Nieuwsbericht

ING: kansen voor circulaire industrie & online groothandel

Events


Sector 

  • Covid two years on: The apparel industry’s ten biggest lessons
  • ’30% winkelwerkers kan niet rondkomen’ (Primark & H&M genoemd) 
  • Toplui in de winkelstraat vrezen ’kopersstaking’ 
  • ING: 'Maakbedrijven laten circulaire kansen te vaak links liggen' 
  • Why the denim deal needs more signatories
  • B2B e-commerce heeft enorme groeipotentie

Bedrijven

  • 'Kulargument' (Paul Moers) - C&A: minder vraag naar nette kleding door corona is doodssteek dochterbedrijf
  • Hollandse zakenlui stappen in Hunkemöller: ’Best bijzonder dat deze deal doorging’ 
  • Action groeit flink, keukenrollen, wasmiddel en kleding populaire producten 
  • Modemerk Josh V start in Duitsland en zint op meer 
  • Sportmerk Nike verkoopt meer, ondanks productieverstoringen 


Sector 
Covid two years on: The apparel industry’s ten biggest lessons

What were the greatest lessons the industry learned from the pandemic, and what opportunities has it presented? Supply chain vulnerability, partner-based relationships, and a multi-channel offering are all among the biggest takeaways from the last two years. 10 Experts give there vision amongst them Matthijs Crietee of the International Apparel Federation. Read more. You may need a login to read the complete article.

’30% winkelwerkers kan niet rondkomen’ (Primark & H&M genoemd) 
Het is onrustig in de winkelstraat. Steeds meer mensen in winkels en distributiecentra komen in actie, omdat ze te weinig verdienen en werken onder slechte omstandigheden. In een enquête van de FNV onder bijna duizend winkelmedewerkers geeft driekwart aan ontevreden te zijn over het salaris. Drie op de tien zeggen zelfs er niet van rond te kunnen komen, meldt het FNV. Lees meer

Toplui in de winkelstraat vrezen ’kopersstaking’ 
Bestuurders van grote winkelketens kijken met afgrijzen naar het menselijk leed veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne. Maar ook de prijsverhogingen van producten door schaarste en logistieke problemen in de aanvoerketen bezorgen hen hoofdbrekens. „Hoelang gaat de consument dit pikken?” Volgens INretail-directeur Jan Meerman vrezen sommige van zijn leden ’een kopersstaking’. Volgens Ton van Veen, een van de gasten bij een recente retail ronde tafel van Sparrow Communications en bestuurder bij Jumbo, zit er extra prijsdruk op energie, transportkosten en verpakkingsmaterialen vanwege de hogere olieprijzen, schrijft de Telegraaf. . In plastic zit olie verwerkt. Ook de afhankelijkheid van de voedingsketen van onder meer stijgende veevoerprijzen en de koopkracht van consumenten die sowieso al onder druk staat zijn een punt van zorg voor de supermarktketen, zegt hij.Met de meeste van de leveranciers van A-merken is inmiddels wel een prijsafspraak gemaakt, taxeert Van Veen. Met A-merk leveranciers worden normaliter rond de jaarwisselingen onderhandelingen gevoerd over eventuele prijsstijgingen en plekken in het schap voor producten. Vaak zijn dat soort overleggen een formaliteit, dit jaar niet. Van Veen wordt geconfronteerd met veel voorgestelde prijsverhogingen ’van percentages in de dubbele cijfers’.

Onlineverkooplatform Ebay zegt inmiddels in zijn klantdata de eerste aarzelingen bij kopers te zien. Consumenten vrezen een recessie, en blijven langer op hun centen zitten, denk de Europese topman Godert van Dedem.Meerman rekent onder non-food retailers prijsstijgingen van 5 tot 10%, met uitschieters naar 10 - 20%. „Hoe lang gaat de consument dit pikken? Bovendien wordt er tot 10% minder geleverd. Er zijn bijvoorbeeld te weinig vrachtwagenchauffeurs, waardoor er gaten in de keten zitten.”In de woonbranche zien we nu levertijden van 20 tot 26 weken. Dat doet iets met het vertrouwen van de consument. De oorlog in Oekraïne versterkt dat. Meubels, mode- en tuinartikelen krijgen ook steeds meer last van leveringsproblemen. En dan heb ik het nog niet gehad over de torenhoge containerprijzen. De onrust onder retailondernemers is nu hoger dan in coronatijd. Want ook de grote jongens hebben de keten van leveringen niet meer onder controle.”Harm-Jan Stoter, directeur van Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, rekent voor: „Er gaan 20 setjes tuinmeubelen in een container. Zo’n setje moet je nu voor €2000 verkopen. Vorig jaar was dat €1100 of €1200. De vraag is of de consument dit gaat kopen. Ook de prijzen van grondstoffen als hout en ijzer zijn 20% gestegen. Veel komt uit Wit-Rusland en Oekraïne”, aldus Stoter, die benadrukt dat de oorlog natuurlijk in eerste plaats ’een menselijk drama’ is.De topman van Intergamma prijst zichzelf fortuinlijk dat het een bedrag van €80 tot 90 miljoen in de aanleg van extra voorraden heeft gestopt in de loop van 2021, toen het bedrijf buitengewoon goed draaide. „Ook heb ik een groot contract gesloten met rederij Hapag Lloyd, en ik heb bij leveranciers in China nu al besteld voor volgend jaar. Het legt veel beslag op werkkapitaal, maar afgelopen jaar hebben we ook veel cash binnengekregen.”

