Digitaal Product Paspoort - laat wetgeving voor je werken
Hoe implementeer je een schaalbaar Digitaal Product Paspoort (DPP)? Welke informatie hebben we nodig om DPP’s effectief in te zetten voor een duurzame én circulaire transitie? En hoe zorgen we ervoor dat alle betrokken systemen eenvoudig informatie kunnen vastleggen en uitwisselen? Dat leggen we uit in de bluepaper van Shopping Tomorrow, waar Modint aan mee schreef. Ook hadden we begin oktober 2024 een bijeenkomst over in het Kunstmuseum in Den Haag
Bluepaper Shopping Tomorrow
In 5 stappen en aan de hand van 4 praktijkvoorbeelden in textiel, elektronica en doe-het-zelf leggen we in de bluepaper meer uit over het inzetten van een Digitaal Product Paspoort.
Wat neem je mee uit deze bluepaper?
- Begin nu en wacht niet af.Wetgeving is nog niet in beton gegoten, maar je kunt nu al beginnen met het verzamelen van data en het maken van DPP’s om daar je marktpositie mee te versterken.
- Gebruik voorbeelden uit de markt:vind het wiel niet opnieuw uit. Maak gebruik van bestaande bouwblokken en de data-infrastructuur die je nu al gebruikt. Denk aan PIM-, ERP- en DPP-systemen en aan gestandaardiseerde productidentificatiemiddelen zoals GS1 artikelcodes (GTIN’s) en QR-codes met Digital Link. Dat scheelt tijd en geld.
- Het DPP levert veel meer op dan compliance. Een DPP voorziet in een kans om als bedrijf toekomstbestendig te worden en waarde te creëren voor zowel consumenten als andere stakeholders. Het is een kapstok voor nieuwe (circulaire) businessmodellen.
Laat wetgeving voor je werken!
>> Check de bluepaper hier.
Bijeenkomst Kunstmuseum Den Haag
Begin oktober ontvingen we veel Modint leden in het Kunstmuseum Den Haag. Samen met GS1 NEderland organiseerden we een powered by CLICKNL bijeenkomst over het Digitale Product Paspoort. Waar wij spraken over het wat en hoe, wist Thomas Latcham ons ook uit te dagen om het eens van de 'waarom verpakt in een wat' kant te bekijken. Dat sluit mooi aan bij de boodschap van vandaag: een Digitaal Product Paspoort helpt bedrijven om te voldoen aan wettelijke vereisten, maar ook: Grijp ontwikkelingen zoals het Digitale Product Paspoort aan als kans om vanuit jouw bedrijf informatie te delen en samen met ketenpartners te bouwen aan een duurzame circulaire keten. Een middag vol informatie, inspiratie en praktische voorbeelden en als kers op de taart, de tentoonstelling Dior A New Look.
Onze takeaways:
- Standaardisatie, zowel op inhoud als vorm
- Vind het wiel niet opnieuw uit: de bouwblokken voor een schaalbaar DPP zijn er al in verschillende pilots, start met experimenteren.
- Maak gebruik van bestaande data-infrastructuur die je nu al gebruikt en die door de industrie zelf in het leven is geroepen. Denk aan PIM- en DPP-systemen en product-ID's zoals de barcode. Dat scheelt veel tijd en geld.
- Begin nu en wacht niet af: wetgeving is nog niet in beton gegoten, maar je kunt nu al beginnen met het verzamelen van data en het maken van DPP’s.
- Werk samen aan open en interoperabele standaarden: DPP’s worden namelijk pas echt schaalbaar als we internationaal dezelfde ‘datataal’ spreken. Maak daarom gebruik van ‘open’ systemen die door iedereen in de keten en door alle IT-systemen gebruikt worden.
- De waarde van het DPP gaat veel verder dan compliance. Een DPP is een kans om een toekomstbestendig bedrijf te worden en waarde te creëren voor de consument en andere stakeholders.
- Je hoeft niet alles alleen te doen. Werk samen in jouw sector.