Haagse bronnen: winkelen op afspraak?
Sector
- Haagse bronnen: winkelen op afspraak?
- Denim beurs Kingpins Amsterdam kondigt terugkeer aan
- New York State introduces the ‘Fashion Act’ in a history-making move toward supply chain accountability
- Verbeter de wereld, koop een spijkerbroek; Modemerken richten zich op verduurzamen jeans
- Luxe abonnementen zijn razend populair: 'Het gaat om aandacht'
Bedrijven
- Nearshoring C&A eerst nog experimenteel
- Chinese JD.com opent winkels in Nederland
- Nike en Adidas ruziën over ’gebreide sok-schoenen’
- Yaya-winkels in België gaan dicht
- About You behaalt omzetgroei van 48 procent in derde kwartaal
- Een winkeldynastie en een vastgoedkoning: dit zijn de nieuwe bazen van Bijenkorf
Sector
Haagse bronnen: winkelen op afspraak?
Ook het hoger onderwijs en het mbo mogen weer fysiek lesgeven. Er komt bovendien meer ruimte voor sport. De detailhandel kan weer voorzichtig open door winkelen op afspraak mogelijk maken. Volgens bronnen bij het kabinet zijn dit de versoepelingen die in het verschiet liggen vanaf aankomende zaterdag, meldt de Telegraaf. Lees meer
Denim beurs Kingpins Amsterdam kondigt terugkeer aan
Denim beurs Kingpins Amsterdam komt terug. De organisatie van de beurs meldt in een update dat het de halfjaarlijkse beurs plant voor 20 en 21 april en 19 en 20 oktober van dit jaar, schrijft FashionUnited. Lees meer
New York State introduces the ‘Fashion Act’ in a history-making move toward supply chain accountability
New York State has introduced legislation that would accelerate the urgency for fashion businesses to conduct their manufacturing more responsibly. The generally unregulated industry that contributes substantially to the world’s greenhouse gas emissions at a rate of 4-8.6 percent, contaminates billions of gallons of water dyeing textiles, and has—knowingly or unknowingly—benefited from exploitative labor practices in a race to the bottom to sell the cheapest and fastest-made clothing, writes FashionUnited. Lees meer
Verbeter de wereld, koop een spijkerbroek; Modemerken richten zich op verduurzamen jeans
Het nieuwe jaar is begonnen en het regent goede voornemens. Best lastig om die allemaal vol te houden. Maar deze variant is gelukkig vrij makkelijk: kies een duurzame spijkerbroek of een ander kledingstuk van jeans-stof. Daarmee doe je niet alleen jezelf maar ook het milieu een plezier. Er komen steeds meer denimmerken bij die beseffen dat de verspilling van water en de belasting voor het milieu tijdens het productieproces van een spijkerbroek hopeloos ouderwets zijn, schrijft de Telegraaf. Lees meer
Luxe abonnementen zijn razend populair: 'Het gaat om aandacht'
Kinderkleding, Avocado, havermout, luiers, sokken: bijna overal is een abonnement voor te vinden. Steeds meer mensen krijgen een product thuisgestuurd. Met één klik en af en toe een afschrijving is het al geregeld: een abonnement. Op kleding, voedsel, drank, persoonlijke verzorging, schrijft het Algemeen dagblad . Maar liefst 15 procent van de Nederlanders heeft een abonnement op een fysiek product dat ze aan de deur thuis geleverd krijgen. En dat aantal blijft stijgen: we vinden het steeds prettiger om vanuit de luie stoel luxueuze producten en persoonlijke pakketten te ontvangen. Een nieuwe vorm van consumeren, een nieuwe vorm van winkelen en het past precies binnen deze tijd, vertelt trendstrateeg Richard Lamb (54) van het Future Expertise Center. En dat heeft meerdere redenen. ,,Corona heeft de populariteit ook aangeschroefd", zegt Lamb. ,,We kunnen of wí¬llen het huis niet uit, dan is het ideaal om spullen aan de deur bezorgd te krijgen." Gemak blijkt inderdaad een drijfveer: de helft van de Nederlandse abonnees geeft aan dat het niet naar de winkel hoeven de voornaamste motivatie is voor een dergelijk abonnement. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope. De abonnementen-trend is volgens Lamb overgevlogen uit Amerika, een luxe-aanbod dat volledig past bij de moderne mens. ,,Maar het is niet alleen omdat het gemakkelijk of efficiënt is", vertelt Lamb. ,,Het gaat om persoonlijke aandacht."
