Nieuwsbericht

Korting met een bijsmaak

Black Friday staat voor de deur, en voor textielbedrijven is dit hét moment om hun omzet een flinke boost te geven. Met aantrekkelijke kortingen kun je consumenten naar winkels en websites trekken. Zij profiteren graag van de prijsverlagingen. Voor ondernemers is deze dag een kans om voorraad snel om te zetten in cashflow. Maar dit koopfestijn roept een belangrijk dilemma op: hoe rijmt het met onze ambitie om bewuster en duurzamer te consumeren?

De laatste jaren groeit het bewustzijn dat de textielindustrie grote impact heeft op het milieu. We willen minder, maar betere kleding kopen en de snelle, vervuilende cyclus van fast fashion doorbreken. Toch blijkt dit voornemen vaak moeilijk vol te houden als Black Friday weer om de hoek komt kijken. Kortingen zijn gewoonweg verleidelijk, zeker in een tijd waarin veel mensen op hun budget moeten letten.

Textielbedrijven staan dan ook voor een uitdaging: kunnen ze profiteren van Black Friday, zonder hun duurzaamheidsambities te verloochenen? Een optie is om een deel van de opbrengst te investeren in milieuvriendelijke initiatieven. Zo kan de verkoopactie bijdragen aan bewustere keuzes, in plaats van enkel snelle winsten na te jagen.

Als klant kunnen we onszelf ook afvragen: hebben we die extra kledingstukken echt nodig? Door tijdens Black Friday voor één kwaliteitsitem te kiezen, in plaats van een tas vol impulsaankopen, kunnen we ons koopgedrag in lijn brengen met onze duurzame waarden.

Kortom, de sleutel ligt in onze handen: laten we van Black Friday een bewuste koopdag maken die zowel de economie als het milieu ten goede komt. Want, zoals het gezegde luidt: “Less is more, but better is best.”

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint