Nieuwsbericht

Nieuwsbrief Tapijt December 2023

  • Tapijten Demuynck viert 50ste verjaardag met wereldprimeur: "Vier jaar gewerkt aan oneindig recycleerbaar tapijt"
  • Tarkett tekent Franse duurzaamheidsverklaring
  • Textiliendochter doet het licht uit bij laatste onafhankelijk tapijtbedrijf in Vlaanderen
  • Domotex Middle East terug in Dubai
  • Carpets&Rugs op Heimtextil volgeboekt
  • Gemengd beeld ‘wonen’ maar volumes in de min
  • Nederland goed vertegenwoordigd op Domotex
  • "Een probleem in heel Europa"; Al ruim jaar tijdelijke werkloosheid in textiel- en vloerbekledingssector
  • Ondanks lagere omzet blijft Victoria positief

Tapijten Demuynck viert 50ste verjaardag met wereldprimeur: "Vier jaar gewerkt aan oneindig recycleerbaar tapijt"
Het Wevelgemse bedrijf Tapijten Demuynck viert zijn vijftigste verjaardag. Vijftig jaar jong, is dat, want het bedrijf blijft innoveren. Zaakvoerder Filip Demuynck opent niet alleen een outletcenter, hij pakt ook met een wereldprimeur: Een tapijt dat ad infinitum kan gerecycleerd worden. "Het moest mooi, kwalitatief en niet duur zijn, het ecologische is een extra."11 oktober 1973, Filip toont trots de oprichtingsakte. Lees meer in Het Belgische Nieuwsblad.

Tarkett tekent Franse duurzaamheidsverklaring
Op 26 november jongstleden tekenden een groot aantal CEO’s van Franse bedrijven een collectieve verklaring waarin wordt opgeroepen de ecologische transitie te versnellen. Fabrice Barthélemy van Tarkett is één van de zestig CEO’s die een handtekening zette. De Franse krant ‘La Tribune’ publiceerde de verklaring met het doel een krachtig signaal af te geven rond de collectieve inzet van grote bedrijven. Volgens Tarkett is deze actie ongekend als het gaat om het aantal handtekeningen.

“Samen met zestig andere leiders uit het Franse bedrijfsleven heb ik ermee ingestemd deze verklaring te ondertekenen, overtuigd van de essentiële rol die bedrijven moeten spelen in de ecologische transitie en bij het definiëren van een samenlevingsmodel dat de grenzen van onze planeet respecteert,” aldus Barthélemy. “Nu #COP28 binnenkort van start gaat, vestigt dit onze aandacht op het zorgwekkende traject van de reductie van de CO₂-uitstoot. Ik ben er trots op dat we bij Tarkett sterke toezeggingen hebben gedaan over het klimaat en de circulaire economie, maar ook over alle inspanningen die we leveren om het gebruik van nieuwe materialen te optimaliseren en onze materialen te recyclen.”

(Vloerenplein, 06-12-2023)

Textiliendochter doet het licht uit bij laatste onafhankelijk tapijtbedrijf in Vlaanderen
Door de sluiting van McThree in Waregem verliezen niet alleen 278 mensen hun job. Sophia Vanwynsberghe, de dochter van oprichter en tapijtbaron Lucien Vanwynsberghe, verliest ook haar familiebedrijf. En België zijn laatste 'stand alone'-tapijtproducent. Sales bij het vastgoedbedrijf Real Homes. Het is zowat de enige vermelding die we vinden op de LinkedIn-pagina van Sophia Vanwynsberghe. Het zegt iets over hoe discreet de eigenares van de tapijtgroep McThree door het leven gaat. Nochtans komt ze nu plots wel in de spotlights te staan. Door de sluiting van de laatste vestiging van de tapijtproducent McThree in Waregem verliezen 278 werknemers hun baan en valt het doek over de laatste onafhankelijke speler in de West-Vlaamse tapijtindustrie, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Domotex Middle East terug in Dubai
Domotex keert terug naar het Midden-Oosten en doet van 23 tot 25 april 2024 Dubai aan. Organisator Deutsche Messe stelt in een persbericht met het terugkeren naar Dubai in te spelen op de al lang bestaande vraag naar een jaarlijks terugkerende beurs in het Midden-Oosten. Sonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex, stelt in het bericht dat de bouw-, ontwikkelings-, vastgoed- en interieursector in die regio voortdurend groeien. “Daarom groeit de vraag naar tapijten en vloerbedekkingen voortdurend en dat geldt ook voor het marktaandeel van de vloerindustrie in het Midden-Oosten.”

