EU bindt strijd aan met 'fast fashion'
Event
Sector
- Brussel bindt strijd aan met 'fast fashion'
- Bedrijven mijden Russisch deel van de nieuwe zijderoute
- Online retailers in Duitsland geven meeste duurzaamheidsinformatie, blijkt uit onderzoek
- Europese online cross-border markt naar 171,2 miljard
- Omzet kleding- en schoenenwinkels in februari hoger dan twee jaar terug
Bedrijven
- Zo populair zijn de modemerken van Amazon
- 3DLook Launches New Virtual Fitting Room Tool Vierde
- Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge roept sociale ondernemers op om inclusiviteit in de mode te versnellen
- G-Star maakt entree in de metaverse met NFT van mascotte G-No
- H&M heeft last van Oekraïneoorlog
Sector
Brussel bindt strijd aan met 'fast fashion'
De Europese Commissie wil af van de bergen kleding, apparaten en andere spullen die Europeanen aan de lopende band afdanken. Al dat afval is niet alleen slecht voor klimaat en milieu, de unie verbruikt ook in razend tempo schaarse grondstoffen. Door hergebruik kan de EU planeet en portemonnee sparen én minder afhankelijk worden van leveranciers als Rusland, stelt vicevoorzitter Frans Timmermans, meldt Europa nu. Lees meer
Reactie Modint:
Modint is op de hoogte van de plannen van de Europese Unie met betrekking tot de plannen met textiel en kleding. Er lopen op Europees niveau 16 voorstellen/initatieven die onze industrie raken.
De komende tijd aandacht zullen wij aandacht besteden aan:
1) Toelichting wat de voorstellen voor onze sector gaan betekenen
2) Hoe we onze leden hierbij het beste kunnen helpen.
Bedrijven mijden Russisch deel van de nieuwe zijderoute
Door de oorlog in Oekraïne mijden steeds meer bedrijven het Russische deel van de nieuwe zijderoute, de 11.000 kilometer lange railgoederenverbinding tussen China en Europa. Nederlandse ondernemers zien de langere zuidelijke route via de Kaspische Zee en Bakoe in Azerbeidzjan als alternatief, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Online retailers in Duitsland geven meeste duurzaamheidsinformatie, blijkt uit onderzoek
Webwinkels in Duitsland geven online de meeste informatie weer met betrekking tot hun duurzaamheidsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam, schrijft FashionUnited. Lees meer
Europese online cross-border markt naar 171,2 miljard
De totale Europese online cross-border markt, online inkopen over de grens, vertegenwoordigt een omzet van 171,2 miljard euro in 2021 (exclusief reizen), een stijging van 17 procent ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de vierde editie van de TOP 500 Cross-Border Retail Europe, melt Emerce. Lees meer
Omzet kleding- en schoenenwinkels in februari hoger dan twee jaar terug
De kleding- en schoenenwinkels hebben in februari een flink hogere omzet behaald, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Niet alleen was de omzet hoger dan februari 2021, maar zelfs hoger dan het pre-pandemie niveau van 2020, schrijft FashionUnited. Lees meer
Bedrijven
Zo populair zijn de modemerken van Amazon
Mode voor jong en oud: Volgens het "Search Frequency Report" van Emax Digital is Amazon Essentials het populairste modehuismerk van Amazon.De e-commerce service provider Emax Digital analyseerde exclusief voor TextilWirtschaft de populariteit van Amazon's eigen modemerken. Lees meer
3DLook Launches New Virtual Fitting Room Tool
The start-up’s automated product, available via a Shopify plug-in, shortens the time it takes for a brand to implement a virtual fitting room from months to about a week., reports Business of Fashion. Read more (you may need a login to read the complete article)
Vierde Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge roept sociale ondernemers op om inclusiviteit in de mode te versnellen
Tommy Hilfiger kondigt aan dat de inschrijvingen voor de vierde editie van de Tommy HilfigerFashion Frontier Challenge geopend zijn. Het wereldwijde programma weerspiegelt de duurzaamheidsvisie van Tommy Hilfiger op Waste Nothing and Welcome All, ter versterking en ondersteuning van nieuwe stemmen in de wereld van sociaal ondernemerschap die schaalbare en ontwrichtende innovaties vormgeven om een meer inclusieve toekomst voor de mode te creëren. Lees meer
G-Star maakt entree in de metaverse met NFT van mascotte G-No
Ook het Nederlandse denimmerk G-Star zet de eerste stappen in de metaverse. Dat doet het niet met virtuele kleding, zoals sommige andere merken, maar met een NFT-avatar: een digitale uitvoering van neushoorn G-No, de mascotte van het merk, schrijft FashionUnited. Lees meer
H&M heeft last van Oekraïneoorlog
Hennes & Mauritz verkocht de afgelopen maand minder kleren. De omzet steeg weliswaar vergeleken met vorig jaar, maar de 6% verkoopgroei in maart is bescheiden vergeleken met de 23% omzetgroei waar de retailer tussen december en februari melding van maakte. De oorlog in Oekraïne heeft een nadelig effect op de omzet, aldus het bedrijf, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)