Nieuwsbrief Tapijt juni 2022
Markt en economie
- Nederlandse huishoudens geven fors meer geld uit aan vloerbedekking
- Hogere omzet winkels in non-food in april
- Aanhoudende omzetgroei afwerkingsbedrijven bouw
Bedrijven
- Groen licht Armstrong voor verkoop activa
- Beaulieu International Group ziet omzet met bijna 50% stijgen
- Armstrong regelt lening voor lopende zaken
Sector
- Ook in mei forse prijsstijgingen vloerbedekking
- Branche praat over opleiding aan HMC Amsterdam
- Groei omzet tapijtindustrie België in 2021
- Nieuwe cao Retail Non-Food per 1 juli
Beurzen
- Domotex asia/Chinafloor in augustus in Shenzhen
Markt & Economie
Nederlandse huishoudens geven fors meer geld uit aan vloerbedekking
Volgens voorlopige cijfers van het CBS besteedden Nederlandse huishoudens in het eerste corona-jaar 2020 5% meer dan vijf jaar eerder (2015). De bestedingen aan stoffering, huishoudelijke apparaten en dagelijks onderhoud van de woning namen echter met 26% toe. Het effect van de coronapandemie is daarmee goed zichtbaar. Men is meer geld gaan uitgeven aan de eigen woning en de inrichting en het onderhoud daarvan. De productgroep met de sterkste procentuele toename van de bestedingen binnen deze categorie betreft (naast de restcategorie overige meubelen en stoffering) vloerbedekking schrijft Wonen360. Lees meer
Hogere omzet winkels in non-food in april
De omzet van de non-foodwinkels is in april met 21,1 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) ligt 14,9 procent hoger. De forse groei komt vooral doordat de omzet van een jaar geleden in deze maand op een laag niveau lag vanwege de (tot 28 april opgelegde) lockdown, waarvan vooral de non-foodsector last had. Met name de kleding- en schoenenwinkels trekken het gemiddelde van de sector in de verslagmaand omhoog met hun fors gestegen omzet.
De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment boeken in april een omzettoename van 8,3 procent, bij evenwel een krimpje van hun volume van 1,7 procent. De winkels in doe-het-zelf, keukens en vloeren (waaronder de verkopers van parket, laminaat en kurk) komen tot een omzetplus van 4,6 procent, bij een volumedaling van 3,8 procent.
De detailhandel als geheel heeft in april 8,1 procent meer omgezet, bij een 1,8 procent hoger verkoopvolume. Daarnaast is online 19,1 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Te weten webwinkels 15,3 procent minder, multi-channelers 22,9 procent minder. Vooral de omzet van consumentenelektronica en overige non-foodartikelen (met inbegrip van huis- en tuinartikelen) lag in de voorbije maand april lager dan een jaar eerder, toen de online omzet met bijna 19 procent was gegroeid.
Bron :Vloerenplein
Aanhoudende omzetgroei afwerkingsbedrijven bouw
De afwerkingsbedrijven in de bouw hebben in het eerste kwartaal een omzetstijging van 10,9 procent geboekt, zo rapporteert het CBS, wat redelijk in lijn is met de plus van 11,8 procent over het afgelopen jaar. Onder meer afwerkers van vloeren en wanden (zoals parketleggers en woningstoffeerders), glaszetters, stukadoors, bouwtimmeraars en schilders behoren tot dit segment. De omzet van de bouw als geheel ligt in het voorbije kwartaal 8,3 procent hoger dan een jaar eerder. Ter vergelijking: in dezelfde periode is de omzet van de hout- en bouwmaterialenindustrie met 11,5 procent gestegen, zo tonen recente CBS-cijfers over de nijverheid.
In het eerste kwartaal is voorts voor 16,6 duizend te bouwen woningen een vergunning afgegeven. Dit is bijna 13 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2021. De vergunde bouwkosten voor bedrijfsgebouwen zijn bijna 1,7 miljard euro, ofwel 11,4 procent lager dan een jaar eerder. Nieuwbouw is goed voor 1,2 miljard euro, ruim 16 procent minder dan een jaar eerder. De bouwsom voor de verbouw van bedrijfsgebouwen neemt met bijna 2,2 procent toe tot zo’n 500 miljoen euro.
De totale vergunde bouwkosten voor woningen dalen ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar met 10,1 procent naar 3,4 miljard euro. De bouwkosten voor de bouw van nieuwbouwwoningen dalen met 14,4 procent tot bijna 2,8 miljard euro. De bouwkosten voor de verbouw van woningen stijgen juist met 16,4 procent tot 610 miljoen euro.
