Nieuwsbrief Tapijt september 2022
Sector
- EU-Handelsprogramma: vergroot uw exportkennis en internationale netwerk
- Export Netherlands carpet worldwide 2019-2021 (top-5)
Bedrijven
- Balta Group verandert naam in Belysse Group
- VS helpen Balta margekrimp af te remmen
- Beaulieu wil Belgische garenafdeling opdoeken
- Balta Rugs sluit site in Avelgem
- Gaudium en ASA tapijten gaan samen verder
Markt en economie
- Prijzen voor vaste vloerbedekking stegen verder in juli
- Prijsstijging vloerbedekking op hoog niveau
- Wederom fors volumeverlies ‘wonen’-winkels
Sector
EU-Handelsprogramma: vergroot uw exportkennis en internationale netwerk
Bent u een Nederlandse ondernemer die een directe handelsrelatie heeft met het VK en geraakt is door Brexit? Het EU-Handelsprogramma kan dan een impuls geven aan uw internationale ambities. Bekijk wat het programma u kan bieden, of u in aanmerking komt voor deelname, en meld u aan. Het kost u niets. Lees meer
Export Netherlands carpet worldwide 2019-2021 (top 5)
Bedrijven
Balta Group verandert naam in Belysse Group
De tapijtproducent Balta Group kondigt donderdagochtend in een persbericht aan dat hij zijn naam verandert in Belysse Group, meldt de Belgische zakenkrant de tijd. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
VS helpen Balta margekrimp af te remmen
De tapijtproducent kon de torenhoge energie- en grondstoffenkosten in de eerste jaarhelft doorrekenen aan zijn Amerikaanse klanten, maar voor de Europese markt zijn volgens Balta meer maatregelen nodig.Balta verkocht recent zowat de helft van zijn activiteiten aan de concurrent Victoria en focust voortaan op de productie van tapijttegels voor kantoren en hotels en tapijttegels en kamerbreed tapijt voor de residentiële markt.De groep hamerde er de voorbije maanden op dat er in die restactiviteiten nog voldoende onbenut potentieel zit om terug te keren naar de niveaus van voor de pandemie.Maar de galopperende energieprijzen en de oplopende grondstoffenkosten maken zo'n comeback niet vanzelfsprekend. In de eerste drie maanden van het jaar zag Balta de omzet wel aandikken, maar de inflatie gaf de marges van het bedrijf een knauw, meldt de Belgische zakenkrant de tijd. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Beaulieu wil Belgische garenafdeling opdoeken
De Beaulieu International Group (BIG) wil een afdeling binnen haar garendivisie (BIG Yarns) op haar Belgische site Berry Yarns in het Henegouwse Komen-Waasten opdoeken. Beaulieu is van plan de activiteit te verplaatsen naar de Franse site Ideal Fibres & Fabrics, vier kilometer verder in Comines, schrijft de Belgische zakenkrant de tijd. Dat heeft de groep donderdag bekendgemaakt.Het gaat om de heatsetafdeling, waar garen wordt gesponnen door het te twisten en daarna met warmte te fixeren. In België werken 37 mensen op die afdeling, in Frankrijk zijn het er 45.Mogelijk kan het getroffen personeel elders binnen het bedrijf aan de slag. 'We hebben zowel in België als in Frankrijk veel openstaande vacatures. Als de intentie tot hergroepering wordt bevestigd, gaan we ervan uit dat het personeel binnen het bedrijf kan blijven', zegt woordvoerster Sara Geris.
Passende oplossingen
Of dat onder dezelfde loonsvoorwaarden zal kunnen, is nog niet duidelijk en maakt deel uit van het geplande sociaal overleg. Beaulieu zegt dat het zich zal inzetten voor 'een constructieve dialoog' met 'passende oplossingen'.Zowel de Belgische als de Franse site heeft dit jaar te maken met 'aanzienlijk' lagere activiteitenniveaus, zegt Beaulieu. Dat terwijl de garendivisie van de groep op de residentiële markt 'zwaar te lijden' heeft onder goedkopere concurrentie uit Azië en de energie- en grondstoffenprijzen zijn gestegen.Volgens Geris koos Beaulieu er vooral wegens de energieprijzen voor om de Belgische activiteiten over te hevelen naar de Franse vestiging. 'Heatset is zeer energie-intensief en de energieprijzen zijn lager in Frankrijk', zegt de woordvoerster. Daarnaast is de Franse site 'ruimer'.BIG Yarns heeft naast België en Frankrijk ook een fabriek in China.
Balta Rugs sluit site in Avelgem
Ongeveer de helft van de medewerkers op de site in Avelgem zou aan de slag kunnen blijven bij Balta Rugs op de sites in Sint-Baafs-Vijve en Sint-Eloois-Vijve.Op de site in Avelgem werken 401 arbeiders en 85 bedienden, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Een deel van de activiteiten verhuist naar de andere Belgische vestigingen, een ander deel wil Balta Rugs onderbrengen in Turkije.De tapijtfabrikant Balta Rugs, die in april door het West-Vlaamse tapijtenbedrijf Balta verkocht werd aan het Britse bedrijf Victoria, wil zijn vestiging in Avelgem sluiten. Daar werken 401 arbeiders en 85 bedienden. Ongeveer de helft van de medewerkers op de site zou aan de slag kunnen blijven bij Balta Rugs op de sites in Sint-Baafs-Vijve en Sint-Eloois-Vijve. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad.
