What's Up - Sterke editie beurzen technisch textiel
Sector
- 9 procent meer omzet in maart in kleding en schoenen, minder in woninginrichting
- Hulp van SER in dialoog met stakeholders IMVO
- Analysis: EU’s swathe of ESG legislation marks turning point for apparel
- Exporting home decoration and home textiles to Europe
- Fedustria luidt noodklok, ondanks hoop op pril herstel
- Waarom is het zo moeilijk leefbaar loon te betalen?
- Aantal kledingwinkels licht gestegen
Bedrijven
- Changemaker Eva Ronhaar (HEMA): 'We veranderen van een bedrijf dat duurzame dingen doet, naar een duurzaam bedrijf'
- Schoenenketen Sacha verdwijnt uit bijna alle winkelstraten
- Shein moet bewijzen geen namaakartikelen te verkopen
- Miljoenenboete voor Amazon wegens oneerlijke handelspraktijken
- Faillissement dreigt voor Ted Baker in België en Nederland
- Adidas krabbelt weer op in eerste kwartaal 2024 na verlieslatend 2023
Textiel
- Sterke editie beurzen technisch textiel
- Human Capital, Smart Working en leercultuur in de maakindustrie
- Matrassenmiljonair Joep Verbunt werd wakker geschud door Amerikaanse start-up: ’Nu kijken ze bij ons af’
Sector
9 procent meer omzet in maart in kleding en schoenen, minder in woninginrichting
De totale Nederlandse detailhandel heeft in maart bijna 5 procent meer omgezet dan in maart 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,4 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met ruim 6 procent in waarde en bijna 7 procent in volume. Lees meer>>
Hulp van SER in dialoog met stakeholders IMVO
Het op een betekenisvolle manier betrekken van je stakeholders, is onderdeel van de OESO-richtlijnen voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO). Het voeren van een betekenisvolle stakeholderdialoog is hiervan een invulling. Daarnaast is het betrekken van stakeholders verankerd in IMVO-wetgeving, zoals de CSRD en de CSDDD. De afgelopen twee jaar voerde de SER een onderzoeks- en praktijkproject uit rond de vraag hoe bedrijven een dergelijke dialoog met hun stakeholders kunnen aangaan. Meer dan 15 tools en kennisdocumenten rond de voorbereiding, uitvoering en opvolging van een stakeholderdialoog, een self-assessment en een website zijn hiervan de opbrengsten.
Analysis: EU’s swathe of ESG legislation marks turning point for apparel
The multiple pieces of EU ESG legislation targeting global fashion brands and manufacturers sends a strong message that sustainability and social responsibility will become mandates for all. The EU has sprung into action with separate pieces of legislation that mark a push towards greater sustainability individually but together aim to drive a circular economy for all those involved in the apparel supply chain from the products and fashion brands to manufacturers and end consumers.
The EU’s approved legislation includes its Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), forced labour goods ban from 2027 and the adoption of its right to repair directive that will require suppliers to fix goods long after sale. Plus, it has also confirmed its revised Ecodesign for Sustainable Product Regulation (ESPR), which aims to make sustainable products the norm writes Just-Style. Read more>>
Exporting home decoration and home textiles to Europe
The European market for home decoration and home textile products is growing. A large share of imported goods is from developing countries. There are many opportunities in the mid to high-end markets. Products that add value have more opportunities across the sector. Read more>>
Fedustria luidt noodklok, ondanks hoop op pril herstel
De Belgische textiel-, hout- en meubelindustrie heeft een moeilijk jaar achter de rug, maar is voorzichtig positief voor 2024, aldus Fedustria, de beroepsorganisatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie in België. De in 2021 ingezette omzetstijging kende in 2023 een kentering, om uit te komen op 11,2 miljard euro (-6,6 % t.o.v. 2022) voor de totale textiel-, hout- en meubelindustrie. Bijna alle productgroepen kenden een omzetdaling, zowel in waarde als in volume. Het verlies aan concurrentiekracht door o.m. de hoge loon- en energiekosten in combinatie met een laagconjunctuur en dalende vraag spelen de bedrijven zeker parten. Dit aangetaste concurrentievermogen heeft bovendien zijn weerslag op de exportprestaties meldt Wonen360. Lees meer>>
Waarom is het zo moeilijk leefbaar loon te betalen?