Bron :Vloerenplein
Bedrijven
Groen licht Armstrong voor verkoop activa
Armstrong Flooring heeft gisteren, na een hoorzitting met betrokken partijen, groen licht gekregen van de faillissementsrechtbank om zijn activa te verkopen. De fabrikant van elastische vloeren zag zich op 9 mei jl. gedwongen om faillissementsbescherming onder Chapter 11 aan te vragen. Het anderhalve eeuw oude bedrijf heeft een schuld van bijna 320 miljoen dollar, waarvan zowat de helft langlopende gedekte schulden, en claimt over activa ter waarde van bijna 520 miljoen dollar te beschikken. Het verkopen van zijn activa is volgens het bedrijf de aangewezen manier om zijn waarde voor belanghebbenden te maximaliseren. Vijf fabrieken in de VS en twee daarbuiten maken deel uit van de activa. De naar verluidt goed renderende fabrieken in China en Australië vallen buiten de Chapter 11-procedure, maar komen wel in aanmerking voor de veiling.
Het goedgekeurde verkoopplan voorziet in een deadline van 17 juni voor het afronden van een geslaagde koopovereenkomst met bieders, met desgewenst een uitstel van anderhalve week voor beide activiteiten buiten de VS. Volgens investeringsbank Houlihan Lokey Capital, die eind vorig jaar door Armstrong werd ingeschakeld om de verkoop of een ander strategisch alternatief te begeleiden, hebben tientallen partijen blijk gegeven van vormen van belangstelling. Wellicht belangrijker is dat een viertal voorstellen is binnengekomen voor het voortzetten van de bedrijfsvoering van delen van de onderneming. Dit betreft de Noord-Amerikaanse, Chinese en Australische activiteiten afzonderlijk of ten dele gecombineerd. Afgelopen voorjaar schermde Armstrong overigens al met een handvol geïnteresseerde partijen en met zelfs een tweetal niet-bindende intentieverklaringen, maar dat is op niets uitgelopen.
Bron :Vloerenplein
Beaulieu International Group ziet omzet met bijna 50% stijgen
Met een jaarverslag getiteld 'Here.We.Go' en een duurzaamheidsverslag 'Shaping sustainable living, together' publiceert B.I.G. een stevige ambitie voor een duurzame toekomst. Duurzame vloer- en materiaaloplossingen bieden, wordt dan ook de nummer één prioriteit voor de komende jaren. Het eerste duurzaamheidsverslag van de Groep is opgebouwd rond een zelfontworpen duurzaamheidsmodel - "Route 2030" - dat gebaseerd is op haalbare verbintenissen, de belangrijkste prioriteiten dekt en de visie van B.I.G. op een oprechte manier weerspiegelt, schrijft Wonen360. Lees meer of lees hier het duurzaamheidsverslag
Armstrong regelt lening voor lopende zaken
armstrong flooring logo nieuwArmstrong Flooring heeft groen licht van de faillissementsrechtbank gekregen voor de 24 miljoen dollar aan extra financiering die de onderneming na wat geharrewar heeft weten te regelen, zogeheten ‘debtor-in-possession’-leningen, die hij hard nodig schijnt te hebben om liquidatie te voorkomen. Met deze kredietovereenkomst (in de VS een speciale financiële regeling voor bedrijven die hun schulden niet kunnen betalen) kan Armstrong Flooring gedurende de daartoe op 8 mei geopende Chapter 11-procedure zijn lopende werkzaamheden bekostigen en zijn schulden onder de loep nemen. Een hoorzitting over de bijzonderheden van zijn schuldenaanpak staat begin juni gepland. Hoofddoel van het opereren onder uitstel van betaling, en nu dan ook voorzien van weer extra krediet, blijft evenwel het vinden van een koper voor de onderneming, aangeduid als een waarde-maximaliserende verkoop.