Een deel van de activiteiten zou verhuizen naar die twee andere Belgische vestigingen, een ander deel wil Balta Rugs onderbrengen in Turkije. Als reden verwijst het bedrijf naar de moeilijke economische context, met structureel oplopende kosten die vooral de garenafdeling treffen. Balta Rugs kondigt tegelijk een investering aan van 14 miljoen euro om de logistieke capaciteit in Sint-Baafs-Vijve te vergroten en te moderniseren. De vestiging moet uitgroeien tot het centrale distributiecentrum van Balta Rugs in Europa. Daarnaast zouden bijkomende investeringen voorzien worden op de bestaande vestiging in Turkije.
Gaudium en ASA tapijten gaan samen verder
Gaudium en ASA tapijten gaan samen verder als Kvadrat Weaving. "De verwachting is dat we nog flink gaan groeien", laat directeur Daan Koelemeijer weten. Gaudium helpt klanten bij het ontwikkelen van een nieuwe collecties meubel- en/of gordijnstoffen, ASA is producent van hoogwaardige tapijten en karpetten, meldt Achterhoeknieuwswintersijk. Lees meer
Markt en economie
Prijzen voor vaste vloerbedekking stegen verder in juli
Waar de inflatie in totaal zich in juli 2022 rond de 10% bewoog, zijn de prijzen voor vaste vloerbedekking en tapijt volgens het CBS in een jaar tijd met 19% gestegen. De “overige” vloerbedekking, zoals vinyl en linoleum, steeg in een jaar tijd met 12% in prijs, maar hier stokte de stijging (paars in de grafiek). Vaste vloerbedekking (geel) volgt in haar prijsontwikkeling vrijwel de lijn die we voor het totaal van woninginrichting zien (oranje).
Hoewel veel vloerbedekking in Nederland gemaakt wordt, kunnen we deze prijzen als referentie vergelijken met de invoerprijzen van textiel, garens en vloerbedekking. Deze stegen met 15% tot en met juni 2022 vergeleken met juni 2021. De afzetprijzen, de verkoopprijzen dus door de textielindustrie, stegen in die periode met 9%. Dit is een flink verschil met de eerder genoemde 19% prijsstijging, maar te verklaren doordat we hier appels met peren vergelijken: de prijs in de winkel voor tapijt vergeleken met de prijzen die de totale textielindustrie aan haar klanten berekent.
(cijfers CBS, tekst Modint)
Prijsstijging vloerbedekking op hoog niveau
cbs logoVoor de bestedingscategorie ‘vloerbedekking’ geeft het CBS een prijsstijging van de betreffende consumentengoederen en -diensten die in augustus is beland op 13,3 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De score is min of meer vergelijkbaar met de toename van 13,9 procent in juli. Procentueel gezien lag de voorlopige piek in juni met toen een stijging van 17,1 procent. De categorie omvat onder meer tapijten, vaste vloerbedekking, linoleum en dergelijke vloerbedekking, en is ook inclusief het leggen van vloerbedekking. In de subklasse ‘vaste vloerbedekking en tapijten’ (met losse tapijten en vaste vloerbedekking, exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in augustus een toename van 18,2 procent genoteerd, volgend op plussen van 19,0 procent in juli en 17,2 procent in juni.
In de subklasse ‘overige vloerbedekking’ (inclusief veerkrachtige vloerbedekking zoals vinyl, linoleum, enz. en exclusief diensten als het leggen van vloerbedekking) wordt in augustus een stijging van 11,7 procent genoteerd, volgend op een plus van 12,2 procent in juli en van 17,1 procent in juni.Alle consumentengoederen en -diensten waren in augustus 12,0 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In juli bedroeg de inflatie 10,3 procent en in juni 8,6 procent. Vooral de prijsontwikkeling van energie (afgelopen maand 151 procent duurder dan in augustus 2021) zorgde voor een verdere stijging van de inflatie.
Bron: Vloerenplein
Wederom fors volumeverlies ‘wonen’-winkels
De winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment hebben in juli een vergelijkbaar fors volumeverlies (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) moeten incasseren als in juni het geval was. Het volume bedroeg -18,5 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS vandaag. Het is de derde maand op een rij dat de winkels een fors volumeverlies lijden. Hun omzet daalde in juli met -7,1 procent.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) gaven 9,2 procent volume prijs in juli. Dit type winkels verloor 2,6 procent omzet in de verslagmaand. De omzet van alle non-foodwinkels bij elkaar groeide in juli met 2,9 procent, bij een 2 procent lager volume dan een jaar eerder. Drogisterijen, de winkels in schoenen en lederwaren, winkels in kleding en de winkels in recreatieartikelen hebben in juli meer omgezet dan in juli 2021. De detailhandel als geheel zette in juli 5,5 procent meer om. Het verkoopvolume was echter 1,5 procent lager. De online omzet was in juli 5 procent hoger dan in juli 2021. Webwinkels hebben 0,7 procent minder omgezet, multi-channelers noteerden een plus van 12,9 procent. De online omzet van kleding, de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de omzet van overige deelbranches lag in juli hoger dan in juli 2021. De omzet van consumentenelektronica was in juli minder dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.
Bron: Vloerenplein