Rituals groei moet samen gaan met verantwoord ondernemen
Event
Sector
- Week van de Circulaire Economie 2022
- Invoerprijzen kleding en textiel stegen flink door
- Detailhandel kleding en schoenen nog niet op niveau 2019
- Winkels boekten vorig jaar meer omzet door hogere prijzen
- De digitale jurk als uithangbord voor modemerken – ABN AMRO
- Loket achtste periode NOW open op maandag 14 februari
Bedrijven
- Koopjeswinkel Action groeit weer net als voor de pandemie
- De wereldmissie van tapijtproducent Interface: het verduurzamen van vloeren
- Rituals wil verdubbelen en toch vergroenen. 'Luxe gaat niet altijd samen met duurzaamheid'
- Jurriaan Pouw nieuwe cfo Hema
H&M
- H&M ziet nettowinst vernegenvoudigen
- H&M wil omzet in 2030 verdubbelen
Sector
Week van de Circulaire Economie 2022
Van maandag 7 tot en met zaterdag 12 februari zetten ondernemers, organisaties en overheidsinstellingen hun (digitale) deuren open voor de Week van de Circulaire Economie. Het Versnellingshuis Nederland Circulair! organiseert de campagneweek voor de zevende keer, met als doel professionals mee te nemen naar de circulaire economie. Tijdens deze week krijgen goede voorbeelden een podium, ontmoeten voorlopers elkaar en krijgen starters handvatten om zelf ook aan de slag te gaan. Lees meer
Invoerprijzen kleding en textiel stegen flink door
De afzetprijzen van de textielindustrie lagen in december 2021 5,5% hoger dan in december 2020. De invoerprijzen liepen in dezelfde periode met 9,7% echter versneld op. Dit zijn alleen de kosten berekend voor de producten zelf, zoveel mogelijk exclusief transportkosten volgens het CBS, dus in werkelijkheid lopen de kosten nog veel harder omhoog voor bedrijven. Voor kleding zien we een nog scherper beeld omdat de invoerprijzen relatief harder door stegen dan de afzetprijzen Deze afzetprijzen stegen in een jaar tijd met een stabiele 2,3% , maar de invoerprijzen (ook weer zonder gestegen transportkosten) stegen steeds harder, in december 2021 met 6% ten opzichte van december 2020.
Bron: Modint % CBS
Detailhandel kleding en schoenen nog niet op niveau 2019
De omzet van de winkels in non-food groeide in 2021 met 2,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was echter 0,2 procent lager dan een jaar eerder. Ten opzichte van 2019 was de omzet van de non-foodwinkels 2,2 procent hoger in 2021. De kledingwinkels (plus 14 procent) en de winkels in schoenen en lederwaren (plus 10 procent) hebben in 2021 meer omgezet dan in 2020. Dit echter na de zware verliezen in omzet van rond 20 procent onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december van 2020. De “niet essentiële” detailhandel luidde het jaar uit met een omzet groei in december, ondanks de lockdown, maar dit is dan vergeleken met de rampmaand december 2020. In vergelijking met 2019 lag de omzet zowel in kleding als in schoenen in 2021 nog behoorlijk lager.
