What's Up - 'Fast fashion niet gratis:' Extinction Rebellion plakt labels op kleding H&M
Event
- Digital Product Creation in the Real World - 11–12 April, 2024
Sector
- Omzet groothandel kleding en schoenen: flinke tik in het laatste kwartaal van 2023
- China - van 'fabriek van de wereld' naar retailgrootmacht? – Rabobank
- Zoveel kleding werd er in 2023 in Duitse havens behandeld – TextilWirtschaft
- Is the TikTok Fashion Boom Already Over?
- Frans Lagerhuis gaat akkoord met wet tegen fast fashion
- Franse fast-fashionshopper betaalt straks ‘boete’ tot 10 euro per product
- 'Fast fashion niet gratis:' Extinction Rebellion plakt labels op kleding H&M
- Kleermakers repareren met naald en draad de wegwerpmode
Bedrijven
- Inditex onthult investeringsplan van 1,8 miljard euro voor 2024/2025
- Neemt Breuninger de KaDeWe Group over?
- Zaak over onbehoorlijk bestuur Miss Etam stevent af op schikking
- Britse modeketen komt met short die je kont op die van Kim Kardashian laat lijken
- Groeien en consuminderen hand in hand bij Bever: ‘Winkels zijn nog steeds heel relevant’
- De grootste Change Maker van Nederland komt uit... Nijverdal
- Zalando’s heilige graal: Inspiratie, e-commerce en amusement samenbrengen
- ‘Renewcell krijgt langer de tijd om een koper te vinden’
- How Zara Is Beating Shein
Event
Digital Product Creation in the Real World - 11–12 April, 2024
Sector
Omzet groothandel kleding en schoenen: flinke tik in het laatste kwartaal van 2023
Veel bedrijven uit de Modint achterban vallen voor KvK en CBS binnen de groothandel en zijn terug te vinden onder de groothandel in kleding en schoenen. De omzetontwikkeling voor deze bedrijven wordt door het CBS geschat op -3,1 procent voor 2023 en daarmee steken ze negatief af bij de totale groothandel non-food die in 2023 2,5 procent in omzet groeide. Bij stevig hogere bedrijfslasten en inkoopprijzen hoopt men op tenminste een bescheiden groei in omzet tegenover een gedaalde afzet in volumes, maar zelfs dat bleek niet haalbaar. Het eerste kwartaal van 2023 gaf dat beeld nog wel, een plus van afgerond 11 procent in omzet, maar daarna volgden een min 6 procent voor het tweede kwartaal, min 4 procent voor het derde en zelfs min 13,5 procent voor het vierde kwartaal.
China - van 'fabriek van de wereld' naar retailgrootmacht?
Onze blog van maart 'China: van fabriek van de wereld naar retailgrootmacht? Deel 1' (zie ook bijgevoegde PDF) daagt de lezer uit om na te denken over mogelijke kansen, bedreigingen, vooroordelen en (eventueel onjuiste) aannames over China als 'fabriek van de wereld' die een beweging maakt naar het Westen. Lees meer
Zoveel kleding werd er in 2023 in Duitse havens behandeld
Niet in de laatste plaats vanwege de gespannen situatie in de Rode Zee, wordt het onderwerp zeevracht momenteel weer virulenter voor de mode-industrie. Het belang van de transportroute, met name voor de invoer van kleding, blijkt uit de balans voor zeevervoer die nu door het Federaal Bureau voor de Statistiek voor 2023 wordt gepresenteerd. Volgens het rapport was er nauwelijks verandering in het volume van de ontvangst over zee in vergelijking met het voorgaande jaar. Als het om verzending gaat, is het echter een ander verhaal. Vorig jaar werd bijvoorbeeld iets minder dan 100.000 ton kleding en bontgoederen per zeevracht vanuit Duitsland naar de wereld verscheept. In het voorgaande jaar meldde het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) dat het aantal was gestegen tot meer dan 173.000. Het exportvolume per zeevracht is daarmee ook beduidend lager dan in het pre-Coronajaar 2019, toen een kleine 157.000 ton per zeevracht werd verscheept. In 2023 arriveerde meer dan 828.000 ton kleding en bontgoederen in de Duitse havens – een stijging van 2,1% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Mode per schip komt vooral uit het Verre Oosten
Met een volume van 287.990 ton was China verreweg de belangrijkste handelspartner voor de ontvangst van kleding en bontgoederen in Duitsland. Sri Lanka (209.698 ton) en Singapore (176.232 ton) volgen op de tweede en derde plaats. Als het gaat om het verzenden van kleding en bontgoederen, behoren Europese landen tot de belangrijkste ontvangers. Alleen al vorig jaar vertrok 17.618 ton vanuit de Duitse havens naar Polen. Andere belangrijke ontvangende landen zijn: Zweden (17.377 ton), de Verenigde Arabische Emiraten (15.254 ton) en Denemarken (12.598 ton), schrijft het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Lees meer
Is the TikTok Fashion Boom Already Over?
The ByteDance-owned app has big ambitions to be an e-commerce player in league with Amazon with influence in fashion on par with Instagram. Now it’s facing new threats — both from outside and within.We may be entering the twilight of TikTok’s golden age.This week, a bipartisan group of lawmakers in the US House of Representatives introduced a new bill that would give its China-based parent company ByteDance six months to divest TikTok or face a ban in the US, where it says it currently clocks more than 170 million users, writes Business of Fashion. Read more (notice you may need a login to read the completea article or read the summary below)
Summary
- A bipartisan bill in the US House of Representatives proposes a six-month deadline for ByteDance to divest TikTok or face a ban in the US, with Speaker Mike Johnson supporting it.
- TikTok's popularity surged during the pandemic, but internal challenges like the rollout of TikTok Shop have led to user backlash, impacting its appeal and causing a decline in monthly average users.
- Despite criticisms, TikTok's innovative social commerce integration has seen success in sales metrics, but its approach has been criticized for flooding feeds with uncurated shopping content.
- User complaints about TikTok include fatigue with viral trends and the proliferation of low-quality content, prompting concerns about the app's direction and user experience.
- TikTok's future success hinges on its ability to balance commerce and entertainment seamlessly, addressing user concerns while maintaining its appeal to both consumers and brands.
- Despite challenges, TikTok remains a significant platform with a loyal user base, and its evolution mirrors the natural growth trajectory of social media platforms like Instagram.
- In the realm of business and economy, fashion brands like Prada and Gap showcase varying performances, while activist investors raise bids for Macy's and regulatory issues arise for companies like Shein UK.
- In the beauty industry, Puig reports strong sales growth, while concerns emerge regarding cancer-causing chemicals in skincare products, and EQT's Galderma plans a significant IPO in Switzerland.
- Notable personnel changes include a senior executive from Louis Vuitton joining LVMH's fashion group, and Louis Vuitton signing French rugby star Antoine Dupont as an ambassador.
- In media and technology, Calvin Klein's FKA Twigs ad ban is revoked, Wallpaper appoints a new editor-in-chief, and Target announces plans for store expansion in the US.
Frans lagerhuis gaat akkoord met wet tegen fast fashion
De Assemblée nationale van Frankrijk heeft groen licht gegeven voor de anti-fast fashionplannen van parlementslid Antoine Vermorel Marques en de Horizons Group. Te weten: een reclameverbod en milieuheffing op goedkope kleding. De producten van fast fashion giganten Shein en Temu worden expliciet genoemd. Reuters bevestigt dit nieuws. Lees meer
Franse fast-fashionshopper betaalt straks ‘boete’ tot 10 euro per product
Frankrijk wil de wildgroei aanpakken van fast fashion met een nieuwe wet: bovenop ieder kledingstuk van povere kwaliteit komt een belasting oplopend tot 10 euro. Ook wordt reclame voor snel, maar slecht geproduceerde kleding verboden.De Nationale Vergadering, het Franse Lagerhuis, nam donderdagavond unaniem een wet aan die de maatregelen mogelijk maakt. Lees meer
De lange, smerige weg naar een duurzaam jasje
Bangladesh heeft de meest groene kledingfabrieken ter wereld. Maar het is de vraag of fast fashion ooit écht duurzaam kan zijn.Boer Abdul Motin Mullah wijst naar de rivier Chilai, die als een dun, donkergekleurd stroompje langs zijn kleine akker in de industriestad Gazipur stroomt. Gazipur, een noordelijk verlengstuk van de Bengaalse hoofdstad Dhaka, staat bekend om de duizenden fabrieken die er staan. Naast onder meer batterijfabrieken en cementfabrieken zijn het voornamelijk kledingfabrieken die produceren voor export, schrijft dagblad Trouw. Lees meer
'Fast fashion niet gratis:' Extinction Rebellion plakt labels op kleding H&M
