Nieuwsbrief Tapijt mei 2022
Markt en economie
- Consumentenprijzen vloerbedekking weer hoger
- Omzetplussen ‘wonen’ in maart en eerste kwartaal
Bedrijven
- Stijgende kosten vreten marges Balta op
- Armstrong files voluntary Chapter 11 petitions
- Podcast: Retaillessen van Gideon Tienkamp (Carpetright)
- Mogelijke kopers Armstrong houden de boot af
- Mohawk boekt omzetrecord in eerste kwartaal
- Krachtige omzetstijging Tarkett eerste kwartaal
Overig
- 'Flanders Flooring Days was zeer goed event'
- Schoonmaaksector begint Platform Vloeronderhoud
- Domotex asia/Chinafloor uitgesteld om corona
Markt & Economie
Consumentenprijzen vloerbedekking weer hoger
Voor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS een prijsstijging van de betreffende goederen en diensten van 11,1 procent in de vierde maand van het jaar. In maart bedroeg de toename 10,8 procent, in februari 7,7 procent en in januari 3,2 procent. In geheel 2021 werd een prijsstijging voor ‘vloerbedekking’ van 3,7 procent opgetekend. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.
In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) begon de prijsstijging al in december vorig jaar met een toename van 11,7 procent. De scores van januari, februari, maart en april zijn respectievelijk 12,1 procent, 12,5 procent, 13,6 procent en 12,4 procent in de plus.
In de subklasse ‘overige vloerbedekking’ (met veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) worden in januari, februari, maart en april stijgingen van respectievelijk 0,3 procent, 6,2 procent, 9,9 procent en 10,7 procent genoteerd ten opzichte van een jaar eerder.
Bron: Vloerenplein
Omzetplussen ‘wonen’ in maart en eerste kwartaal
De winkels in doe-het-zelf, keukens en vloeren (met inbegrip van de verkopers van parket, laminaat en kurk) hebben afgelopen maart een omzetplus van 21,8 procent geboekt. De winkels in meubels en woninginrichting komen tot een positieve score van 15,3 procent, zo berekent het CBS. De verkoopvolumes (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzetten) van deze deelbranches liggen respectievelijk 12,5 procent en 4,7 procent hoger.
De omzet van alle non-foodwinkels bij elkaar is in maart met 27 procent toegenomen. Het volume ligt 21,2 procent hoger dan een jaar eerder. Het ferme groeicijfer komt vooral doordat de omzet in maart van het vorige jaar op een laag niveau lag vanwege de lockdown, waarvan vooral de non-foodsector de dupe was. Vooral de kleding- en schoenenwinkels hebben in de voorbije maand maart fors meer omgezet. Alle deelbranches in de non-food hebben evenwel meer omgezet dan een jaar eerder.
Met de scores van maart in beeld, kan de omzettoename van de non-foodwinkels in het eerste kwartaal worden bepaald op 44,1 procent, bij een 38,6 procent hoger volume. De winkels in doe-het-zelf, keukens en vloeren staan na drie maanden in het lopende jaar op een omzetplus van 28,3 procent, met 19,6 procent volumegroei. De winkels in meubels en woninginrichting sluiten het eerste kwartaal af met een plus van 37,0 procent, met een stijging van het verkoopvolume van 25,3 procent.
Bron: Vloerenplein
Bedrijven
Stijgende kosten vreten marges Balta op
Door inflatie fors oplopende kosten slorpen een flink stuk van de winst van Balta op. De tapijtfabrikant slaagde er nog niet in die kosten volledig door te rekenen aan zijn klanten, schrijft de Belgische zakenkrant de Tijd. Lees meer>>
Armstrong files voluntary Chapter 11 petitions
Armstrong Flooring, Inc. today announced that the company and certain of its subsidiaries have filed for voluntary protection under Chapter 11 of the U.S. Bankruptcy Code in the United States Bankruptcy Court for the District of Delaware, writes Floorcobveringsweekly. Read more>>
Podcast: Retaillessen van Gideon Tienkamp (Carpetright)
Gideon Tienkamp (40) is sinds begin dit jaar algemeen directeur van Carpetright Europa. Alle retaillessen uit zijn kleurrijke carrière kan hij nu volop toepassen binnen vloerenspecialist Carpetright. Deze RetailTrends Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Building Blocks. Lees meer of luister terug.
