Nieuwsbericht

Webinar uitleg 13 oktober: UPV regeling gaat in per 1 januari 2023

Events

  • Herhaling informatiebijeenkomst UPV Textiel  - 13 oktober 2022
  • Introductie verantwoord omgaan met chemicaliën in het productieproces - 24 oktober 2022
  • Webinar Futureproof with digitalisation - 11 oktober

Uitzending gemist


Sector

  • De situatie in de mode-industrie is aanzienlijk verslechterd – TextilWirtschaft
  • Brancheorganisatie Euratex wil meer ambitie en Europese actie tegen gasprijzen
  • ‘Ondernemers snel duidelijkheid nodig over tegemoetkoming energiekosten’
  • Duurzaamheid centraal op Domotex
  • Einde aan de ‘bezorggekte’: ChristenUnie wil belasting op pakjes
  • Hoe fris zijn vuilafstotende shirts voor het milieu?
  • Haperend aanbod - Negen van de tien Duitse industriële bedrijven passen hun toeleveringske-tens aan – Der Spiegel

Bedrijven

  • Van Dal Mannenmode wil landelijke dekking
  • Hul le kes gaat werken met pre-order en made-to-order
  • Primark introduceert 'ladies only'-paskamers in Britse winkels
  • Wesley (35) had niets met kleding, maar zijn merk Black Bananas is nu razend populair 


Events
Herhaling informatiebijeenkomst UPV Textiel  - 13 oktober 2022

Voor wie? 
Producenten en importeurs van kleding en/of huishoudtextiel (bed-, bad-, keuken- en tafeltextiel) op de Nederlandse markt die de sessie 27 september hebben gemist, of zich lieten vertegenwoordigen door een collega. Een informatiebijeenkomst over de nieuwe Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) Textiel die geldt per 1 januari 2023.
Wanneer en waar?
De Nederlands gesproken online bijeenkomst vindt plaats op donderdag 13 oktober van 13.00 tot 14.00 uur.
Geef u hier op

Introductie verantwoord omgaan met chemicaliën in het productieproces - 24 oktober 2022
Meer weten over de natte processen, een veiliger en milieuverantwoord gebruik van chemicaliën in de productieketen? Doe dan mee aan deze introductieworkshop!

Afhankelijk van de voorkeur van de deelnemers, zal de voertaal tijdens de workshop Nederlands of Engels zijn. Depending on the preference of the participants, the language of instruction during the workshop will be Dutch or English (see English information below).

Binnen de industrie zijn er een aantal natte processen die een grote impact hebben op het milieu zoals wassen, verven en bedrukken. Deze processen hebben een impact op de veiligheid van pro-ducten, schoon water en schone lucht. Lees meer

Webinar Futureproof with digitalisation - 11 oktober
In this webinar we will bring you up to speed on the latest digital developments. What technologies are top brands investing in? And what can AI do for you? Also we will give you insight on the risks of Cybercrime and what you can do to prevent it. We will round up with the latest insights from Alvanons Tech Fest. Read more

Sector
De situatie in de mode-industrie is aanzienlijk verslechterd – TextilWirtschaft 

Na een klein lichtpuntje in augustus is de bevoorradingssituatie in de industrie nu weer verslechterd. Tweederde van de door het Ifo Instituut ondervraagde bedrijven werd in september getroffen door materiaaltekorten, meldt het Duitse Vakblad TextilWirtschaft. Dat zijn er lang niet zoveel als in juli, toen bijna driekwart van de bedrijven klaagde dat ze niet alle materialen en precursoren kregen. Maar in augustus leek een verbetering van de situatie in het verschiet te liggen met 62%. Dat is nu weer veranderd.
Ook in de mode-industrie worden aanzienlijk meer bedrijven getroffen. 63,4% van de bedrijven gaf in de enquête van het Ifo-instituut in München aan dat ze te kampen hebben met knelpunten in de bevoorrading. In augustus was dat nog maar 43,8%. Het verschil tussen de fabrikanten van schoenen en lederwaren is net zo ernstig. Meer dan 58% van de bedrijven klaagt over leveringsproblemen. In augustus was dat nog maar 38,9%. Ook fabrikanten van textiel hebben meer last van het gebrek aan precursoren en materialen. Waar in augustus nog 45% van de bedrijven te kampen had met knelpunten, is dat nu bijna 57%. 

Brancheorganisatie Euratex wil meer ambitie en Europese actie tegen gasprijzen 
Euratex, de Europese brancheorganisatie voor de textielindustrie, wil meer ambitie en Europese actie tegen de stijgende gasprijzen zien. De reactie van de brancheorganisatie komt nadat de energieministers van de EU een voorstel om de hoge energieprijzen aan te pakken hebben goedgekeurd, zo blijkt uit het persbericht van Euratex. Lees meer

‘Ondernemers snel duidelijkheid nodig over tegemoetkoming energiekosten’
VNO-NCW en MKB-Nederland zijn tevreden dat het kabinet een tegemoetkoming energiekosten (TEK) met terugwerkende kracht in de maak heeft voor het energie-intensieve mkb, die in het tweede kwartaal van 2023 opengaat. Ook komt er voor de tussentijd een overbruggingsregeling, zoals de ondernemingsorganisaties ook hadden bepleit. Lees meer