Berlijn - In Duitsland eist de vakbond Verdi een minimumloon van 13,50 euro per uur in de detailhandel - cijfers waar arbeiders in het Globale Zuiden alleen maar van kunnen dromen. Waarom is het zo moeilijk om leefbare lonen in te voeren in de textielindustrie en hoe kan dit worden bereikt? Marian von Rappard is eigenaar van de textielfabriek 'Evolution' in Vietnam, waar hij ook produceert voor zijn eigen jeanslabel Dawn Denim. Hij betaalt al zijn werknemers daar een leefbaar loon. Von Rappard probeert verandering op lange termijn in de mode-industrie te bevorderen, onlangs nog op de Fashion Changers Conference 2023 schrijft FashionUnited. Lees meer>>
Aantal kledingwinkels licht gestegen
Op 1 januari 2024 telde Nederland ruim 83 duizend fysieke winkels. Dat zijn er 1,1 duizend meer dan vorig jaar. Hiermee wordt de dalende trend van het afgelopen decennium onderbroken. Het aantal doe-het-zelfwinkels steeg het meest, het aantal tuincentra, bloemen- en dierenwinkels daalde het sterkst. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. Dankzij een lichte stijging van 1,3 procent waren er aan het begin van 2024 weer bijna evenveel fysieke winkels als begin 2022. Na een dalende trend sinds 2010, was er afgelopen jaar weer een lichte stijging. Ondanks deze stijging was het aantal winkels aan het begin van dit jaar (83,2 duizend) nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie, in januari 2020 (ruim 84,1 duizend).
Net als in voorgaande jaren is het aantal webwinkels gestegen. Er waren op 1 januari 2024 ruim 95 duizend webwinkels in Nederland. In de winkelstraten komen kledingwinkels het meest voor, goed voor ruim 16 procent van alle winkels op 1 januari 2024. Dit aandeel is gelijk gebleven. Het aantal steeg met 1% ten opzichte van 2023. Er zijn nu ruim 13 duizend kledingwinkels in Nederland. Het aantal supermarkten (6,7 duizend) is door een toename van 2,4 procent boven het aantal winkels in overige huishoudartikelen (6,4 duizend) uitgestegen. Lees meer>>
Bedrijven
Changemaker Eva Ronhaar (HEMA): 'We veranderen van een bedrijf dat duurzame dingen doet, naar een duurzaam bedrijf'
Wie aan iconische Nederlandse merken denkt, kan niet om HEMA heen. In de schappen probeert het met doorgeefjassen en meegroeirompertjes mensen mee te krijgen in de nieuwe filosofie, terwijl Eva Ronhaar (directeur duurzaamheid) aan de achterkant samen met collega’s en leveranciers bouwt aan een duurzamere waardeketen. “We gaan van een bedrijf dat duurzame dingen doet, naar een duurzaam bedrijf” meldt ChangeInc. Lees meer>>
Schoenenketen Sacha verdwijnt uit bijna alle winkelstraten
Dat bevestigt een medewerker van moederbedrijf Termeer Groep, na een bericht van Hart van Nederland. Een enkele winkel zou openblijven, al is nog niet bekend om welke winkels het gaat. Op de website van het bedrijf staan 29 winkels in Nederland vermeld meldt het Algemeen Dagblad. Lees meer>>
Shein moet bewijzen geen namaakartikelen te verkopen
Webwinkel Shein komt onder verscherpt toezicht van de Europese Unie. Dit omdat het Chinese platform voortaan onder een strenge nieuwe internetwet valt.
