Nieuwsbericht

What's Up - Wat kan AI betekenen voor de mode-industrie?

Sector 

  • Wat kan AI betekenen voor de mode-industrie?
  • Circulaire producten populairder, maar prijs blijft belangrijk
  • Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer 
  • Fibershed Nederland: boek voor jongeren over de impact van kleding én hoe het anders kan
  • Beursorganisator Messe Frankfurt neemt aandelen in denimbeurs Kingpins 
  • Rapport beschrijft gevolgen Brexit voor Britse mode- en textielindustrie, doet belangrijke aanbevelingen 

Bedrijven 

  • Juridisch getouwtrek tussen Shein en Temu duurt voort
  • Curator kledingketen Score onderhandelt nog steeds over doorstart 
  • 'Er zijn serieuze problemen bij Big Bazar'
  • Moederbedrijf Noppies start herstructureringstraject, winkels gaan sluiten 
  • Modemerk Labfresh start zevende crowdfunding, wil uitbreiden naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk
  • Action ziet omzet met een derde omhoog schieten 
  • Dit is wat H&M echt doet met de oude kleding die ze van je inzamelen 

Textiel

  • Onderzoek Whoppah: 7 op de 10 mensen bereid tweedehands meubels te kopen 


Sector
Wat kan AI betekenen voor de mode-industrie?

Artificial Intelligence is verre van nieuw, maar sinds de lancering van ChatGPT heeft het wel aanzienlijk meer aandacht gekregen, ook in de fashion sector. En dat is niet zonder reden, want AI-tools hebben de potentie om ons werk te vereenvoudigen en te versnellen. Klik hier om te kiezen uit een van de sprekers om te horen wat AI kan betekenen voor de mode-industrie. 

Circulaire producten populairder, maar prijs blijft belangrijk
Het animo voor circulaire producten is in zes jaar sterk gegroeid. De Nederlandse consument rekent dan wel op een prijsvoordeel. Dit blijkt uit onderzoek dat Q&A Insights & Consultancy in opdracht van ABN AMRO onder bijna 1.650 Nederlanders heeft verricht. De resultaten van dit onderzoek zijn afgezet tegen de uitkomsten van een vergelijkbaar onderzoek uit 2017, meldt ABN AMRO. Lees meer

Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer 
Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org en haar onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow is uitgevoerd door GfK. Lees meer

Fibershed Nederland: boek voor jongeren over de impact van kleding én hoe het anders kan
Het boek laat jongeren op creatieve manier zien dat kleding geen goedkoop product is, dat er waardevolle grondstoffen zijn gebruikt om onze kleding te maken, en dat het geen wegwerpartikel is. Het boek staat vol inspirerende rolmodellen, als modeontwerper Joline Jolink, AMFI-directeur José Teunissen en MUD Jeans oprichter Bert van Son. Maar ook jongeren komen aan het woord, zoals de 12-jarige Yasmine. Zij zegt over kleding: "Ik denk er niet veel over na, over wat ik draag, maar erover leren vind ik wel leuk.” Meer informatie over Fibershed is te vinden op de website: fibershed.nl.

Beursorganisator Messe Frankfurt neemt aandelen in denimbeurs Kingpins 
Het Duitse Messe Frankfurt wordt aandeelhouder van denimbeurs Kingpins, zo blijkt uit een persbericht. Hoeveel aandelen de Duitse beursorganisator precies verwerft wordt niet gemeld. De twee partijen zeggen dat de strategische samenwerking de ‘toekomst van de denim industrie versterkt’ schrijft FashionUnited. Lees meer

Rapport beschrijft gevolgen Brexit voor Britse mode- en textielindustrie, doet belangrijke aanbevelingen 
In een nieuw rapport wordt gedetailleerd ingegaan op de impact die Brexit heeft gehad op de Britse mode- en textielindustrie en worden vijf aanbevelingen gedaan om toekomstige groei te ondersteunen.Het rapport is gezamenlijk gepubliceerd door de Business of Fashion. Lees meer

Bedrijven
Juridisch getouwtrek tussen Shein en Temu duurt voort

Er is een nieuw hoofdstuk aangebroken in de juridische strijd tussen fastfashion-concurrenten Shein en Temu. Deze keer wordt Shein aangeklaagd voor het misbruiken van zijn marktpositie, schrijft retailTrends. Lees meer

