Corporate Responsibility Update nr. 1, 2022
Corporate Sustainability reporting
CSRD
Op 21 april 2021 heeft de Europese Commissie de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) aangenomen. Deze nieuwe richtlijnen zijn bedoeld om meer transparantie te bieden op het gebied van duurzaamheid en het moet de link leggen met financiële rapportage. Met de komst van de CSRD moeten er meer bedrijven rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen en resultaten. Het geldt namelijk voor alle beursgenoteerde bedrijven, en daarnaast voor bedrijven die aan 2 van de volgende 3 criteria voldoen:
- meer dan 250 medewerkers.
- meer dan 40 miljoen omzet.
- meer dan 20 miljoen op de balans.
Veel Modint leden vallen daar buiten, maar er zijn Modint leden die zullen moeten rapporteren of gevraagd worden dit te doen voor klanten. Het gaat dan om het volgende (vanaf financieel jaar 2023):
Gegevens op basis van dubbele materialiteitsprincipe:
- welke materiële duurzaamheidsontwikkelingen leiden tot mogelijke risico’s voor het bedrijf (zoals schaarste van grondstoffen)
- welke materiele impact heeft het bedrijf op mensen en milieu (zoals milieuverontreiniging door het gebruik van schadelijke chemicaliën of mensenrechtenschendingen in de keten).
- Informatie over lange termijn-doelstellingen van het bedrijf wat betreft duurzaamheid, en voortgang ten aanzien van die doelstellingen
- Naast objectieve cijfers over milieu, ook informatie over immateriële zaken (intangibles) als sociaal kapitaal.
- Koppeling van rapportage in lijn met andere recente Europese regelgeving: de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) en EU Taxonomy.
- Naast inhoudelijke vereisten, volgt nu ook de verplichting het verslag te laten toetsen door een accountant en het verslag beschikbaar te maken in elektronisch format.
Deze vereisten leveren, naar verwachting, een belangrijke bijdrage aan meer kwaliteit en vergelijkbaarheid van duurzaamheidsverslagen.
Modint neemt de rapportage richtlijnen mee in het vervolg op het convenant, het NGA. We zetten ons ervoor in dat er zoveel mogelijk regelgeving op elkaar wordt afgestemd, zodat er geen dubbel werk nodig is. Deze CSRD rapportage is grotendeels in lijn met de OECD richtlijnen, maar voegt nog wat toe door de koppeling met financiële rapportages.
Below you will find a collection of articles we found in the press and other sources.
Events
- The Creamoda / Modint bAwear Score, February 8th
- Financiële ondersteuning bij circulair ondernemen, 8 februari
Sector
- Will 2022 be the year of legislation for the fashion industry?
- Nieuwe overeenkomst voor opvolger kledingconvenant waarschijnlijk in voorjaar 2022
- New York State introduces the ‘Fashion Act’ in a history-making move toward supply chain accountability
- Wetswijzigingen voor mkb'ers per 1 januari 2022 - KvK
- Sustainability: Where fashion is heading in 2022
- Duurzaamheid in de mode-industrie: 7 inspanningen uit januari 2022
Environment
- Verbeter de wereld, koop een spijkerbroek; Modemerken richten zich op verduurzamen jeans
- Oeko-Tex Updates Certification Criteria, Launches Impact Calculator
- Japan's fashion industry gets a green makeover
- Year in review: sustainability highlights across the denim supply chain
- Renewcell Signs New Textile-Sorting Deals
- Alle merken doen aan dumping, van Primark tot Burberry; 40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn
- Nike lanceert boxershorts van gerecycled materiaal, hoe duurzaam zijn die echt?
Social
- FBK-Turkey programme – prevention of child labour
- New US Xinjiang law 'will challenge brands'
- Expert Warns of ‘Sizable’ Fallout from Uyghur Bill
- C&A and Zara factories refuse to pay minimum wage since 2020
Transparency & Communication
- Radar uitzending 31 januari jl.: Hoe duurzaam is dat kledingstuk met ‘green’ of ‘sustainable’ op het label?
- Sustainability in Fashion: Checking the Facts
- UK Competition Watchdog Takes Aim at Greenwashing in Fashion
Sector
Will 2022 be the year of legislation for the fashion industry?
