Nieuwsbericht

Eerste NL rechtzaak tegen kledingbedrijven ivm vermoeden link met dwangarbeid

Aangifte tegen kledingmerken

  • Ngo doet aangifte tegen C&A en andere kledingmerken om dwangarbeid Oeigoeren – NRC Handelsblad 
  • Reactie Modint aangifte tegen kledingmerken: Urgentie van toepassen van Due diligence wordt groter: we zoomen in op China
  • Sourcing ontwikkelingen China

Sector

  • De consument vond de kledingwinkels ook in oktober weer
  • The State of Fashion 2022: Global Gains Mask Recovery Pains - McKinsey-Business of Fashion
  • Van Convenant naar Next Generation Agreement
  • Over de mode-industrie worden al jaren verkeerde cijfers verspreid. Stop daarmee
  • Stakeholders werken samen aan nieuwe meetmethode microplastics uit textiel
  • ‘Shop met mate’: FNV wil komende tijd disclaimer in reclames van winkelketens 
  • Brexit: veel veranderingen voor ondernemers per 1 januari 2022’ 
  • Meer vraag naar luchtvracht door opstoppingen containervervoer over zee

Bedrijven 

  • 'Moederbedrijf Bijenkorf verkocht aan Thais conglomeraat'
  • Inditex: Zara founder’s daughter becomes fashion giant’s chair
  • Een cocktailjurkje één keer dragen en daarna terugsturen? Deze Nederlandse uitvinding voorkomt dat 
  • De evolutie van Micro Fashion en Profuomo: Naamsverandering en rebranding 


Aangifte tegen kledingmerken
Ngo doet aangifte tegen C&A en andere kledingmerken om dwangarbeid Oeigoeren – NRC Handelsblad 
Kleding van C&A en Nike zou mede gemaakt zijn door Oeigoeren onder dwang. Een Duitse ngo doet aangifte in Nederland.Van sokken die bij C&A in het rek liggen valt niet uit te sluiten dat ze geproduceerd zijn met dwangarbeid door Oeigoeren. Hetzelfde geldt voor sneakers van Nike, buitensportkleding van Patagonia en de herenmode van State of Art. Dat stelt de Duitse mensenrechtenorganisatie ECCHR. En omdat deze kledingproducenten dat zouden weten, of zouden kunnen weten, heeft ECCHR dinsdag aangifte tegen ze gedaan voor medeplichtigheid aan slavernij en uitbuiting bij het Functioneel Parket in Amsterdam, schrijft NRC Handelsblad. Lees meer of lees meer op de site van ECCHR.

Reactie Modint aangifte tegen kledingmerken: Urgentie van toepassen van Due diligence wordt groter: we zoomen in op China
Er komt mogelijk een Europese Due diligence wet aan en anders kunnen we Nederlandse maatregelen verwachten, maar nu zien we al steeds vaker dat er op basis van internationale richtlijnen rechtszaken tegen kledingbedrijven worden aangespannen.De eerste Nederlandse rechtszaak is nu aangespannen tegen verschillende kledingbedrijven, vanwege het vermoeden dat ze gelinkt zijn aan mogelijke mensenrechtenschendingen in de productie in China. Lees meer Mocht u vragen hebben neem contact op met Nienke Steen.

Sourcing ontwikkelingen China 
In dit actuele overzicht hebben we de belangrijkste ontwikkelingen in China op een rijtje gezet. Lees meer (Maakt u gebruik van Inkoop & Productie/sourcing? Dan kunt u het volledige artikel lezen). Voor meer informatie neem ontact op met Nienke Steen of Antonio Barberi Ettaro.

Sector
De consument vond de kledingwinkels ook in oktober weer
Oktober was een goede maand voor kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren blijkt uit cijfers van het CBS. Er werden enorme groeipercentages behaald, namelijk ruim 46 procent in waarde voor de kledingwinkels en 35 procent voor de winkels in schoenen en lederwaren, vergeleken met de slechte maand oktober 2020. Dankzij de groei steeg de omzet ook uit boven het niveau van oktober 2019. 

