Nieuwsbericht

What's Up - De impact van de Rode Zee-crisis

Event

  • Circular Textile Days 18-19 september

Sector

  • Terugblik: Handvatten voor aanbesteding Bedrijfskleding
  • Consumptie stijgt in eerste kwartaal
  • De impact van de Rode Zee-crisis op de scheepvaartindustrie
  • Is France’s fast-fashion tax idea about to create a domino effect?
  • Voor Nederlandse consumenten weegt prijs zwaarder dan duurzaamheid
  • Enquête: Maatinconsistentie binnen de modebranche

Bedrijven

  • Loop.a Life moederbedrijf Brightloops B.V. failliet verklaard
  • Esprit Duitsland vraagt insolventieprocedure aan
  • Bij luxemerk Burberry is het voorlopig hopen op betere tijden 
  • Veldeman Group verwelkomt Nederlandse Maessen Tentsupply
  • Shein reageert op berichten over misstanden: “Herkennen veel beschuldigingen niet”
  • ING'er Dirk Mulder in gesprek gegaan met Lars v/d Wijst (Cloudpillo): “Er was niet echt een merk dat hoofdkussens online verkocht!”
  • Ducky Dons zet zich schrap voor historisch hoge donsprijzen
  • Temu Targeted in EU Consumer Group’s Complaint to EU Tech Regulator

Textiel

  • Eerste onderdeel Renewcell verkocht: fabriek in handen van Biosorbe


Event
Circular Textile Days 18-19 september

‘Moving beyond Dialog’, dat is het thema tijdens de Circular Textile Days op 18 en 19 september 2024. We hebben genoeg gepraat, het is tijd voor actie! Jij kunt hierbij zijn. En dit jaar ook als Associate. Zo haal je meer uit jouw bezoek. 
Als Associate:  
▪️ Mag je deelnemen aan rondetafelgesprekken over de ondersteuning van bedrijven in hun duurzaamheidsambities;  
▪️ Krijg je exposure door weergave van je logo en ambities op een interactieve wand en de website van Circular Textile Days;  
▪️ Heb je een standloze deelname, waardoor jij het hele event kunt meemaken, maar er wel onderdeel van uitmaakt;
▪️ Krijg je een podium om jouw ambities te delen, maar ook oplossingen te vinden voor jouw uitdagingen. 
Leden van Modint ontvangen een exclusieve korting van 10% op hun deelname van € 950,-. Ook ontvang je 5 entreekaarten à € 75,- Meer informatie vind je op de website: circulartextiledays.com/ 

*Tip! Standhouders en associates kunnen via de SIB regeling van het RVO een subsidieaanvraag doen. Voorwaarden zijn (mede) deelname om nieuwe contacten op te doen, de deelname moet handelsbevorderend zijn en het bedrijf moet een rechtspersoon zijn. Bij toekenning wordt 80% gesubsidieerd.  

Sector
Terugblik: Handvatten voor aanbesteding Bedrijfskleding

Van militairen tot baliemedewerkers: ze dragen allemaal bedrijfskleding die hun tijdens het werk veilig, comfortabel en herkenbaar houdt. Aanbestedende diensten zijn grote spelers in de bedrijfskledingmarkt. Samen met leveranciers kunnen zij sturen op duurzaamheid, betere sociale voorwaarden en innovatie. Lees meer

Consumptie stijgt in eerste kwartaal
De consumptie van zowel kleding als schoenen en lederwaren als woninginrichting steeg in maart 2024 ten opzichte van maar 2023, als was de stijging in woninginrichting met ruim 1 procent in zowel waarde als stuks maar klein. In kleding werd in volume ruim 10 procent meer afgezet bij een prijsdaling van 2 procent. Er rest dan 8,6 procent meer consumptie in waarde. Schoenen werden in volume gemeten bijna 7 procent meer afgenomen door de consument, in waarde bijna 10 procent. De balans voor Q1 van 2024 valt hiermee ook positief uit. De consument besteedde in drie maanden 2024 6 procent meer aan  kleding en schoenen. Bij een prijsdaling (uitverkoop) van 2,2 procent in kleding steeg het volume met 8 procent. De prijzen van schoenen stegen gemiddeld wel met 3,4 procent en zo kont de groei in het volume uit op 2,7 procent in Q1. De woninginrichting zag  in waarde 2,7 procent meer consumptie bij een gemiddelde prijsstijging van 1,2 procent. Zo blijft er een groei van 1,5 procent in volume over. Lees meer

