Consumptie van kleding en schoenen omhoog in september en het derde kwartaal
In september 2024 kochten huishoudens meer kleding, schoenen en elektrische apparaten. Ook besteedden ze iets meer aan diensten. Uitgaven aan woninginrichting liepen achter, maar de prijzen in die categorie daalden juist. Bekijk hieronder de cijfers en grafieken.
Volgens het CBS hebben huishoudens in september 2024 2,6% meer geconsumeerd dan een jaar eerder. Ze kochten meer goederen én diensten. De consumptiecijfers betreffen volumecijfers. Dit betekent dat de cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en verschillen in koopdagen.
Consumenten hebben 7,4 % meer duurzame goederen gekocht. Ze schaften vooral meer kleding, schoenen en elektrische apparaten aan. Ook kochten ze 8,3 procent meer overige goederen dan in september 2023, zoals energie en water. Aan voedings- en genotmiddelen gaven ze 0,4% minder uit (gecorrigeerd voor prijsveranderingen).
Uitgaven aan diensten stegen met 0,9% ten opzichte van september 2023.
In de tabel wordt de groei in volume en waarde weergegeven. Het verschil daartussen laat de prijsverandering zien. Let wel: de consumptie in september 2023 was lager, waardoor de groei in 2024 relatief lijkt.
Consumptieve bestedingen door huishoudens; nationale rekeningen, 2021=100. September 2024 tov september 2023:
Consumptieve bestedingen | Volume | Waarde | Prijs |
Kleding en textiel | 6,4% | 7,9% | 1,4% |
Schoenen en lederwaren | 12,7% | 12,4% | -0,3% |
Woninginrichting en woningdecoratie | 2,5% | 1,5% | -1% |
De grafiek hieronder laat zien dat de prijsstijgingen per kwartaal rond 0% liggen (paarse lijn). Dit betekent dat zowel het volume als de waarde in kwartaal 3 van 2024 met 5,5% zijn gestegen.
Bij schoenen en lederwaren steeg het volume met bijna 7% en de waarde met bijna 8%. Voor woninginrichting nam het volume met bijna 5% toe, terwijl de waarde met bijna 2% steeg. Hier daalden de prijzen met 3 %.
Het CBS meldt vaak dat consumenten relatief meer diensten afnemen dan goederen. De grafiek hieronder bevestigt dit: de oranje lijn (diensten) ligt boven de rode lijn, die de totale consumptie laat zien. De gele lijn (kleding) stijgt echter nog sterker, terwijl de paarse lijn (woninginrichting) achterblijft.
Kleding prijzen houden in de topmaanden van het seizoen de algemene inflatie bij, maar in de uitverkoopmaanden zakken ze flink terug.
Bron: CBS