Het volume van de verkopen steeg met ruim 42 procent in kleding hetgeen een gemiddelde prijsstijging van 4 procent inhoudt. In schoenen bleven de prijzen ongeveer gelijk en daarmee de verhouding verkopen in waarde en volume ook.  In de woninginrichting werd in oktober net iets meer omgezet dan in oktober 2020, maar 5 procent minder in volume. Ook hier steeg de prijs dus gemiddeld. De omzet van webwinkels en postorders (alle artikelen) steeg met 7 procent in volume en waarde en het is daarmee voor het eerst sinds precies twee jaar, oktober 2019, dat geen dubbele groeicijfers konden worden genoteerd. Lees meer

The State of Fashion 2022: Global Gains Mask Recovery Pains - McKinsey-Business of Fashion
Read the latest report of McKinsey-Business of Fashion here.

Van Convenant naar Next Generation Agreement
Laatste deelnemersdag Convenant Duurzame kleding en textiel. Dit speciale en laatste grote evenement van het convenant markeert de vijf en een half jaar samenwerking van het bedrijfsleven, NGO’s, vakbonden  en de overheid. Alle partijen en in het bijzonder alle deelnemende kleding- en textielbedrijven hebben zich ingezet voor een positieve impact in de kleding- en textielindustrie. Er stond dinsdag een gevarieerd online programma klaar waarin het vieren van de resultaten en 5,5 jaar sterke samenwerking centraal stonden, maar ook het vooruitkijken naar de toekomst en het NGA.

Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal Economische Raad (SER) opende het evenement met een keynote. Vervolgens werden diverse resultaten gepresenteerd door bedrijven en partijen waaronder diverse lokale impact projecten waarvan sommige nog steeds doorlopen, de toename van de investering in duurzame materialen naar 50% (!) en het feit dat 80% van de circa 60 bedrijven voldoen aan de (internationale) richtlijnen. Modint heeft de slimme tools gepresenteerd, ontwikkeld met steun van o.a. RVO,  waardoor bedrijven hun keten handig in kaart kunnen brengen en impact kunnen meten. 

Ook was er aandacht voor de fase die voor ons ligt met het Next Generation Agreement (NGA) en het belang van voortzetting van sectorale multi-stakeholder samenwerking. Met oog op aankomende Europese of Nederlandse due diligence wetgeving en de toename in rechtszaken tegen kledingbedrijven i.v.m. mogelijke betrokkenheid bij misstanden in de keten is het van groot belang dat we als bedrijfsleven verder inzetten op het inrichten van een stevige due diligence aanpak. Het NGA kan het due diligence proces vereenvoudigen voor bedrijven.

Five year AGT-SER 
About Agreement Sustainable Garment and Textile | IRBC Agreements (imvoconvenanten.nl)

Over de mode-industrie worden al jaren verkeerde cijfers verspreid. Stop daarmee
‘De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 20 procent van het totale afvalwater op mondiaal niveau.’ En: ‘De productie van kleding en schoenen is verantwoordelijk voor 8 procent van de wereldwijde broeikasgassen.’ Schokkend. Als het waar was geweest, tenminste schrijft Correspondent journalist Emy Demkes. Lees meer

Stakeholders werken samen aan nieuwe meetmethode microplastics uit textiel
TNO presenteerde in september jl. een adviesrapport over de ontwikkeling van een nieuwe methode om te meten waar en wanneer kleine plastic deeltjes uit textiel vrijkomen. Hierin staat een voorstel voor een vervolgonderzoeksprogramma in opdracht van - en in samenwerking met - het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het stakeholdernetwerk ‘Iedereen draagt bij’, waar Modint ook deel van uitmaakt. Dit Nederlandse netwerk werkt samen aan het verminderen van het vrijkomen van microplasticvezels uit kleding. Lees meer

