Free tickets @Product Innovation Forum Europe & Ashton Kutcher investeert in digitale fashion van The Fabricant
Events
- Reflow: circular textile festival – 19 april - Amsterdam - Pakhuis Willem de Zwijger
- Product Innovation Forum Europe – Amsterdam 25 & 26 April - The Future Framework for Fabric Selection 16:40 Miriam Geelhoed (Modint)
- Product Innovation Apparel Supply Chain Forum Europe 2022 - Amsterdam 28 April - Panel Discussion: Innovative Solutions in the Supply Chain – Practical Application 9:45 Miriam Geelhoed (Modint)
- Product Innovation Apparel Supply Chain Forum Europe 2022 – Amsterdam 28 April - The Future Framework for Fabric Selection 13:55 Miriam Geelhoed (Modint)
- Product Innovation Forum Europe – Amsterdam 28 April - Buyer/Supplier Relationships & The Double Edged Sword of Digitalisation - 11:35 Matthijs Crietee, Secretary General, International Apparel Federation (IAF)
Sector
- Rethinking the Supply Chain for Flexibility and Speed
- Woninginrichting ruim 10% duurder in maart, kleding slechts 2 procent
Bedrijven
- Ashton Kutcher stapt in Amsterdams The Fabricant
- Lidl koopt eigen containerschepen
- Mexx 'niet zo bekend meer', G-Maxx maakt geen merkinbreuk
- Mr Marvis haalt oud-topmannen Tommy Hilfiger binnen
- Scotch & Soda opent het komende half jaar wereldwijd twintig nieuwe fysieke winkels
- Netflix brengt documentaire over Abercrombie & Fitch uit
- Consumentenadviescentrum waarschuwt voor misleidende reclame
- Auping zet in op slow fashion met duurzame basiscollectie bedtextiel
- Modebedrijf Nikkie Plessen boekt meer winst
Sector
Rethinking the Supply Chain for Flexibility and Speed - Product Innovation Forum - Amsterdam
PI Apparel’s Supply Chain Forum helps fashion executives reevaluate their supply chain strategy in light of a tumultuous two years.
With cost inflation, capacity constraint, up-shifting in manufacturing locations and changing demand, this event gives the leading figures in the fashion supply chain the opportunity to stay ahead. Interested in a free passes (28 & 29 April ticket price €595)? Please contact info@modint.nl (please mention PI apparel). We have 20 tickets available. First come, first served.
Woninginrichting ruim 10% duurder in maart, kleding slechts 2 procent
Consumentengoederen en -diensten waren in maart 9,7 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In februari was de inflatie 6,2 procent. De inflatie van maart is de hoogste na april 1976. De forse toename van de inflatie kwam vooral door de prijsontwikkeling van energie (elektriciteit, gas en stadsverwarming). In maart was energie 157 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In februari was dit 77 procent.Naast energie had ook de prijsontwikkeling van de motorbrandstoffen een verhogend effect op de inflatie. De prijzen stegen met 36,5 procent in maart ten opzichte van een jaar eerder. Kleding werd in maart 2 procent duurder dan in maart 2021, meubelen en stoffering ruim 10 procent en vloerbedekking bijna 11 procent.
Bron: CBS
Bedrijven
Ashton Kutcher stapt in Amsterdams The Fabricant
The Fabricant, een modehuis dat louter digitale kleding voor metaversa maakt, heeft een investering opgehaald van dertien miljoen euro. Een van de investeerders is acteur Ashton Kutcher.Het Amsterdamse The Fabricant is een van de eerste ontwerpers die louter in de digitale wereld opereert (collectie). Met het geld van Greenfield One, die de ronde leidt, Kutcher, Sebastian Borget (The Sandbox), Sound Ventures en onder meer Red DAO wil het de ontwikkeling van het bedrijf versnellen meldt Emerce. Lees meer
Lidl koopt eigen containerschepen
Dit artikel is een vertaling door Google translate uit het Duitse vakblad TextilWirtschaft
Lidl speelt in op de omwentelingen op de internationale vrachtmarkten: de food- en textieldiscounter koopt zijn eigen schepen. De dochteronderneming van de Schwarz Group wil het gebruiken om haar toeleveringsketens te beveiligen. De discounter Lidl zal in de toekomst haar eigen capaciteiten in de zeevracht gebruiken. Het bedrijf bevestigde dit op verzoek van LZ. Dit is weer een bouwsteen voor het borgen van de supply chains en de beschikbaarheid van goederen in de branches. Met deze beslissing heeft Lidl een logistieke rugwind stevig ingeprijsd: Tailwind Shipping Lines wordt de naam van het jongste kind in de Schwarz Group. Uit de inschrijving bij het Europees Merkenbureau blijkt dat Lidl onder deze naam vracht per schip of vliegtuig wil vervoeren.
