Nieuwsbericht

Nieuwsbrief Tapijt december 2021

Actueel

  • Gezocht: vertegenwoordiger vanuit de tapijtsector voor PFAS overleg met ministerie
  • Gevolgen nieuwe lockdown niet te overzien
  • Scholing & subsidies 

Markt & economie

  • Omzetrecords door renovaties en prijsstijgingen
  • Detailhandel zet bijna 7 procent meer om in oktober, kleine woongerelateerde plus

Bedrijven

  • Victoria koopt ruim de helft van Balta
  • West-Vlaamse tapijtmaker Lano zoekt geld om sneller te groeien
  • Nederlander aan roer van Carpetright Europe 


Actueel
Gezocht: vertegenwoordiger vanuit de tapijtsector voor PFAS overleg met ministerie
Het ministerie van I&W heeft samen met VNO-NCW het ‘Actieprogramma PFAS’ opgezet. Doel is om op zoek te gaan naar duurzame alternatieven, vooruitlopend op een totaal verbod. Vanuit de markt zijn al verschillende PFAS-vrije initiatieven opgekomen. PFAS kan voorkomen in bijvoorbeeld outdoor producten, regenjassen, schimmelwerend doek en ook tapijt.

Op 6 juli 2021 vond een eerste workshop plaats met betrokken bedrijven en branches. Modint heeft daarin geparticipeerd. In het najaar heeft overleg plaats gevonden tussen het Ministerie en de textielsector. Er werd verder ingezoomd op de mogelijkheden binnen verschillende sectoren om snel tot concrete resultaten te komen: hoe kunnen we bedrijven helpen met expertise, financiering en of andere ondersteuning. Er lopen al trajecten voor papier en brandblusschuim, waterzuivering (industriële emissies en RWZI’s) is in voorbereiding. Het uiteindelijke doel is tot concrete maatregelen te komen en de tijdsspanne snel in beeld te brengen. Zowel experts vanuit het bedrijfsleven als vanuit de overheid en kennisinstellingen zijn uitgenodigd.

Op 25 januari 2022 tussen 10.00 en 11.30 uur heeft Modint wederom overleg met I&W en VNO NCW. Er is dringend behoefte aan een vertegenwoordiger uit de tapijtsector. Deze sector is door de overheid al enige malen expliciet genoemd in het voorafgaande overleg. Ben jij beschikbaar? Meld je aan bij Antonio F. Barberi Ettaro.

Gevolgen nieuwe lockdown niet te overzien – Houd ons op de hoogte van (mogelijke) gevolgen voor jouw bedrijf
De berichten over de oprukkende omikron-variant en de effecten daarvan op de zorg zijn zorgwekkend. Dat er nieuwe maatregelen genomen moesten worden is begrijpelijk. We delen echter de verbazing van onder meer INretail en de overtuiging dat er een veel intelligentere aanpak mogelijk was geweest. Voor veel winkeliers en ook andere sectoren is niet meer te overzien wat de gevolgen zullen zijn en dat zal uiteindelijk ook zijn weerslag hebben op veel leden van Modint. Om gericht jullie belangen in Den Haag en binnen de keten te behartigen, roepen we jullie op om ons op de hoogte houden van de problemen en vragen die nu - opnieuw - actueel zijn. dat kan hier.

Scholing & subsidies 
Bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de subsidieregeling praktijkleren krijgen dit jaar het maximale bedrag van €2700,- uitgekeerd. Voor het om- en bijscholen van werkzoekenden en werknemers die werkloos dreigen te raken komt er een subsidie beschikbaar; de subsidieregeling ‘praktijkleren in de derde leerweg’. Verder gaat in januari een subsidiemogelijkheid open om werknemers betere taalvaardigheden, rekenvaardigheden en/of digitale vaardigheden bij te brengen. https://www.telmeemettaal.nl/subsidie/werkgevers. Kijk voor een overzicht van alle subsidiemogelijkheden op onze site.
Vragen? Neem gerust contact op met Marieke Kuper.

Markt & economie
Omzetrecords door renovaties en prijsstijgingen
Interconnection Consulting publiceerde onlangs een nieuw rapport ‘Market Forecast® Global Flooring 2021’. Het rapport bevat onder andere marktdata, analyses, verwachtingen voor de jaren t/m 2024 en andere inzichten. Meer weten en mogelijkheid tot aanschaffen van het rapport klik hier. Vloerenplein schreef er het volgende over:
Na een tegenvallend 2020, laat de Europese markt voor vloerbedekkingen weer hoge groeicijfers zien. In 2021 stijgt de omzet in de onderzochte landen van 25,8 miljard euro naar 29,2 miljard euro, wat overeenkomt met een groei van 12,7 procent. Tegen 2024 zal de omzet naar verwachting stijgen tot 34,5 miljard euro, zo blijkt uit een onderzoek van Interconnection Consulting. De trend van eco-materialen, met name hout, zal naar verwachting aan kracht blijven winnen.

