Nieuwsbericht

Modint dossier Rusland-Oekraïne online

Sector

  • Een kledingpaspoort met QR-code moet de industrie sneller verduurzamen: ‘Vrijblijvendheid werkt niet’ 

Rusland- Oekraïne

  • Dossier Rusland-Oekraïne
  • Zo reageren modebdrijven op oorlog in Oekraïne: Donaties, verkoopstop en stille modeshow
  • Hunkemöller: voorlopig geen nieuwe winkels in Rusland
  • H&M halts sales in Russia after the invasion of Ukraine
  • Nederlandse bedrijven worstelen met sancties Rusland 
  • Live-blog Rusland-Oekraïne te lezen op TextilWirtschaft
  • Fashion Responds to War in Ukraine- Balenciaga Devotes Social Channels to Support Ukraine 
  • Run op Oekraïense vlaggen in Nederland 

Bedrijven

  • Action opnieuw bij snelste groeiers ter wereld
  • Nederlandse denimmerk Garcia zet stappen naar een duurzamere toekomst 
  • Miss Etam keert terug als webshop

Zalando

  • Zalando versnelt omzetgroei, ook hogere winst
  • Voor onlinewinkel Zalando was 2021 jaar van 'uitzonderlijke groei' 
  • Ook Zalando laat meer verkooppartners toe 


Sector
Een kledingpaspoort met QR-code moet de industrie sneller verduurzamen: ‘Vrijblijvendheid werkt niet’ 

Studenten van de hogeschool Zuyd in Limburg komen met een concept om de kledingindustrie te verduurzamen. Met het kledingpaspoort Fairtrace moet iedere stap in het productieproces – van katoenteelt op het platteland tot het kledingstuk in de winkel ligt - inzichtelijk gemaakt worden, meldt Change. Lees meer

Rusland- Oekraïne
Dossier Rusland-Oekraïne

Lees hier meer in ons dossier over de situatie rondom Rusland-Oekraïne met betrekking tot de kleding- en textiel sector.

Zo reageren modebdrijven op oorlog in Oekraïne: Donaties, verkoopstop en stille modeshow
Modellen schrijven en tekenen rondom de thema's, samenzijn, eenheid en liefde. Mensen en bedrijven reageren altijd anders in crisissituaties, zo ook op de oorlog in Oekraïne. Zo zijn er diverse modebedrijven die actie hebben ondernomen, allemaal op andere manieren. FashionUnited maakt een globaal overzicht. Lees meer

Hunkemöller: voorlopig geen nieuwe winkels in Rusland
Hunkemöller opent voorlopig geen nieuwe winkels in Rusland. Aanleiding is de Russische inval in Oekraïne. "Onze expansiestrategie in Rusland staat momenteel on hold", meldt de Nederlandse lingerieketen desgevraagd aan RetailTrends. Lees meer

H&M halts sales in Russia after the invasion of Ukraine
The announcement followed similar decisions from tech companies, oil giants and Hollywood studios. H&M Group, one of the biggest sellers of clothing in the world, said on Wednesday that it was temporarily pausing all sales in Russia, joining a growing list of companies rethinking their ties to the country after its invasion of Ukraine, reports the New York Times. Read more

Nederlandse bedrijven worstelen met sancties Rusland 
Scheepsbouwer Damen blijft sleepboten, vissersboten en schepen voor de offshore-industrie verkopen aan Rusland. Een snel groeiend aantal internationale bedrijven bevriest zijn activiteiten in Rusland of zet in navolging van BP en Shell joint ventures met Russische bedrijven in de verkoop. Leveranties worden door veel ondernemingen opgeschort, ook omdat het vervoer steeds moeilijker wordt, nu containerbedrijven nauwelijks nog Russische havens aandoen, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Live-blog Rusland-Oekraïne te lezen op TextilWirtschaft
Lees hier nauwgezet alle ontwikkelingen van TextilWirtschaft die ze bijhouden in een live-blog voor de Duitse kleding-textielsector.

Fashion Responds to War in Ukraine- Balenciaga Devotes Social Channels to Support Ukraine 
Balenciaga made an image of the Ukrainian flag the only post on its Instagram feed and said it would turn its social channels over to provide information about the situation in Ukraine. Adidas has suspended its partnership with the Russian Football Union as sports organisations pull back from the country. Nike and YNAP said they were no longer shipping online orders to Russia, making them among the first major fashion companies to indicate operations have been impacted by the war, reports Business of Fashion. Read more. (you may need a login to read the complete article).

Run op Oekraïense vlaggen in Nederland 
Er is een grote vraag in ons land naar de vlag van Oekraïne. Normaal verkoopt de Dokkummer Vlaggen Centrale per jaar enkele vlaggen van Oekraïne, alleen al afgelopen weekend kwamen er meer dan 200 bestellingen binnen, meldt de NOS. Lees meer

Bedrijven
Action opnieuw bij snelste groeiers ter wereld

Action behoort opnieuw tot de snelstgroeiende retailers ter wereld. De Nederlandse discounter staat op de twaalfde plaats van de Fastest 50 van Deloitte, schrijft retailTrends. Lees meer

Nederlandse denimmerk Garcia zet stappen naar een duurzamere toekomst 
In september vorig jaar ondertekende jeanskledingmerk Garcia, samen met andere koplopers in de denimindustrie, de Green Deal on Circular Denim. De ondertekenaars van de deal beloofden bij te dragen aan een meer circulaire economie door zich te verplichten meer Post Consumer Recycled (PCR) materialen te gebruiken in hun jeanscollecties. In maart introduceert Garcia de campagne ‘Our Most Sustainable Jeans, So Far…’ (OMSJ); een collectie jeans gemaakt van een combinatie van 20% PCR-katoen en 78% biologisch katoen en 2% elastaan, schrijft Duurzaam-ondernemen. Lees meer

Miss Etam keert terug als webshop
Miss Etam, dat een jaar geleden failliet ging, is terug. Het damesmodemerk biedt nieuwe collecties aan via de eigen webshop en via Wehkamp, meldt retailTrends. Lees meer

Zalando
Zalando versnelt omzetgroei, ook hogere winst

Zalando heeft het afgelopen boekjaar afgesloten met een omzet van ruim 10,3 miljard euro. Dat is een groei van 29,7 procent ten opzichte van een jaar eerder, schrijft retailTrends. Lees meer

Voor onlinewinkel Zalando was 2021 jaar van 'uitzonderlijke groei' 
Zalando heeft naar eigen zeggen een jaar van ‘uitzonderlijke groei’ achter de rug. De Duitse onlinemodewinkel meldde dinsdag vorig jaar ‘significant sneller’ te zijn gegroeid dan verwacht. Het bedrijf stelde in november zijn verwachtingen voor 2021 al naar boven bij. Zalando ging toen uit van een groei van de zogenoemde gross merchandising value (GMV), het bruto handelsvolume, van tussen de 31% en 36% en een omzetgroei van 26% tot 31%. De hoge verwachtingen zijn ruimschoots uitgekomen, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Ook Zalando laat meer verkooppartners toe 
Modewebwinkel Zalando wil nog veel meer verkooppartners toelaten op zijn site. Hoe groter het aanbod, hoe meer klanten, is daarbij de gedachte.Zalando, het webwarenhuis voor kleding en schoenen, ontwikkelt zich hoe langer hoe meer in de richting van een platform voor verkooppartnersschrijft Trouw. Lees meer