Mogelijke kopers Armstrong houden de boot af
Armstrong Flooring lijkt af te stevenen op een ‘Chapter 11’-procedure, een voorziening binnen de Amerikaanse faillissementswetgeving die deels is te vergelijken met onze surseance van betaling ofwel uitstel van betaling. De bedoeling is om een bedrijf dat in moeilijkheden verkeert de kans te bieden om aan de hand van een reorganisatieplan de noodzakelijke stappen te zetten, zoals een financiële herschikking of een verkoop. Afgelopen maandag maakte Armstrong Flooring aan de financiële wereld bekend er niet in geslaagd te zijn om een koper te vinden en waarschijnlijk faillissement zal aanvragen.
Armstrong Flooring zag zich geconfronteerd met een door kredietvertrekkers opgelegde deadline van 2 mei om te komen tot een bindende koopovereenkomst, fusieovereenkomst of soortgelijke overeenkomst. De fabrikant verklaart dat er weliswaar partijen zijn met interesse in een overname, maar dat geen akkoord kon worden gesloten. De kredietvertrekkers hebben hun deadline nu opgerekt tot 8 mei. Armstrong Flooring zegt alle opties open te houden, inclusief het onder de faillissementsbescherming van de Chapter 11-procedure regelen van een verkoop in een of meer transacties.
Bron: Vloerenplein
Mohawk boekt omzetrecord in eerste kwartaal
CEO Jeff Lorberbaum: ‘Marktomstandigheden voor vloerbedekking blijven gunstig, zelfs wanneer overheden de rente gaan verhogen om de inflatie tegen te gaan.’ Tegen een achtergrond van geopolitieke spanningen en oplopende inflatie, weet Mohawk Industries in het eerste kwartaal een onverwacht stevige omzetstijging te realiseren. De netto-omzet van het concern bereikt een niveau van 3,0 miljard dollar, een toename van 13,0 procent zoals het in de boeken komt en van 17,3 procent op basis van constante valuta en werkdagen. De nettowinst komt uit op 245 miljoen dollar, tegenover 237 miljoen dollar in het eerste kwartaal vorig jaar.
“De resultaten van Mohawk overtroffen onze verwachtingen, aangezien de omzet in het eerste kwartaal tot een absoluut record klom, als gevolg van hogere prijzen, groei in onze keramische activiteiten, een verbeterende commerciële sector en het profijt van onze kleine acquisities,” zo luidt het commentaar van CEO Lorberbaum. “Het bedrijfsresultaat overtrof onze prognose, aangezien de kracht van onze wereldwijde keramische activiteiten de stijgende Europese energiekosten compenseerde, verbeterde operationele strategieën de resultaten van Flooring North America opkrikten en onze omgang met de druk op de Europese markt gunstig uitpakte voor Flooring Rest of the World.”
Lorberbaum gaat ervan uit dat de marktomstandigheden voor vloerbedekking gunstig blijven, zelfs wanneer overheden de rente gaan verhogen om de inflatie tegen te gaan. Hij wijst erop dat de werkgelegenheid op een hoog niveau ligt en dat de lonen stijgen in het merendeel van zijn markten. Bovendien blijft er energiek gebouwd worden, voor zowel particulieren als projecten. “Verbouw zou krachtig moeten blijven, aangezien de overwaarde van het huis stijgt en kopers van bestaande huizen nog steeds langlopende projecten voltooien die ze de afgelopen jaren hebben geïnitieerd. Zakelijke nieuwbouw en verbouwing blijven toenemen naarmate de bedrijfsomstandigheden verbeteren en projecten die als gevolg van de pandemie vertraging hebben opgelopen, worden opgestart.”
De divisie Global Ceramic heeft de omzet met 14,5 procent zien oplopen in de eerste drie maanden van dit jaar, Flooring North America met 10,6 procent en Flooring Rest of World met 14,2 procent.
De operationele marge van het segment Flooring Rest of World bedraagt 15,3 procent. “In uitdagende omstandigheden ondernam het leiderschapsteam van het segment maatregelen om de stijgende energiekosten, stijgende inflatie en onstabiele toeleveringsketens te beheersen. Ondanks meerdere prijsverhogingen blijven we achter bij de snel stijgende kosten in Europa en hebben we aanvullende prijsverhogingen aangekondigd als reactie op de aanhoudende inflatiedruk,” zo vervolgt de topman.
En verder nog over Flooring Rest of World: “Hoewel het materiaalaanbod de productie beperkte, steeg de laminaatverkoop in het kwartaal en voorzien we een aanhoudende groei op lange termijn naarmate we de categorie premium laminaat uitbreiden. Om een hogere toekomstige verkoop te ondersteunen, zou onze uitbreiding in laminaat in België tegen eind 2023 operationeel moeten zijn. De verkoop in onze LVT- en vinyl-op-rol-activiteiten werd negatief beïnvloed door materiaalverstoringen en lage voorraadniveaus. De aanvoer van grondstoffen voor beide categorieën was bijzonder uitdagend, maar verbeterde naarmate het kwartaal vorderde.”