Volgens het persbericht biedt Dubai de ideale locatie voor de beurs vanwege zijn inclusiviteit, diversiteit en status als commerciële centrum van de regio. Mahir Julfar, Executive Vice President van het Dubai World Trade Center (DWTC), waar Domotex Middle East plaats zal vinden, stelt in het bericht zeer verheugd te zijn om Domotex te mogen organiseren. “Dit prestigieuze evenement, welke de drukste en meest dynamische van de evenementen in de regio en daarbuiten wordt, zal onze gevarieerde evenementenagenda voor 2024 verder versterken. We streven ernaar bij te dragen aan het succes van onze exposanten door ongeëvenaarde oplossingen aan te bieden op onze locatie van wereldklasse. We kijken uit naar een wederzijds lonende samenwerking met Deutsche Messe.”

(Vloerenplein, 06-12-2023)

Carpets&Rugs op Heimtextil volgeboekt
Eerder dit jaar maakte de organisatie van Heimtextil bekend dat de editie 2024 voor het eerst een exclusieve ‘Carpets & Rugs’-hal heeft, waar onder andere handgemaakte tapijten, machinaal vervaardigde geweven tapijten en matten op een gezamenlijke plek te vinden zijn. In een recent persbericht laat Messe Frankfurt weten dat de hal inmiddels volgeboekt is, en dat ongeveer 100 fabrikanten en merken, waaronder onder andere Merinos Hali, Oriental Weavers Group, en de Belgische vereniging Fedustria, er te vinden zullen zijn. “Met de hoge respons geven de exposerende bedrijven duidelijke signalen af voor het nieuwe platform, waar zij naast hun nieuwe producten ook duurzame concepten zullen presenteren,”,aldus het persbericht.

Heimtextil Key Visual 2024“De laatste toename aan exposanten komt vooral uit de machinaal geweven tapijtsector,” aldus de organisatie. “Met Carpets & Rugs leggen we een vaste jaarlijkse datum vast voor de branche. Daarom was het voor ons vanaf het begin cruciaal om het gevarieerde aanbod binnen het vaste tapijtsegment onder de aandacht te brengen en te komen tot een uitgebalanceerde productmix. We zijn blij dat we dit vanaf het begin zo goed hebben kunnen verwezenlijken,” zegt Bettina Bär, directeur Heimtextil.

Duurzaamheid, design, kwaliteit en variatie staan centraal in Hal 5.1 op Heimtextil. De vakbeurs vindt plaats van 9 tot 12 januari 2024. Ruim 2.600 fabrikanten en merken zijn aanwezig en de beurs heeft ook deze editie volgens de organisatie weer onmisbare highlights. “Van Heimtextil Trends 24/25 en de programma’s ‘Interior’, ‘Architecture’, ‘Hospitality’ en ‘SLEEP’ tot de focus op duurzaamheid. Alle exposanten en hoogtepunten zijn online beschikbaar en worden voortdurend bijgewerkt.”

(Vloerenplein, 04-12-2023)

Meer informatie over Heimtextil 2024 leest u hier en hier.

Gemengd beeld ‘wonen’ maar volumes in de min
Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (waaronder parket, laminaat en kurk) hebben in oktober van dit jaar 3,7 procent minder omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, aldus het CBS. Winkels in meubels en woninginrichting hebben daarentegen 2 procent meer omzet gedraaid. De ontwikkeling van hun volumes (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) wordt wederom met rode cijfers geschreven: respectievelijk minus 5,1 procent en minus 0,4 procent.

De omzet van alle non-foodwinkels bij elkaar is in oktober met 2,4 procent gegroeid, bij een volumeverlies van ruim een half procent vergeleken met een jaar eerder. De detailhandel als geheel heeft in de tiende maand van het jaar bijna 5 procent meer omgezet. Het verzamelde verkoopvolume bleef nagenoeg gelijk. Daarnaast hebben webwinkels 5,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, de omzet van multi-channelers bleef onveranderd.

(Vloerenplein, 01-12-2023)

Nederland goed vertegenwoordigd op Domotex
Volgende maand vindt de 34e editie van Domotex plaats in Hannover. Het hoofdthema ‘Floored by Nature’ staat wederom centraal en fungeert als aanmoediging voor verbinding met de natuur, bevordering van het gebruik van natuurlijke materialen en het stimuleren van out-of-the-box denken. Het hoofdthema wordt tot leven gebracht in hal 23 met ‘The Green Collection’. Hier vinden presentaties plaats en zijn producten te zien van gerenommeerde architecten, interieurontwerpers en designers. Een bijzonder hoogtepunt volgens organisator Deutsche Messe, is ‘Insight-Italy’, waarbij een inkijk wordt gegeven in de trends, ontwerpen en innovaties van de Italiaanse tapijt- en vloerenindustrie.    

