What's Up - Five themes shaping the industry according McKinsey
Events
Sector
- Five themes shaping the industry according McKinsey
- “Gelukkig denken steeds meer producenten na over de repairibility van hun kleding”
- Kledingmerken doen cruciale harde toegeving aan textielarbeiders in Cambodja
- Hoe rechtvaardigt de mode-industrie 15 jaar Global Fashion Summit?
- Onderzoek naar re-shoring in Duitsland - Insourcing heeft tot nu toe nauwelijks plaatsgevonden
- Why fashion brands must embrace collective financing
- Zeven thema’s die onderzoek in textiel richting geven?
- NewTexEco: een “venster op de toekomst” voor Modint en haar leden
Bedrijven
- ‘Temu en Shein verantwoordelijk voor 88 vluchten vrachtvliegtuigen per dag’
- Nieuw onderzoek vindt eveneens hoge concentraties giftige chemicaliën in Shein-producten
- ’Afgetrapt’ en loeiduur: Venetiaanse sneakers van Golden Goose gaan als miljardenmerk naar beurs
- Abercrombie & Fitch Co. passeert miljardgrens in Q1 2024, 'recordomzet voor het eerste kwartaal'
- Pimkie krijgt hulp van twee bewindvoerders
- Kledingmerk Rumag - van de grappige teksten met puntjes tussen elk woord – failliet
- Capri Holdings Limited buigt winst om in verlies in boekjaar 2024
Textiel
- Lagere omzet in de meeste industrieën, textiel groeit iets
- Mariska Boer (VHT): ‘Alleen samen kunnen we meters maken met textielherwinning’
- Meeste textielafval komt bij restafval terecht
- Textielrecyclers krijgen bijval uit onverwachte hoek
- Smart industry uitdaging: robots in jouw keten?
- Een unieke gerobotiseerde productielijn voor klantspecifieke circulaire matrassen
Sector
Five themes shaping the industry according McKinsey
The latest apparel CPO survey highlights five themes shaping the industry. Brands embracing selected best practices can turn their supplier base into a competitive advantage. Our latest global survey of apparel chief procurement officers (CPOs) finds that organizations grasp the urgency. They are putting greater emphasis on efficiency, supply chain resilience, and sustainability (see sidebar “About the research”). Since suppliers are critical to all three goals, brands are reevaluating their supplier relationships and engagement strategies to achieve closer collaboration and enhance transparency and resilience. Read more
“Gelukkig denken steeds meer producenten na over de repairibility van hun kleding”
Caroline Schumacher (58) is senior reparatie-expert, geeft naailessen en is coördinator van de schaatsschool in Leiden. Bij Bever Sport geeft ze leiding aan het reparatieatelier.“ Sinds ik dit werk doe, heb ik niet meer het idee dat ik aan het werk ben. Ik ben super enthousiast. Na verschillende mode-opleidingen en werk in de mode - met wat uitstapjes naar andere sectoren - kwam ik in 2020 bij Bever terecht. Daar ontstond het idee voor ‘For Future Fridays’, een tegenhanger voor Black Friday: in plaats van consumenten te verleiden nóg meer producten aan te schaffen, willen we ze inspireren langer met producten te doen, onder andere door te repareren. Lees meer
Kledingmerken doen cruciale harde toegeving aan textielarbeiders in Cambodja
Na jarenlange intimidatie, bedreigingen en ontslagen, hebben Cambodjaanse vakbondsactivisten uit de kledingindustrie een cruciale triomf behaald. Kledingmerken hebben een wettelijk bindend akkoord getekend met een internationale vakbond, IndustriALL, om de arbeidsvoorwaarden in Cambodja te verbeteren,schrijft de Belgische krant De Standaard. Lees meer
Hoe rechtvaardigt de mode-industrie 15 jaar Global Fashion Summit?