Containerprijzen
De containerprijzen op de route van China naar Europa zijn vervijfvoudigd in twee jaar tijd. Extra capaciteit komt pas over een jaar of twee in de vaart. Bovendien zijn het niet zozeer containerschepen, als wel gewone reguliere containers waar een tekort aan is, net als aan zeelieden. 14% van alle zeevarenden heeft een Oekraïens of Russisch paspoort, dat zet druk op de sector nu er een vraagteken boven hun inzetbaarheid komt op lange termijn. Meerman: „Wie goede voorraden heeft, is nu een winnaar . ”Maar er wordt toch op grote schaal productie teruggehaald naar Europa? Het zogeheten reshoring? „Nee hoor, en dat is ook helemaal geen optie op korte termijn”, zegt Tako de Haan, ceo van B&S, de beursgenoteerde intermediair die onder andere Action bevoorraadt. „Daar is de schaal van de Chinese maakindustrie simpelweg veel en veel te groot voor.”Stoter ziet de bestedingen van consumenten bovendien ook nog verschuiven. „Mensen gaan nu het weer kan na corona meer op vakantie en uit eten.” Bovendien vreest de Intergamma-baas voor stagflatie, met hoge inflatie, en lage economische groei. Van Veen is er ook niet gerust op. „Hoe groot is de kans dat we met zijn allen in een periode komen waarin ieders welvaart echt af gaat nemen?”

ING: 'Maakbedrijven laten circulaire kansen te vaak links liggen' 
De Nederlandse overheid kan met haar inkoopbeleid een belangrijke rol spelen om de circulaire economie vooruit te helpen. Door circulaire eisen te stellen bij inkoop en aanbesteding, kan de overheid een concrete verandering in gang zetten en meer maakbedrijven over de streep trekken. Dat schrijft ING Research dinsdag in een publicatie over de stand van de circulaire economie. Lees de publicatie hier

Why the denim deal needs more signatories
Most Denim Deal brand and retailer signatories are on track to achieve a key goal in 2023: making denim garments with a minimum of 5 percent post-consumer recycled cotton (PCR). Reaching the circularity initiative’s total goal of using 20 percent PCR cotton in 3 million pairs of jeans by 2023 is more complicated,  however. “To achieve such [an] amount during 2021-2023 would imply that nearly all jeans of the participating brands should contain 20 percent PCR,” according to a new report. “With the current number of brands this target will not be reached. It would take more brands and retailers in the Netherlands to join the Denim Deal”, reports Sourcing Journal. Read more (you may need a login to read the complete article).”

B2B e-commerce heeft enorme groeipotentie
Omnichannelstrategie maakt groothandel sterker. B2B e-commerce heeft enorm groeipotentieel. Tijdens de coronapandemie zijn de online verkopen in een stroomversnelling geraakt. Niet alleen in de B2C-markt, maar zeker ook in de B2B-markt. De verwachting is dat de transitie naar een omnichannel verdienmodel in de groothandel de komende jaren zal doorzetten, schrijft ING. Lees meer

Bedrijven
'Kulargument' (Paul Moers) - C&A: minder vraag naar nette kleding door corona is doodssteek dochterbedrijf

Volgens modegigant C&A is er als gevolg van de coronapandemie steeds minder behoefte aan nette kleding. Daarom trekt het kledingconcern de stekker uit het historische dochterbedrijf Canda. Merkenexpert Paul Moers vindt de sluiting eerder het gevolg van mismanagement meldt RTL Nieuws. Lees meer

Action groeit flink, keukenrollen, wasmiddel en kleding populaire producten 
Klanten weten hun weg naar de filialen van discounter Action nog steeds goed te vinden. Keukenrollen, wc-papier, wasmiddel, zeep, speelgoed en kleding behoren tot de meest gewilde producten. Action heeft afgelopen jaar een omzet van 6,8 miljard euro behaald, een groei van bijna 23 procent ten opzichte van 2020, zo maakt het bedrijf donderdag bekend. Lees meer

Hollandse zakenlui stappen in Hunkemöller: ’Best bijzonder dat deze deal doorging’ 
Zegeltjesmiljardiar Robert van der Wallen en de Nederlandse investeerders achter private equityfirma Parcom nemen een meerderheidsbelang in Hunkemöller. De lingerieketen, bezig met het sluiten van winkels en het investeren in e-commerce, torst een pittige schuld met zich mee, en zat daarom herhaaldelijk om tafel met zijn huisbanken.Maar liefst €364 miljoen. Zoveel schuld staat er in het laatste jaarverslag vermeld voor de keten, die flink uit de kluiten is gewassen sinds het in 2010 door Maxeda verkocht werd. Inmiddels werken er 7100 werknemers in ruim 900 winkels in achttien landen, schrijft de Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Modemerk Josh V start in Duitsland en zint op meer 
Josh V heeft onlangs een webshop gelanceerd in Duitsland. Het modelabel hoopt dit jaar nog meer landen aan het marktgebied toe te voegen, schrijft RetailTrends. Lees meer

Sportmerk Nike verkoopt meer, ondanks productieverstoringen 
Nike heeft in het afgelopen kwartaal meer verkocht, ondanks verstoringen bij de productie in Zuidoost-Azië door uitbraken van het coronavirus en lockdowns, meldt de Telegraaf. Lees meer