De organisator laat weten dat ons land ook de komende editie weer goed vertegenwoordigd is. Onder de deelnemers zijn wederom gerenommeerde bedrijven als Bijlard International, Estillon, Flamingo Parket, Hamat, Heywood Vloeren, Brink & Campman, Dutch Hardwood Flooring, ITC Natural Luxury Flooring, mFLOR International, Overmat Industries, Rinos en Timberline International.

Domotex 2024 vindt plaats van 11 tot 14 januari in Hannover.

Kaarten zijn verkrijgbaar via deze link

Vloerenplein, 01-12-2023)

"Een probleem in heel Europa"; Al ruim jaar tijdelijke werkloosheid in textiel- en vloerbekledingssector
Tijdelijke werkloosheid is schering en inslag in de textiel- en vloerbekledingssector. Ook bij Unilin in Wielsbeke, al is het bedrijf niet in moeilijkheden. De woordvoerder van het bedrijf noemt verschillende oorzaken, zoals de hoge elektriciteitskosten, gedaalde vraag en goedkopere alternatieven in onder andere Azië.

Op 20 juli hield Balta Carpets, een afdeling van Balta Industries in Sint-Baafs-Vijve, ermee op, waardoor er 295 werknemers ontslagen werden. Vorig jaar kocht het Britse Victoria het bedrijf, en in februari kwam het nieuws dat de productie kon verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk.Steve Meseure van ABVV textiel stelt dat dit zich niet enkel voordoet bij het Britse bedrijf: "Er kwamen bij Balta twee zware herstructureringen: de site in Avelgem sloot en in Sint-Baafs-Vijve werd een sociaal plan opgesteld voor de 295 mensen die hun job zouden verliezen. De werkzekerheid in de sector verzekeren is niet makkelijk.""De grootste conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat het vervaardigen van haren in heel Europa onder druk staat. De productie, inclusief importkosten, kan veel goedkoper in Aziatische landen. Dat speelt de sector parten, over heel Europa. Neem daar nog eens bij dat de markt krimpt - er is steeds minder vraag naar kamerbreed tapijt - en je begrijpt dat de situatie is zoals ze is”, schrijft de krant van West-Vlaanderen. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Ondanks lagere omzet blijft Victoria positief
De Britse vloerengroep Victoria Plc heeft in zijn tot en met september lopende eerste halfjaar een omzet van 643,4 miljoen pond geboekt (omgerekend 741,8 miljoen euro), ruim 128 miljoen pond minder dan in dezelfde periode een jaar geleden. De resultaten zijn volgens het concern in lijn met de verwachtingen. Het bedrijf voldoet aan zijn strategie van margeverbetering en dat is voor een groot deel te danken aan de verplaatsing van een aanzienlijk deel van de productie naar de gemoderniseerde Britse fabrieken.

Geoff Wilding v logoDe onderliggende ebitda-marge van Victoria verbeterde met 100 basispunten tot bijna 15 procent, resulterend in een stijging van 0,7 procent in de onderliggende ebitda tot 95,8 miljoen pond terwijl de onderliggende omzet daalde met ruim 4 procent.

“De rest van het jaar blijft er uitdagender uitzien, met een aanhoudend lagere vraag die de omzet onder druk houdt, terwijl de inflatie de kosten voor grondstoffen doet stijgen. Niettemin is het bedrijf, dankzij de uitgebreide reorganisatie die Victoria de afgelopen 24 maanden heeft doorgevoerd, veel beter voorbereid om deze uitdagingen aan te gaan,” zo luidt het commentaar van topman Geoff Wilding.

Hoewel de executive chairman deze uitdagingen zegt te onderkennen, gelooft hij dat het fundament van de sector sterk blijft, omdat de vraag van consumenten altijd herstelt. “De huidige lagere vraag is het resultaat van uitgestelde aankoopbeslissingen, en niet van het achterwege laten van aankopen: tapijt blijft verouderen, vlekken verdwijnen niet op magische wijze met het verstrijken van de tijd, keramische tegels blijven barsten, stijl en mode evolueren. Naarmate het consumentenvertrouwen en de discretionaire bestedingen zich herstellen, zal Victoria uiteraard profiteren van een aanzienlijke opgekropte vraag – net zoals het in het verleden altijd heeft gedaan.”

Wel laat Wilding weten wel oplettend te blijven kijken naar het komende halfjaar. “De toegenomen geopolitieke onzekerheid en de aanhoudend hoge hypotheekrente hebben een impact op het consumentenvertrouwen en de discretionaire bestedingen. We blijven het bedrijf aansturen om de resultaten, het marktaandeel en de cashflow te optimaliseren tot het onvermijdelijke herstel van de vraag.”

(Vloerenplein, 24-11-2023)