Het winkelend publiek bij de Hennes & Mauritz en Zara in Den Haag keek afgelopen week raar op toen tussen de kledingrekken spijkerjassen en rokjes hingen met een knalgeel label. 'Fast fashion is niet gratis', viel er onder meer op te lezen. Klimaatbeweging Extinction Rebellion breidt zijn acties uit naar de mode-industrie en beperkt zich niet alleen tot deze winkels, meldt RTL Nieuws. Lees meer
Kleermakers repareren met naald en draad de wegwerpmode
Voor de elfjarige Mehmet Celil was Nederland een land waarover hij veel hoorde. Dat was in het dorp waar hij woonde in de streek Hatay, een behoorlijk eind van Istanbul. In Nederland kon je werk vinden, je kon er geld verdienen. Celil kwam uit een groot gezin van vijf jongens en vier meisjes, hij moest voor het vee zorgen en mocht daarom van zijn vader niet studeren. Maar de jonge Mehmet ging in de leer bij zijn broer Aziz, die in Istanbul in de textielindustrie werkte. Daar zette Mehmet drukknopen op militaire uniformen. Broer Aziz vertrok begin jaren zeventig naar Oostenrijk. Mehmet hoorde van collega’s – hij werkte inmiddels voor een bedrijf dat sokken maakte – dat hij beter naar Nederland kon gaan dan naar Oostenrijk of Duitsland: in de textielbranche van Nederland was volop emplooi en je kon er meer geld verdienen.Zo kwam Mehmet (62) hier terecht. Sinds 2009 heeft de familie Celil een eigen reparatieatelier en stomerij aan de Van Woustraat, in de Amsterdamse Pijp. Libas heet de smalle, diepe winkel. Ook zijn zonen werken hier. Voordat hij zelfstandig kleermaker werd, was hij onder meer chef van een modeatelier voor winkels als C&A, Vera Moda en Miss Etam.Het verhaal van Mehmet Celil is het verhaal van velen. Het valt op. Waarom hebben zoveel kleermakers in Nederland een Turkse achtergrond? Lees meer in het NRC Handelsblad
Bedrijven
Inditex onthult investeringsplan van 1,8 miljard euro voor 2024/2025
Inditex deelde tegelijkertijd met zijn financiële jaarresultaten, die opnieuw recordhoogten bereikten, ook een investeringsplan om de groei te blijven stimuleren op zowel korte als middellange termijn, schrijft FashionUnited. Lees meer
Neemt Breuninger de KaDeWe Group over? – TextilWirtschaft
De warenhuisgroep uit Stuttgart wil blijkbaar de failliete KaDeWe Group overnemen. Dat meldt persbureau Bloomberg onder verwijzing naar ingewijden. Volgens het rapport is Breuninger bereid meer dan 100 miljoen euro te betalen voor de luxe warenhuisketen. Volgens Bloomberg werkt Breuninger samen met investeringsbank Macquarie aan een bod op KaDeWe Group. Blijkbaar zou het in Stuttgart gevestigde bedrijf zich goed kunnen voorstellen een financiële investeerder aan boord te halen als partner voor de overname. Naast Breuninger zouden nog een tiental andere potentiële kopers interesse hebben getoond in de KaDeWe Group. Niet-bindende biedingen kunnen volgens Bloomberg tot 22 maart worden ingediend. In antwoord op een vraag van TW zei Breuninger dat het geen commentaar geeft op marktgeruchten. Volgens berichten in de media begeleidt Roland Berger het verkoopproces, maar wil hij om vertrouwelijkheidsredenen geen commentaar geven. Het is onduidelijk welke rol Central Group in het proces speelt. De Thaise retailgroep heeft een meerderheidsbelang van 50,1% in de operationele activiteiten van de KaDeWe Group. Nadat deze laatste eind januari in eigen beheer faillissement moest aanvragen, had Central zijn volledige steun toegezegd.
Zaak over onbehoorlijk bestuur Miss Etam stevent af op schikking
Het conflict over vermeend onbehoorlijk bestuur bij de omgevallen kledingketens Miss Etam en Steps lijkt uit te monden in een schikking, schrijft Het Financieele Dagblad. Alleen over de hoogte van het het bedrag verschillen oud-eigenaar Martijn Rozenboom en curator Nils Reerink nog van mening, zo bleek donderdag in de rechtbank Amsterdam. ‘We liggen veel te ver uit elkaar’, zei Reerink na een kwartier overleg op de gang. De curator mikt op een bedrag tussen €1,5 mln en €1,7 mln. Rozenboom heeft ‘een ander bedrag’ in zijn hoofd. Ook wil hij een eventuele schikking verrekenen met het geld dat hij nog tegoed heeft van de modebedrijven. ‘Anders moet ik twee keer betalen, en dat vind ik een beetje overdreven.’ Rozenboom is een bekende naam in de Nederlandse retail. Hij koopt geregeld failliet gegane winkelketens of hun voorraden.