Duurzaamheid centraal op Domotex 
In 2023 zal Domotex de huidige en tegelijkertijd belangrijke thema's van duurzaamheid en milieubescherming in de tapijt- en vloerindustrie in de schijnwerpers zetten. Het hoofdthema Floored By Nature zelf onderstreept de op waarden gebaseerde oriëntatie van de beurs, meldt Interieurjournaal. Lees meer

Einde aan de ‘bezorggekte’: ChristenUnie wil belasting op pakjes 
Er moet een belasting komen op pakketjes die mensen bestellen bij webshops, zodat het aantal ‘vervuilende ritjes’ wordt teruggedrongen en er een einde komt aan de ‘bezorggekte’. Althans, dat vindt de ChristenUnie die wil dat het kabinet dit idee gaat onderzoeken, schrijft het Algemeen dagblad. Lees meer

Hoe fris zijn vuilafstotende shirts voor het milieu?
Labfresh maakt kleding die je minder vaak hoeft te wassen. Handig én duurzaam, want je bespaart tijd, water en gas. Of valt dat wel mee? Vraagt Trouw zich af. Lees meer

Haperend aanbod - Negen van de tien Duitse industriële bedrijven passen hun toeleveringsketens aan – Der Spiegel 
87 procent van de Duitse industriële bedrijven heeft gereageerd op wereldwijde supply chain-problemen en hun inkoopstrategie gewijzigd. Dat blijkt uit een enquête onder duizenden bedrijven, schrijft de Duitse krant Der Spiegel. Sinds de coronapandemie heeft een meerderheid van de bedrijven concrete maatregelen genomen om hun toeleveringsketens aan te passen. Dat blijkt uit een enquête van het Ifo Institute onder 4.000 bedrijven, gepubliceerd door het onderzoeksnetwerk EconPol Europe.
Volgens het onderzoek heeft 87 procent van de industriële bedrijven hun inkoopstrategie gewijzigd. In de groothandel heeft 76 procent zijn toeleveringsketens aangepast, in de retail 63 procent." In een eerder onderzoek van mei 2021 zei minder dan de helft van de bedrijven dat ze hun inkoopstrategie wilden aanpassen", zegt Ifo-expert Andreas Baur. Hieruit blijkt dat veel bedrijven de risico's nu opnieuw beoordelen.
Volgens het onderzoek verhoogde 68 procent van alle industriële bedrijven hun voorraden als reactie op verstoringen in de toeleveringsketen. 65 procent zet zich in om hun relaties te verbreden door hun leveranciersbestand uit te breiden met nieuwe leveranciers en leveranciersbronnen. Volgens Ifo geeft 50 procent van de bedrijven aan de monitoring van hun toeleveringsketens te hebben verbeterd. 13 procent heeft eerder uitbestede productieprocessen opnieuw geïntegreerd in het bedrijf.
"We zien verschillende strategieën in kleine en grote bedrijven", zegt Baur. Grote bedrijven hebben meer maatregelen genomen dan kleine en middelgrote ondernemingen. Daarnaast hebben grote bedrijven met name gediversifieerde leveranciersstructuren en houden ze hun toeleveringsketens nauwlettender in de gaten. Kleine en middelgrote bedrijven daarentegen zijn eerder afhankelijk van meer opslag.Momenteel lijdt de economie onder hoge prijzen voor energie, grondstoffen en voedsel als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Maar verstoringen in de toeleveringsketen sinds de viruspandemie zijn nog steeds een last.

Bedrijven
Van Dal Mannenmode wil landelijke dekking

Van Dal Mannenmode streeft naar landelijke dekking. Dat zegt directeur/eigenaar Ger Segeren in een interview met RetailTrends. De keten, actief in het middensegment, heeft nu 34 winkels - vooral in het midden en zuiden van het land. Sinds kort zijn er twee vestigingen in Friesland, maar in Noord-Holland, Groningen, Drenthe en Overijssel zit Van Dal nog niet. Segeren hoopt dat er de komende jaren jaarlijks twee tot vier winkels bij komen, meldt RetailTrends. Lees meer

Hul le kes gaat werken met pre-order en made-to-order 
Hul le kes wil overproductie tegengaan en start met de mogelijkheid om items te pre-orderen en te werken met made-to-order, dat laat het Nederlandse merk weten via een persbericht. Lees meer

De succesvolle transformatie van i-did 
Van slow fashion naar gerecycled vilt. De sociale onderneming i-did recyclet afgedankte kleding tot vilt en past dit materiaal vervolgens toe in tassen, accessoires en akoestische interieuroplossingen. Deze complete circulaire viltketen is sinds dit voorjaar onder één dak gebracht in Den Haag. Bij i-did krijgt echter niet alleen textiel een tweede kans, schrijft vakblad Afvalonline. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Primark introduceert 'ladies only'-paskamers in Britse winkels
Primark is van plan paskamers voor alleen vrouwen te introduceren in zijn Britse winkels, nadat er de laatste tijd veel zorgen waren geuit over de gemengde paskamers Lees meer

Wesley (35) had niets met kleding, maar zijn merk Black Bananas is nu razend populair 
Zijn kledingmerk Black Bananas is al jaren razend populair onder Nederlandse jongeren, maar het merk met het iconische monkey logo begint nu ook steeds meer zieltjes te winnen in Europa. Eigenaar Wesley Balnikker opende onlangs ook een nieuwe flagstore in The Mall, en die loopt al meteen als een tierelier. ,,Hier doe ik het voor”, schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)