‘We kunnen niet nu nóg 15 jaar over dit onderwerp gaan praten’, is zonder twijfel de meest uitgesproken zin tijdens de laatste editie van de Global Fashion Summit (GFS). Toch is dat voornamelijk wat de duurzame modebijeenkomst is: een plek voor modeprofessionals uit de top van de sector om het gesprek over duurzaamheid aan te gaan, en niet – waar zij toch stiekem op hopen – om kant-en-klare antwoorden op complexe vraagstukken te vinden. Ondertussen hapert de circulaire transitie van de sector; vooruitgang ziet eruit als een nek-aan-nekrace tussen geslaagde en gestrande initiatieven. Wat is het aandeel van GFS? Vraagt FashionUnited zich af. Lees meer
Onderzoek naar re-shoring in Duitsland - Insourcing heeft tot nu toe nauwelijks plaatsgevonden
Gezien de overspannen toeleveringsketens bespreken bedrijven de verplaatsing van cruciale productiestappen. Maar volgens een onderzoek van Böckler hebben tot nu toe slechts enkele bedrijven deze stap durven zetten, schrijft de Duitse krant Der Spiegel. Of het nu gaat om verstoringen van de toeleveringsketen of de wens om onafhankelijker te worden van import uit het Verre Oosten, veel bedrijven hebben de laatste tijd gedebatteerd over de verplaatsing van productiestappen die ooit in eigen land werden uitbesteed. Deze zogenaamde insourcing heeft tot nu toe echter relatief zelden plaatsgevonden, zoals blijkt uit een door de Hans Böckler Stichting gefinancierd onderzoek. Volgens het onderzoek hebben bedrijven een aantal uitbestede gebieden daadwerkelijk teruggebracht in het bedrijf – maar op een andere manier dan vaak wordt aangenomen. In slechts één op de vier gevallen gaat het om verhuizingen vanuit het buitenland. "Zo lijkt 'reshoring' – d.w.z. het verplaatsen van productiestappen die voorheen naar het buitenland werden verplaatst – meer een mythe dan een veerkrachtig fenomeen", zegt Christina Schildmann, hoofd onderzoeksfinanciering bij de Hans Böckler Stichting.
Insourcing gaat ook over flexibiliteit
De studie is gebaseerd op een enquête onder meer dan 1000 managementvertegenwoordigers in industriële bedrijven, uitgevoerd tussen mei en oktober 2021. De focus lag op vragen over vormen, praktijken en motieven van in- en outsourcing in de drie voorgaande jaren, waarvan er twee in belangrijke mate zijn gevormd door de coronapandemie. Daarnaast zijn er casestudies uitgevoerd in totaal negen bedrijven waarin insourcing heeft plaatsgevonden. In de meeste gevallen werden zowel de directie als de ondernemingsraad en de verantwoordelijke vakbond geïnterviewd. In totaal integreerde 28 procent van de ondervraagde bedrijven een of meer diensten tijdens de onderzochte periode, terwijl 33 procent diensten uitbesteedde. Bij 13 procent van de bedrijven was dat ook zo. Reïntegratie kwam het meest voor in middelgrote ondernemingen met 50 tot 199 werknemers.
Wanneer "Derisking" averechts werkt
Het onderzoeksteam, bestaande uit Sandra Jaworeck van de Technische Universiteit van Chemnitz, Markus Hertwig van de Ruhr-Universiteit Bochum en Carsten Wirth van de Darmstadt University of Applied Sciences, vermoedt dat vooral kleine en middelgrote bedrijven vaak worden getroffen door mislukte outsourcing. In tegenstelling tot grote bedrijven ontbreekt het hen aan assertiviteit ten opzichte van de aanbieders van producten en diensten, waardoor de verwachtingen die gepaard gaan met outsourcing vaak niet worden ingelost. Bijgevolg zouden de uitkeringen worden gereïntegreerd. De redenen voor insourcing verschillen niet zo veel van die van outsourcing. Naast het verbeteren van workflows gaat het om meer flexibiliteit. Ecologische duurzaamheid door lagere emissies of het behoud van banen zijn daarentegen minder belangrijk voor bedrijven in hun beslissing. De rechtvaardigingen voor of tegen in- of outsourcing worden vaak gekenmerkt door een "zekere willekeur" in de bedrijven, schrijven Jaworeck, Hertwig en Wirth.
Why fashion brands must embrace collective financing
Fashion brands are being urged to get on board with collective financing to support the global apparel supply chain's goal of becoming more sustainable.Shahi Exports has invested in 93 megawatts of solar and wind power so far and aims to add another 55 megawatts of renewable power this year. By 2026, it aims to source 100% of its energy from renewable sources, writes Just-style. Read more (notice you may need a login to read the complete article or read the summary below)
Summary
• Fashion brands urged to embrace collective financing for sustainability in the apparel supply chain.
• With 90% of emissions from fashion linked to its supply chain, collaborative efforts are crucial.
• Role of fashion brands in collective financing: providing guarantees, committing to purchasing from sustainable suppliers.
• Renewable energy projects underway: e.g., offshore wind park in Bangladesh funded by H&M and Bestseller.
• Financing ambitious goals: Shahi Exports investing in solar and wind power, aiming for 100% renewable energy by 2026.
• Addressing overproduction: Fashion sector needs better forecasting to reduce waste and improve balance sheets.
• Collaborative journey towards sustainability: H&M Group emphasizes the need for industry-wide participation and legislative support.
Please click here to read more on Modint collective initiatives.
Zeven thema’s die onderzoek in textiel richting geven?