Shein is door de EU aangemerkt als een groot onlineplatform met meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers. De Chinese e-commercereus komt daarmee in een rijtje met platforms als Facebook en Google, die sinds februari aan strenge regelgeving voor een veilige online-omgeving moeten voldoen. Zo moet Shein onderzoek doen naar de risico’s op illegale producten of namaakartikelen. Het verslag daarvan moet het platform naar de Europese Commissie sturen: de eerste keer binnen 4 maanden en daarna elk jaar meldt RetailTrends. Lees meer>>
Miljoenenboete voor Amazon wegens oneerlijke handelspraktijken
De Italiaanse concurrentiewaakhond AGCM legt Amazon een boete van 10 miljoen euro op. Het Amerikaanse techconcern houdt er volgens de organisatie oneerlijke handelspraktijken op na meldt RetailTrends. Lees meer>>
Faillissement dreigt voor Ted Baker in België en Nederland
Het Brits modemerk Ted Baker moet in België, Nederland en Spanje mogelijk winkels sluiten. De retaildivisies die de activiteiten in die landen runnen, komen wellicht onder curatele te staan meldt RetailDetail. Lees meer>>
Adidas krabbelt weer op in eerste kwartaal 2024 na verlieslatend 2023
Adidas AG schrijft weer zwarte cijfers aan het begin van het nieuwe boekjaar 2024. De Duitse sportmodegigant presteert in de eerste drie maanden beter dan verwacht, waardoor het ook zijn verwachte verwachtingen voor operationele winst over het hele jaar verhoogt, zo blijkt uit de financiële update van Adidas meldt FashionUnited. Lees meer>>
Textiel
Sterke editie beurzen technisch textiel
De beurzen Techtextil & Texprocess, die afgelopen week (23-26 april) in Frankfurt zijn gehouden, scoren met groei en zetten als aanjagers van innovatie de koers uit voor toekomstbestendige industrieën. Technisch textiel in twaalf toepassingsgebieden, de wereldwijde innovatiekracht van technisch textiel en non-wovens en de digitalisering van de textielverwerkende industrie: met 38.000 bezoekers uit 102 landen en 1.700 exposanten uit 53 landen zijn Techtextil en Texprocess gegroeid in termen van exposantenaantallen en registreerden ook een stijging van 29% in bezoekersaantallen. Op deze toonaangevende vakbeurzen op het gebied van textiel en -productieprocessen viel vooral de dichtheid op van toekomstgerichte textieloplossingen die hele industrieën transformeren meldt Interieurjournaal. Lees meer>>
Human Capital, Smart Working en leercultuur in de maakindustrie
De Nederlandse maakindustrie staat voor verschillende grote uitdagingen zoals: het verhogen van de productiviteit, verduurzaming, toenemende complexiteit en het tekort aan personeel. Deze uitdagingen zijn nauw met elkaar verbonden met de ontwikkeling van een sterke leercultuur, de ontwikkeling van human capital en slim werken met behulp van digitalisering. Lees hier meer over het hoe en waarom van continu leren en ontwikkelen in de maakindustrie. Modint helpt je via de Modint Academy.
Matrassenmiljonair Joep Verbunt werd wakker geschud door Amerikaanse start-up: ’Nu kijken ze bij ons af’
Van zijn eerste salaris wilde Joep Verbunt meer dan tien jaar geleden een nieuw bed aanschaffen. Tijdens de zoektocht werd hij overladen met zoveel technische termen en aanbiedingen dat hij het spoor volledig bijster raakte. Vlak daarna las hij een artikel over een Amerikaanse start-up die de matrassenmarkt online wilde opschudden. Hij was gelijk wakker.
Verbunt lanceerde in 2016 in Nederland online matrassenmerk Matt Sleeps: „Ondernemers hoeven niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Als een ander al een goed concept heeft bedacht, kun je dat prima kopiëren. Maar je moet er wel een eigen draai aan geven” schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).