As fashion’s superpower brands recalibrate their retail footprints and prioritise environmental and social advancement, 2022 may be the year of legislation, forcing the industry to take responsibilities for its actions. With governments monitoring how fashion businesses operate, unsustainable practices will come with legal and financial consequences, reports FashionUnited. Read more>>
Nieuwe overeenkomst voor opvolger kledingconvenant waarschijnlijk in voorjaar 2022
Het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, ook wel het kledingconvenant genoemd, loopt op 31 december 2021 af. Een opvolger van het convenant wordt naar alle waarschijnlijkheid in het voorjaar van 2022 aangekondigd, zo meldt de SER in een persbericht. Lees meer>>
New York State introduces the ‘Fashion Act’ in a history-making move toward supply chain accountability
New York State has introduced legislation that would accelerate the urgency for fashion businesses to conduct their manufacturing more responsibly. The generally unregulated industry that contributes substantially to the world’s greenhouse gas emissions at a rate of 4-8.6 percent, contaminates billions of gallons of water dyeing textiles, and has—knowingly or unknowingly—benefited from exploitative labor practices in a race to the bottom to sell the cheapest and fastest-made clothing, writes FashionUnited. Read more>>
Wetswijzigingen voor mkb'ers per 1 januari 2022 – KvK
Sinds 1 januari 2022 hebben mkb’ers te maken met nieuwe wetten en regels. Zo moeten alle bedrijven hun rookruimtes sluiten. Ook is er een aantal veranderende regels die duurzaamheid stimuleren. Zo kun je gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) als je investeert in innovatieve, milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Daarnaast is de belasting op dieselauto’s en benzineauto’s (bpm) omhoog gegaan. Dit zijn de veranderingen in 2022 voor het mkb. Lees meer>>
Sustainability: Where fashion is heading in 2022
This year, a lot of planning was done around fashion sustainability — but less action. The biggest theme as we head into 2022 is the interconnection between carbon emissions, equity and supply chain.This year, fashion made pledges to sustainability at COP26, material innovation accelerated and interest in circularity piqued. Most importantly, a growing realisation emerged that climate change is as much about equity as it is about carbon going into 2022.“Climate change is not about emissions. It’s about a system that has been benefiting some at the expense of the vast majority of people on the planet and the planet itself,” says Muhannad Malas, senior climate campaigner for advocacy group Stand.earth to Vogue Business. Read more>>
Duurzaamheid in de mode-industrie: 7 inspanningen uit januari 2022
Maandelijks selecteert FashionUnited een aantal duurzaamheidsinspanningen uit de mode-industrie in binnen- en buitenland. Vandaag: zeven nieuwtjes van januari. Lees ze hier.
Environment
Verbeter de wereld, koop een spijkerbroek; Modemerken richten zich op verduurzamen jeans
Het nieuwe jaar is begonnen en het regent goede voornemens. Best lastig om die allemaal vol te houden. Maar deze variant is gelukkig vrij makkelijk: kies een duurzame spijkerbroek of een ander kledingstuk van jeans-stof. Daarmee doe je niet alleen jezelf maar ook het milieu een plezier.Er komen steeds meer denimmerken bij die beseffen dat de verspilling van water en de belasting voor het milieu tijdens het productieproces van een spijkerbroek hopeloos ouderwets zijn. Zo is de denimshopper van Batavia Stad (kostprijs een tientje) niet alleen maar een leuke lapjestas, maar eentje met een goed verhaal. Wink, Sympany, Makers Unite, en Batavia Stad Fashion Outlet sloegen de handen ineen en willen daarmee straks, als de winkels weer open zijn, de bezoekers van de shoppingmall inspireren om minder plastic tassen te gebruiken. Oude jeans werden in de afgelopen maanden ingeleverd bij de outlet. Uiteindelijk werd ruim 1800 kilo denim gebruikt om de shopper te fabriceren.
Het circulaire jeanslabel Mud Jeans kent al sinds 2013 het concept van een jeans leasen voor een tientje per maand. Intussen een succesvol concept. Wie de spijkerbroek zat is, of deze versleten heeft, haalt gewoon een nieuw model. Mud Jeans verwerkt de grondstoffen van de oude jeans vervolgens weer tot nieuwe items en gebruikt bovendien 93% minder water dan reguliere jeansmerken.Jeansmerken weten het maar al te goed: op de door hen gebruikte jeansmaterialen valt nogal wat te winnen als het op het milieu aankomt.Voor de gemiddelde jeans wordt zo'n 7500 liter water gebruikt tijdens de productie. Daarnaast volgt er nog schadelijke kleuring met chemicaliën en wastechnieken. Dat moet dus beter kunnen, vindt men.
