What's Up - Consumenten moeten beter beschermd worden tegen dropshippers
Events
Sector
- Zorg voor een leesbaar digitaal productpaspoort voor kleding
- Brussel: Laat van je horen via de Euratex Business Survey
- Betere bescherming nodig voor consumenten tegen dropshippers
- Ook tweedehandsmarkt heeft zwaar te lijden onder Chinese webshops
- De focus in de mode-industrie moet weer liggen op kwaliteit
Bedrijven
- Aandelen moederbedrijf Temu hard onderuit
- Geen krediet meer voor klanten van Wehkamp
- Minder verlies voor Esprit Holdings in eerste halfjaar
- Faillissement voor Nederlandse tak Bristol aangevraagd
- Fysieke winkels zijn een succes voor Modeketen E5
- Uitstel van betaling aangevraagd door regenpakken merk AGU
Textiel
- A leap forward for scalable textile-to-textile recycling
- A dissolvable and recyclable T-shirt is being developed: textiles from gelatin
Innovatie
- AI maakt mode-industrie slimmer en wordt ingezet van design tot retail
- Gevaren van AI in de mode: innovatie of imitatie?
- NextGen Fashion: AI and Digital Shift
- Is Fashion on demand een oplossing?
Sector
Zorg voor een leesbaar digitaal productpaspoort voor kleding
De Ecodesign-verordening is ingevoerd als onderdeel van de Green Deal om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Belangrijkste aankoopfactoren voor Vlaamse consumenten zijn draagcomfort, kwaliteit en prijs; milieu-impact is minder belangrijk. Een digitaal paspoort via QR-code of NFC-tag biedt duurzaamheidsinformatie, maar moet duidelijk en begrijpelijk zijn om effectief te zijn. Duurzaamheidsstandaarden zouden zich moeten richten op verwachte levensduur en aantal draagbeurten in plaats van alleen materiaalsterkte. Vanaf 2025 introduceert Frankrijk een ecoscore voor kleding, inclusief informatie over het aantal gemiddelde draagdagen schrijft demorgen.be. Lees meer>>
Brussel: Laat van je horen via de Euratex Business Survey
De vaste Modint contactpersoon binnen je bedrijf ontvangt eind augustus de vierde Euratex Textiel en Kleding Business Survey. De uitkomsten van de enquête zijn vooral hard nodig als achtergrond info voor beleidsbeslissingen op EU-niveau. Kun je als MKB de transities op het gebied van duurzaamheid en digitalisering wel aan? Hoe ver ben je, wat zijn je plannen en mogelijkheden? Wanneer jij of een collega ‘m ontvangt, vul graag even in. De enquete is volledig anoniem, snel in te vullen en, nogmaals, van belang voor EU besluitvorming. De enquête wordt verspreid in alle landen in Europa die Euratex bestrijkt (http://euratex.eu ). Als Modint hopen we op weer een flinke Nederlandse bijdrage gezien onze zo eigen positie binnen Europa en in de textiel- en kledingketens. Meer informatie: Rens Tap of Antonio Barberi Ettaro.
Betere bescherming nodig voor consumenten tegen dropshippers
Er moet meer informatie komen over dropshippers zodat de consumenten beter beschermd worden zegt de Consumentenbond. Dropshippers zijn webwinkels maar hebben geen eigen voorraad. Dropshippers sturen bestellingen van klanten door naar een fabrikant of groothandel, meestal in China. De fabrikant stuurt vervolgens het product direct naar de klant schrijft nos.nl. Lees meer>>
Hoe je kunt herkennen dat je te maken hebt met dropshippers lees je hier.
Ook tweedehandsmarkt heeft zwaar te lijden onder Chinese webshops
Niet alleen de modewereld wordt door elkaar gegooid door Chinese webshops, ook de tweedehandsmarkt heeft er zwaar onder te lijden schrijft demorgen.be. Lees meer (u heeft een inlog nodig om het volledige artikel te kunnen lezen) of lees de samenvatting.
