Nieuwsbericht

What's Up - Containertarieven stijgen na tijd van daling & Flink meer retail omzet in kleding

Event

Sector

Bedrijven

Innovatie / Textiel


Event
Branche bijeenkomst Schijnzelfstandigheid - 13 november 2024

Het werken met en als zelfstandige(n) staat volop in de belangstelling. Het kabinet wil dat meer mensen een vaste baan krijgen en wil het doorgeschoten beroep op flexibele contractvormen terugdringen. Het kabinet neemt daarom meerdere maatregelen om schijnzelfstandigheid op de arbeidsmarkt tegen de gaan. Eén van deze maatregelen is dat de Belastingdienst weer volledig gaat handhaven op de kwalificatie van de arbeidsrelatie voor de loonheffingen. 

We nodigen je van harte uit voor een online sessie die AWVN samen met de Belastingdienst op woensdag 13 november a.s. van 10 tot 12.00 uur organiseert over de handhaving op schijnzelfstandigheid in aanloop naar en na het opheffen van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025. 

De Belastingdienst in deze bijeenkomst onder meer nader toelichten hoe de handhavingsaanpak er precies uit komt te zien. Ook zal de rol van het Marktteam Handhaving Arbeidsrelaties (Belastingdienst) worden toegelicht en bestaat er de mogelijkheid om vragen te stellen aan de Belastingdienst over dit onderwerp. 
Daarnaast gaan de experts (Armand Lahaije en Esther van den Bergh) van AWVN  in op de vragen en onzekerheden die rond dit thema spelen en praktische adviezen geven over hoe hiermee om te gaan. 
Vragen die onder andere aan de orde komen zijn: 

  • Hoe zit het met het huidige toetsingskader ter kwalificatie van een werkrelatie en welke wijzigingen zijn daarin te verwachten?
  • Wat zijn de mogelijke gevolgen voor opdrachtgevers als het handhavingsmoratorium afloopt en/of als nieuwe wetgeving in werking treedt?
  • Wat voor claims kunnen opdrachtgevers verwachten?
  • Hoe kunt u zich voorbereiden op aankomende veranderingen? 

Geïnteresseerd om deel te nemen? Meld je dan aan via Bert Schmidt 
Uiterlijk maandag 11 november a.s. ontvang je een mail met de link om deel te nemen.

Sector
Flink meer retail omzet in kleding en schoenen in september

De totale Nederlandse detailhandel heeft in september 2,6 procent meer omgezet dan in september 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,2 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 5,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 1,8 procent. Online is in totaal 10,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzet van de non-food (inclusief online) groeide in september 2024 met 5,2 procent. Het volume (de omzet voor prijsveranderingen gecorrigeerd) was 4,7 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in schoenen en lederwaren (plus 16,5 procent in waarde en ook in volume), de kledingwinkels (plus 8,3 procent in waarde en plus 6,3 procent in volume) hebben in september flink meer omgezet dan in september 2023. Daarentegen hebben de winkels in meubels en woninginrichting in september 1,7 procent minder omgezet, waarbij in volume wel 3,2 procent meer werd verkocht.

De onlineomzet was in september 10,5 procent hoger dan in september 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 12,1 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 8,3 procent lager. De onlineomzet van de kledingwinkels lag in september 2024 zelfs 18,4 procent hoger dan in september 2023. Aan de eerste grafiek is te zien dat de kleding retail op kwartaalbasis ook in aantallen stuks de dip van het tweede en derde kwartaal van 2023 te boven lijken te zijn. 

 


De tweede grafiek laat, ook op kwartaalbasis, zien dat ook de online omzet in kleding zich heeft hersteld. Helaas zijn hier geen volume gegevens beschikbaar, zodat we de invloed van prijzen niet kunnen tonen.


In onderstaande derde en laatste grafiek zien we dat voor de retail in woninginrichting de verkopen in volume in het derde kwartaal van 2024 positief zijn, maar de omzet in waarde nog altijd negatief, vergeleken met de gelijke kwartalen een jaar eerder.

CBS

Nederlandse schoenenindustrie struggelt om te overleven 
De schoenenmarkt ‘versneakert’. Ook bij traditionele familiebedrijven als Van Lier zijn nette herenschoenen nog maar goed voor een klein deel van de verkopen. 
In het kort

  • De Nederlandse schoenenindustrie heeft het moeilijk: sommige fabrikanten maken verlies, andere een doorstart.
  • De nette schoen is uit de mode, consumenten zijn afwachtend, schoenenwinkels verdwijnen en de productiekosten lopen op.
  • Enkele ondernemers rond Amsterdam weten met de productie van dure sneakers redelijk overeind te blijven.