Mexx 'niet zo bekend meer', G-Maxx maakt geen merkinbreuk
Damesmodemerk G-Maxx maakt geen inbreuk op de merken van kledingbedrijf Mexx. Dat heeft de rechtbank in Den Haag onlangs bepaald.Mexx is van mening dat consumenten Mexx en G-Maxx met elkaar zouden kunnen verwarren, schrijft retailTrends. Lees meer
Mr Marvis haalt oud-topmannen Tommy Hilfiger binnen
Fred Gehring en Ludo Onnink investeren samen in Mr Marvis. Het duo, eerder respectievelijk ceo en cfo van Tommy Hilfiger, wordt minderheidsaandeelhouder van het Amsterdamse kortebroekenmerk.Gehring en Onnink behoren tot een ‘consortium van experts’ dat Mr Marvis binnenhaalt in een nieuwe investeringsronde,melt RetailTrends. Lees meer
Scotch & Soda opent het komende half jaar wereldwijd twintig nieuwe fysieke winkels
Het Amsterdamse merk Scotch & Soda zal het komende half jaar wereldwijd twintig nieuwe fysieke winkels openen, schrijft FashionUnited. Er zullen onder andere winkels geopend worden in Londen, Milaan, Washington D.C., Dubai, Doha, Tel Aviv, Johannesburg, Caïro, Shanghai en Peking. Deze aankondiging volgt op de opening van zestien winkels wereldwijd in de afgelopen zes maanden. Lees meer
Netflix brengt documentaire over Abercrombie & Fitch uit
Netflix duikt in het verhaal van modemerk en retailer Abercrombie & Fitch. In een documentaire genaamd ‘White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch’ zet de streamingservice uiteen hoe het bedrijf exclusie inzette als businessmodel, schrijft FashionUnited. Lees meer
Consumentenadviescentrum waarschuwt voor misleidende reclame - Verbraucherzentrale Rheinland-Pfalz
Dit artikel is een vertaling door Google translate van de Duitse website - Verbraucherzentrale Rheinland-Pfalz
• Termen als “duurzaam”, “klimaatneutraal” of “milieuvriendelijk” zijn niet wettelijk gedefinieerd
• Het consumentenadviescentrum Rijnland-Palts heeft drie bedrijven in de textielsector gewaarschuwd vanwege misleidende duurzaamheidsreclame
• Het consumentenadviescentrum heeft een rechtszaak aangespannen tegen het bedrijf Hunkemöller.
De duurzaamheid van producten is voor de meerderheid van de Duitsers een belangrijk inkoopcriterium. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde "Global Sustainability Study 2021". Vooral jongeren zijn bereid hun goede geweten iets te laten proeven. Reclame met milieuaspecten speelt voor veel bedrijven dan ook een belangrijke rol. In tegenstelling tot de term "biologisch", zijn uitspraken als "duurzaam", "klimaatneutraal" of "milieuvriendelijk" niet wettelijk gedefinieerd. Bedrijven bepalen zelf wat ze met deze termen bedoelen. "Voor consumenten zijn de onderliggende criteria soms moeilijk te begrijpen", zegt consumentenrechtexpert Jennifer Häußer van het consumentenadviescentrum Rijnland-Palts. "Als er geen gedetailleerdere informatie hierover in de advertenties staat, worden klanten gemakkelijk misleid en kopen ze producten met verkeerde ideeën."
Het consumentenadviescentrum Rijnland-Palts heeft drie bedrijven in de textielsector gewaarschuwd voor misleidende reclame met de term duurzaamheid. Omdat kledingbedrijf Hunkemöller geen stakingsverklaring heeft afgegeven naar aanleiding van de waarschuwing, heeft het consumentenadviescentrum een rechtszaak aangespannen. Zij zal de rechter laten verduidelijken of sommige online aangeboden kledingstukken als duurzaam mogen worden aangeprezen als niet wordt gegarandeerd dat het product uit duurzaam geproduceerde materialen bestaat, staat beschreven op de website. Lees meer
Auping zet in op slow fashion met duurzame basiscollectie bedtextiel
Auping vernieuwt zijn bedtextielcollecties: er komt een kwalitatieve, doorlopende basiscollectie die twee keer per jaar wordt aangevuld met een kleinere seizoenscollectie met de kenmerkende, kleurrijke Auping prints, meldt Duurzaam Ondernemen. Lees meer
Modebedrijf Nikkie Plessen boekt meer winst
Nikkie Plessen zag de nettowinst stijgen van 4,5 miljoen in 2020 tot bijna 5,8 miljoen vorig jaar. Dat blijkt uit handelscijfers in handen van Quote. Lees meer