De winkels in meubels en woninginrichting boekten in 2021 een omzetverlies van 1%, terwijl deze winkels in 2020 nog een groei van 8% behaalden. Ten opzichte van 2019 was de omzet van deze winkels wel hoger in 2021. In 2021 was de online omzet over alle branches samen ruim 23 procent hoger dan in 2020. ebwinkels hebben bijna 19 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 29 procent. In 2020 bedroeg de groei van de online omzet bijna 44 procent. Lees meer
Winkels boekten vorig jaar meer omzet door hogere prijzen
Nederlandse winkeliers hebben vorig jaar meer omzet gedraaid dan in 2020, het eerste coronajaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt dat deels doordat de prijzen flink zijn gestegen. Maar ook als naar de hoeveelheid verkochte producten gekeken wordt, ging het beter dan aan het begin van de coronapandemie, schrijft NU.nl. Lees meer
De digitale jurk als uithangbord voor modemerken – ABN AMRO
Een ‘non-fungible token’ (NFT) legt het eigenaarschap van voornamelijk digitale zaken op een blockchain vast en waarin al flink gehandeld wordt. Het zal nog even duren voordat NFT’s substantieel bijdragen aan de inkomsten van modemerken, maar voegen nu al waarde toe op marketing- en creatief gebied, schrijft ABN AMRO. Lees meer
Loket achtste periode NOW open op maandag 14 februari
Werkgevers die een aanvraag willen doen voor de achtste periode van de NOW-maatregel kunnen vanaf maandag 14 februari terecht bij UWV. Ze kunnen dan een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen voor de maanden januari tot en met maart 2022. Het loket blijft open tot en met woensdag 13 april. Lees meer
Bedrijven
Koopjeswinkel Action groeit weer net als voor de pandemie
Discounter De groei van budgetketen Action viel in 2020 door coronamaatregelen tegen. Vorig jaar steeg de omzet, ondanks winkelsluitingen, bijna een kwart. En dat voor een bedrijf dat nog altijd nauwelijks online verkoopt.Bijna drie maanden lang moesten winkeliers vorig jaar hun deuren dichthouden, maar koopjesketen Action heeft zich door die belemmeringen niet laten tegenhouden schrijft NRC Handelsblad. Lees meer
De wereldmissie van tapijtproducent Interface: het verduurzamen van vloeren
Vloerenfabrikant Interface gaat voorbij de huidige CO2-neutrale vloeren en wil CO2 opslaan in vloeren onder de missie: Climate Take Back. De overname van het Duitse vloerenbedrijf Nora was dan ook een logische keuze, meent Janneke Leenaars. “Zo kunnen we in de gezondheidszorg, in scholen en in het openbaar vervoer grote stappen zetten om vloeren wereldwijd te verduurzamen.” Lees meer
Rituals wil verdubbelen en toch vergroenen. 'Luxe gaat niet altijd samen met duurzaamheid'
Het Nederlandse cosmeticamerk Rituals groeit Raymond Cloosterman (58) kijkt in zijn nieuwe Rituals-hoofdkantoor uit over de Herengracht in Amsterdam. Het is dezelfde gracht waar hij het bedrijf ruim twintig jaar geleden bedacht. Maar toen zonder uitzicht, in een kelder met graffiti op de muren. Nu zijn de vloeren van het dubbele pand van marmer en spuwt een gouden kraan cappuccino uit na een bestelling op een iPad. Landschapsarchitect Piet Oudolf, ook verantwoordelijk voor de tuin van Museum Voorlinden en de High Line in New York, ontwierp de achtertuin. De omzet van Rituals steeg vorig jaar, na een vertraging in 2020, alweer met 25%, blijkt nu. Cloostermans cosmeticaketen heeft inmiddels bijna duizend eigen winkels met gezichtsmaskers, geurkaarsen en massageproducten. Rituals-manchetknopen steken onder de mouwen van zijn blauwe jasje uit. 'Tegenwoordig heeft iedereen het over wellness en mindfulness', zegt Cloosterman. Dus wil Rituals een stap verdergaan. Het zoekt groei buiten Europa en in nieuwe producten en diensten. ‘We denken dat we de komende vijf tot tien jaar kunnen verdubbelen, misschien zelfs verdrievoudigen.’ Het is een ambitie die de ondernemer voor dilemma’s stelt. Want al die groei moet voortaan samengaan met verantwoord ondernemen. Het bedrijf kreeg deze maand een B Corp-certificaat, een internationaal keurmerk dat sociale- en milieuprestaties beloont. Hiervoor beloven bedrijven een bijdrage aan het welzijn van werknemers, maatschappij en klimaat. Onder meer Triodos Bank en waterflessenmerk Dopper hebben ook zo’n certificaat, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Jurriaan Pouw nieuwe cfo Hema
Hema benoemt Jurriaan Pouw per 1 april tot cfo. Hij volgt Joost de Beijer op, die de warenhuisketen eind april verlaat. Pouw komt van Jumbo, waar hij eerst financieel directeur, en sinds 2018 e-commerce manager was, schrijft het Financieele Dagblad. Daarvoor was hij enkele jaren financieel directeur van supermarktketen C1000, dat was overgenomen door Jumbo. Met de komst van Pouw komt er weer een nieuw gezicht in de top, die de afgelopen maanden flink is opgeschud. Zo startte op 1 juni vorig jaar voormalig Etos-topvrouw Saskia Egas Reparaz als ceo. Op die datum begonnen ook Wilma Veldman (afkomstig van Zeeman) als productdirecteur, Bas Verheijen (afkomstig van Picnic en Albert Heijn) als chief customer officer, Machiel Lagerweij (van De Bijenkorf) als operationeel directeur en Pieter Heij (eveneens oud-Bijenkorf) als technologiedirecteur.