Britse modeketen komt met short die je kont op die van Kim Kardashian laat lijken
Marks & Spencer zal een onderbroek verkopen die je poep ronder laat lijken. Daarmee speelt de Britse modeketen in op vrouwen die billen willen zoals realityster Kim Kardashian. Ook in Vlaanderen blijft de pronte poep in trek, schrijft de Belgische krant De Stadaard. Lees meer
Groeien en consuminderen hand in hand bij Bever: ‘Winkels zijn nog steeds heel relevant’
De klappen die Bever tijdens de coronacrisis opliep door de maandenlange winkelsluiting is de buitenwinkelketen al lang te boven. De outdoorspecialist floreert, maar kijkt wel hoe verdere groei zo duurzaam mogelijk kan. Bijvoorbeeld door klanten te verleiden langer te doen met hun aankopen of die na gebruik weer in te leveren in de winkel. Lees meer
De grootste Change Maker van Nederland komt uit... Nijverdal
Ten Cate, Van Heek en Spanjaard: zo maar een greep uit de grote bedrijven die Twente ooit op de kaart hebben gezet als textielregio. En nu doet Spinning Jenny uit Nijverdal dat. Het bedrijf, vernoemd naar een van de allereerste spinmachines, is nu dé Change Maker van Nederland. „Dit is een supermooie erkenning”, zegt oprichter en ceo Paula Gerritsen, meldt de Twentsche Courant Tubantia. Lees meer
Zalando’s heilige graal: Inspiratie, e-commerce en amusement samenbrengen
“Wat ons in het verleden succesvol heeft gemaakt, zal ons in de toekomst ook succes leveren” - met deze woorden opende co-CEO Robert Gentz de persconferentie voor de bekendmaking van de nieuwe strategie van de Duitse online retailer Zalando, schrijft FashionUnited. Lees meer
‘Renewcell krijgt langer de tijd om een koper te vinden’
Textielinnovator Renewcell krijgt langer de tijd om een overnamepartij te vinden. Het bedrijf heeft nu tot 28 maart om een bod te verzekeren, zo meldt Sourcing Journal. Lees meer
How Zara Is Beating Shein
Not so long ago, Chinese e-commerce giant Shein burst onto the fast fashion scene, threatening to unseat the likes of Zara and H&M as leaders of the category. The meteoric rise of Temu too has disrupted the industry, wooing consumers with jaw-dropping low prices — such as a pair of $0 fur boots that made the rounds on fashion media this week — at a time when spending is tight.There have been casualties. Digital retailers like Asos and Boohoo Group lost significant share, while H&M is in a protracted slump as it struggles to find the right positioning in the market.But two fast-fashion players have been largely immune, if not emboldened, by the new competition.This week, Zara-owner Inditex reported record sales of €35.9 billion ($39 billion) in 2023, up 10.4 percent year-on-year. Fellow Spanish retailer Mango, a fast fashion chain similar to Zara in price and trendy assortment, also hit an all-time high with sales of €3.1 billion, a 19 percent annual lift, writes Business of fashion. Read more (notice you may need a login to read the completea rticle or read the summary below)
Summary
Shein and Temu Disrupt Market:
- Shein and Temu challenge established fast-fashion leaders like Zara and H&M with aggressive pricing strategies.
- Asos and Boohoo Group lose market share, and H&M struggles amidst the competition.
Inditex and Mango Thrive:
- Zara's parent company, Inditex, and Mango achieve record sales despite market disruptions.
- They differentiate themselves by offering higher-quality products and investing in physical retail spaces.
Elevated Consumer Experience:
- Zara and Mango focus on creating a sophisticated shopping experience, contrasting with Shein and Temu's online approach.
- Collaborations with luxury brands and investment in creative identity enhance their appeal.
Expansion Strategies:
- Mango expands aggressively, particularly in the US market, expecting significant sales growth and profit doubling by 2026.
- Inditex plans flagship store openings in the US, emphasizing the importance of brick-and-mortar presence.
Investment in Physical Retail:
- Both Zara and Mango invest heavily in renovating and expanding their brick-and-mortar stores, enhancing the customer experience.
- Zara's innovative store layouts focus on immersive brand visuals, contributing to continued sales growth.
On's Disappointing Sales Forecast:
- Federer-backed On experiences a significant drop in sales forecast, leading to a decline in share prices.
- Expected sales growth falls short of expectations, impacting market confidence.
Positive Performance for Inditex:
- Inditex sees a boost in sales during the spring season, driving shares to a record high.
- Upmarket fashion offerings contribute to the company's success amidst market challenges.