Nieuwsbericht

Zara introduceert retourkosten

Event

  • Save the Date: Nederland – Turkije Circulair: 9 juni, 14.00 uur
    Online bijeenkomst van hooggeplaatste Turkse en Nederlandse overheidsfunctionarissen, Modint en Turkse collega brancheorganisatie IHKIB, rond samenwerking tussen bedrijven in circulair textiel. Een aantal projecten wordt gepresenteerd en we kijken naar uitbreiding in de toekomst. Bedrijven zijn als toehoorders welkom. Meer informatie: Rens Tap of Peter Koppert.

Sector

  • Winkels gaan eerder op slot of sluiten hele dagen vanwege personeelstekort
  • Consumenten spenderen ondanks inflatie en somberheid fors

Bedrijven

  • Reorganisatie bij Hema: 30 tot 40 banen weg op hoofdkantoor 
  • Action ziet omzet met kwart toenemen
  • Boohoo and Asos bullish despite pandemic threat to fast fashion 

Zara

  • Moederbedrijf van Zara investeert 100 miljoen in duurzame stoffen
  • Zara introduceert retourkosten 


Sector
Winkels gaan eerder op slot of sluiten hele dagen vanwege personeelstekort

worden openingstijden versoberd, zijn koopavonden afgeschaft en sluiten filialen noodgedwongen voor halve of hele dagen de deuren. Dat zegt directeur Jan Meerman van INretail, de brancheorganisatie voor de mode-, sport- en schoenenbranche, in gesprek met NU.nl. Lees meer

Consumenten spenderen ondanks inflatie en somberheid fors
Hoewel flinke prijsstijgingen de koopkracht verder uithollen, besteedden consumenten in april 2022 gecorrigeerd voor inflatie 21 procent meer dan in dezelfde maand in 2019. Dit blijkt uit de bestedingen van particuliere klanten van ABN AMRO. Lees meer

Bedrijven
Reorganisatie bij Hema: 30 tot 40 banen weg op hoofdkantoor 

Saskia Egas Reparaz staat bijna een jaar aan het roer van Hema. De veranderingen die eraan komen bij de winkelketen zijn niet gering. De tweede reorganisatie in drie jaar tijd is ophanden en het assortiment wordt drastisch verminderd. En de wereld ziet er ook nog eens totaal anders uit dan een jaar geleden. Hema ontkomt niet aan prijsverhogingen, door de gestegen kosten van energie, grondstoffen en vervoer, zegt Egas Reparaz tegen het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Action ziet omzet met kwart toenemen
Action is het jaar goed begonnen. De discounter zag de vergelijkbare omzet met ruim een kwart toenemen tot 1,8 miljard euro, schrijft RetailTrends. Lees meer

Boohoo and Asos bullish despite pandemic threat to fast fashion 
Online retailers retain lofty growth ambitions even as costs surge In a few frantic weeks early last year, online fashion retailers Asos and Boohoo upended years of British high street history as they picked over the remains of bankrupt groups Arcadia and Debenhams. The absorption of brands with centuries of retail heritage by companies that came of age only in the 2000s seemed to encapsulate the narrative of the pandemic: store-based retailers would be eclipsed by nimbler online rivals far faster than anybody thought, reports The Financial Times. Read more

Zara
Moederbedrijf van Zara investeert 100 miljoen in duurzame stoffen

Inditex werkt samen met het Finse Infinited Fiber Company. Het bedrijf maakt texielvezels van afval, meldt Change. Lees meer

Zara introduceert retourkosten 
Dit artikel is gepubliceerd in het Duitse vakblad TextilWirtschaft uit het Duits door Google translate vertaald naar het Nederlands.
Na Uniqlo zet fast fashion keten Zara nu een zelfverzekerde zet en introduceert een vergoeding voor het retourneren van online bestellingen. De dochteronderneming van Inditex streeft dus twee grote doelen na.Retouren zijn de grootste marge-eter voor online moderetailers. In de meeste online winkels is het retourneren gratis vanwege de hoge mate van concurrentie in de markt. Na Uniqlo durft de fast fashion keten Zara nu een zelfverzekerde zet te doen en voert ze een vergoeding in. Klanten in Duitsland betalen sinds een paar dagen een vergoeding van 1,95 euro als ze hun pakket niet in de filialen afgeven, maar terugsturen via een pakketdienst. Het bedrag wordt in mindering gebracht op het restitutiebedrag van de retour. Pakketten kunnen nog steeds gratis worden geretourneerd in stationaire winkels. Volgens het bedrijf maakt het merendeel van de klanten gebruik van deze mogelijkheid. Met deze maatregel hoopt Zara de marges in zijn online business te vergroten en meer klanten aan te moedigen hun bestellingen terug te brengen naar de winkels en daar extra verkopen te genereren.