0% Verspilling
De Nederlandse ontwerpster Esmee van het exclusieve duurzame merk Halsduk by Esmee heeft zo haar eigen kijk op de situatie. Zij maakt haar collectie doorgaans op bestelling en garandeert daarmee 0% verspilling. De tijdloze kleding wordt gemaakt in kleine oplages. Denim II is daarvan ook het bewijs want dit jeanspak met kimonojasje biedt volop stylingmogelijkheden en kan steeds weer anders gedragen worden. De bijpassende bandplooibroek kan met diverse tops worden gecombineerd.Kings of Indigo (KOI) is een denim label dat de blockchain technologie inzet om vriendelijk materiaalgebruik ook daadwerkelijk te bewijzen. Want nu duurzaamheid helemaal hot is wordt er immers ook regelmatig gefraudeerd met claims. Bij KOI is dat niet het geval en kan men via het aware system het product direct scannen op de 100% duurzaamheid.
Transparant
Bij HNST jeans pretenderen ze ook transparant te zijn en te werken met een circulair productieproces. Op de jeanstags staat zodoende nothing to hide, waarbij, vanaf het spinnen van de garens tot het naaien van de jeans zelf, alles op traceerbare plekken in Europa plaatsvindt. De collectie is gemaakt van 56% gerecyclede katoen, 23% Griekse katoen en 21% lyocell. Bij het wassen worden geen schadelijke chemicaliën gebruikt en wordt er zo'n 6639 liter water per jeans bespaard. Er zijn zeven modellen voor haar en vijf voor hem, in slechts twee wassingen die nooit uit de collectie gaan, wat de broek geschikt maakt voor meerdere seizoenen. Tommy Hilfiger en schoenenmerk Timberland sloegen de handen voor de tweede keer ineen met de TommyXTimberland collectie, bestaande uit zo'n 48 items. Het doel van deze tweede collectie is om met duurzamere producten te komen en de focus te leggen op grensverleggende eco-innovatie. Gezamenlijk werden de productieprocessen aangepakt evenals de inkoop van verantwoorde materialen. Met als trots eindresultaat minder afval, natuurlijke verfsoorten en duurzame materialen.
Retro-stijlen
Ook modereus Guess doet volop mee met de duurzame jeanstrend.Glamour meets nature geldt voor dit iconische merk, dat dit seizoen ook diverse retro-stijlen van vroeger op de markt brengt. Maar dan wel gehuld in een nieuw, modern eco-jasje. Last but not least lanceerde ook massaketen Primark eind vorig jaar een circulaire denimcollectie, een mode-initiatief van de liefdadigheidsinstelling Ellen MacArthur Foundation. Dit Jeans Redesign-project is volgens de keten nog maar het begin, waarbij in ieder geval al beloofd is dat de stijl en betaalbaarheid van de items wel behouden zullen blijven. De collectie bestaat uit jeans en spijkerjacks gemaakt van organisch katoen en gerecyclede vezels, zonder klinknagels.
Oeko-Tex Updates Certification Criteria, Launches Impact Calculator
The Oeko-Tex Association has released its annual updates to test criteria, limit values and requirements for its certifications.All new regulations will come into force after the transition period on April 1. In addition, its new Impact Calculator is now available for STeP by Oeko-Tex customers, writes Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the complete article).
Japan's fashion industry gets a green makeover
Unwanted down jacket products being recycled by Fast Retailing, the parent company behind the Uniqlo brand. Japan's fashion industry is undergoing a makeover, with labels such as Asics, Muji and Uniqlo pledging to go green to shed the scourge of pollution associated with the trade, publishes Te Straits Times. Read more>>
Year in review: sustainability highlights across the denim supply chain
As the world continued to recover from the Covid-19 pandemic in 2021, the spotlight shifted to supply chains in flux. Denim brands and suppliers alike honed in on production and sourcing methods, identifying areas in need of improvement. The year 2021 saw sustainable strides throughout the denim supply chain that have the potential to make a significant environmental impact at scale, writes Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the complete article).
