What's Up - Hoe wapent Inditex zich tegen nieuwe concurrentie? - Ikea betaalt tol voor prijsverhogingen - ACM hekelt dropshippers
Events
- Introductie Textiel Kennis (ITK) 3 - Veredelingen - onderhoud - 31 oktober
- Recap – Shopping Tomorrow oktober 2024
- Trade Mission Bangladesh – February 10-13
- “Data-Driven, of Datagedreven: business -modellen- ‘as usual’? Oftewel: waar blijft de emotie in mode?” - Avond aan de Amstel 7 november Amsterdam (18:00-20:00)
- Circular Textile Days Aftermovie etc
Sector
- De toekomst van Zara - hoe Inditex handelt tegen nieuwe concurrentie – TextilWirtschaft
- Containertarieven blijven dalen
- Why Are Fashion Brands Still Opening Stores in Xinjiang?
- ACM heeft heel wat te stellen met dropshippers: ’Wij handhaven in de marge, fenomeen blijft in stand’
- Importverbod bont komt dichterbij in het Verenigd Koninkrijk
- Winkels met fast fashion zijn door de lage prijzen te aantrekkelijk om te negeren: ‘Ik zag het woord "korting" en ging naar binnen’
- Twinkle100 rangschikt naast omzet ook duurzaamheid webshops
Bedrijven
- Ikea betaalt tol voor prijsverhogingen – Het Financieele Dagblad
- ACM waarschuwt voor dropshipper berkenboschmode.com
- German shoe giant Deichmann buys rights to Esprit
- Eerste Franse Wibra-winkel is geopend
- Vinted gewaardeerd op 5 miljard
Innovatie / Textiel
- 'Woonwinkels scoren slecht op service'
- Consumentenbond pakt meubelketen Seats and Sofas aan: ‘Nepkortingen en smerige trucs’
Events
Introductie Textiel Kennis (ITK) 3 - Veredelingen - onderhoud - 31 oktober
De training is een vervolg op de ITK workshops over grondstoffen en garenkennis. We gaan in op de veredeling, het verven en bedrukken/printen van doek. Aandacht voor deze productieprocessen maar ook de relatie met CSR. In deze blended training heb je ondersteuning van digitaal lesmateriaal wat je van te voren in kunt zien. In de praktische workshop worden voorbeelden en materialen getoond en verdere uitleg gegeven. Heb je al basiskennis van grondstoffen en garenkennis in huis dan is deze training ook goed te volgen. Ook is deze training als losse training te volgen. Lees meer
Recap – Shopping Tomorrow oktober 2024
Trade Mission Bangladesh – February 10-13
Modint would like to inform you on the upcoming trade mission to Bangladesh focused on circular textiles, taking place from February 10-13, 2025. This mission presents an opportunity to engage in matchmaking, participate in field visits, and attend networking events and roundtable discussions. To confirm your participation, please sign up here: Handelsmissie Circulair Textiel naar Bangladesh (rvo.nl). Lees meer
“Data-Driven, of Datagedreven: business -modellen- ‘as usual’? Oftewel: waar blijft de emotie in mode?” - Avond aan de Amstel 7 november Amsterdam (18:00-20:00)
Bedrijfsmodellen zoals die van Temu of Shein worden volledig aangedreven door data. Amazon en Zalando zijn data bedrijven. Nieuwe EU regels vallen of staan aan de hand van de bereidheid data te produceren en uit te wisselen. De effectiviteit van Kunstmatige intelligentie is afhankelijk van de beschikbaarheid van enorme hoeveelheden gegevens. Wat is dan nog de rol van de ontwerper? En wat is nog de rol van emotie, of van het ‘buikgevoel’ in de modebranche? In deze avond gaan we daarover in discussie met Arno-Laurent Dieteren van de Erve Group, die mensen en systemen succesvol heeft weten te integreren in zijn bedrijf. Verder zullen ontwerpers, academici en data experts hun visie op het onderwerp met ons delen.
Je bent van harte welkom om deel te nemen aan de derde editie van de nieuwe serie van de Avond aan de Amstel, georganiseerd door het AMFI, MODINT, Joris Völker, Lucie Huiskens en geleid door Joris Völker. Iedereen welkom; na afloop is er een borrel.
Wanneer? Donderdag 7 November van 18:00 tot 20:00 uur. Waar? Amsterdam Fashion Institute, Mauritskade 11, Amsterdam. Laat wel even weten of je erbij bent via: avondaandeamstel-amfi@hva.nl
Sector
De toekomst van Zara - hoe Inditex handelt tegen nieuwe concurrentie - TextilWirtschaft
Het antwoord op de concurrentie met goedkope retailers zoals Shein en Temu? Inruilen. Goed, maar dat zal niet genoeg zijn. Mensen willen graag ontspannen in het rustige kustplaatsje A Coruña. De concurrentie van Shein heeft geen invloed op de goed geoliede Inditex-machine, zegt CEO Óscar García Maceiras tegen het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Dubbelcijferige omzetgroei, marge nog sterker. Het grootste merk Zara heeft het zich gemakkelijk gemaakt in het nieuwe centrum, heeft de prijzen met gemiddeld 20% kunnen verhogen en is succesvol.Dat Shein – als de schattingen kloppen – al bijna net zo groot is als Inditex, is ook doorgedrongen tot het noordelijkste puntje van Galicië. Het is geen toeval dat Inditex investeert in nieuwe manieren om klanten te bereiken, live winkelen in China heeft getest en het entertainmentformaat nu naar andere markten brengt.