‘Shop met mate’: FNV wil komende tijd disclaimer in reclames van winkelketens 
Vakbond FNV en medewerkers van verschillende winkels en distributiecentra willen dat in reclames van grote winkelketens de disclaimer ‘Shop met mate’ komt te staan. De disclaimer moet worden gebruikt tot het moment dat deze ketens de coronamaatregelen goed kunnen handhaven, zo is in een persbericht van FNV te lezen. Lees meer

Brexit: veel veranderingen voor ondernemers per 1 januari 2022’ 
MKB-Nederland en VNO-NCW, evofenedex en de Nederlands Britse Kamer van Koophandel (NBCC) roepen ondernemers op zich goed voor te bereiden op de nieuwe importregels en grenscontroles met het Verenigd Koninkrijk, die vanaf volgend jaar gaan gelden. "Op 1 januari 2022 ligt de Brexit officieel één jaar achter ons. Voor bedrijven betekent dit dat er onder meer een einde komt aan de uitgestelde douaneaangifte voor importstromen naar het Verenigd Koninkrijk en dat er volledige douaneaangiften en -controles worden ingevoerd. Lees meer

Meer vraag naar luchtvracht door opstoppingen containervervoer over zee
Luchtvaartmaatschappijen vervoerden in oktober ruim 9 procent meer vracht dan voor de coronacrisis, mede door opstoppingen in het wereldwijde containervervoer over zee, meldt NU.nl. Lees meer

Bedrijven
'Moederbedrijf Bijenkorf verkocht aan Thais conglomeraat'

De Weston-familie verkoopt haar warenhuizen, waaronder de Bijenkorf, aan de Thaise Central Group. Dat meldt de Britse krant The Times. Selfridges Group en het Thaise conglomeraat hopen de verkoop voor het einde van het jaar af te ronden. Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar de vraagprijs voor de warenhuizen was zo'n £4 mrd. Selfridges Group heeft 25 warenhuizen, waaronder de Bijenkorf in Nederland, Selfridges in het Verenigd Koninkrijk, Brown Thomas en Arnotts in Ierland en Holt Renfrew in Canada. Sinds 2003 zijn ze in handen van de Weston-familie. Afgelopen zomer werd duidelijk dat de miljardairsfamilie ervan af wilde. Het besluit volgde waarschijnlijk op de dood van de 80-jarige pater familias W. Galen Weston in april.

Inditex: Zara founder’s daughter becomes fashion giant's chair
High Street fashion giant Inditex, which owns brands including Zara and Massimo Dutti, has appointed the founder's daughter as its new chairwoman.Marta Ortega will replace Pablo Isla, chairman of Inditex since 2011, writes the BBC. Read more

Een cocktailjurkje één keer dragen en daarna terugsturen? Deze Nederlandse uitvinding voorkomt dat 
Een cocktailjurkje één keer dragen op een feest en daarna terugsturen? Met skischoenen naar de wintersport en na de vakantie retourneren naar de webshop? Een Twentse vinding moet het onmogelijk maken en de kostenpost van retourzendingen voor webshops reduceren.In Nederland maken dagelijks liefst 182.000 artikelen de reis terug naar hun leverancier. Een kwart van alle teruggestuurde artikelen is na retourzending echter onverkoopbaar, omdat het artikel beschadigd is of vervuild, schrijft de Stentor. Lees meer

De evolutie van Micro Fashion en Profuomo: Naamsverandering en rebranding 
Het bedrijf achter de mannenmode merken Profuomo en Michaelis heeft al de nodige veranderingen meegemaakt. Het huidige Micro Fashion is terug te leiden naar 1934 en de vercasualisering in de herenmode heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis van de groep. De trend van hybride workwear zorgt er nu voor dat de gehele groep gerebrand wordt als Profuomo én het bedrijf zich focust op ‘timeless comfort’. CEO Harry van der Zee en derde generatie van het familiebedrijf Sarah Brandsma nemen FashionUnited mee in de ontwikkeling én toekomst van het bedrijf. Lees meer