What's Up - Regels voor MKB amper uitvoerbaar
Events
- Chinees-Nederlandse Circular Fashion Days in Shenzhen 16-17 september
- Invitation: Biella Study Tour & FILO Milan - 20-22 September 2023
Sector
- Welke dik 500 bedrijven kiezen voor de collectieve aanpak van de UPV Textiel?
- Hoe gaat het met jouw bedrijf?
- Regels voor MKB amper uitvoerbaar
- Oproep voor input overleg EU en VK - Deel uw Brexit-problemen
- Textielindustrie ziet binnenlandse omzet dalen, de kledingindustrie juist de export
- Kleding en woninginrichting retail, wat was het toch heerlijk vóór 2020
- Winkelverkopen krimpen in 2023 voor het eerst in tien jaar
- Mode is duurzaam en gedreven door AI. En nu?
- Multi-billions in garment imports at risk of modern slavery
- GoodWeave & Fair Wear unite against apparel child labor
Bedrijven
- Hunkemöller sluit zich aan bij Science-Based Target Initiative
- Annarr nieuw merk kledingretailer Bestseller
- Bol.com beschuldigd van machtsmisbruik
- HEMA sterkste sponsormerk
- Wibra start met marktplaatsen
Events
Chinees-Nederlandse Circular Fashion Days in Shenzhen 16-17 september
Modint organiseert tijdens de Shenzhen Fashion Days een workshop en conferentie inclusief een excursie en netwerkbijeenkomst. Onderwerpen zijn:
- Ontwerp en materiaalgebruik gericht op circulariteit.
- Verantwoorde productie, eco-dyeing, recycling in Nederland en China.
Klik hier voor meer informatie over het programma en neem contact op.
Invitation: Biella Study Tour & FILO Milan - 20-22 September 2023
The Piedmont Agency for Investment and Export invites European companies to take part in a Study Tour of Biella on the occasion of the Filo Exhibition in Milan on 20-22 September 2023. Filo is the international trade show of high-quality yarns for clothing and furniture, circular knit weaving, The study tour in Biella will allow participants to visit companies of this district that counts 1500 highly specialized enterprises active throughout the whole supply chain. The Piedmont Agency for Investment and Export will cover travel and accommodation expenses for all the participants. Please register by 30 August via this form.
Sector
Welke dik 500 bedrijven kiezen voor de collectieve aanpak van de UPV Textiel?
En waarom sta jij er nog niet bij? Sinds 1 juli geldt nieuwe wetgeving en zijn producenten en importeurs verantwoordelijk voor de afdankfase van kleding en bed-, bad- en huishoudtextiel die zij in ons land in de handel brengen. In 2025 moet 50% van alle afgedankte textiel worden ingezameld en geschikt gemaakt voor hergebruik of recycling. Daarvoor is onder meer een gezamenlijk inzamel-, monitoring- en verslagleggingssysteem nodig dat nu al 527 deelnemers kent. Het collectief vertegenwoordigt 187 miljoen kilo kleding en textiel dat naar verwachting in 2023 in Nederland in de handel wordt gebracht. Op de website van Stichting UPV Textiel staat een lijst van alle deelnemers. Omdat bedrijven zich nog steeds melden, wordt de lijst begin oktober geüpdatet. Lees meer>>
Hoe gaat het met jouw bedrijf?
Directies van de bij Modint aangesloten bedrijven ontvingen op 17 augustus j.l. een email met het verzoek om mee te werken aan de Modint - Euratex ledenpeiling. Mocht je nog niet hebben gereageerd, dan nogmaals het verzoek om mee te doen en de enquête (echt) even in te vullen.
De antwoorden worden gebruikt voor het maken van beleid. Het is erg moeilijk om informatie uit het MKB in Europa te krijgen waarop beleidsmakers kunnen sturen, terwijl er juist vanuit Europa zoveel op ons afkomt en het dus zo nodig is. De enquête is volledig anoniem en wordt verwerkt door de Europese brancheorganisatie Euratex, waarvan Modint actief lid is. Meer informatie, of de link nog een keer? Neem contact op met Rens Tap.
Regels voor MKB amper uitvoerbaar
Om aan alle regelgeving te voldoen is vaker extern advies nodig en dat kost extra geld. Hoe kleiner het bedrijf, hoe hoger de regeldruk, blijkt uit regeldrukmetingen die Sira Consulting deed in zes sectoren: de metaal, retail, bouw, voedingsmiddelenindustrie, kappersbranche en de horeca.. Daarbij werd gekeken naar de effectiviteit én de kosten van regelgeving. Lees meer>>
Oproep voor input overleg EU en VK - Deel uw Brexit-problemen
Nederlandse bedrijven die in of met het Verenigd Koninkrijk zakendoen, hebben dagelijks nog veel last van de Brexit. Wellicht loopt u zelf ook nog steeds tegen problemen aan. Wij willen dat graag – uiterlijk woensdag 30 augustus – van u horen. Waarom dit verzoek?
