Nieuwsbericht

Nieuwsbrief Business Development januari 2022

  • BTW regels remmen online aankopen uit China
  • Why a virtual fashion model? 
  • Houden afzetprijzen van textiel en kleding gelijke tred met invoerprijzen?
  • Social selling steeds belangrijker
  • Maar hoe presteren Nederlandse modemerken dan op social media?
  • Scheenbeschermers met barcode
  • JD.com opent eerste Europese winkels in Nederland 
  • H&M competition: give a virtual fashion collection a name
  • Prijzen textiel en kleding stijgen vooral aan het einde van het jaar

BTW regels remmen online aankopen uit China
Na de sterke stijging in het tweede kwartaal van 2021 zijn de online consumentenbestedingen en online aankopen ook in het derde kwartaal gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2020. De groei was met respectievelijk 21% (naar € 6,9 miljard bestedingen) en 12% (naar 85,5 miljoen aankopen) in beide gevallen wel wat gematigder dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Het aantal online cross-border aankopen blijft nog steeds dalen. In Q3 2021 neemt het aantal online cross-border aankopen af met 10% (van 9,5 miljoen naar 8,6 miljoen) ten opzichte van Q3 2020. Dit en meer blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door GfK dat te vinden is op de website van Shoppingtomorrow. Lees meer>>

Why a virtual fashion model? 
According to the Dutch company Lalaland, both fashion brands and retailers hold several photoshoots each year to publish a new collection writes Silicon Canals. These photoshoots are complex, time-consuming, and expensive since they require a lot from human models, photographers, makeup artists, and hairstylists to venues. Along with creating a highly personalised experience, the company’s virtual fashion model platform takes just 15 per cent of the cost of conventional photoshoots. Lalaland says its technology helps increase the first-time correct hit rate and reduce the need to order several sizes through personalised virtual fitting experience online. Read more>>

Houden afzetprijzen van textiel en kleding gelijke tred met invoerprijzen?
In de textiel (stoffen, technisch textiel, tapijt) houden de afzetprijzen van de industrie de gestegen invoerprijzen bijna bij. Daar moet bij gezegd worden dat de invoerprijzen alleen de kosten zijn, berekend voor de producten zelf, exclusief transportkosten. In werkelijkheid lopen de kosten veel harder omhoog voor bedrijven. Voor kleding zien we een ander beeld: daar lukt het niet om de gestegen invoerprijzen te compenseren in de afzetprijzen. Lees meer>>

Social selling steeds belangrijker
In 2021 kocht 41 procent van de online kopers iets via social media, zo tonen cijfers van marktonderzoeksbureau Ruigrok Netpanel aan schrijft FashionUnited. Voor retailers en modemerken bieden social media dan ook veel kansen. Om verschillende kanalen optimaal te benutten, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt in de online wereld. Welke ontwikkelingen kun je als moderetailer-/merk verwachten en hoe speel je hierop in? Lees meer>>

Maar hoe presteren Nederlandse modemerken dan op social media?
Het is duidelijk dat traditionele verkoopkanalen in mode enorm onder druk staan en dat modemerken alles in het werk moeten stellen om contact met hun consumenten te houden. Met een goede site, een webshop maar zeker ook met een sterke aanwezigheid op sociale media ondersteun je je merken, je retail klanten en je verkopen. Maar hoe doen we het eigenlijk? Download het rapport

Scheenbeschermers met barcode
Scheenbeschermers en bijhorende sokken die maar één doel hebben: goed blijven zitten. ProSocks levert ze, voorzien van GS1-barcodes. De startup van Niels Crienen kende een nogal woelig maar tegelijkertijd ook succesvol begin. Inmiddels is het product goed aangeslagen en hebben zelfs profvoetballers ProSocks aan hun benen. Waar de nadruk bij de start lag op meerdere producten en die via dropshipping aan de man brengen, stelde hij al snel zijn ambities bij. Hij miste het contact met leveranciers en ook het onderhandelen, en verbeterde het product door zelf een “sokje” te laten maken volgens GS1 Nederland. Lees meer>>

JD.com opent eerste Europese winkels in Nederland 
Onder de naam ochama opende JD.com twee winkels in Leiden en Rotterdam. Amsterdam en Utrecht staan op de planning meldt DeBeurs.nl. Het is voor het eerst dat JD.com een fysieke winkel opent in Europa. Via de app kunnen klanten producten bestellen, variërend van boodschappen en elektronica tot woninginrichtingen. Een volledig geautomatiseerd magazijn zorgt vervolgens voor het bijeenzoeken van de bestelde producten. Lees meer>>

H&M competition: give a virtual fashion collection a name
On January 10 H&M launched a competition through its official website, where customers have the chance to win an exclusive look from the range by giving them a name. The virtual fashion collection was created in a collaboration with the digital and virtual clothing platform, Dress-X. In keeping with the brand’s sustainability goals, the looks from the collection will only be available as a prize for the competition and will not be sold or manufactured. In the announcement’s release, it stated: “This means no waste, no packaging and no transportation.” Read more>>

Prijzen textiel en kleding stijgen vooral aan het einde van het jaar
Consumentenprijzen waren in het hele jaar 2021 gemiddeld 2,7 procent hoger dan in 2020, maakte het CBS bekend. Vorig jaar, 2020, was de prijsstijging 1,3 procent. Vooral de prijsontwikkeling van energie droeg bij aan de hogere inflatie in 2021. Gestegen kosten werden dus niet overal in de winkel doorgezet, althans wanneer je naar het jaarcijfer kijkt. Kijk je naar de maand december, dan zijn de prijsstijgingen veel scherper, vergeleken met december 2020. Zo werd kleding 5,4% duurder in december ten opzichte van december 2020 en maar 2,7% duurder gemiddeld over het hele jaar. In herenkleding zien we dit effect het sterkst: Pas in november en december liepen de prijzen voor herenkleding in de winkel met 6% tot 7% op, over het hele jaar stegen de prijzen met slechts 0,4% gemiddeld. Voor schoenen geldt hetzelfde. Binnen textiel voor consumentenmarkten, de woninginrichting, zien we verschillen: beddengoed, gordijnen en tafel/bad/toiletlinnen scoren op het randje of werden zelfs goedkoper, in vloerbedekking stijgen de prijzen. Lees meer>>