Het gaat niet goed met Nederlandse schoenenfabrikanten. De klassieke merken uit Brabant rapporteren verliezen, terwijl een aantal andere na een faillissement probeert op te krabbelen. Ondertussen zijn de productiekosten sterk gestegen, moeten belastingschulden terugbetaald worden en zijn consumenten afwachtend geworden met de aanschaf van schoenen. Enkele Amsterdamse producenten van dure sneakers onttrekken zich wel enigszins aan de malaise, meldt het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Containertarieven stijgen na maandenlange daling 
Vorige week steeg de Drewry World Container Index (WCI) met 4%, waardoor de tarieven voor een 40-voets container nu op $3.213 staan. De WCI is een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, meldt Wonen360

Bron: Drewry
Lees meer

Heeft u vragen over prijzen van containers of logistiek? Neem contact op met Modint Logistiek.

Hoe duurzaam is je spijkerbroek nu écht? Dat maakt de EU straks inzichtelijk met QR-codes
Producten in de EU moeten over een paar jaar een verplichte QR-code krijgen waar precies op vermeld staat hoe hun keten eruitziet. Als consument krijg je daardoor beter inzicht in hoe groen en ethisch een product gemaakt is.Ondernemers springen in op deze wetgeving met softwareoplossingen. Maar hoe fraudegevoelig is dit systeem? Vraagt Business Insider zich af. Lees meer

Onderzoek op maat met TMO talent
In het TMO DevelopmentLAB duiken studenten ruim 3,5 maand in jouw vraag en leveren na uitgebreid onderzoek een onderzoeksrapport met creatieve oplossingen. De daaropvolgende 4 weken werken aan een valorisatie met toolkit, implementatievoorstel, investeringsplan en risicoanalyse. TMO studenten werken in duo's en worden begeleid door ervaren vakcoaches met expertise in commercieel onderzoek.
Onderwerpen waar de studenten zich in kunnen verdiepen zijn o.a. omnichannel & big data, consumenten- en winkelervaring, productontwikkeling, category management, duurzaamheid en supply chain management. Je eigen tijdsinvestering is circa 10-15 uur verdeeld over 4,5 maanden in de periode: februari - juli 2025. De periode wordt afgesloten met een eindpresentatie en verdediging op een feestelijke dag. Meer infoormatie. Klik hier.Modint helpt graag onderzoeksvragen scherper te krijgen en levert zelf ook graag input voor onderzoeken die Modint-leden aan Hogescholen laten doen.

Bedrijven
Tweeling start kleding voor kleine vrouwen - ’Eindelijk broek die past’ 

Met een lengte van 1,49 meter is het kopen van kleding een grote uitdaging voor de Rijswijkse tweeling Lakeisha & Shaïsta Raghoebarsing (26). Een goed passende broek is nauwelijks te krijgen. „Onze heupen zijn breder dan die van een kind van 12, dus ook op de kinderafdeling kunnen we niet altijd terecht.” De tweeling heeft een eigen kledinglijn voor kleine vrouwen gelanceerd om zo een eind te maken aan hun strijd, zeggen ze tegen de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder)

Samenvatting
De tweeling heeft een kledinglijn voor kleine vrouwen gelanceerd, geïnspireerd door hun eigen worsteling met het vinden van passende kleding.
Het bedrijf heet Kembar, wat "tweeling" betekent in het Indonesisch, en het idee ontstond zes jaar geleden in Jakarta, waar ze hun eerste kleding op maat lieten maken.

  • Het duurde zes jaar voordat de eerste collectie werd gelanceerd, omdat ze toen nog weinig ervaring hadden en nog jong waren.
  • Inmiddels hebben beide zussen vaste banen als marketingspecialisten, maar ze zien veel potentie in hun kledingmerk en willen het internationaal uitbreiden.
  • De focus ligt voorlopig op dameskleding, met een startcollectie van twee pantalons en hakken in maat 33 tot 37.
  • Het vinden van kleine maten hakken is moeilijk, daarom kopen ze deze in bij een leverancier in China, terwijl de broeken in Italië worden geproduceerd.
  • De tweeling werkt samen met een diverse groep vrouwen van maximaal 1,55 meter, om ervoor te zorgen dat de kleding verschillende lichaamsbouw kan passen.
  • Via Instagram verzamelen ze feedback van hun doelgroep over de grootste problemen en behoeften op het gebied van kleding.
  • Vooral broeken vinden is een uitdaging voor kleine vrouwen, zeker voor diegenen met een andere lichaamsbouw, zoals bredere heupen.
  • Kleding kopen en passen is belangrijk voor hun doelgroep, en een pop-up store staat daarom op hun wensenlijst.

Blokker vraagt uitstel van betaling aan 
Winkelketen Blokker verkeert in grote problemen en heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat meldt het bedrijf in een verklaring. Uitstel van betaling gaat vaak vooraf aan een faillissement. De winkels van Blokker blijven voorlopig open. De webshop is gesloten, meldt de NOS. Lees meer

Met 'tragere' mode zoekt Uniqlo de wereldtop 
Met een heel basaal assortiment wil Uniqlo de wereld veroveren. ,,We hebben een kerncollectie van klassieke items die we blijven doorontwikkelen." Drie kledingstukken illustreren Uniqlo's plannen.De grootste modeketen van de wereld worden: bescheiden zijn de ambities van het Japanse Uniqlo niet. Europa is het strijdtoneel. Ook in Nederland breidt Uniqlo uit. Wat is het modebedrijf hier van plan, en hoe onderscheidt het zich van concurrenten? Vraagt NRC Handelsblad zich af. Lees meer