Samenvatting
Chinese webshops zorgen voor een flinke verschuiving in de modesector, waar ook de tweedehandsmarkt eronder lijdt. In 2022 bedroeg de totale kledingafvalberg zo'n 83 ton, waarvan 33 ton bij het restafval werd gegooid en met energieterugwinning werd verbrand. De overige 50 ton belandde in kledingcontainers en liefdadigheidsinstellingen en ging vervolgens naar recyclingbedrijven. Slechts 5% van de stoffen is bruikbaar en 30% wordt geëxporteerd naar landen buiten Europa. De belangrijkste oorzaak is de populariteit van ultrafast fashion in Afrika, waar Chinese webshops als Shein en Temu nieuwe kleding aanbieden voor minder dan de Europese prijzen. Dit heeft geleid tot een prijsdaling van 45-70% voor de export van tweedehands kleding in de afgelopen zes maanden, wat gevolgen heeft voor de hele markt die verborgen is achter de kledingcontainer zoals de textielrecyclingbedrijven.
De opkomst van Chinese webshops in Afrika zorgt voor een achteruitgang van de recyclingsector in Europa en lokale recyclingsectoren, met name in Kenia, waar zes miljoen gezinnen afhankelijk zijn van tweedehands kleding. De kwaliteit van tweedehands kleding daalt door de toegenomen fast fashion, wat economische gevolgen heeft. Bedrijven die verantwoordelijk zijn voor deze disruptie zijn datagedreven en hebben niets met mode te maken. Het probleem is systemisch en vereist een verandering in onze relatie met kleding. Europa heeft doelen gesteld voor recyclebaar en duurzaam textiel tegen 2030, terwijl Frankrijk een heffing op ultrafast fashion voorbereidt. De Fashion Union pleit voor een Europees verbod op gratis retourneren om een gelijk speelveld te creëren tussen zelfstandige ondernemers en internationale ketens.
De focus in de mode-industrie moet weer liggen op kwaliteit
Er zijn rigoureuze maatregelen nodig tegen de fast fashion. In Frankrijk komt er een heffing op elk kledingstuk dat niet duurzaam geproduceerd is. Fast fashion produceert kleding van lage kwaliteit die snel achterin de kast belandt en bijdraagt aan ernstige milieuvervuiling schrijft ad.nl. Lees meer>>
Bedrijven
Aandelen moederbedrijf Temu hard onderuit
Het aandeel van PDD Holdings kelderde met 29% op Wall Street, het grootste verlies voor het bedrijf ooit. PDD waarschuwde voor verdere vertraging van de omzetgroei door hevige concurrentie en een terughoudende Chinese consument. De teleurstellende resultaten van PDD wijzen op bredere problemen in de Chinese economie, waaronder zwakke consumentenbestedingen, vastgoedcrisis en dalende lonen schrijft nd.nl. Lees meer>>
Geen krediet meer voor klanten van Wehkamp
Tot voor kort kregen klanten die bij Wehkamp consumentenartikelen kochten de optie om deze aankoop gespreid te betalen via Nederlandse betaalbedrijf Tinka dat onderdeel was van Wehkamp schrijft fd.nl. Lees meer (u heeft een inlog nodig om het volledige artikel te kunnen lezen) of lees de samenvatting.
Samenvatting
- Apax Partners trekt de stekker uit Tinka, het Nederlandse betaalbedrijf dat kopen op krediet mogelijk maakte.
- De markt voor consumptief krediet wordt beïnvloed door strengere regels en de opkomst van achteraf betalen.
- Slechts een klein deel van Wehkamp-klanten maakte gebruik van de kredietdienst.
- Tinka verstrekt sinds eind april geen nieuwe kredieten meer.
- Tinka leed afgelopen jaar een verlies van €30 mln, voornamelijk door hoge personeelskosten
- De populariteit van achteraf betalen neemt toe, vooral onder jongeren, met soms financiële problemen als gevolg.
- Vanaf november 2026 komen aanbieders van achteraf betalen onder toezicht van de AFM.
- Tinka zal de bestaande kredietportefeuille van €100 mln zelf afwikkelen of verkopen.
Minder verlies voor Esprit Holdings in eerste halfjaar
Als gevolg van de herstructurering en de verkoop van verschillende takken in Europa verwacht Esprit Holdings een flinke verbetering van de cijfers in het eerste halfjaar van 2024 schrijft retailtrends.nl. Lees meer>>
Faillissement voor Nederlandse tak Bristol aangevraagd
Euro Shoe Group, het Belgische moederbedrijf van Bristol, meldt dat het faillissement is aangevraagd voor de Nederlandse tak van het bedrijf. Het gaat al jaren niet meer goed bij Bristol schrijft bnr.nl. Lees meer>>
Fysieke winkels zijn een succes voor Modeketen E5
In tegenstelling met de lijst modemerken die recent ten onder gingen, onder andere Mexx, Benetton, Esprit en Bristol, doet de Modeketen E5 het heel goed en wint zelf aandeel in een krimpende markt. Dit lukt E5 onder andere door slim in te spelen op de gestegen gevoeligheid voor duurzaamheid en milieu schrijft tijd.be. Lees meer (u heeft een inlog nodig om het volledige artikel te kunnen lezen) of lees de samenvatting.