De reden voor de stijging van de omzet van vloerbedekkingen is niet zozeer een toename van de afzet als wel dat de grondstofprijzen worden opgedreven door de leveringsknelpunten, zo stellen de onderzoekers. Dienovereenkomstig zullen de omzetten de komende jaren dankzij prijsstijgingen en een oplopende vraag (mede door verbouwingen) veel sneller groeien dan het volume. In Duitsland zal de jaarlijkse omzetgroei tot 2024 meer dan 6 procent bedragen, terwijl de afzet met slechts 1,9 procent per jaar zal aandikken. In Italië is de verhouding tussen omzet en afzetgroei 6,1 procent staat tot minus 0,1 procent jaarlijks. Ook qua omzet is Duitsland de grootste markt van Europa met een aandeel van 26,2 procent, gevolgd door Frankrijk met 12,2 procent en Groot-Brittannië met 10,9 procent. In termen van afzetvolume voert Duitsland de ranglijst in Europa aan, voor Rusland en Turkije.

In 2020 werd met name de nieuwbouwsector hard getroffen door de teruggang, zo vervolgen de onderzoekers. De afzet in dit segment daalde in heel Europa met 23,4 procent, terwijl de renovatiesector evenwel met 6,4 procent steeg. “Veel mensen brachten hun tijd thuis door en gebruikten daarom de tijd om hun vier muren te renoveren,” zegt Ivan Pjatko, auteur van het onderzoek. In Oostenrijk neemt hij een trend waar richting natuurlijke grondstoffen zoals hout en vooral eiken. Vergelijkbare ontwikkelingen zijn te zien in Duitsland, waar echt hout trendy is. In Frankrijk promoot de overheid ecologische oplossingen bij het leggen van vloerbedekkingen met een nieuwe verordening RE2020. De trend van eco-materialen zal aan kracht blijven winnen, vooral in West-Europa, zo blijkt uit het onderzoek.

Keramische tegels blijven de meest populaire vloeren in Europa met een aandeel in de afzet van 27 procent, gevolgd door laminaat met 23 procent, elastische vloeren met 12 procent en textiele vloeren met eveneens 12 procent. Omzetmatig is het beeld iets anders. Het aandeel van keramische tegels in de verkoopcijfers ligt rond de 23 procent, op de voet gevolgd door elastische vloerbedekkingen met 18 procent en textiele vloerbedekkingen met 17 procent. Daarachter komen parket/houten vloeren met 13 procent, maar met zeer goede groeivooruitzichten, zo voorspelt de auteur van het rapport.

Als belangrijkste Europese spelers wijst het onderzoek op Altro, Amorim, Beauflor, Forbo, Gerflor, Nora (Interface), Tarkett, Kährs en Windmöller. Het onderzoek heeft de landen Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk, Italië, België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije, Polen, Hongarije, Roemenië, Turkije en Rusland onder de loep genomen.

Bron: Vloerenplein

Detailhandel zet bijna 7 procent meer om in oktober, kleine woongerelateerde plus
De detailhandel heeft in oktober 6,6 procent meer omgezet dan in oktober 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,8 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 12,7 procent, terwijl de omzet van de foodsector 1,8 procent kromp. Daarnaast is online 3,4 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met oktober 2019 lag de omzet van de detailhandel 14,2 procent hoger in oktober 2021.

Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (2,1 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (0,4 procent) hebben meer omgezet dan een jaar eerder, en ook meer dan twee jaar terug. Lees meer>>

‘Harde vloeren op nummer 1, maar juist een vloerkleed zorgt voor de finishing touch’ 
De collectie vloerkleden van Headlam blijft groeien. De basiscollectie van de groothandel bestaat uit ruim 100 items, gepresenteerd in compacte bunches. Van hoogpolig tot sisal en van knopen tot vintage. Deze items zijn niet alleen leverbaar in standaard maten maar ook op iedere gewenste maat. Dit is volgens het bedrijf uit Zutphen uniek en geldt alleen voor alle items uit onze basiscollectie, schrijft Wonen360. Lees meer>>

Bedrijven
Victoria koopt ruim de helft van Balta

De West-Vlaamse tapijtproducent Balta vermindert zijn schuldenlast door ruim de helft van de activiteiten aan de Britse rivaal Victoria te verkopen. De tapijtproducent Balta  verkoopt zijn afdelingen Rugs (karpetten) en residentieel kamerbreed tapijt samen met de merknaam Balta aan Victoria, de Britse rivaal die geleid wordt door Balta-veteraan Philippe Hamers, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

West-Vlaamse tapijtmaker Lano zoekt geld om sneller te groeien
Lano, het Harelbeekse tapijtbedrijf van de gelijknamige ondernemersfamilie, onderhandelt over een overname van de Franse kunstgrasproducent Exelgreen. 'Daar zullen we extra kapitaal voor moeten ophalen bij een externe aandeelhouder’, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Nederlander aan roer van Carpetright Europe 
Met ingang van 1 januari 2022 is Gideon Tienkamp werkzaam als Managing Director bij Carpetright Europe. Tienkamp stapt over van Flying Tiger, waar hij drie jaar eenzelfde functie bekleedde, meldt Wonen360. Lees meer>>