De impact van de Rode Zee-crisis op de scheepvaartindustrie
Na ruim vier maanden is nog steeds niet duidelijk of er snel een einde komt aan de crisis op de Rode Zee. De Rode Zee-crisis zorgt al maanden voor onrust van de containermarkt vanuit Azië. Na de eerste aanvallen in december hebben de meeste rederijen besloten om hun vaarroute te wijzigen. De situatie in de Rode Zee was in korte tijd té gevaarlijk geworden voor doorgaand scheepvaartverkeer. Rederijen moesten omvaren via Kaap de Goede Hoop, waardoor de transittijden zijn toegenomen met 10-15 dagen. Lees meer

Is France’s fast-fashion tax idea about to create a domino effect? 
Proposed legislation could see France become the first country in the world to tax fast fashion purchases, but with Ireland and now Australia headed in the same direction, could we be set to see more nations follow suit? After France’s landmark fast fashion legislation, which could see a fee of up to €10 added to each fast fashion purchase, a number of other countries could soon follow suit with increased legislation around transparency and accountability. Louise Deglise-Favre, an apparel analyst at GlobalData, told Just Style that while the proposed law in France still needs to be passed - and will require clarification on details and the overall feasibility of the bill - it is likely that other nations will follow the country’s example, reports Just-style. Read more (notice you may need a login to read the complete article or read the summary below)

Summary

  • France's proposed legislation could introduce a tax of up to €10 on fast fashion purchases. 
  • Other countries like Australia and Ireland are considering similar measures to promote sustainability and transparency in the fashion industry. 
  • Australia sees a shift towards sustainability, with industry insiders suggesting impending legislation to enhance corporate accountability. 
  • Ireland faces calls for action, with concerns over excessive textile consumption and the challenges charity shops face with reselling fast fashion items. 
  • France's initiative is seen as a beacon of hope, sparking discussions globally about environmental responsibility and potentially influencing European regulations.

Voor Nederlandse consumenten weegt prijs zwaarder dan duurzaamheid 
Voor Nederlandse consumenten weegt prijs zwaarder dan duurzaamheid. Ook stellen zij zich afwachtend op tegenover kunstmatige intelligentie en maken zij zich zorgen over privacy en veiligheid van hun data. Dat blijkt uit de PwC-publicatie ‘Voice of the Consumer’, een wereldwijd onderzoek naar de wensen, voorkeuren en gedragingen van consumenten. Aan het onderzoek namen 20.662 consumenten uit 31 landen deel, onder wie 1.017 in Nederland, schrijft Duurzaam-ondernemen. Lees meer

Enquête: Maatinconsistentie binnen de modebranche te lijf
Summer Schuurmans en Tigo van Oosterhout van TMO doen, in opdracht voor MODINT en TMO Fashion Business School, onderzoek naar (het gebrek aan) consistentie in pasvormen en maten. Herken je dit probleem als bedrijf, vul dan de enquête even in. De informatie wordt enkel en alleen gebruikt voor dit onderzoek, dat ook onder consumenten wordt gedaan. Lees meer en ga hier naar de enquête.

Bedrijven
Loop.a Life moederbedrijf Brightloops B.V. failliet verklaard 
Brightloops B.V. is failliet verklaard. De aandeelhouders hebben zelf het faillissement aangevraagd, zo meldt oprichter Ellen Mensink telefonisch aan FashionUnited. Lees meer

Esprit Duitsland vraagt insolventieprocedure aan 
Esprit Europe GmbH en zes andere Duitse gelieerde bedrijven vragen vandaag een insolventieprocedureaan bij de rechtbank in Düsseldorf, Duitsland. De insolventieprocedure is onderdeel van Esprit’s herstructurering en herpositionering van de Europese activiteiten om de waarden van de groep te behouden, zo meldt Esprit Holdings Limited in een persbericht. Lees meer

Bij luxemerk Burberry is het voorlopig hopen op betere tijden 
Ook Burberry heeft te lijden onder de dalende vraag naar luxeproducten. Het bedrijf, bekend van de iconische sjaaltjes en trenchcoats, zag de winkelomzet in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar dalen met 12% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is voornamelijk te wijten aan de afgenomen vraag in Azië, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te lezen of lees de samenvatting hieronder)

Samenvatting

  • De vraag naar luxeproducten in Azië neemt af. 
  • Het Britse modemerk Burberry lijdt onder de dalende vraag naar luxeproducten. 
  • Ook andere bedrijven in de luxe-industrie ondervinden problemen door afnemende vraag, zoals luxeconcern Kering. 
  • Burberry zag dalingen in winkelomzet in Azië, de VS en Europa, het Midden-Oosten en Afrika. 
  • De financiële resultaten van Burberry bleven achter bij de verwachtingen, met een lagere winst en omzet. 
  • Niet alle luxebedrijven hebben problemen; LVMH en Hermès presteren nog goed. 
  • Burberry probeert zichzelf opnieuw uit te vinden onder leiding van modeontwerper Daniel Lee. 
  • De CEO van Burberry verwacht uitdagingen in de eerste helft van het nieuwe boekjaar maar hoopt op verbetering in de tweede helft. 
  • Ondanks de dalende aandelenkoersen wordt Burberry beschouwd als een minder waarschijnlijk overname-doelwit.

