Nieuwsbericht

What's Up - More than 80% of companies say they’re not ready for ESG regulations

Event

  • Bijeenkomst ‘Sociale veiligheid’ voor bedrijven en scholen op woensdag 19 juni in Zeist

Sector

  • Ontdek de nieuwe ecodesignvereisten voor duurzame producten
  • More than 80% of companies say they’re not ready for ESG regulations
  • Leaked EU Proposal Targets Ultra-Fast Fashion

Bedrijven

  • Nederlands fietskledingmerk claimt ‘s werelds eerste circulair wielershirt te hebben gemaakt
  • 'Deal Esprit met externe investeerder is geklapt'
  • Bristol krijgt uitstel van betaling in België
  • Suitsupply kent winst- en omzetstijging, CEO zet groeipad voort
  • De succesvolle comeback van de Hema

Textiel

  • 3D-weven kan mode redden 


Event
Bijeenkomst ‘Sociale veiligheid’ voor bedrijven en scholen op woensdag 19 juni in Zeist 

We nodigen jullie van harte uit voor een aantal inspirerende en belangrijke bijeenkomsten waarin we samen het thema ‘Sociale veiligheid’ gaan verkennen. Deze bijeenkomsten bieden een unieke gelegenheid voor bedrijven en scholen om de handen ineen te slaan en gezamenlijk te werken aan een veilige en inclusieve omgeving voor iedereen. We starten met een kick-off bijeenkomst op 19 juni. Voor meer informatie en aanmelden: info@ikbenmoi.nl. Deelname is gratis!

Sector
Ontdek de nieuwe ecodesignvereisten voor duurzame producten
 
De nieuwe verordening over het ecologisch ontwerp van producten werd in maart 2022 voorgesteld door de Europese Commissie. De Europese Raad bereikte op 4 december 2023 een voorlopig akkoord met het Parlement en op 27 mei werd de verordening ook definitief aangenomen. De zogenaamde ‘Ecodesign for Sustainable Products Regulation’ (ESPR) heeft als doel om producten beter herstelbaar, recycleerbaar en herbruikbaar te maken. Ze moet de consument beter informeren over duurzame producten en bevat ook een verbod op het vernietigen van onverkochte goederen. Ontdek hieronder de belangrijkste aspecten, schrijft VBO-feb. Lees meer

More than 80% of companies say they’re not ready for ESG regulations
New ESG regulations are taking hold in the EU, but the vast majority of businesses feel underprepared to meet mounting sustainability standards.A new study from global intelligence and cyber security consultancy S-RM revealed that a whopping 84 percent of Europe-based corporations and 82 percent of regional investors don’t feel confident in their ability to comply with the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) and the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), which was signed into law last week, writes Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article or read the summary below)

Summary
A new study reveals that the majority of European corporations and investors feel unprepared to comply with new sustainability regulations. Companies lack awareness and capacity to manage ESG issues, with supply chain teams often disconnected from ESG and legal teams. Proactive integration of ESG best practices is necessary for companies to meet the heightened standards and avoid reputational damage. Social objectives are expected to become a greater focus in the coming years, and external expertise will be crucial in developing long-term ESG strategies.

Highlights

  • 84% of European corporations and 82% of regional investors feel unprepared to comply with new sustainability regulations.
  • Supply chain teams are often disconnected from ESG and legal teams, hindering effective management of ESG issues.
  • Companies need to proactively integrate ESG best practices into their operations as a business imperative.
  • The focus on social objectives is expected to increase, with companies planning to allocate more budget for social efforts.
  • External expertise, from audits to consultants, will be crucial in developing long-term ESG strategies.
  • Investor and consumer pressure are driving companies to make changes and prioritize ESG initiatives.
  • Companies that fail to comply with EU regulations may lose business opportunities and face reputational damage.

Leaked EU Proposal Targets Ultra-Fast Fashion 
Even though ultra-fast fashion garments are typically not of the highest quality, they’re being thrown out after a few wears regardless of the shape they’re in, Zero Waste Europe has learned.The civil society organization received a leaked non-paper from European Union (EU) Member States addressing the impact of fast fashion, relevant to the upcoming Waste Framework Directive decision in the European Council occurring later this month, reports Sourcing Journal. Read more(notice you may need a login to read the complete article or read the summary below)

Summary
The leaked EU proposal targets ultra-fast fashion and aims to introduce concrete measures to combat its negative environmental impact and commercial practices.

