Nieuwsbrief Business Development juni 2022
Events
- Hoe presteert uw merk op Social Media? - 22 juni
- Webinar: Collaboration in Circular Textiles and Apparel Sector between Turkey and the Netherlands - 9 juni
Consumenten en retail
- Wat de opkomst van Generatie Z en hybride winkelen ons kan vertellen over de toekomst van de stenen winkel
- Sportfocus 2022
- Moederbedrijf Primark heeft spijt van prijsverhogingen
- Kleding huren in plaats van kopen wordt steeds populairder: ‘kledingbibliotheken’ verwelkomen de Bijenkorf
- Emerce Fashion: ‘Retail gaat naar 50/50 online/offline’
- 'Voor retailers is het belangrijk om op de onzekere vooruitzichten in te spelen door minder voorraden in te kopen'
- De ‘stenen’ winkel is nog niet ten dode opgeschreven
Retouren
- Binnenkort geen gratis retourneren meer?
- Zara introduceert retourkosten
Consumenten en retail
Wat de opkomst van Generatie Z en hybride winkelen ons kan vertellen over de toekomst van de stenen winkel
E-commerce groeit al jaren en is inmiddels niet meer weg te denken uit de retailsector. De constant groeiende mogelijkheden tot online shopping en digitale mode worden hierbij vaak als bedreiging voor de fysieke winkel gezien. Toch kwam pre-corona meer dan drie kwart van de totale omzet binnen de Nederlandse modebranche nog uit fysieke winkels. Ook post-corona wordt fysiek winkelen nog steeds als voorkeursmethode genoemd. Wel veranderde de pandemie ons winkelgedrag. Funshoppen doen we minder, grote steden werder vermeden, en er werd meer lokaal gekocht, schrijft FashionUnited.
Sportfocus 2022
Sportfocus een driejaarlijks onderzoek in de sport detailhandel in Nederland is afgelopen weken gepresenteerd in het Sport Business Center in Leusden samen met John Terra van Q&A en Dave Quadvlieg van INretail. De afgelopen maanden hebben wij hard gewerkt om de onderzoeken van het Mulier Instituut, Markteffect en Q&A te vertalen in een handzaam rapport. Gezien de reacties lijkt dat goed gelukt. Wil jij het rapport inzien ga dan naar www.inretail.nl/sportfocus om te zien onder welke voorwaarden je het kunt downloaden. Een gratis Executive Summary kun je hier ook verkrijgen.
Moederbedrijf Primark heeft spijt van prijsverhogingen
Dat Primark de prijzen van zijn goedkope kleding heeft verhoogd, zou ertoe kunnen leiden dat mensen met een smallere beurs niet meer zo vaak naar de budgetwinkel komen, zegt de financieel directeur van moederbedrijf AB Foods dinsdag tegen BBC News. Lees meer>>
Kleding huren in plaats van kopen wordt steeds populairder: ‘kledingbibliotheken’ verwelkomen de Bijenkorf
Maar er komen steeds meer duurzamere alternatieven, die op de lange termijn de industrie kunnen veranderen. Zo is de Bijenkorf in april begonnen met het verhuren van kleding via zijn filiaal in Rotterdam, schrijft Het Financieele Dagblad (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Emerce Fashion: ‘Retail gaat naar 50/50 online/offline’
Nieuw onderzoek van GfK laat zien dat de Nederlandse consument fundamenteel anders is gaan winkelen sinds het coronavirus. Men is meer online gaan kopen, een lijn die zich voortzet naar 50/50 digitaal en fysiek. Dat is een van de boodschappen van Danny van den Burg, Retail-lead bij marktonderzoeker GfK. “Voor corona was het aandeel online 36 procent. Dat steeg noodgedwongen tot 95 procent in januari 2021”, vanwege een lockdown. “In maart 2022 lag dat peil op 47 procent.”In de huidige maanden dat er geen enkele coronabeperking meer is, blijkt de Nederlandse consument toch nog steeds enthousiast online te shoppen. In februari en maart respectievelijk 45 en 47 procent.
Deze cijfers gelden specifiek voor de mode-industrie, maar de geschetste ontwikkeling is veel breder. Van den Burg: “In veel branches gaat het naar een 50/50 verdeling. Dat is een belangrijk inzicht voor de strategie van retailers. De klant zit zowel in je winkel als online. Het is belangrijk dat te beseffen voor om die klant te vangen”, in de acquisitiefase.“Oriëntatie vindt in hogere mate plaats dan de aankoop. Het is dus belangrijk te weten waar je doelgroep zich bevindt.” Van den Burg is een van de sprekers in de videocollectie Emerce Fashion. Vandaag verschijnen negen video’s met interviews in die reeks. De sprekers schetsen elk vanuit hun professionele perspectief de recentste marktontwikkelingen en inzichten. De video’s zijn gratis te bekijken na registratie. De GfK-specialist gaat in het interview met Renske de Bruine ook in op de thema’s duurzaamheid, tweedehands kleding kopen (doet <10%), retouren en verpakkingen. Natuurlijk voorizen van degelijke cijfers op basis van panelonderzoek met 80.000 respondenten in Nederland. Lees meer >>
'Voor retailers is het belangrijk om op de onzekere vooruitzichten in te spelen door minder voorraden in te kopen'
Voor het eerst in dertien jaar is het aantal fysieke winkels weer toegenomen. Nederland telde op 1 januari van dit jaar 83.800 winkels van steen, 655 meer dan een jaar geleden. Vooral het aantal food retail winkels is toegenomen. Dat meldt ING Sector Banker Dirk Mulder op LinkedIn. Lees meer>>
De ‘stenen’ winkel is nog niet ten dode opgeschreven
Online winkelen groeit, maar er blijft plek voor fysieke winkels, blijkt uit onderzoek. De combinatie kan gunstig zijn voor webwinkels: een betere band met klanten, minder retourzendingen.„Tien jaar geleden dachten we dat fysieke winkels zouden doodbloeden door de opkomst van online shoppen. Maar als corona ons iets geleerd heeft, is het dat de fysieke winkel leeft, schrijft NRC Handelsblad.