H&M
H&M ziet nettowinst vernegenvoudigen
H&M staat er opnieuw na twee jaar pandemie. 'De omzet staat op hetzelfde niveau als voor de pandemie, de winstgevendheid is de beste in jaren', zegt CEO Helena Helmersson. Na het rampjaar 2020 krabbelt de modegroep H&M recht. In 2021 ging de nettowinst maal negen, tot 11 miljard kronen (ruim 1 miljard euro), na een keldering van 90 procent het jaar ervoor. Het aandeel stijgt maandag met 5 procent. De heropleving is toe te schrijven aan de hogere verkoopcijfers, een logisch gevolg van minder lockdowns. De omzet nam toe met 12 procent. Maar ook de kostenbesparingen van CEO Helena Helmersson droegen bij aan de forse stijging van de nettowinst. Helmersson, die aan de vooravond van de pandemie de laatste H&M-telg Karl-Johan Persson opvolgde aan de top van het bedrijf, verlaagde de kortingen en bouwde de grote stock af. De topvrouw schrapte ook in het aantal fysieke winkels. In 2022 zullen nog eens 120 winkels verdwijnen.
CO2-uitstoot
Terwijl H&M met zijn jaarcijfers de verwachting van analisten overstijgt, denkt Heldersson al aan de toekomst. In 2030 wil ze met de modegroep de omzet verdubbelen. Tegelijk moet de CO2-uitstoot tegen dan halveren. Om 'de ambitieuze groei- en klimaatdoelstellingen te halen' schroeft H&M de investeringen op tot 10 miljard kronen (950 miljoen euro) in 2022. 'We hebben het jaar sterk afgesloten, met een omzet die weer op hetzelfde niveau staat als voor de pandemie en met een winstgevendheid die beter is dan ze in jaren is geweest. Nu de situatie genormaliseerd is, met een sterke financiële positie en een goede winstgevendheid, kunnen we ons weer volledig richten op groei', zegt Helmersson in een persbericht.
H&M wil omzet in 2030 verdubbelen
Kledingwinkelketen H&M wil uiterlijk in 2030 zijn omzet verdubbelen en zijn ecologische voetafdruk halveren. Ook moet de operationele marge in 2024 hoger zijn dan 10%. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.'We sloten het jaar sterk af, met een omzet die weer op hetzelfde niveau lag als voor de pandemie en met een winstgevendheid die beter was dan in de afgelopen jaren', zegt ceo Helena Helmersson. Nu de situatie na de pandemie weer richting normaal gaat, kan H&M zich volgens haar weer volop op groei gaan richten.Om zijn doelen te halen, gaat het bedrijf in 2022 zijn investeringen verdubbelen tot zo'n SEK 10 mrd (€0,95 mrd). Dat geld zal vooral gebruikt worden voor technologie, de toeleveringsketen, hernieuwbare energie en duurzame materialen, aldus H&M.
Operationele marge
In het fiscale jaar 2021, dat in het geval van H&M liep van 1 december 2020 tot en met 30 november 2021, zag de kledingverkoper zijn omzet met 6% stijgen tot SEK 199 mrd (€19 mrd). De winst voor belastingen bedroeg omgerekend €1,36 mrd. Dat was een jaar eerder nog €195 mln. In het vierde kwartaal steeg de winst voor belastingen met 64%, wat meer was dan analisten voorspelden.De operationele marge bedroeg vorig jaar 7,7%, hoewel H&M in het vierde kwartaal 11% behaalde. 'Het sterke resultaat voor het kwartaal is voornamelijk het resultaat van goed ontvangen collecties met meer verkopen tegen de volledige prijs, lagere afprijzen en goede kostenbeheersing', aldus H&M.In China nam de omzet in het vierde kwartaal, gemeten in lokale valuta, met 41% af ten opzichte van het jaar ervoor. Dit had waarschijnlijk nog te maken met de boycot waarmee H&M in de zomer van vorig jaar te maken kreeg omdat het bedrijf zijn zorgen uitte over dwangarbeid in Xinjiang. Het aandeel H&M staat halverwege de ochtend 5,3% in de plus.