Veldeman Group verwelkomt Nederlandse Maessen Tentsupply
Bree/Voorhout 15 mei 2024 – De Breese specialist in tentstructuren en modulaire infrastructuur Veldeman Group integreert Maessen Tentsupply in de groep. Hiermee zorgt Veldeman Group voor een verdere geografische versterking, terwijl tentenleverancier Maessen Tentsupply zijn toekomstige groei waarborgt, staat te lezen op de website van Veldeman. Lees meer

Shein reageert op berichten over misstanden: “Herkennen veel beschuldigingen niet”
E-tailer Shein reageert op het bericht van waakhond Public Eye over de aanhoudende misstanden op het gebied van arbeidsomstandigheden. Shein Group deelt een 30 alinea’s tellend statement op de website van de groep en een woordvoerder van de Shein Group benadrukt de boodschap uit het statement tegen FashionUnited. Lees meer

ING'er Dirk Mulder in gesprek gegaan met Lars v/d Wijst (Cloudpillo): “Er was niet echt een merk dat hoofdkussens online verkocht!” 
ING Sector Banker Dirk Mulder is in gesprek gegaan met Lars van der Wijst van Cloudpillo, dat hoofdkussens voor volwassenen en kinderen verkoopt. Inmiddels is het assortiment uitgebreid. Benieuwd hoe dat is gegaan? Luister dan via deze link naar de podcast "Er was niet echt een merk dat hoofdkussens online verkocht!". Dirk praat met Lars over de start, het succes van Cloudpillo, het managen van de groei en de duurzaamheid strategie van het merk.

Ducky Dons zet zich schrap voor historisch hoge donsprijzen 
De prijzen van dons zijn al enkele jaren bezig met een opwaartse trend. De vraag naar dons, en met name ganzendons, neemt jaar op jaar toe terwijl het aanbod hierop achterblijft. In meerdere landen is de vraag naar luxeproducten, zoals donsjassen en donzen dekbedden, toegenomen. De prijzen voor ganzendons zijn over de afgelopen 6 maanden met meer dan 30% gestegen en die voor eendendons met meer dan 20%. "Als we kijken naar een periode van vijf jaar, dan is ganzendons zelfs meer dan 50% duurder geworden", zegt Ducky Dons Nederland BV. Lees meer op  Wonen360

Temu Targeted in EU Consumer Group’s Complaint to EU Tech Regulator
Under the European Union’s Digital Services Act, online marketplaces and intermediaries are required to fight illegal and harmful content as well as counterfeit products on their platforms, writes Reuters. Read more (notice you may need a login to read the complete article or read the summary below) 

Summary

  • Chinese fast-fashion e-commerce retailer Temu faces EU complaint by BEUC.
  • Complaint alleges breach of EU Digital Services Act.
  • Allegations include failure to fight illegal content and counterfeit products.
  • BEUC takes grievance to European Commission, supported by 17 national complaints.
  • Temu accused of lacking transparency about sellers and product safety.
  • Manipulative practices like dark patterns criticized.
  • BEUC Director General emphasizes the need for compliance with EU law.
  • Temu boasts 75 million monthly EU users as of March.

Textiel
Eerste onderdeel Renewcell verkocht: fabriek in handen van Biosorbe 

Een update rondom het faillissement van Renewcell. Het bedrijf heeft de fabriek in Kristinehamm verkocht aan het bedrijf Biosorbe, zo blijkt uit een statement.Eerder dit jaar bleek dat het failliete Renewcell meerdere biedingen had op de activa. Wie deze biedingen deed en waarop bleef destijds onduidelijk. Nu blijkt dus dat in ieder geval een Renewcell-fabriek is verkocht. Wat er met de rest van de activa van de textielinnovator gebeurt, is nog niet duidelijk. Renewcell houdt met de verkoop van de locatie in Kristinehamm nog een andere productielocatie over in Sundsvall, schrijft FashionUnited. Lees meer