Bron: Vloerenplein
Krachtige omzetstijging Tarkett eerste kwartaal
Het internationale vloerenconcern Tarkett heeft in het eerste kwartaal een krachtige omzetstijging van 22,5 procent geboekt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarvan plus 12,9 procent uit verkoopprijsstijgingen, plus 6,4 procent uit meer volume en plus 3,3 procent uit wisselkoerseffecten. De netto-omzet van de groep komt uit op 685 miljoen euro, met de grootste vooruitgang in Noord-Amerika en vooral in de divisie Sports.
Het EMEA-segment heeft in de eerste drie maanden een omzet gerealiseerd van 238 miljoen euro, een stijging van 8,1 procent in vergelijking met vorig jaar door de versnelling van de verkoopprijsstijgingen. “De volumes daalden licht gezien de in december 2021 verwachte orders voorafgaand aan de verkoopprijsstijgingen, naast een selectieve benadering in het residentiële segment als gevolg van een nog steeds gespannen inkoopomgeving voor grondstoffen,” aldus het persbericht. De zakelijke verkoop houdt beter stand in deze streken, waaronder Europa, vooral dankzij de goede prestaties van lvt en tapijten voor de zakelijke markt.
De groep signaleert een aanhoudende inflatie van de grondstoffen, aangejaagd door steeds hogere energieprijzen en kondigt nieuwe verkoopprijsverhogingen aan om de impact van de inflatie in de inkoopkosten in 2022 glad te strijken. Vooruitkijkend stelt Tarkett evenzo dat de macro-economische omgeving en de geopolitieke situatie in Oekraïne en Rusland een uitermate onvoorspelbare toestand hebben geschapen en het lastig maken om de veranderingen aan de vraagkant op de verschillende markten te beoordelen.
De groep verklaart de oorlog in Oekraïne ‘ondubbelzinig’ te veroordelen. Sinds het begin van het conflict wordt naar eigen zeggen prioriteit gegeven aan de veiligheid van zijn teams in het land. Het concern ondersteunt zijn vele honderden werknemers en hun gezinnen met doorlopende salarissen en tijdelijke huisvestingsmaatregelen. De verkoop in Oekraïne is in een zeer traag tempo weer op gang gekomen en zijn productielocatie in het westen van het land momenteel in staat om te blijven draaien.
Bron: Vloerenplein
Overige
'Flanders Flooring Days was zeer goed event'
Afgelopen week, van maandag tot en met donderdag vond het event Flanders Flooring Days plaats. Enkele honderden vloerenprofessionals uit 55 landen reisden af naar West- en Oost-Vlaanderen om daar een of meerdere fabrikanten van vloerbedekking te bezoeken. Associated Weavers, Balta, Beaulieu International Group, COREtec Floors, ITC, IVC Group, Lano Carpet Solutions, Modulyss, Ragolle en Unilin Flooring zetten gezamenlijk hun deuren open, meldt Wonen360. Lees meer>>
Schoonmakend Nederland start met Platform Vloeronderhoud
Schoonmakend Nederland heeft sinds eind maart een nieuw platform: Platform Vloeronderhoud. De bedrijven in dit platform voeren specialistisch vloeronderhoud uit, gestoeld op vakmanschap. Een andere bedrijfsvoering, personeelsopbouw en werkomstandigheden ten opzichte van reguliere schoonmaakbedrijven kenmerken deze bedrijven. Lees meer>>
Domotex asia/Chinafloor uitgesteld om corona
Domotex asia/Chinafloor 2022 uitgesteld vanwege toestand met corona in Shanghai.
De vierentwintigste editie van Domotex asia/Chinafloor, die oorspronkelijk geboekt stond in het National Exhibition and Convention Centre in Shanghai van 25 tot en met 27 mei aanstaande, wordt uitgesteld. De organisator wijst ter verklaring op de ernstige toestand van de Covid 19-pandemie en de verdere aanscherping van preventie en toezicht in Shanghai en in vele andere provincies in China. Voorts wordt gezegd dat het besluit in overeenstemming is met de verplichtingen van de plaatselijke overheid om de gezondheid en veiligheid van alle deelnemers aan de beurs te beschermen. Sowieso zou uitstel nu in het belang zijn van alle bij deelname aan de beurs betrokken partijen. Op de website van het evenement meldt de organisator dat hij de gang van zaken nauwlettend in de gaten houdt en binnenkort met nieuwe data en bijzonderheden komt.
Bron: Vloerenplein