ingewikkelde netwerk van onderlinge relaties en interacties die bepalen hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen tot stand komt. Daarbij richtte Akterujjaman zich voornamelijk op de kledingsector in Bangladesh.Bangladesh, een wereldleider op het gebied van de productie van confectiekleding, kampt met aanzienlijke uitdagingen. Denk aan slechte arbeidsomstandigheden, onveilige situaties op de werkplek en uitbuiting van werknemers. Toch vindt binnen de sector een opmerkelijke verschuiving plaats. Veel detailhandelaren en kledingmerken nemen proactieve maatregelen om hun toeleveringsketens te verbeteren, waarbij veel aandacht is voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Volgens Akterujjaman voedt deze gunstige verandering in de kledingindustrie een gevoel van hoop en vertrouwen in een veelbelovendere en milieuvriendelijkere toekomst, meldt Nyenrode. Lees meer
Drie kwart van de ondernemers probeert productiviteit te verhogen, hoe?
Drie kwart van de ondernemers geeft aan maatregelen te nemen om de productiviteit binnen hun bedrijf te verhogen. De maatregelen die zij het meest noemen zijn investeringen in technologie en automatisering en het invoeren van efficiëntere processen. Een gebrek aan personeel is volgens ondernemers de belangrijkste belemmering om de productiviteit te verhogen. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van april 2024, die wordt gehouden in samenwerking met KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW, meldt het CBS. Lees meer
Bedrijven
Tackling greenwashing in fashion: addressing Zalando case and UK's key brands
Combating greenwashing has become paramount in the textile world as consumers and regulators alike demand transparency and accountability from brands. Zalando, the leading e-commerce platform, is actively seeking to answer these requirements and has recently upgraded Sustainability Product Standards guide. Prominent UK and European brands are also deeply involved in meeting expectations. Each faces unique challenges in navigating greenwashing regulations set forth by The European Commission and the UK's Competition and Markets Authority (CMA). However, amidst these challenges lies an opportunity! Trimco Group's ProductDNA® emerges as a powerful ally to take advantage of it. Read more
Amsterdamse kledingfabriek wil laten zien dat lokaal produceren haalbaar is
Op een stapeltje stof legt Ammar Alakad een patroon neer op een manier zodat er bij het snijden zo weinig mogelijk materiaal verloren gaat. Even verderop zitten Alexandrine Freitas en Abdulkader Barakat achter een naaimachine. Welkom in het atelier van duurzaam modemerk New Optimist. „We willen laten zien wie, waarom en hoe we hier kleding maken”, aldus mede-oprichtster Nelleke Wegdam, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen) of lees de samenvatting hieronder
Samenvatting
- Een duurzaam modebedrijf in Amsterdam-West biedt rondleidingen aan in hun kledingfabriek, gevestigd in een voormalig schoolgebouw.
- New Optimist, opgericht in 2021, streeft naar een systeemverandering in de mode-industrie door oplossingen te bieden voor problemen zoals slechte arbeidsomstandigheden en milieuvervuiling.
- Het bedrijf vermijdt materialen zoals plastic en bamboe vanwege hun schadelijke impact op het milieu.
- In het atelier worden voornamelijk materialen zoals bio-katoen, linnen, hennep en lyocell gebruikt, terwijl kleurstoffen vaak natuurlijk en handmatig zijn.
- New Optimist heeft naast de oprichters zeven werknemers, waarvan vijf in het atelier werken, en houdt de ontwerpen simpel om efficiënt te produceren.
- Klanten betalen een extra bedrag als statiegeld bij aankoop van een kledingstuk, dat ze terugkrijgen bij inlevering van het item om hergebruik te stimuleren.
- Hoewel het bedrijf nog geen winst maakt na drie jaar, is het niet afhankelijk van subsidies en streeft het naar bewustwording onder consumenten over eerlijke prijzen voor duurzame kleding.