Highlights   

  • The leaked EU proposal addresses the impact of ultra-fast fashion and its environmental consequences.
  • The document suggests adjusting the Waste Framework Directive to account for the aggressive commercial practices of ultra-fast fashion.
  • Modulating financial contributions and implementing producer responsibility based on the polluter pays principle are proposed to combat ultra-fast fashion.
  • Ultra-fast fashion contributes to hyperconsumption and increased carbon emissions in the textile industry.
  • The proposal emphasizes the need to shift focus from managing waste to holding producers accountable.
  • The adjustment of thresholds will help distinguish between traditional companies, fast-fashion companies, and ultra-fast fashion companies.
  • The document urges member states to support the proposal and drive towards a sustainable and responsible fashion industry.

Bedrijven
Nederlands fietskledingmerk claimt ‘s werelds eerste circulair wielershirt te hebben gemaakt
Jong fietskledingmerk Velor zegt 's werelds eerste volledig circulair wielershirt te hebben gemaakt. Dit deelt het merk op LinkedIn. Het shirt is gemaakt in samenwerking met het Zweedse bedrijf Gr3nsa, schrijft FashionUnited. Lees meer

'Deal Esprit met externe investeerder is geklapt' 
De deal tussen het noodlijdende Esprit en een externe investeerder gaat niet door. CBR Group, het moederbedrijf van modelabels als Cecil en Street One, trekt zich terug als geldschieter. Dat meldt de investeringsmaatschappij aan TextilWirtschaft. Lees meer (artikel is Duits)

Bristol krijgt uitstel van betaling in België 
Bristol heeft in België uitstel van betaling gekregen. De noodlijdende onderneming had de rechtbank in Hasselt daarom verzocht. Tot 7 september is Bristol beschermd tegen schuldeisers, meldt de rechtbank.Het gaat om een zogenoemde gerechtelijke reorganisatie, die alleen betrekking heeft op de activiteiten in België. In Nederland is geen uitstel van betaling aangevraagd.„Omdat we in Nederland enkel en alleen de operationele doorlopende kosten hebben”, zei ceo Elise Vanaudenhove vorige week tegen De Telegraaf. „Alle andere activiteiten, zoals de inkoop, zitten in België.”Bristol, met tachtig winkels in Nederland en 120 winkels in België, lijdt al jaren verlies. Ondanks allerlei inspanningen ziet de keten geen kans meer om er een succes van te maken. Zowel in Nederland als in België is het bedrijf op zoek naar één of meerdere overnamekandidaten.Bristol is afgelopen donderdag in Nederland en België met een grote uitverkoop begonnen. Op een groot deel van de collectie worden kortingen van 30 tot 50% gegeven. De uitverkoop is zowel in de winkels als online. In elk geval bij enkele winkels in België leidde dat tot lange rijen voor de ingang.

Suitsupply kent winst- en omzetstijging, CEO zet groeipad voort 
Suitsupply CEO Fokke de Jong laat aan Quote weten dat het goed gaat met het bedrijf. Uit de jaarcijfers van Suitsupply, in handen van Quote, blijkt dat het bedrijf groeit - in zowel omzet als nettowinst. Lees meer op de website van FashionUnited.

De succesvolle comeback van de Hema 
Saskia Egas Reparaz maakte de Hema weer winstgevend. Ze schrapte in het assortiment, ontsloeg personeel en ging terug naar de oer-Hollandse basis. Wie is deze baas? ,,Saskia en Hema zijn een soort van symbiose." 'Ze was best wel nerveus'', zegt Jumbo-topman Ton van Veen over de eerste ontmoeting die hij had met Saskia Egas Reparaz. ,,Het was 's morgens tijdens een ontbijtafspraak in Amsterdam. Saskia praatte heel veel.'' Het was begin 2021, en de situatie als volgt: Van Veen vertegenwoordigde het investeringsfonds van de Jumbo-familie Van Eerd, die samen met investeringsmaatschappij Parcom net het oer-Hollandse warenhuis Hema had gekocht. Ook Bas Becks van Parcom was deelnemer aan het gesprek. De twee zochten een nieuwe directeur voor Hema. Iemand met de kwaliteiten om het verlieslatende en zielloos geraakte warenhuis weer uit het slop te trekken.

