Nieuwsbericht

EU: strengere regels voor online winkelen

Sector 

  • Consument bereid minder kleding te kopen, maar lenen en delen niet populair 
  • The Fashion Jobs Most Vulnerable to AI 
  • EU-Parlement keurt strengere regels goed voor online winkelen 
  • Transportsector in rustiger vaarwater
  • Onderzoek ThredUp wijst uit: Wereldwijde tweedehandsmarkt bereikt 350 miljard dollar in 2027 

Bedrijven 

  • The Swapshop wil 'eerste circulaire retailketen worden' 
  • Inditex to end product sustainability label  
  • My Jewellery opent nieuw duurzaam distributiecentrum 
  • Failliet Bellamy Gallery overgenomen door Anna van Toor
  • Modebedrijf CAG Gerlon tweede keer failliet 

Textiel

  • Een sportshirt waarin je wel zweet, maar niet stinkt 
  • Van Louis Vuitton tot bierflesjes van Carlsberg, ze gebruiken allebei bioplastic van maïs en suiker uit Nederland
  • Hans Geels 10 jaar aan roer van Dille & Kamille: "Wat een reis is het geweest door retailland" 


Sector
Consument bereid minder kleding te kopen, maar lenen en delen niet populair 

Minder nieuwe kleding kopen, herbruikbare verpakkingen gebruiken en niet te ver weg op vakantie gaan. Dat doen Nederlandse consumenten nog niet, maar ze zijn er wel toe bereid. En daar valt een grote milieuwinst mee te behalen, blijkt uit een uitgebreid onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving naar duurzaam gedrag van Nederlanders. Over andere gedragsveranderingen zijn ze minder enthousiast, zoals minder vlees en zuivel gebruiken of de auto opgeven. Ook het delen en lenen van spullen, of tweedehands kopen, zien veel mensen - nu of in de toekomst - niet zitten. Het planbureau heeft ruim 2500 Nederlanders ondervraagd over hun consumptiepatroon. Over zo'n negentig 'soorten' duurzaam gedrag vroegen ze: wat doet u nu, en zou u bereid zijn te kiezen voor een duurzamer alternatief als dat niet duurder of moeilijker is? Ook hebben ze gekeken wat de potentiële milieuwinst is, meldt de NOS. Lees meer of lees hier het rapport van Planbureau voor de Leefomgeving

The Fashion Jobs Most Vulnerable to AI 
The next phase of artificial intelligence promises to change – and potentially eliminate – jobs that were unaffected by previous waves of automation.

KEY INSIGHTS

  • Many companies already use some form of AI in their day-to-day operations in areas such as supply chain and customer service.
  • Experts see fashion firms initially gravitating towards using ChatGPT or similar programmes on the customer engagement side, including customer service and support for online inter-actions and clienteling.
  • Eventually, roles in marketing, copywriting, merchandising, design and content creation could see a shift in the number of available jobs as well as in how those jobs are performed.

“Laziness, cheapness and cynicism all in one stroke,” wrote American illustrator and film producer Peter Ramsey in a March 24 comment “liked” more than 4,000 times on Twitter. It’s not exactly the feedback a brand wants to hear when it announces it’s taking a bet on a new technology.But it’s just one of many negative comments across social media in response to denim maker Levi Strauss & Co. announcement last month that it would experiment with AI-generated fashion models on its website.In its press release, Levi’s portrayed generative AI — a type of artificial intelligence that can create images, audio, video and text from user prompts — as a way to boost the diversity of models shoppers see. AI-generated “body-inclusive avatars,” the company said, would allow Levi’s to display “hyper-realistic models of every body type, age, size, and skin tone” on its website and do so more quickly than otherwise possible, reports Business of Fashion. Read more (notice ou may need a login to read the complete article)

EU-Parlement keurt strengere regels goed voor online winkelen 
Consumentenadvocaten vinden herhaaldelijk producten die gevaren met zich meebrengen. In de mode geldt dit soms voor kinderkleding. Aan de andere kant moeten online shoppers in de toekomst beter worden beschermd, zoals het Europees Parlement nu heeft besloten. Voor online marktplaatsen kan dit een nauwere samenwerking met regelgevers betekenen. Het Europees Parlement heeft strengere regels voor online aankopen goedgekeurd om consumenten te beschermen. Lees meer