Analyse: Hema is zichzelf weer en dat pakt goed uit
Hema moet weer echt Hema worden. Dat is vanaf dag 1 het credo van topvrouw Saskia Egas Reparaz, die sinds juni 2021 de scepter zwaait bij de warenhuisketen. Oftewel: kwalitatief goede producten voor een aantrekkelijke prijs en die ook nog eens lang meegaan. En geen exotische avonturen meer in verre buitenlanden, maar de focus op Nederland, België en Frankrijk, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder).
Samenvatting
• Hema ziet voor het derde jaar op rij een stijging in verkopen en winst.
• Netto-omzet nam met 6,2% toe tot bijna €1,4 miljard; nettowinst steeg naar €61,1 miljoen.
• Hema streeft ernaar om weer een vast onderdeel van het weekboodschappenlijstje te worden met "coole, gave producten".
• Focus op het verbeteren van producten in termen van uiterlijk, bruikbaarheid en kwaliteit.
• Negentien winkels hebben vorig jaar een nieuw concept gekregen voor een betere gebruikerservaring; dit jaar worden er nog eens 125 omgebouwd.
• Hema opent nieuwe winkels, vooral in België en Frankrijk, met plannen voor circa vijftien nieuwe vestigingen dit jaar.
• Kostenbeheersing is een prioriteit, met onder andere een extra inkoopkantoor in Turkije om dichter bij huis in te kopen en kosten te besparen.
H&M-Backed Textile Recycler Syre Raises $100 Million
The joint venture formed by the fashion giant and green industry investor Vargas in March aims to start building two commercial facilities by 2025.Polyester recycling company Syre has raised $100 million to help finance construction of a pilot plant in the US this year, pave the way to start building two commercial facilities by 2025 and complete the acquisition of the patented technology underpinning the venture.Syre was launched by H&M Group and green industry investor Vargas in March to mass produce recycled materials, starting with polyester, a huge contributor to the fashion industry’s emissions.The series A round nearly doubles the $60 million put in by the venture’s initial backers, including private equity firm TPG. Both TPG and H&M provided additional capital, alongside new investors Giant Ventures and Norrsken VS, Volvo Cars and Ikea-owner Ingka Group’s Imas Foundation.
The mix of high-profile players gives Syre clout at a challenging moment for the textile recycling space. Though incoming regulations are amping up pressure on brands to increase their sourcing of recycled materials, technologies that could turn old clothes back into new fibres have so far struggled to scale.Syre launched shortly after Renewcell, another recycling venture backed by H&M, went bankrupt. The collapse sent shockwaves through the nascent sector, highlighting the technical and commercial hurdles to successfully bringing new recycling technologies to commercial scale.
In its favour, Syre has secured a $600 million take or pay contract from H&M that guarantees a market for its material as it becomes available. Its new investors include major players from other key target customer segments: automotives and home furnishing. The company says its recycling solution offers a plug-and-play alternative to virgin polyester that will be able to drop into existing manufacturing processes and compete with existing recycled polyester options on price.The company will require billions more dollars to go from an initial pilot plant that’s still under construction to 12 industrial facilities around the world within the next decade. It aims to start building two commercial plants in Vietnam and either Spain or Portugal by next year.”It is a massive undertaking,” said Syre CEO Dennis Nobelius. But the opportunity is also significant as brands look for new textile recycling options. “There will be a big supply demand gap.”
Primark joins fashion ReModel to boost circular business models
Primark has become one of the first participants in The Fashion ReModel, an Ellen MacArthur Foundation project involving leading brands from across the fashion industry to take action to scale circular business models. Project participants will explore how to unlock barriers to scaling new revenue streams across resale, rental, repair and remaking, writes Fibre2Fashion. Read more
Textiel
De 'dubbele rits' is een Twentse uitvinding: de IBRO – In Beide Richtingen Ontsluitbaar
Je ziet ze steeds vaker in langere jassen, vooral in het duurdere segment: de rits die van twee kan-ten open kan. Deze krant schreef erover op de achterkant van de wetenschapsbijlage (6 april). Waartoe dient die dubbele rits, was de vraag, schrijft NRC Handelsblad. Lees meer