Het moederbedrijf Inditex voert de vergoeding in eerste instantie alleen in Duitsland in voor haar stermerk Zara, bij de andere labels als Pull & Bear en Bershka is de concurrentie voor dergelijke maatregelen blijkbaar te groot. Vanuit Spanje wordt gezegd dat de vergoeding nu is ingevoerd in veel van de belangrijkste markten van de groep, waaronder de Duitstalige markten.Ook bij Inditex zijn de inkomsten uit e-commerce omhooggeschoten tijdens de pandemie. In het laatste boekjaar 2021/22 (31 januari) steeg de online-omzet met 14% tot 7,5 miljard euro. Het postorderbedrijf is daarmee goed voor 25,5% van de totale omzet. Daarmee is het belang van het verkoopkanaal binnen twee jaar bijna verdubbeld. Tegen 2024 wil Inditex meer dan 30% genereren in e-commerce.

Pionier Uniqlo
Zara is pas de tweede grote modeketen die in Duitsland retourkosten durft te rekenen, in tegenstelling tot de gangbare vrije cultuur in de branche. De Japanse retailer zette in maart vorig jaar een stap vooruit door een retourvergoeding van 2,95 euro in te voeren .Uniqlo noemde het trendthema duurzaamheid als belangrijkste reden. "We streven ernaar om duurzaamheid opnieuw te definiëren, wat betekent dat Uniqlo een positieve verandering wil beïnvloeden die iedereen uitnodigt om te breken met de huidige cyclus van kopen en retourneren en meer bewust te zijn van de impact van zo'n cyclus op ons milieu", zegt de retourbeleid op Uniqlo.de.Met dit in gedachten heeft de verticalist ook nieuwe functies geïntroduceerd, zoals "Vind je maat" en "StyleHint", die klanten moeten helpen om meteen de juiste kleding te bestellen en zo retourzendingen te voorkomen. De omruiling in een filiaal bleef - zoals nu bij Zara - gratis.Het risico dat Uniqlo en Zara online klanten verliezen vanwege de retourkosten moet acceptabel zijn. De reden: beide merken zijn geen groothandel, dus er is geen risico dat klanten migreren naar online winkels met meerdere labels om daar Zara- of Uniqlo-producten te kopen. Wil je online Zara of Uniqlo kopen, dan kan dat alleen in de online shops van de merken. En moet onvermijdelijk het risico van een retourvergoeding accepteren.

Veel Uniqlo-klanten zullen waarschijnlijk ontspannen zijn over de retourkosten, aangezien het risico van vervanging van de producten van het merk aanzienlijk lager is dan dat van andere modemerken. Reden is de focus op de categorieën casualwear en basics, waarbij de ervaring leert dat er geen grote verrassingen zijn als het om pasvormen gaat. Zeker als je al een artikel van het merk hebt gekocht.   Er blijft echter een restrisico bestaan: in Duitsland, een land van koopjesjagers, zijn er veel consumenten die, bijna reflexmatig, overstappen naar andere websites wanneer ze worden bedreigd met nieuwe tarieven. Of als ze het vervelend vinden dat ze onverhoopt een vergoeding moeten betalen. Slim, sommige online modewinkels bedienen de zoekopdrachten "Uniqlo" en "Zara" met producten van de concurrenten van de merken. De ene of de andere prijsbewuste consument kan in de verleiding komen. Retourzendingen zijn traditioneel een van de grootste winstmoordenaars in de online moderetail. De reden hiervoor zijn de hoge kosten voor het retourneren en verwerken van retouren. Volgens de onderzoeksgroep Retourbeheer kost een geretourneerd artikel gemiddeld 11,24 euro. Hiervan is gemiddeld 5,67 euro voor transportkosten en 5,57 euro voor verwerkingskosten. En aangezien het retourpercentage voor de meeste moderetailers al jaren rond de 50% ligt, zijn er vaak grote sommen geld gemoeid met retourbeheer.Dit kan ook de reden zijn waarom de marktleider Amazon vaak afziet van het retourneren van producten die minder dan 10 euro kosten. Dit betekent dat de klant het artikel niet hoeft terug te sturen, maar het geld wordt teruggestort.