Renewcell Signs New Textile-Sorting Deals
Renewcell is getting ready to ramp up production. Last week, the Swedish recycling firm inked multi-year purchasing agreements with three European textile sorters, ensuring an abundant supply of clothing castoffs for its new, larger facility in Ortviken next year, reports Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the complete article).
Alle merken doen aan dumping, van Primark tot Burberry; 40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn
Hallucinante beelden zijn het: de Atacamawoestijn in Chili wordt vervuild door tienduizenden tonnen gedumpte kleding, amper of zelfs nooit gedragen. De verantwoordelijken? Alle kledingmerken, van de spotgoedkope fast fashion tot de superdure. Maar ook overheden kunnen meer doen om deze sociaal-ecologische ramp een halt toe te roepen, schrijft het Belgische Het Laatste Nieuws. Lees meer>>
Nike lanceert boxershorts van gerecycled materiaal, hoe duurzaam zijn die echt?
Sportgigant Nike zet flink in op gerecyclede materialen voor kleding. Of dat een verschil maakt, valt te bezien.Bij boxershorts van driekwart gerecycled materiaal denk je misschien niet direct aan Nike. Toch bracht het merk afgelopen najaar de ReLuxe exemplaren op de markt, met de ongetwijfeld goedbetaalde aanbeveling van de Duitse profvoetballer Leroy Sané schrijft Trouw. Lees meer>>
Social
FBK-Turkey programme – prevention of child labour
UNICEF Netherlands offers a unique opportunity to participate in an on-the-ground programme focussing on the elimination and prevention of child labour in Turkish supply chains of Dutch companies, funded by the RVO.
What to do when you are interested
If you are interested and wish to know more, please see our 2-pager and contact Nelleke Jacobs or call 0617844511.
New US Xinjiang law 'will challenge brands'
The US's new Uyghur Forced Labor Prevention Act will present brands and retailers with "incredibly challenging" hurdles to prove their products were not made with forced labour, according to risk consultants Verisk Maplecroft.In a new briefing, Sofia Nazalya, Asia analyst at Verisk Maplecroft, describes the legislation - signed off by US President Joe Biden last month - as the most sweeping measure yet against the alleged use of forced labour in the Xinjiang region of China.The act bans all imports into the US from Xinjiang - which supplies a fifth of the world's cotton - unless companies can prove that the products were not the product of forced labour by incarcerated Uyghur Muslims writes Eco-Textile news. Read more (you may need a login to read the complete article.
Expert Warns of ‘Sizable’ Fallout from Uyghur Bill
Now that President Biden has signed into law a measure banning all imports from China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region on the rebuttable presumption of forced labor, a leading risk-analysis firm anticipates “sizable” disruptions that will require businesses to turbocharge their due-diligence processes or flee to other destinations due to the global supply chain’s inherent complexity, writes Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the complete article).
C&A and Zara factories refuse to pay minimum wage since 2020
“The biggest wage theft ever in the fashion industry,” pointed out the Worker Right Consortium (WRC), an independent organization that oversees labor rights around the world. The group published a study this month accusing Indian garment manufacturers of not paying the minimum wage to employees who operate the factories, reports playcrazygames.com. Read more>>
Transparency & Communication
Radar uitzending 31 januari jl.: Hoe duurzaam is dat kledingstuk met ‘green’ of ‘sustainable’ op het label?
Duurzame kleding - Reacties kledingmerken
Please read here Modint’s article on ACM continues campaign against misleading sustainability claims in the clothing sector and read here the blog from Nienke Steen, Senior Consultant at Modint (in Dutch).
Sustainability in Fashion: Checking the Facts
Transparency has become a top priority for brands today as they adapt to the growing demand for sustainability disclosures. But while sharing supply chain details is a smart brand positioning move, companies must be diligent in disseminating reliable information, writes Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the complete article).
UK Competition Watchdog Takes Aim at Greenwashing in Fashion
Fashion's sustainability marketing is facing tougher scrutiny.Fashion has a heavy environmental footprint and now its sustainability marketing is facing tougher scrutiny. The Competition and Markets Authority (CMA) said Friday it has launched a review of environmental claims made by fashion companies, making the sector its first priority in efforts to tamp down on misleading sustainability marketing, reports Business of fashion. Read more (you may need a login to read the complete article).