Retouren
Binnenkort geen gratis retourneren meer?
Nadat Zara onlangs retourkosten heeft geïntroduceerd , wacht de branche echt tot andere retailers dit voorbeeld volgen. De Federale Vereniging voor E-Commerce en Postorder ( Bevh ) gaat er al vanuit dat er binnenkort een einde komt aan gratis retourneren in de hele modehandel, schrijft Duits vakblad TextilWirtschaft. De reden hiervoor zijn de gestegen kosten van transport en verpakking, zegt een woordvoerder van Bevh. "Als de verzendkosten voor retourzendingen hoog blijven, zullen Zara en Uniqlo de eerste, maar niet de laatste zijn, die de kosten doorberekenen aan hun klanten." Uniqlo zette in maart vorig jaar door en introduceerde een retourvergoeding van 2,95 euro per pakket. Pas onlangs, begin mei, volgde Zara dit voorbeeld . Klanten in Duitsland betalen een vergoeding van 1,95 euro als ze hun pakket niet in de filialen inleveren, maar terugsturen via pakketdienstverleners.
Retouren zijn een van de grootste winstmoordenaars in de online modedetailhandel. De reden hiervoor zijn de hoge kosten voor het retourneren en verwerken van retouren. Volgens de onderzoeksgroep Retourbeheer kost een geretourneerd artikel gemiddeld 11,24 euro. Hiervan is gemiddeld 5,67 euro voor transportkosten en 5,57 euro voor verwerkingskosten. Duitsland is de Europese terugkeerkampioen. Volgens het handelsonderzoeksinstituut EHI ligt het retourpercentage in de moderetail rond de 50%.De Bevh verwacht niet alleen dat andere bedrijven zullen volgen. Sterker nog: gratis retourneren zou binnenkort verleden tijd moeten zijn. Belangrijke online spelers als Amazon, Zalando en Otto overwegen momenteel echter niet om retourkosten in rekening te brengen. "We zullen onze klanten zeker niet vragen om extra te betalen voor betaalde retouren in een tijd dat ze extra belast worden door de stijging van energie en diverse goederen", zegt een woordvoerder van de Otto Group. Daarnaast ziet het bedrijf geen impact op het klantgedrag. "Wij geven de voorkeur aan andere maatregelen om het rendement te verminderen. En die zijn succesvol."
Zara introduceert retourkosten
Na Uniqlo zet fast fashion keten Zara nu een zelfverzekerde zet en introduceert een vergoeding voor het retourneren van online bestellingen. De dochteronderneming van Inditex streeft dus twee grote doelen na. Retouren zijn de grootste marge-eter voor online moderetailers. In de meeste online winkels is het retourneren gratis vanwege de hoge mate van concurrentie in de markt. Na Uniqlo durft de fast fashion keten Zara nu een zelfverzekerde zet te doen en voert ze een vergoeding in. Klanten in Duitsland betalen sinds een paar dagen een vergoeding van 1,95 euro als ze hun pakket niet in de filialen afgeven, maar terugsturen via een pakketdienst. Het bedrag wordt in mindering gebracht op het restitutiebedrag van de retour. Pakketten kunnen nog steeds gratis worden geretourneerd in stationaire winkels. Volgens het bedrijf maakt het merendeel van de klanten gebruik van deze mogelijkheid. Met deze maatregel hoopt Zara de marges in zijn online business te vergroten en meer klanten aan te moedigen hun bestellingen terug te brengen naar de winkels en daar extra verkopen te genereren.
Het moederbedrijf Inditex voert de vergoeding in eerste instantie alleen in Duitsland in voor haar stermerk Zara, bij de andere labels als Pull & Bear en Bershka is de concurrentie voor dergelijke maatregelen blijkbaar te groot. Vanuit Spanje wordt gezegd dat de vergoeding nu is ingevoerd in veel van de belangrijkste markten van de groep, waaronder de Duitstalige markten. Ook bij Inditex zijn de inkomsten uit e-commerce omhooggeschoten tijdens de pandemie. In het laatste boekjaar 2021/22 (31 januari) steeg de online-omzet met 14% tot 7,5 miljard euro. Het postorderbedrijf is daarmee goed voor 25,5% van de totale omzet. Daarmee is het belang van het verkoopkanaal binnen twee jaar bijna verdubbeld. Tegen 2024 wil Inditex meer dan 30% genereren in e-commerce.