EU voert inspecties uit bij modebedrijven op kartelvorming
Events
- The road to 2030 (speaker Modint Rens Tap) – 01/06/22
- “De Europese Trofeeën voor circulaire mode” #MC2 – inschrijven tot 30 juni
- Webinar: Collaboration in Circular Textiles and Apparel Sector between Turkey and the Netherlands - 9 juni
Sector
- Rapport: markt voor outdoorkleding groeit komende tien jaar van 13 naar 22 miljard euro
- Europese Commissie voert onaangekondigde inspecties uit bij modebedrijven
- Binnenkort geen gratis retourneren meer?
Bedrijven
- Ebay maakt beoordelingssysteem voor duurzaamheid transparant
- Boohoo Group Plc gaat akkoord met schikking na rechtszaak over consumentenmisleiding
- Abercrombie & Fitch Co. behaalt omzetplus van 4 procent in eerste kwartaal
- Takko Fashion bijna op niveau van voor de pandemie in afgelopen boekjaar
- Mango gaat online Rituals-producten verkopen
- Zalando Co-CEO on Bringing Data Science to Fashion Retail
- Victoria’s Secret schiet 8,3 miljoen aan ontslagvergoeding voor aan Thaise fabriekswerkers
- Abercrombie Customers Don’t Seem to Mind Paying Higher Prices
- MUD Jeans wint ‘Oscar van het Nederlandse bedrijfsleven’
C&A
- C&A geeft online shop een makeover
- Een boerendochter wordt CEO in Düsseldorf. Giny Boer staat aan het hoofd van C&A Europa. 'Winkels van vier verdiepingen willen klanten niet meer'
Sector
Rapport: markt voor outdoorkleding groeit komende tien jaar van 13 naar 22 miljard euro
De wereldwijde markt voor outdoorkleding zal in het jaar 2031 circa 23,6 miljard dollar (omgerekend 22 miljard euro) waard zijn. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeks- en consultancybureau Transparency Market Research (TMR). In 2021 werd de markt nog op 13,9 miljard dollar (omgerekend 13 miljard dollar) gewaardeerd, schrijft FashionUnited. Lees meer
Europese Commissie voert onaangekondigde inspecties uit bij modebedrijven
De Europese Commissie is begonnen met het uitvoeren van onaangekondigde inspecties bij bedrijven in de mode industrie, zo meldt de commissie in een persbericht. Naast de inspecties heeft de organisatie ook formele verzoeken voor informatie gestuurd naar diverse bedrijven in de modesector. Het gaat om bedrijven waarbij vermoed wordt dat er sprake is van kartelvorming en het beperken van de handelsvrijheid. Bij de inspecties van de Europese Commissie is de organisatie bijgestaan door de nationale autoriteiten, aldus het persbericht. De commissie benadrukt echter dat de onderzoeken een eerste voorlopige stap is, maar dat het niet betekent dat de bedrijven die onderzocht worden werkelijk schuldig zijn aan het overtreden van concurrentieregels. Het is niet duidelijk om welke modebedrijven het gaat of in welke EU-lidstaten de onderzochte bedrijven zich bevinden. Lees meer bij FashionUnited of bekijk het persbericht van de Europese Commissie
Binnenkort geen gratis retourneren meer?
Nadat Zara onlangs retourkosten heeft geïntroduceerd , wacht de branche echt tot andere retailers dit voorbeeld volgen, meldt het Duitse vakblad TextilWirtschaft. De Federale Vereniging voor E-Commerce en Postorder ( Bevh ) gaat er al vanuit dat er binnenkort een einde komt aan gratis retourneren in de hele modehandel. De reden hiervoor zijn de gestegen kosten van transport en verpakking, zegt een woordvoerder van Bevh. "Als de verzendkosten voor retourzendingen hoog blijven, zullen Zara en Uniqlo de eerste, maar niet de laatste zijn, die de kosten doorberekenen aan hun klanten." Uniqlo zette in maart vorig jaar door en introduceerde een retourvergoeding van 2,95 euro per pakket. Pas onlangs, begin mei, volgde Zara dit voorbeeld . Klanten in Duitsland betalen een vergoeding van 1,95 euro als ze hun pakket niet in de filialen inleveren, maar terugsturen via pakketdienstverleners.
Retouren zijn een van de grootste winstmoordenaars in de online modedetailhandel. De reden hiervoor zijn de hoge kosten voor het retourneren en verwerken van retouren. Volgens de onderzoeksgroep Retourbeheer kost een geretourneerd artikel gemiddeld 11,24 euro. Hiervan is gemiddeld 5,67 euro voor transportkosten en 5,57 euro voor verwerkingskosten. Duitsland is de Europese terugkeerkampioen. Volgens het handelsonderzoeksinstituut EHI ligt het retourpercentage in de moderetail rond de 50%.
Bedrijven
Ebay maakt beoordelingssysteem voor duurzaamheid transparant
Het is zeker een van de meest urgente en tegelijkertijd moeilijkste vervolgstappen in het duurzaamheidsdebat: effectiviteit meetbaar maken. Ebay heeft nu zijn methodologie voor het berekenen van de milieu- en financiële voordelen van recommerce opengesteld voor derden. Als wederverkoopplatform adverteert Ebay natuurlijk met recommerce. Niettemin zou de methode voor de berekening van de voordelen van wederverkoop nieuwe input kunnen leveren voor de bespreking van de evaluatie, meting en vergelijkbaarheid van duurzaamheidsinspanningen.