De financiering van 24 miljoen komt van twee geldschieters van Armstrong van vóór de Chapter 11-aanvraag en is verdeeld over de helft een termijnlening en de andere helft een doorlopend krediet. In eerste instantie had Armstrong zich gericht tot een andere partij voor ‘debtor-in-possession’-financiering voor een bedrag van 30 miljoen, zoals bij het aanvragen van Chapter 11 (zie Nieuws van 9 mei jl.) werd aangekondigd. Beide oorspronkelijke geldschieters vochten de overeenkomst klaarblijkelijk aan uit vrees zelf niet langer vooraan in de rij te staan mocht de vloerenmaker omvallen en geliquideerd worden. Een publicitair onhandigheidje is tenslotte nog dat Armstrong de uitbetaling van een deel van de jaarlijkse aanmoedigingspremies aan zijn topmanagement, voor een bedrag van net geen vijf miljoen dollar, naar voren heeft geschoven, naar vlak vóór het aanvragen van Chapter 11.
Bron :Vloerenplein
Sector
Ook in mei forse prijsstijgingen vloerbedekking
cbs logoVoor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS een prijsstijging van de betreffende goederen en diensten van 9,5 procent in mei dit jaar. In april bedroeg de toename 11,1 procent, in maart 10,8 procent, in februari 7,7 procent en in januari 3,2 procent. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking.
In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in mei een weer verhoogde toename van 14,5 procent genoteerd. De scores van april, maart, februari en januari waren respectievelijk 12,4 procent, 13,6 procent, 12,5 procent en 12,1 procent in de plus.
In de subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt daarentegen in mei een verminderde stijging van 7,8 procent genoteerd. In april, maart, februari en januari werden toenames van respectievelijk 10,7 procent, 9,9 procent, 6,2 procent en 0,3 procent opgetekend. Consumentengoederen en -diensten als geheel waren in mei 8,8 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS voorts. In april was de inflatie 9,6 procent. De prijsstijging op jaarbasis van energie was in mei minder groot dan in april. Daardoor valt de inflatie lager uit.
Bron :Vloerenplein
Branche praat over opleiding aan HMC Amsterdam
Afgelopen maandag was er een informatiebijeenkomst over de opzet van de opleiding Interieurvakman aan het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Amsterdam. Uitgangspunt is dat ook in de regio Noord-Holland behoefte is aan een goede opleiding en dat deze mede helpt om de instroom van nieuwe mensen te bevorderen. Deelnemers waren enkele bedrijven uit de woning- en projectinrichting, de directie van het HMC, Theo van Elk van INretail en Lieuwe Steendam namens de Branchevereniging Projectinrichting (BVP).
De gesprekken waren zinvol, zo brengt de BVP verslag uit in zijn nieuwsbrief van vandaag. Na een presentatie van Jacqueline de Nooijer, manager cursus en training, werd onder leiding van Stephan Welie, directeur van het HMC Amsterdam, een discussie gevoerd over de voorgestelde invulling van de eerste opzet. In deze eerste opzet wordt gedacht aan deelopleidingen, waarbij ook certificaten worden uitgereikt, mede namens de BVP en INretail. In het HMC Rotterdam is deze opzet inmiddels succesvol aldus de BVP en ook in de regio Amsterdam bleek in de discussie dat het voorstel van korte specialistische trainingen (van egaliseren tot thermisch naden lassen en PVC-stroken verwerken) positief werd benaderd.
Daarnaast een brede vakopleiding Interieurvakman van negen maanden, met een dag per week les, wat door de betrokkenen gezien wordt als ideaal bij zij-instroom in combinatie met vier dagen per week werken. Opgemerkt wordt dat de opleiding een nauwe samenwerking vergt met de bedrijven. “Om dit goed van de grond te krijgen hebben we elkaar nodig, het HMC om de opleiding te realiseren en wij als marktpartijen om samen te werken en op die wijze nieuwe mensen te werven en op te leiden,” zo haalt de nieuwsbrief Stephan Welie van het HMC aan. De intentie is om in het najaar te starten, meer informatie volgt.
Bron :Vloerenplein
Groei omzet tapijtindustrie België in 2021
tDe omzet van de Belgische textielnijverheid is vorig jaar met 14,8 procent gestegen ten opzichte van 2020, tot 4,65 miljard euro, zo rapporteert Fedustria. Daar de afzetprijzen gemiddeld met 3,6 procent stegen, kende de productie in volume een stijging met 10,8 procent. Aangezien de textielomzet ingevolge de coronacrisis in 2020 met 7,9 procent was gedaald, lag de omzet in 2021 slechts 5,7 procent hoger dan vóór de pandemie. In het vierde kwartaal van 2021 kreeg de omzet volgens de federatie te kampen met bevoorradingsproblemen, kostenstijgingen en het einde van de trend naar interieurvernieuwing.