Samenvatting
Saskia Egas Reparaz, CEO van Hema, transformeerde het noodlijdende bedrijf in een winstgevend bedrijf door zich te richten op succesvolle markten, managementfuncties te schrappen, schulden te verminderen en te investeren in productkwaliteit en design. Haar natuurlijke talent voor leiderschap en verbinding met de Nederlandse consument hebben het succes van Hema bepaald, maar er blijven uitdagingen.

Hoogtepunten   

  • Saskia Egas Reparaz transformeerde Hema van verlies naar winst door zich te heroriënteren op succesvolle markten en managementposities te schrappen.
  • Ze bouwde de schuldenlast af en creëerde ruimte voor investeringen door de overname van Hema door de familie Van Eerd en Parcom te begeleiden.
  • Egas Reparaz heeft een nieuw directieteam samengesteld, waarbij de nadruk ligt op het belang van de Nederlandse taal en een frisse benadering van de productlijn van Hema.
  • De nieuwe strategie van Hema richt zich op kwaliteit, betaalbaarheid, duurzaamheid en het plezierig en gemakkelijk maken van de winkelervaring.
  • Egas Reparaz's achtergrond en begrip van zowel de Nederlandse als de Spaanse cultuur dragen bij aan haar vermogen om contact te maken met consumenten en door hun ogen te kijken.
  • De ontwikkeling van innovatieve, praktische producten zoals de duurzame romper en gepersonaliseerde jas hebben bijgedragen aan het succes van Hema.
  • Ondanks de vooruitgang van Hema blijven er uitdagingen bestaan, waaronder achterstallige belastingbetalingen en de noodzaak van verdere kostenbesparende maatregelen.

Textiel
3D-weven kan mode redden 
De vervuilende mode- en textielindustrie duurzamer maken met innovatieve 3D- weeftechnieken. Dat is de missie van Holly McQuillan, universitair docent aan de TU Delft.Hans van Zon, schrijft het Algemeen Dagblad. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen of lees de samenvatting hieronder)

Samenvatting
Onderzoeker Holly McQuillan uit de mode-industrie heeft door middel van 3D-weven een duurzaam alternatief ontwikkeld voor de vervuilende mode-industrie, dat afval vermindert en flexibele productie mogelijk maakt. Deze technologie kan complexe vormen creëren en mogelijkheden bieden voor maatwerk met slimme materialen. Het transformeren van de mode-industrie vereist echter tijd, consumenteneducatie en overheidsvoorschriften.

Hoogtepunten   

  • De impact van de mode-industrie: Modeproductie leidt tot milieuschade en uitbuitende arbeidspraktijken. 
  • Overproductie: 30% van de kleding wordt overgeproduceerd, waarbij 60% binnen een jaar op stortplaatsen belandt of wordt verbrand. 
  • Duurzame oplossing: Holly McQuillan heeft een 3D-weeftechniek ontwikkeld die afval vermindert en flexibele productie mogelijk maakt. 
  • 3D-printen van kleding: De techniek creëert 3D-vormen door middel van verstrengelde garens, waardoor knippen en naaien niet meer nodig is. 
  • Innovatieve mogelijkheden: 3D-weven maakt complexe structuren, maatwerk en het gebruik van slimme materialen mogelijk. 
  • Lang veranderingsproces: Het transformeren van de mode-industrie vereist tijd, een groter bewustzijn van de consument en overheidsvoorschriften. 
  • Reshoring en transparantie: McQuillan stelt voor om de textielproductie terug te brengen naar Europa voor duidelijkere productie- en distributieprocessen, terwijl hij ook pleit voor transparantie in de toeleveringsketen van de mode.