Bepalend voor de Ebay-index zijn de volgende aspecten, waarvoor gestandaardiseerde uitgaven worden berekend, in de vijf categorieën elektronica, mode, lifestyle, media, auto-onderdelen en accessoires: vermeden broeikasgasemissies (kg CO₂ per item), vermeden storten (kg voor categorie en land), vermeden verbranding (kg voor categorie en land) en de positieve financiële impact (in Amerikaanse dollars)." Het dient ook als een model voor andere bedrijven om te gebruiken bij het overwegen van het volgen van hun eigen impact. Als we al deze aspecten kunnen standaardiseren, kunnen mensen weloverwogen beslissingen nemen", zegt Renee Morin, CSO bij Ebay. "Het wordt een informatie- en besluitvormingscriterium, vergelijkbaar met voedingswaarde-etikettering voor voedsel."
Boohoo Group Plc gaat akkoord met schikking na rechtszaak over consumentenmisleiding
Online moderetailer Boohoo Group Plc is akkoord gegaan met een schikking na een rechtszaak waarin het bedrijf werd aangeklaagd wegens misleiding van consumenten. Dat schrijft het bedrijf in een persbericht. Lees meer
Abercrombie & Fitch Co. behaalt omzetplus van 4 procent in eerste kwartaal
Abercrombie & Fitch Co. behaalde in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar een omzet van 813 miljoen dollar dankzij een stijging van 4 procent, zo blijkt uit het kwartaalverslag. Omgerekend komt de omzet neer op 757 miljoen euro, schrijft FashionUnited. Lees meer
Takko Fashion bijna op niveau van voor de pandemie in afgelopen boekjaar
Textieldiscounter Takko Fashion komt in het boekjaar 2021/2022 dichtbij het niveau van voor de pandemie, zo laat het bedrijf weten in een persbericht. De netto omzet komt neer op 1 miljard euro dankzij een omzetgroei van 11 procen, meldt FashionUnited. Lees meer
Mango gaat online Rituals-producten verkopen
Het Spaanse modemerk Mango gaat via zijn platform ook producten van Rituals verkopen. In eerste instantie gebeurt dit alleen in Spanje, maar later dit jaar volgen meer landen, schrijf RetailTrends. Lees meer
Zalando Co-CEO on Bringing Data Science to Fashion Retail
AI is critical to how the German fashion giant matches millions of customers with the right product in the right fit, report Business of Fashion. Read more (you might need a login to read the complete article).
Victoria’s Secret schiet 8,3 miljoen aan ontslagvergoeding voor aan Thaise fabriekswerkers
Lingeriemerk Victoria’s Secret gaat Thaise fabriekswerkers die ondergoed naaide voor de merken Victoria’s Secret, Lane Bryant en Torrid 8,3 miljoen dollar (7,7 miljoen euro) terugbetalen, zo staat in een persbericht van arbeids waakhond Workers Rights Consortium (WRC). Na een ontslag vorig jaar hadden meer dan 1250 werkers recht op een ontslagvergoeding, maar deze werd hen niet uitbetaald meldt FashionUnited. Lees meer
Abercrombie Customers Don’t Seem to Mind Paying Higher Prices
Abercrombie & Fitch Co.’s first-quarter sales beat Wall Street’s consensus estimate, despite higher-than-expected freight and raw material costs.In a Nutshell: The company’s “freight costs were approximately $80 million above last year, and roughly $15 million above our estimate,” chief financial officer Scott Lipesky told analysts on a conference call this week.The company benefited from “multiple adjustments” to get shipments in on time, including diversifying carriers and port of entry to tweaking product calendars and further pursuing alternate countries of origin. The Hollister owner is bringing goods in earlier for back-to-school and holiday. “I expect inventory levels to be up in Q2 and Q3 and then start to right size more towards Q4,” Lipesky said, writes Sourcing Journal. Read more. more (you might need a login to read the complete article).
MUD Jeans wint ‘Oscar van het Nederlandse bedrijfsleven’
Het Amsterdamse MUD Jeans wint de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap, de ‘Oscar van het Nederlandse bedrijfsleven’. Het spijkerbroekenmerk kreeg de prijs omdat het als eerste merk ter wereld de milieu-impact van garen tot spijkerbroek in kaart bracht. “We willen een voortrekkersrol hebben in de wereld van grote gemene jeansmerken”, schrijft Change. Lees meer
C&A
C&A geeft online shop een makeover
Modeketen C&A heeft in samenwerking met het digitale agentschap Dept de webshop volledig opnieuw ingericht, zo kondigt C&A aan in een persbericht. Het design en de navigatie zijn veranderd, en ook zijn er een aantal tools aan de website toegevoegd die het gebruiksgemak moeten verbeteren, schrijft FashionUnited. Lees meer.
Een boerendochter wordt CEO in Düsseldorf. Giny Boer staat aan het hoofd van C&A Europa. 'Winkels van vier verdiepingen willen klanten niet meer'
Ooit kocht ze haar eerste hotpants bij C&A aan de Herestraat. Sinds twee jaar zwaait Giny Boer uit Lieveren als eerste vrouwelijke CEO de scepter over het internationale modeconcern. Een gesprek met een tamelijk gênant begin, in Düsseldorf. Dit is een verslaggeversnachtmerrie. Je krijgt één uur de tijd om de directeur van C&A te interviewen in Düsseldorf, toch niet naast de deur, en in de vierde minuut komt een verslikhoestbui onstuitbaar opzetten. Uche! Uche! Tranen over je wangen. Je make-up loopt uit. Je wilt iets vragen, je herstellen, maar je stem is te dun. Blind tast je naar een zakdoek, waar is je zakdoek, uchuchuche! ,,Ach’’, zegt Giny Boer meelevend. ,,Wil je een Fisherman’s Friend? Een glaasje water?’’ De voorlichtster springt op om thee te halen. Giny Boer klopt uw verslaggeefster nog net niet op de rug. Gênant begin. Lees meer