Aandacht
Maar hoe zorgt een pakket, dat online besteld is, samengesteld door een onbekende en bij de voordeur gedropt, voor een gevoel van persoonlijke aandacht? ,,Veel van dit soort abonnementen worden geleverd door wat kleinere bedrijven. Die pakken het mooi in, doen er een briefje bij, of je personaliseert het pakket zelf. We gaan op een moderne vorm terug in de tijd: het gaat om aandacht voor de klant. Als je vroeger naar de kleermaker ging, werd je met zorg geholpen. Als mensen nu naar de Zara of de H&M gaan, kom je daar niet voor de expertise. Bij dit soort pakketten zit vaak het voordeel dat het ook nog door kenners is samengesteld. Die kennis van een deskundige is veel waard. Die aandacht kan juist ontbreken in het hedendaagse, fysieke winkelen. En zeker in deze tijd, waar we allemaal wel wat extra aandacht willen, is dat heel gewenst." Het Frans-Haagse gamin gamine is een van die bedrijven die direct in wist te spelen op deze wens. De Franse Julie Vigerie (38) startte gamin gamine, een bedrijf dat abonnementen op kinderkleding aanbiedt.
In de knoop
De Nederlandse afdeling opende zij een maand geleden in Den Haag met haar schoonzus Fleur van Den Akker (28). ,,In Frankrijk ging het als een speer en we weten dat ook in Nederland dit soort abonnementen goed werken", vertelt Van den Akker. ,,Het idee begon vanuit een eigen zorg: kinderen groeien overal snel uit en winkelen met kinderen kost ook veel tijd. Ouders die dan nog veel werken, komen snel in de knoop. Op deze manier kunnen ouders hun kinderen leuk aankleden en tijd besparen." gamin gamine verstuurt duizenden pakketten per maand naar ouders. ,,Het zijn outfits die Julie zelf elke maand ontwerpt en samenstelt, dus het is echt uniek. Het is maandelijks opzegbaar en is maar 29,90 voor pakketten voor kleine kinderen. Mensen willen natuurlijk geen pakketten kopen van 60 euro voor kinderkleding waar ze uitgroeien." Laagdrempeligheid dus. Maar is dit persoonlijke, chique winkelsysteem überhaupt niet alleen iets voor de elite? ,,Niet per se, want dat laagdrempelige is juist belangrijk. Massa is kassa", zegt Lamb. ,,Dus daar moet balans tussen zijn. Bovendien gaan steeds meer mensen voor goede kwaliteit. Het prettige van deze abonnementen is dat men goede kwaliteit krijgt voor een aantrekkelijke prijs en dan ook op een hele flexibele manier."
Bedrijven
Nearshoring C&A eerst nog experimenteel
Logistiek Textielconcern wil met eigen fabriek het productie- en bevoorradingsproces van zes à negen maanden terugbrengen tot twee weken. Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Zo moet de jeansfabriek van C&A worden gezien die het familiebedrijf momenteel opzet in het Duitse Mönchengladbach. 'Het gaat allereerst om een experiment om te kijken of het haalbaar is de eigen productie van spijkerbroekfabrieken weer naar Europa te halen', aldus de initiatiefnemers, schrijft Nieuwsblad Transport. Lees meer
Chinese JD.com opent winkels in Nederland
JD.com heeft twee volledig geautomatiseerde winkels geopend in Nederland en heeft er meer op de planning. Dit maakte de Chinese e-commercegigant maandag bekend, meldt de Beurs. Lees meer
Nike en Adidas ruziën over ’gebreide sok-schoenen’
Ruzie in sportschoenenland. Nike en Adidas hebben onenigheid over sportschoenen die aan de bovenkant een soort gebreide sok zijn. Nike heeft patenten op een eigen technologie met de naam FlyKnit en stelt dat Adidas’ PrimeKnit inbreuk maakt op die patenten meldt de Telegraaf. Lees meer
Yaya-winkels in België gaan dicht
De vijf winkels van het Nederlandse damesmodemerk Yaya in België gaan dicht, meldt persbureau Belga. Lees meer
About You behaalt omzetgroei van 48 procent in derde kwartaal
About You Holding SE heeft in het derde kwartaal een omzetplus van 48 procent behaald, zo blijkt uit de financiële resultaten van het bedrijf. De omzet landde daardoor op 512 miljoen euro,meldt FashionUnited. Lees meer
Een winkeldynastie en een vastgoedkoning: dit zijn de nieuwe bazen van Bijenkorf
Kopers Bijenkorf Vlak voor Kerst werd bekend dat de Bijenkorf twee nieuwe eigenaren krijgt: een Thaise ondernemersfamilie en een Oostenrijkse vastgoedinvesteerder. Wie zijn zij? NRC Handelsblad gaat op onderzoek uit. Lees meer