Wie draagt het risico voor overproductie? Wat is het ultieme duurzame materiaal? Is natuurlijk altijd beter? NewTexEco, de samenwerking tussen de textiel hogescholen, heeft samen met praktijkpartners waaronder Modint, gebrainstormd over de thema’s en vragen die het meest relevant zijn voor textielsector. Er zijn nu zeven thema’s, welke vind jij de meeste relevante? Lees meer
NewTexEco: een “venster op de toekomst” voor Modint en haar leden
NewTexEco is een onderzoekgemeenschap van vijf lectoraten die zich al decennialang bezighouden met onderzoek naar duurzaam textiel: Mode en Tactical Design van ArtEZ, Sustainable & Functional Textiles van Saxion, Fashion Research & Technology en Fashion Identity van Hogeschool van Amsterdam. Samen met ca. dertig praktijkpartners werken ze aan een duurzame, circulaire en regeneratieve textielsector. Lees hun nieuws
Bedrijven
‘Temu en Shein verantwoordelijk voor 88 vluchten vrachtvliegtuigen per dag’
Chinese e-tailers Temu en Shein zijn populair, zelfs zo populair dat het verschepen van de gekochte items voor 88 vluchten met Boeing vrachtvliegtuigen per dag inneemt, zo blijkt uit onderzoek van Forbes (voor het lezen van het gehel artikel heb je een inlog nodig) Lees hier de vertaling van Fashionunited.
Nieuw onderzoek vindt eveneens hoge concentraties giftige chemicaliën in Shein-producten
De kinderproducten die worden verkocht door de Chinese online winkelgigant Shein bevatten giftige stoffen in hoeveelheden die honderden keren boven de aanvaardbare niveaus liggen, aldus de regering van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul dinsdag, schrijft FashionUnited. . Lees meer
’Afgetrapt’ en loeiduur: Venetiaanse sneakers van Golden Goose gaan als miljardenmerk naar beurs
De sneakers met de grote vergane ster aan de zijkant gaan voor minimaal €400 weg, liefst zo afgetrapt mogelijk. De trainer-variant Running Sole met standaard de gedroogde modder-look doet €520. Dat Taylor Swift er al jaren op loopt, maakt Golden Goose meer dan een bevlieging: het Italiaanse merk gaat naar de beurs.De luxere modellen gaan naar €1000 per paar. Een ’Goose’ is de hel voor ouders, die niet snappen dat kinderen afgetrapte sneakers voor zoveel geld willen. Maar als het antwoord is dat zij zelf ooit gloednieuwe spijkerbroeken met kapot geknipte gaten en slijtplekken kochten, is de aanschaf van de schoen met ’gegranuleerd kalfsleren’ bovenkant nabij, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder).
Samenvatting
- De luxere modellen van Golden Goose kosten €1000 per paar.
- Ouders begrijpen vaak niet waarom kinderen zoveel geld uitgeven aan afgetrapte sneakers.
- Het merk Golden Goose heeft een marktwaarde van €3 miljard en wil noteren aan de beurs in Milaan.
- Sneakerfans beschouwen de winkel aan Calle Vallareso in Venetië als een bedevaartsoord.
- Het Britse private-equityfonds Permira, eigenaar van Golden Goose, boekte vorig jaar een omzet van €587 miljoen.
- Golden Goose sneakers worden gezien als onderdeel van de 'distressed chic'-trend.
- Het merk wordt gewaardeerd vanwege slimme marketingacties en exclusiviteit.
- Influencers zoals Mandy Bork en Olivia Palermo hebben het merk populair gemaakt.
- Golden Goose wordt naast luxe merken zoals Moncler verkocht.
- De notering van Golden Goose wordt kritisch gevolgd vanwege recente dalingen in omzet bij andere luxe merken zoals Gucci van Kering.
Abercrombie & Fitch Co. passeert miljardgrens in Q1 2024, 'recordomzet voor het eerste kwartaal'
Abercrombie & Fitch Co. heeft vandaag zijn resultaten bekendgemaakt voor het eerste kwartaal dat eindigde op 4 mei 2024. Het bedrijf spreekt van “uitstekende prestaties in het eerste kwartaal.” Omdat het zo goed gaat, verhoogt het bedrijf zijn vooruitzichten voor omzet en bedrijfsresultaat voor het hele jaar, schrijft FashionUnited. Lees meer
Pimkie krijgt hulp van twee bewindvoerders
De Franse moderetailer Pimkie is door de handelsrechtbank van Lille onder gerechtelijke bescherming geplaatst. Het bedrijf heeft in twee jaar tijd twee sociale plannen ondergaan. Dit meldt het Franse persbureau AFP op basis van vakbondsbronnen, wat een bericht van Fashion Network bevestigt. Lees meer op FashionUnited.
