Nieuwsbericht

Tweede Kamer stemt in met voorstel tegen nepreviews

Events

Sector 

  • Vaste vloerbedekking 12,5 procent duurder in februari
  • Omzet groothandel kleding en schoenen maar 0,4 procent hoger in 2021
  • Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel betere online consumentenbescherming
  • Italiaanse modehuizen: ‘Wij worden harder gestraft dan de Russen’ 
  • Tussen Chanel, Dior en Chloé staat Bas Timmer uit Enschede op Paris Fashion Week
  • Duurzaam kleren kopen: hoe verleiden we de consument? 
  • Is die bamboe tandenborstel in plastic verpakking van 1,25 euro écht duurzaam? 
  • ,,Er is weinig duurzame mode voor mensen met grote maten" 
  • Greenwashing UK fashion firms to be named and shamed by watchdog 

Bedrijven

  • Made.com confirms CEO appointment as losses widen to £31.4m (due to freight) 
  • Tjeerd Jegen (ex-HEMA) nieuwe ceo Takko Fashion
  • 'Gezond' Mango ziet winst verdriedubbelen
  • Primark schrapt tientallen banen
  • Goed jaar voor Brabantia dankzij stijgende verkopen en overname
  • ’Deuren bij veel Nike-winkels in Rusland nog steeds open’
  • Rihanna bekijkt beursgang eigen lingeriemerk: prijskaartje van $3 miljard


Sector 
Vaste vloerbedekking 12,5 procent duurder in februari

Consumentengoederen en -diensten waren in februari 6,2 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In januari was de inflatie 6,4 procent. De afname van de inflatie kwam vooral door de prijsontwikkeling van energie. In februari was energie 77 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In januari was dit 88 procent.  De prijsontwikkelingen van meubelen en voeding hadden daarentegen een opwaarts effect op de inflatie. Meubelen (inclusief stoffering en vloerbedekking) waren in februari 9,7 procent duurder dan een jaar eerder. In januari was dit 6,7 procent. Daarbinnen spanen vaste vloerbedekking, tapijt, en tafel- en toiletlinnen weer de kroon met prijsstijgingen van 12,5 procent in februari. Meubelstoffen en gordijnen werden 1,6 procent goedkoper, maar de prijzen van beddengoed stegen juist weer met 4,9 procent in februari.Kleding was gemiddeld 2,4 procent duurder in de winkel en online, tegen 3,9 procent in januari.Schoenen waren slechts 1,2 procent duurder, na een lichte prijsdaling van 0,4 procent in januari 2022.

Omzet groothandel kleding en schoenen maar 0,4 procent hoger in 2021
In 2021 heeft de totale sector groothandel en handelsbemiddeling 17,1 procent meer omzet behaald dan in 2020. Het aantal faillissementen onder groothandelaren nam sterk af ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Lees meer

Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel betere online consumentenbescherming
Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms is een stap dichterbij. De Tweede Kamer stemde vandaag in met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming, meldt de Rijksoverheid in een bericht op de website. Dit voorstel van ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) en Franc Weerwind (Rechtsbescherming) wordt nu voor behandeling naar de Eerste Kamer verzonden, meldt FAshionUnited. Lees meer

Italiaanse modehuizen: ‘Wij worden harder gestraft dan de Russen’ 
De oorlog in Oekraïne en sancties tegen Rusland drukken zwaar op de Italiaanse luxesector. Modebedrijven die, na een lange tijd worstelen, de toekomst weer met vertrouwen tegemoet traden, worden tot stilstand gemaand. ‘Daar gaat de opening van onze nieuwe winkel in Oekraïne. ’Op het moment dat modellen in Milaan het modeplankier bestijgen om de nieuwste collecties te tonen, rollen Russische tanks Oekraïne binnen. Oorlog in Europa. Maar het modevertier gaat onverminderd voort, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Tussen Chanel, Dior en Chloé staat Bas Timmer uit Enschede op Paris Fashion Week
Nooit eerder mocht een gloednieuw kledingmerk de catwalk van Paris Fashion Week op. Maar designer Bas Timmer (31) uit Enschede kreeg het onmogelijke voor elkaar. Vrijdag was het showtime en toonde hij luxe streetwear onder de naam Sheltersuit Label aan de modewereld, meldt  de Twentsche Courant Tubantia. Lees meer

Duurzaam kleren kopen: hoe verleiden we de consument? 
Consumenten kunnen een grote rol spelen in verduurzaming van de kledingindustrie. Aan de hand van vier typen consumenten laat Hogeschool Rotterdam zien hoe we de consument het beste kunnen prikkelen om milieuvriendelijke kleding te kopen.  Lees meer