Dit najaar spreken de Europese Commissie en het VK weer over de uitvoering van de Handels- en Samenwerkingsovereenkomst (HSO) tussen de EU en het VK. Alle EU-lidstaten, en dus ook Nederland, leveren input voor deze gesprekken. De Europese Commissie en het VK willen problemen voor bedrijven die zakendoen met het VK verzamelen en waar mogelijk oplossen. Lees meer>>
Textielindustrie ziet binnenlandse omzet dalen, de kledingindustrie juist de export
De textielindustrie (inclusief tapijt) zag de omzetten in de eerste helft van 2023 vooral in het binnenland dalen ten opzichte van de eerste helft van 2022, terwijl de kledingindustrie de export juist zag inzakken. De binnenlandse omzet van de textiel- en tapijtindustrie wordt weergegeven door de gele lijn in de eerste grafiek. Deze daalde flink in 2022, herstelde wel maar staat nu nog steeds lager dan in het begin van vorig jaar. De index voor de totale omzet staat op 115, wel 15 procent hoger dan in 2015, het basisjaar. Lees meer>>
Kleding en woninginrichting retail, wat was het toch heerlijk vóór 2020
De totale Nederlandse detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2023 ruim 6 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze toename komt door hogere verkoopprijzen. Het volume (omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen) was namelijk bijna 4 procent lager. In het eerste kwartaal noteerde men een plus van 8 procent en min 3 procent in volume, hetzelfde beeld dus en dat nu al vijf kwartalen lang.
In de non-foodsector nam de omzet ruim 3 procent toe vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Het volume van de verkopen daalde (-4,6 procent). Over het eerste kwartaal noteerde het CBS een plus van 8 procent in waarde en een min van 0,6 procent in volume. Lees meer>>
Winkelverkopen krimpen in 2023 voor het eerst in tien jaar
Voor het eerst in tien jaar tijd krimpt de afzet in de detailhandel in 2023 naar verwachting met 2%, met name door een sterke terugval in het non-food segment. Hogere prijzen zorgen in de detailhandel voor een omzetgroei van circa 5% in 2023. Naast hogere huren, inkoop-, energie- en personeelskosten zet een tekort aan personeel een rem op de groei bij veel winkeliers. Meer bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel verwacht in 2023, met name in de non-food meldt ING. Lees meer>>
Mode is duurzaam en gedreven door AI. En nu?
De mode-industrie staat op een keerpunt - zowel wat betreft het bedrijfsmodel als de perceptie. Van zorgen over duurzaamheid en uitdagingen op het gebied van inclusie tot de inwisselbaarheid van de meeste merken vandaag de dag, de modedetailhandel heeft een grote revisie nodig. Maar hoe zou dat eruit kunnen zien? In feite is er vandaag al genoeg kleding om de volgende zes generaties te kleden. Toch worden er elke maand nieuwe collecties gelanceerd schrijft FashionUnited. Lees meer>>
Multi-billions in garment imports at risk of modern slavery
A staggering $468 billion worth of garment imports in the G20 are exposed to the risk of modern slavery, according to the 2023 Fashion Transparency Index. This is equivalent to one-third of these countries' goods imports. The fashion industry has a poor track record of monitoring such abuses within its supply chains. Only 23% of brands disclose information about the prevalence of modern slavery-related violations and risk factors in their supply chains writes Fashionatingworld.com. Read more>>
GoodWeave & Fair Wear unite against apparel child labor
GoodWeave International and Fair Wear Foundation have united efforts to address child and forced labor within hidden corners of the apparel and textile supply chains writes fashionatingworld.com. As the European Union develops mandatory human rights due diligence legislation, their combined expertise becomes a crucial asset for businesses aiming to uphold human rights and responsible practices. Read more>>
Bedrijven
Hunkemöller sluit zich aan bij Science-Based Target Initiative
Hunkemöller heeft zich aangesloten bij het Science-Based Target Initiative (SBTi), waarmee het een stap zet in de strijd tegen klimaatverandering als onderdeel van Together Tomorrow reis. Door doelen te stellen voor de reductie van broeikasgassen in 2035, versterkt Hunkemöller haar toewijding aan het terugdringen van koolstofuitstoot door middel van een wetenschappelijk onderbouwde aanpak schrijft Duurzaam Ondernemen. Lees meer>>
Annarr nieuw merk kledingretailer Bestseller
Bestseller, bekend van Vero Moda, Jack & Jones en Only, heeft een nieuw merk op de markt gezet, Annarr. Het merk werd door Bestseller onthuld op Instagram schrijft FashionUnited. Lees meer>>
Bol.com beschuldigd van machtsmisbruik
Na klachten moet bol.com zich mogelijk komen verantwoorden op een hoorzitting in het Belgisch federaal parlement schrijft retaildetail.nl. Politici en zelfstandigenorganisatie Unizo vragen een onderzoek naar machtsmisbruik. Boetes dreigen. Lees meer>>
HEMA sterkste sponsormerk
HEMA heeft Albert Heijn van de troon gestoten als sterkste sponsormerk in de cultuur-, sport- en evenementensector meldt RetailTrends. Van de vijftig grootste sponsors heeft HEMA de meeste merkkracht in huis, stelt Beerda Brand Consultancy. Albert Heijn, de nummer één van vorig jaar, staat nu op de tweede plaats en Jumbo is derde. Lees meer>>
Wibra start met marktplaatsen
Begin 2020 stampte Wibra binnen twee weken een webshop uit de grond, die bij consumenten in de smaak viel, maar in de sector de nodige kritiek kreeg. Inmiddels heeft de retailer een nieuw platform en is het online kanaal volgens het concern bijna winstgevend schrijft ecommercenews.nl. De volgende stap? Lees meer>>