Zalando verkoopt meer kleding en ziet aantal klanten stijgen
Zalando heeft er afgelopen kwartaal een half miljoen klanten bij gekregen. Verder zag het platform het aantal bestellingen stijgen naar bijna 58 miljoen. Het bedrijf heeft voorafgaand aan het herfst- en winterseizoen meer kleding verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt NU.nl. Lees meer

Shein’s European Entity Reports 68% Sales Growth in 2023
After-tax profit for the Dublin-registered entity more than doubled to €99.5 million from €45.8 million in 2022. Gross profit for the year was €314 million, up from €172 million in 2022. Read more (notice you may need a login to read the complete article or read the summary below)

Summary

  • Rapid Growth: Shein's Ireland entity, Infinite Styles Ecommerce Co, saw a 68% sales increase in 2023, reaching €7.684 billion ($8.36 billion).
  • Profit Boost: After-tax profit more than doubled to €99.5 million, up from €45.8 million in 2022.
  • Global Expansion: Shein has expanded rapidly in the US, Europe, and the UK, with a valuation of $66 billion last year.
  • Headquarters Shift: The company now has its global headquarters in Singapore and a regional office in Dublin.
  • Increased Workforce: The number of employees grew to 24, with a wage bill of €5.5 million in 2023.
  • Tax Contributions: Tax payments rose to €18.4 million from €5.8 million in 2022.
  • UK Market Performance: Shein reported £1.55 billion ($2 billion) in UK sales, marking a 38% increase from the previous year.

Primark verdubbelt operationele winst in boekjaar 2024
Primark blijft het groeipad bewandelen. De retailer boekt opnieuw een omzet- en winstgroei, zo blijkt uit de jaarresultaten van het moederbedrijf Associated British Foods Plc. De operationele winst wordt zelfs ruim verdubbeld, schrijft FashionUnited. Lees meer

Innovatie / Textiel
Weer daling omzet meubelwinkels 

De Nederlandse detailhandel heeft in september 2,6% meer omgezet. Maar de omzet in Meubel- en woninginrichtingswinkels daalde opnieuw, gelukkig wel veel minder dan vorige maand. Doe-het-zelf, keukens en vloeren bleven positief, schrijft Interieur Journaal. Lees meer

Evolutie in gordijntextiel
Kvadrat kondigde onlangs aan de nieuwe collectie Time Recycled in de showroom Design Post in Keulen te gaan presenteren. In dit artikel is meer hierover te vinden. Lees meer

Familie Blokker helpt verlieslatend Xenos met €35 mln 
Woonwinkel Xenos heeft een forse kapitaalinjectie gekregen van zijn eigenaren. De familie Blokker heeft afgelopen jaar €35 mln in de verlieslatende keten gestoken, zo blijkt uit het recent gedeponeerde jaarverslag, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder)

Samenvatting

  • Grote investering: De familie Blokker heeft €35 miljoen geïnvesteerd in de woonwinkelketen Xenos.
  • Schulden afgelost: Xenos heeft met de investering onder meer zijn coronaschulden bij de Belastingdienst afbetaald, met €10,9 miljoen terugbetaald in 2023 en 2024.
  • Kleiner verlies: Het nettoverlies van Xenos is vorig jaar gedaald van €10,5 miljoen naar €6,5 miljoen, ondanks hoge inflatie en stijgende kosten.
  • Hogere rente: De aflossing van de coronaschulden is voordelig, aangezien de rente van de Belastingdienst is gestegen naar 4% per begin 2023.
  • Krediet omgezet: Als deel van de kapitaalinjectie werd een bestaand krediet omgezet in aandelen, en fiscale verrekening leverde €8 miljoen op.
  • Extra krediet: De familie heeft ook een krediet van €15 miljoen verstrekt om Xenos door rustige periodes te helpen.
  • Binnen de familie: Xenos bleef na de ontmanteling van het Blokker-concern in 2017 binnen de familie en werd in 2018 door Ab Blokker overgenomen.
  • Zakelijke splitsing: In 2020 werden de zakelijke belangen van de Blokker-familie gesplitst, wat tot conflicten leidde binnen de familie.
  • Eerdere verliezen: Na de overname in 2018 leed Xenos grote verliezen, maar sindsdien is de situatie verbeterd.
  • Omzetdaling: De omzet daalde vorig jaar met €2 miljoen, vooral door een afname van €6 miljoen in onlineverkopen.
  • Meer winkels: Xenos heeft in april acht Nederlandse winkels van Casa overgenomen, waarmee het totaal op 164 filialen komt.

Textile energy grid charges wirelessly, can transform wearables, eradicate battery needs 
It features three textile supercapacitors for energy storage and an MX-coil for wireless charging by converting electromagnetic waves.Textile energy grid charges wirelessly, can transform wearables, eradicate battery needs A new method to prints textile-based wireless charging resonator to power a small energy grid in garments, writes Interesting en Engineering. Read more