Alle productgroepen, behalve breigoed, konden afgelopen jaar een omzetgroei realiseren. Het grote segment van de tapijten bereikte vorig jaar een omzetniveau van afgerond 1,38 miljard euro, een toename van 12,7 procent in vergelijking met de 1,23 miljard euro van een jaar eerder. Het andere grote segment, dat van het technisch textiel, boekte 18,3 procent vooruitgang, tot 1,74 miljard euro.De omzet van de meeste productgroepen kwam ook hoger uit dan het precoronaniveau, hoewel enkele productgroepen het omzetverlies geleden in het coronajaar 2020 maar nét aan of nog niet konden inhalen: tapijten (plus 0,2 procent in 2021 ten opzichte van 2019), breigoed (minus 5,2 procent), veredeling (minus 8,5 procent).
De uitvoer van textiel (goed voor driekwart van de omzet van de sector) steeg in 2021 met 7,5 procent. De uitvoer van interieurtextiel (met inbegrip van tapijten en goed voor 30,5 procent van de totale textieluitvoer) steeg met 13,7 procent. Zo’n tweederde van de totale textieluitvoer is bestemd voor de EU. De export van textiel naar de EU-markt veerde op met 7,3 procent. De uitvoer naar Nederland klom met 6,5 procent (waarmee ons land goed is voor een aandeel van 9,9 procent in de totale Belgische textieluitvoer).De belangrijkste exportmarkt buiten de EU voor het textiel van onze zuiderburen is het Verenigd Koninkrijk, met een aandeel van 10,3 procent in de totale Belgische textieluitvoer. Maar de export daalde er lichtjes (anders gezegd: hield redelijk goed stand) met 0,5 procent, dit evenwel na reeds een krimp met 13,4 procent in 2020.
Op amper zes maanden tijd, van augustus 2021 tot februari 2022, zijn de Belgische textielbedrijven van ‘de hemel naar de hel’ gegaan, zoals Fedustria de ontwikkeling van het ondernemersvertrouwen beeldend omschrijft. “Was er in de zomer nog een behoorlijk optimisme over de voortzetting van het economisch herstel, dan werd dat in het najaar van 2021 en in het voorjaar van 2022 volledig de kop ingedrukt. De Russische invasie in Oekraïne heeft een nooit geziene explosie van de energieprijzen in de EU tot gevolg gehad, met daarbij opnieuw verstoringen in de aanvoerlijnen van grondstoffen en materialen.” “Langs de vraagkant houdt de westerse consument de vinger op de knip omdat te veel koopkracht wegvloeit naar de peperdure energierekening. Ook bij een snel einde van de oorlog zal de schade in de loop van het jaar nooit helemaal kunnen worden goedgemaakt. De vooruitzichten op korte termijn zijn ook niet rooskleurig,” zo besluit Fedustria enigszins in mineur.
Bron :Vloerenplein
Nieuwe cao per 1 juli
Er is een onderhandelaarsresultaat bereikt voor een nieuwe cao Retail Non-food. Als op 24 juni de achterban van de vakbonden ermee akkoord gaat, is er een nieuwe cao Retail Non-Food, die loopt van 1 juli 2022 tot 31 december 2022, meldt Inretail. Lees meer
Beurzen
Domotex asia/Chinafloor in augustus in Shenzhen
Nadat Domotex asia/Chinafloor in mei geen doorgang kon en mocht vinden vanwege de ‘epidemiologische toestand’ in Shanghai, hebben de organisatoren van de internationale vloerenbeurs een nieuwe plek op de kalender gevonden in augustus. In overleg met de branche is gekozen voor 31 augustus tot en met 2 september 2022. De vierentwintigste uitgave van het evenement verhuist bovendien naar het internationale congres- en tentoonstellingscentrum van Shenzhen.
“Shenzhen heeft de afgelopen jaren een sterk momentum ontwikkeld,” zo stelt de beursorganisatie. “Aangezien het een midden in de Guangdong - Hong Kong - Macau Greater Bay Area gelegen stad is, is een ‘multiplier-effect’ is het spel. Shenzhen heeft zich altijd gehouden aan het ontwikkelingsconcept van openheid, wat een sleutel is tot internationale handel.”
De beursorganisatie ziet ook dat Shenzhen “vanwege haar doelmatige beleid ter preventie van epidemieën en haar stedelijk beheer, al het voornemen heeft om de deuren van vakbeurzen te heropenen, waarmee een duidelijk teken van herstel aan de beurzensector wordt gegeven.”
Bron :Vloerenplein