Curator kledingketen Score onderhandelt nog steeds over doorstart 
De toekomst van de failliete kledingketen Score is nog altijd ongewis. Curator Coen Houtman laat weten nog in onderhandeling te zijn met partijen die de winkels mogelijk willen doorzetten. Meer dan dat wil hij niet kwijt want dat zou zijn onderhandelingspositie kunnen schaden, schrijft de Telegraaf. Lees meer

'Er zijn serieuze problemen bij Big Bazar'
Nu winkelketen Big Bazar de huur voor meerdere winkels niet meer kan betalen en met grote betaalachterstanden kampt, ziet hoogleraar marketing en retail Kitty Koelemeijer de toekomst van de winkelketen niet rooskleurig in. 'De positie van Action is ongelooflijk dominant', zegt ze tegen BNR. Lees meer

Moederbedrijf Noppies start herstructureringstraject, winkels gaan sluiten 
Nine & Co. en dochterondernemingen Task International B.V. en Task Licenses B.V. zijn een herstructureringstraject gestart, zo bevestigt een woordvoerder van Nine & Co. in een persbericht. De herstructurering houdt in dat op korte termijn de Nederlandse en Belgische winkels van de merken van Nine & Co. zullen sluiten, zo is te lezen in het bericht. Lees meer op FashionUnited.

Modemerk Labfresh start zevende crowdfunding, wil uitbreiden naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk
Modemerk Labfresh is bezig met zijn zevende crowdfundingsronde. Daarmee hoopt de voormalige RetailRookie 2 miljoen euro op te halen, zegt mede-eigenaar Lotte Vink tegenover Quote. Lees meer

Action ziet omzet met een derde omhoog schieten 
Winkelketen Action heeft de omzet in de eerste helft van dit jaar met ruim een derde omhoog zien gaan tot 5,2 miljard euro. Dat kwam mede doordat het bedrijf nieuwe filialen heeft geopend, meldt de Telegraaf. Lees meer

Dit is wat H&M echt doet met de oude kleding die ze van je inzamelen 
Je kent ze vast, die handige kledingcontainers waarin je in elke H&M-winkel oude kleding kan deponeren. In ruil voor korting, mooi! Alleen: wat H&M daarna met je oude textiel doet, is bij lange niet zo mooi als het merk doet uitschijnen, blijkt nu. Close the loop, noemt H&M het. Ze waren er een van de eerste mee, tien jaar geleden. Die pioniersrol leverde hen veel lof op, en het initiatief is nu zo bekend dat H&M in 2020 het equivalent van 94 miljoen T-shirts in oud textiel verzamelde."Elk jaar belanden duizenden tonnen textiel op de vuilnisbelt. Door fashion te hergebruiken of te recyclen, kunnen we dat omkeren", belooft H&M op hun website. Op drie manieren gaan ze met onze oude kleding aan de slag, zeggen ze: ze brengen het weer op de markt als tweedehands kleding, of ze recyclen het tot nieuwe materialen of versnipperde textielvezels. Dat is alle informatie die we krijgen. En korting natuurlijk!Goed dat H&M dat doet, denk je wellicht. Want 'fast fashion' is een van de grootste bedreigingen voor ons klimaat. De grondstoffen, de chemicaliën, de uitstoot, en dat in gigántische omvangen. Naar schatting zien elk jaar 100 miljard nieuwe kledingstukken het levenslicht, volgens de Nederlandse Schone Kleren Campagne. Studies tonen dat de helft ervan al binnen een jaar weggegooid wordt, schrijft het Belgische Laatste Nieuws. Lees meer

Textiel
Onderzoek Whoppah: 7 op de 10 mensen bereid tweedehands meubels te kopen 

Uit een recent onderzoek van Panelwizzard in opdracht van Whoppah, de marktplaats voor tweedehands interieur en kunst, blijkt dat steeds meer mensen bereid zijn om tweedehands meubels en interieuritems te kopen. Vooral mensen tussen de 30 en 39 jaar zijn het meest bereid (82,3% vrouwen en 77,8% mannen), terwijl mensen van 60 jaar en ouder het minst bereid zijn (70,6% vrouwen en 61,9% mannen). 4 op de 10 mensen zijn in de afgelopen 2 jaar meer bereid geworden om tweedehands meubels en interieur items te kopen. Binnen de leeftijdscategorie 30-39 jaar is dit zelfs toegenomen bij 5 op de 10 mensen. Thomas Bunnik, CEO Whoppah: “Dit laat zien dat steeds meer mensen tweedehands items accepteren en het belang van duurzame consumptie inzien”, meldt Wonen360. Lees meer