Kledingmerk Rumag - van de grappige teksten met puntjes tussen elk woord – failliet
Het socialemediaplatform en kledingmerk Rumag is failliet verklaard door de rechtbank van Amsterdam. Het bedrijf is bekend van grappig bedoelde teksten waarbij tussen ieder woord een punt staat. Uit een rechtszaak uit maart vorig jaar komt naar voren dat extra investeringen nodig waren om schulden en lopende kosten van Rumag te kunnen betalen, scrhijft het Algemeen Dagblad. Lees meer
Capri Holdings Limited buigt winst om in verlies in boekjaar 2024
Capri Holdings Limited maakt verlies in boekjaar 2024 door bijzondere waardeverminderingen zonder kasstroom. Het moederbedrijf van Jimmy Choo, Michael Kors en Versace ziet ook de omzet afnemen bij al haar merken. Ook dit luxe bedrijf lijdt onder de dalende vraag naar luxe producten, meldt FashionUnited. Lees meer
Textiel
Lagere omzet in de meeste industrieën, textiel groeit iets
De meeste branches in de industrie hadden in Q1 2024 een lagere omzet vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Uitzondering daarop zijn de elektronische en machine-industrie, de textiel-, kleding- en leerindustrie en de papier- en grafische industrie. In deze branches was de omzet respectievelijk 4,9 procent, 1,7 procent en 0,1 procent hoger. In de hout- en bouwmaterialenindustrie daalde de omzet het sterkst (-13,9 procent). Lees meer
Mariska Boer (VHT): ‘Alleen samen kunnen we meters maken met textielherwinning’
De textielindustrie is wereldwijd een van de meest vervuilende industrieën en verspilt veel grondstoffen. Niet gek dus dat de overheid heeft gesteld dat in 2050 onze economie circulair moet zijn. En daarmee mogen er geen nieuwe grondstoffen worden aangeboord. Inzamel-, sorteer- en recyclingbedrijven spelen een cruciale rol bij dit proces. Zij bepalen immers hoe een kledingstuk aan het eind van de keten wordt verwerkt. Sinds kort oefent de branche ook invloed uit op het begin van de keten. ‘Want als je bij het ontwerp al rekening houdt met duurzaamheid en recycling, dan kun je circulaire meters maken’, zegt Mariska Boer, voorzitter van Branchevereniging VHT en president EuRIC Textiles tegen Duurzaam Ondernemen. Lees meer
Meeste textielafval komt bij restafval terecht
Om de EU-textielrecyclingdoelen te behalen, moeten de sorteer- en recyclingcapaciteit flink en snel worden opgeschaald. Vooralsnog belandt ruim 70 procent van het textielafval nog in het huishoudelijk restafval, terwijl gescheiden inzameling veelal al wel mogelijk is. De EU produceerde in 2020 naar schatting zo’n 6,95 miljoen ton aan textielafval. Dit komt neer op zo’n 16 kilo per persoon. Van deze hoeveelheid belandde 11,6 kilo bij het huishoudelijk restafval, terwijl 4,4 kilo gescheiden werd ingezameld. Van de totale hoeveelheid textielafval is 82 procent zogeheten post-consumerafval, het overige deel is afkomstig van de productie of onverkocht textiel. Dit laat het Europees Milieuagentschap EEA weten. Lees meer
Textielrecyclers krijgen bijval uit onverwachte hoek
De snel wisselende mode van lage kwaliteit is textielrecyclers en sorteerbedrijven een doorn in het oog. De sector krijgt daarin nu bijval uit onverwachte hoek: de radicale klimaatactivisten van Extinction Rebellion maken een statement tegen de fast fashion, door in verschillende winkelketens gratis tweedehands kleding te hangen, schrijft Recyclemagazine. Lees meer
Smart industry uitdaging: robots in jouw keten?
Passen robot gestuurde systemen voor het ontwikkelen en testen van circulaire principes in jouw keten? Men wil robots in de waardeketen plaatsen om te zien hoe ze de huidige praktijk kunnen verbeteren door middel van IX- en MR-ervaringen. Informeer je via de workshops op 10 en 24 juni in
Een unieke gerobotiseerde productielijn voor klantspecifieke circulaire matrassen
Auping heeft hoge ambities op het gebied van duurzaamheid. In 2018 introduceerde de Nederlandse beddenfabrikant het eerste circulaire matras. Om de circulaire matrassenlijn aan de hand van de wensen van de consument verder uit te breiden én op te schalen, sloeg Auping de handen ineen met systeemintegrator Robotize, een Joint venture van Machinefabriek Geurtsen en Hollander Techniek. Een kijkje in de keuken bij dit uitdagende project. Lees meer