Transportsector in rustiger vaarwater
Na drie hectische jaren komt de transportsector in 2023 in rustiger vaarwater. Toeleveringsketens hebben zich hersteld van de jarenlange chaos die werd veroorzaakt door de pandemie. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande sancties zijn goederenstromen verlegd. In 2023 blijven de hoge inflatie en hoge rente echter op de sector drukken, schrijft ABN AMRO. Lees meer

Onderzoek ThredUp wijst uit: Wereldwijde tweedehandsmarkt bereikt 350 miljard dollar in 2027 
De wereldwijde tweedehandsmarkt zal in 2027 naar verwachting van Amerikaans tweedehandsplatform ThredUp 350 miljard dollar (319,6 miljard euro) waard zijn. Die bevinding presenteert het bedrijf in hun laatste resale rapport. In het rapport worden marktgegevens beschreven die GlobalData voor ThredUp verzamelde over de tweedehandsmarkt in het afgelopen jaar. Lees meer of lees hier het rapport

Bedrijven 
The Swapshop wil 'eerste circulaire retailketen worden' 

Kledingruilwinkel The Swapshop hoopt via crowdfunding 60.000 euro op te halen. Het doel is om 'de eerste circulaire retailketen van Nederland te worden'.Het bedrijf is opgericht door Monique Drent en Laura Suijkerbuijk. Ze willen met The Swapshop de enorme hoeveelheid textielafval in Nederland verkleinen door klanten kleding uit te laten wisselen, schrijft retailTrends. Lees meer

Inditex to end product sustainability label  
Inditex is to end its 'Join Life' consumer-facing sustainability label from garments, the company has revealed in its latest annual report.Inditex says that the label, which denotes that a garment is made from more sustainable materials, is no longer required because it now applies to more than 60% of its products, reports Eco-Textile News. Read more (notice ou may need a login to read the complete article)

My Jewellery opent nieuw duurzaam distributiecentrum 
My Jewellery opent een nieuw duurzaam magazijn. Het pand heeft een oppervlakte van 10.000 vierkante meter en gaat deze zomer open, schrijft retailTrends. Lees meer

Failliet Bellamy Gallery overgenomen door Anna van Toor
Oud-RetailRookie Bellamy Gallery start door onder het modebedrijf Anna van Toor. Alle activiteiten van het duurzame modemerk gaan door onder het Nederlandse bedrijf, meldt RetailTrends. Lees meer

Modebedrijf Gerlon tweede keer failliet 
Het Udense modebedrijf Gerlon is voor de tweede keer in het bijna 60-jarig bestaan failliet verklaard. De kans op weer een doorstart wordt uiterst klein geacht. De Bossche rechtbank verklaarde moederbedrijf C.A.G., dat internationaal opereert onder de naam Gerlon, vorige week failliet, schrijft Het Brabants Dagblad. Lees meer

Textiel
Een sportshirt waarin je wel zweet, maar niet stinkt 

Niet meer stinken naar zweet na het hardlopen, maar je omgeving verblijden met de lucht van was-middel of citroengras. Het kan sinds kort dankzij onderzoekers Dennis Vriezema en David Asrian uit Nijmegen. Zij ontwierpen 'zelfgeurende' sportkleding, schrijft het Algemeen dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Van Louis Vuitton tot bierflesjes van Carlsberg, ze gebruiken allebei bioplastic van maïs en suiker uit Nederland
In de 'proeftuin' van het chemische technologiebedrijf Avantium op Chemelot in Geleen liggen de zakken suiker klaar die als basis dienen om bioplastic te maken. Vanaf 2024 gaat Avantium in een nieuwe fabriek in Delfzijl op grote schaal furaandicarbonzuur (FDCA) produceren, de basis voor plantaardig PEF-plastic. Het is een revolutie in kleine stapjes om een alternatief te ontwikkelen voor fossiele plastics uit aardolie, schrijf het Nederlands Dagblad. Lees meer

Hans Geels 10 jaar aan roer van Dille & Kamille: "Wat een reis is het geweest door retailland" 
Tien jaar geleden op 1 april begon Hans Geels als niet-retailer aan een nieuw avontuur bij Dille & Kamille. "Een beetje bleu en naïef in het begin, maar wat een reis is het de afgelopen tien jaar geweest door retailland, Zegt Hans Geel tegen Wonen360. Lees meer