Samenvatting
- E5 zag in 2023 een omzetgroei van 10% tot 85 miljoen euro en verwacht in 2024 100 miljoen te bereiken.
- E5's groei komt vooral uit fysieke winkels, ondanks de toename van online verkoop.
- De webshop groeit wel, maar vertegenwoordigt minder dan 10% van de totale verkoop.
- Sinds de overname hebben de broers De Sutter 20 miljoen euro geïnvesteerd in renovaties en IT-upgrades.
- E5 focust op duurzaamheid met initiatieven zoals het doneren van overtollige kleding aan Oxfam.
- Dertigers en veertigers winkelen steeds vaker bij E5, hoewel het merk soms nog als "voor grootmoeders" wordt gezien.
- Driekwart van de productie gebeurt in eigen beheer, voornamelijk in China, India en Tunesië.
Uitstel van betaling aangevraagd door regenpakken merk AGU
In het meest recente jaarverslag meldt AGU een verlies van zo’n 1,8 miljoen euro. Daarbij komen de oplopende kosten voor personeel en inkoop. Het verschil tussen winst en verlies in de detailhandel is altijd heel klein dus dan kan het zijn dat je als sterk merk een snelle verschuiving maakt van winstgevend zijn naar structureel verlieslatend worden schrijft deondernemer.nl. Lees meer>>
Textiel
A leap forward for scalable textile-to textile recycling
Unifi’s Textile Takeback process handles both post-industrial and post-consumer textile waste globally. Introduced white-dyeable filament yarn and ThermaLoop insulation, made from 100% recycled polyester with at least 50% textile waste. Circular Repreve filament yarn is white, dyeable, and high-performance, designed for critical applications with U-Trust certification. ThermaLoop insulation, available in various formats, offers thermal efficiency and recovery, using Repreve low melt fibre. The new products integrate into existing supply chains, aiding industries in meeting sustainability goals writes innovationintextiles.com. Read more>>
A dissolvable and recyclable T-shirt is being developed: textiles from gelatin
A T-shirt you can wear a few times, then, when you get bored with it, dissolve and recycle to make a new shirt, that is the new future of fashion for the researchers at the ATLAS Institute at the CU Boulder. They are getting closer to this goal writes colorado.edu. Read more>>
Innovatie
AI maakt mode-industrie slimmer en wordt ingezet van design tot retail
AI maakt de mode slimmer, door consumenten te bieden wat ze willen, wanneer ze het willen. Tevens helpt AI bij ontwerp en productontwikkeling en kan het trends tot 24 maanden vooruit voorspellen. Het optimaliseert de voorraad en distributie met minder overproductie en verspilling tot gevolg en het analyseert klantgedrag en verbetert de online winkelervaring door tools voor virtueel passen en maatadvies. AI wordt steeds meer gebruikt in de media en draagt bij aan een duurzamere productie schrijft fashionunited.nl. Lees meer>>
Gevaren van AI in de mode: innovatie of imitatie?
Generatieve AI zou volgens McKinsey in de nabije toekomst wel 275 miljard dollar kunnen gaan bijdragen aan de operationele winsten van de kleding-, mode- en luxesector. Er bestaat een cruciale behoefte om de ethische en juridische complexiteiten die die fenomeen met zich meebrengt te navigeren schrijft fashionunited.nl. Lees meer>>
NextGen Fashion: AI and Digital Shift
Leer meer over kleding en AI tijdens de Circular Textile Days tijdens deze Modint-Creative NL sessie. Klik hier voor meer informatie en registratie.
Is Fashion on demand een oplossing?
Vermogensbeheerder ASN investeert niet langer in de kledingindustrie. Reden: Volgens ASN wordt onder druk van Chinese concurrenten in de mode-industrie steeds minder duurzaam gewerkt. Ondertussen is de kledingindustrie nog steeds een van de meest vervuilende industrieën schrijft nporadio1.nl. Lees meer en luister het fragment terug>>