Is die bamboe tandenborstel in plastic verpakking van 1,25 euro écht duurzaam? 
Greenwashing Steeds meer bedrijven doen ambitieuze duurzaamheidsclaims, ziet Mattanja Gerritsen. Maar de consument doet er goed aan daar niet blind op te vertrouwen.Het is u vast wel opgevallen: struinend van kledingwinkel naar concept store, van warenhuis naar woonboulevard, word je overspoeld door aantrekkelijke termen als ‘recyclebaar’, ‘ecologisch’ en ‘klimaatneutraal’. De vraag is: zijn dit loze woorden of is de groene revolutie daadwerkelijk aan een opmars begonnen? Schrijft NRC Handelsblad. Lees meer

,,Er is weinig duurzame mode voor mensen met grote maten" 
Leanne Greeven uit De Meern begon ruim twee jaar geleden een webshop voor duurzame stoffen: mevrouw Jett. ,,Wat ik doe, is maar een druppel op een gloeiende plaat. Maar ook die druppel kan van belang zijn."Greeven werkt daarnaast als activiteitenbegeleider met mensen met een verstandelijke beperking. Die schakelt ze ook in voor haar bedrijfje, bijvoorbeeld om hergebruikt verpakkingsmateriaal te bestempelen. ,,Ik hoop dat dat bijdraagt aan hun gevoel van eigenwaarde."Bij de start van mevrouw Jett was dat laatste -mensen een gevoel van eigenwaarde geven- een belangrijke drijfveer. ,,Er is weinig mode voor mensen met grote maten, en duurzame kleding al helemaal niet, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer

Greenwashing UK fashion firms to be named and shamed by watchdog 
Crackdown on sweeping eco-friendly claims hoped to boost faith in genuine sustainable products. Consumers are being duped into paying a premium for fashion products that make grand claims about their environmental credentials but have no evidence to back them up, the Competition and Markets Authority (CMA) has said as it prepares to name and shame high street clothing companies, reports The Guardian. Read more

Bedrijven
Made.com confirms CEO appointment as losses widen to £31.4m (due to freight) 

Made.com has reported a loss in its full-year results after it was “adversely affected by global freight inflation and supply chain disruption”. The furniture retailer saw a pretax loss of £31.4 million in the 12 months to December 31, a further decline from the loss of £14.6% reported in the same period last year.This included “one-off IPO related” costs of £5.3 million, writes Retailgazette. Read more

Tjeerd Jegen (ex-HEMA) nieuwe ceo Takko Fashion
Tjeerd Jegen wordt de nieuwe ceo van de Duitse modeketen Takko. De vorige topman van HEMA begint op 1 mei aan zijn nieuwe klus, meldt retailTrends. Lees meer

'Gezond' Mango ziet winst verdriedubbelen
Mango boekte vorig jaar drie keer zoveel winst als voor de coronacrisis. De omzet van het Spaanse modebedrijf naderde het record dat in 2019 werd gevestigd, schrijft RetailTrends. Lees meer

Primark schrapt tientallen banen
Kledingketen Primark gaat flink reorganiseren, ook in Nederland. Dat kregen personeelsleden woensdag in alle vroegte te horen, voordat de winkels opengingen, meldt de Telegraaf. Lees meer

Goed jaar voor Brabantia dankzij stijgende verkopen en overname
Fabrikant van huishoudelijke artikelen Brabantia heeft vorig jaar zijn omzet met 17% opgevoerd tot €168 mln. Dat maakte het familiebedrijf uit het Brabantse Valkenswaard donderdag bekend. Het is vierde jaar op rij dat Brabantia omzetgroei weet te behalen, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)..

’Deuren bij veel Nike-winkels in Rusland nog steeds open’
Veel Russische winkels van het Amerikaanse sportmerk Nike waren vrijdag nog gewoon open, ondanks dat Nike al meer dan een week geleden aankondigde dat alle filialen in Rusland tijdelijk dicht zouden gaan in verband met de oorlog in Oekraïne. Dat meldt persbureau Reuters die zelf bij winkels navraag deed of ze wel echt gesloten waren, meldt de Telegraaf. Lees meer

Rihanna bekijkt beursgang eigen lingeriemerk: prijskaartje van $3 miljard
Zangeres Rihanna overweegt haar lingeriemerk Savage X Fenty naar de beurs in New York te brengen, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden, schrijft de Telegraaf. Lees meer