Uitkomst 4e Modint Ledenpeiling, september 2022
Al weer een jaar na de derde Modint ledenpeiling beschrijven we hierbij de resultaten van de vierde Modint Ledenpeiling die eind september 2022 is afgesloten. Belangrijkste conclusie is veel bedrijven in 2021 meenden in 2022 te herstellen van de Covid-crisis maar dat zich nieuwe donkere wolken boven onze sectoren samenpakken. Niet alleen logistiek en onzekerheid in levering door Covid uitbraken in Azië spelen een rol. De toen al oplopende grondstofprijzen lopen verder uit de hand en daar zijn de stijgingen in energiekosten bijgekomen. Dit leidt weer tot terughoudendheid bij eindgebruikers, zowel in de consumenten als de B2B markten. Nog steeds leggen we, waar we maar kunnen, de specifieke problemen van uw sector uit en proberen we bedrijven individueel bij te staan. Laat ons weten waar we u mee kunnen helpen.
Omzetten
We ontvingen 99 antwoorden (vorig jaar 72), behoorlijk gespreid over alle sub branches, hoewel de modebedrijven in aantal relatief achterblijven bij de groepen in bijvoorbeeld textiel, tapijt en bedrijfskleding. Het is sowieso moeilijk om iets over kleine aantallen respondenten in heel verschillende sub-sectoren goede uitspraken te doen, maar een aantal dingen tekenen zich wel duidelijk af. Zo blijkt dat minder dan 20% van de bedrijven helemaal niet exporteert, maar ook 20% van de bedrijven voor zelfs meer dan 75% van de omzet afhankelijk is van hun positie op buitenlandse verkoopmarkten. Een enorme internationale prestatie, gegeven het feit dat slechts 5% van de bedrijven meer dan 100 mensen in dienst heeft. Echt internationaal georiënteerd MKB derhalve.
Uit de antwoorden op de vraag naar verwachtte omzetten 2022 vergeleken met 2021, blijkt dat 50% van de bedrijven op kleine, maar soms ook flinke omzetstijgingen rekent. Een kwart van de bedrijven voorziet een gelijke omzet, een kwart een daling. Kijken we vooruit naar 2023, dan zien we een meer conservatieve verdeling van de verwachtingen: 40% verwacht een gelijke omzet, 20% een hogere en 20% een lagere omzet.
Grondstofprijzen, transportkosten en energieprijzen
Niet voor niets reageren meer bedrijven op de enquête dan vorig jaar: de kosten lopen niet alleen voor consumenten maar ook voor bedrijven uit de hand, en daar maakt men zich ernstig zorgen over. Trage aanvoer speelt nog steeds en in onzekere tijden komen orders ook niet vanzelf aanwaaien. Ook het kennisniveau van nieuwe werknemers wordt bij 20% van de bedrijven genoemd en dat brengt ons op het onderwerp personeel. Veertig procent van de bedrijven ervoer vorig jaar een personeelstekort, en dat is nu 60%, ondanks de onzekere economische verwachtingen. We hebben vorig beloofd te vragen naar het soort beroepen. Productiepersoneel wordt het meeste gevraagd, speciaal operators, daarnaast mensen voor logistiek. Ook zoekt steeds ruim 10% van de bedrijven versterking op het gebied van financiën en organisatie, productontwikkeling en design, en marketing en verkoop. IT hoort ongetwijfeld ook in dit rijtje thuis.
De toekomst? Scholing?
Ondernemers zijn geen ondernemers als zij ook niet kansen zien in deze onzekere tijd. Inzetten op duurzaamheid wordt het meeste (60%) genoemd. Daarnaast zegt telkens 30% kansen te zien in product en marktdifferentiatie, innovatie, digitalisering en circulariteit (meer antwoorden mogelijk) Toch allemaal zaken die specifieke kennis vergen, maar tegelijk wordt scholing juist opvallend weinig (zeg maar gerust “niet”) genoemd, terwijl alle mogelijkheden daartoe open staan. Vorige jaren was dit precies zo, blijkbaar koopt men kennis liever in, dan dat men het personeel zelf opleidt? Verplaatsing van productie dichterbij Europa is in de belangstelling teruggezakt.
Cao MITT
Het vervolg van de enquête richtte zich heel specifiek op de cao MITT, waar 70% van de respondenten onder valt. De antwoorden op deze vragen worden uiteraard gebruikt in de nieuwe onderhandelingen die al gauw weer starten.
(Sub)sectoren
Het voert op deze plaats te ver om de verschillen tussen verschillen sectoren en (sub)branches te belichten, zo dat al mogelijk is gezien de kleine aantallen respondenten waarop we ons dan baseren. We zullen dit voor en in overleg met verschillende ledengroeperingen bekijken. Veel bedrijven namen in dit kader ook de gelegenheid te baat om specifieke opmerkingen richting Modint te maken, opmerkingen die we uiteraard zeer ter harte nemen en waar mogelijk op zullen reageren, zowel persoonlijk als de respondent zich bekend maakte, of wel in ons beleid. We danken alle respondenten heel hartelijk voor de tijd die zij wilden nemen om de enquête in te vullen en voor hun waardevolle bijdragen.
Modint, Zeist,
3 oktober 2022