De gevestigde orde is nerveus. Sommige meer, andere minder. Sommige grote spelers laten nu hun spierballen zien. About You, Amazon en Zalando zetten zich schrap tegen de snel groeiende marktmacht. Amazon bouwt blijkbaar meteen een Shein-kloon, terwijl Zalando zich richt op kwaliteit en de kracht van merken. About You past Shein's manufacturer-to-consumer-model aan, directe leveringen van fabrieken aan klanten. "Het M2C-model verlaagt de prijzen voor de eindklant omdat het de waardeketen verticaliseert. Het stelt je ook in staat om sneller te reageren op trends omdat er minder frictie in het proces is", zegt Tarek Müller, co-CEO van de online retailer. Hij weet echter dat het – parallel aan de ontwikkeling van snel verkrijgbare, laaggeprijsde trendartikelen – noodzakelijk is om te blijven investeren in zijn echte USP: emotie en entertainment. En dus duwt About You evenementen en samenwerkingen met beroemdheden ongecontroleerd. Het in Hamburg gevestigde bedrijf is zojuist een samenwerking aangegaan met de entertainmentgigant Netflix (pagina 20): spanning, sterren, superfans. De prijs van de collab-stukken is niets meer dan een kanttekening.
Containertarieven blijven dalen
De Drewry World Container Index, die de gemiddelde vrachttarieven meet voor containervervoer op verschillende belangrijke wereldwijde scheepvaartroutes, is vorige week met 4% gedaald naar $3.216 per 40ft container.
Drewry World Container Index
Op 17 oktober 2024 bedraagt de Drewry WCI-composietindex $3.216 per 40ft container. Dit cijfer ligt 69% onder het vorige piekniveau tijdens de pandemie van $10.377 in september 2021. In vergelijking met het gemiddelde tarief in 2019, dat vóór de pandemie $1.420 bedroeg, is het huidige tarief echter 126% hoger.Het gemiddelde composietindex voor het jaar tot nu toe bedraagt $4.058 per 40ft container. Dit is $1.225 hoger dan het tienjaarsgemiddelde van $2.834, dat beïnvloed is door de uitzonderlijke periodes van Covid-19 tussen 2020 en 2022, meldt Wonen360. Lees meer
Bron: Drewry en Wonen360 Lees meer
Why Are Fashion Brands Still Opening Stores in Xinjiang? – Sourcing Journal
Outfitted in a bright orange hoodie, dark shades and his trademark swagger, Donnie Yen waved to a riotous crowd as he inaugurated a new Skechers store at a Chinese mall in late September. The event, which the Hong Kong actor recapped on his Instagram page to Bruno Mars’s “24K Magic,” might have gone largely unremarked if it wasn’t for the fact that it took place in Urumqi, the capital of the Xinjiang Uyghur Autonomous Region and ground zero for the U.S-Sino conflict over the brutal persecution of Muslim minorities that the Trump and Biden administrations have publicly called genocide, reports Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article).
ACM heeft heel wat te stellen met dropshippers: ’Wij handhaven in de marge, fenomeen blijft in stand’
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor de praktijken van Berkenbosch Mode, een webshop die zijn producten uit China importeert en Nederlandse consumenten misleidt. Volgens een woordvoerster komt er een ’continue stroom’ aan klachten binnen over zulke dropshippers.„Wij kunnen qua handhaving iets doen in de marge, maar het fenomeen zelf blijft gewoon in stand. Het is ook gewoon toegestaan. Wij ontvangen er heel veel klachten over”, zegt de woordvoerster van de ACM over de dropshipwebwinkels.Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken laat weten dat dropshippen de aandacht van het ministerie heeft. „Maar het is lastig te handhaven, want het zijn vaak kleinere partijen die na sluiting van hun webshop weer oppoppen onder een andere naam.”, schrijft de Telegraaf. Lees meer
Importverbod bont komt dichterbij in het Verenigd Koninkrijk
De Labour Party dient deze week een wetsvoorstel in om de import van bont in het Verenigd Koninkrijk (VK) te verbieden. Parlementslid Ruth Jones legt het voorstel voor aan het Parlement om de wrede en onnodige bonthandel te stoppen. Bont voor Dieren vindt het geweldig nieuws voor de dieren en een belangrijke stap richting een bontvrije wereld, en hoopt dat het importverbod voor bont er komt, meldt Animals Today. Lees meer
Winkels met fast fashion zijn door de lage prijzen te aantrekkelijk om te negeren: ‘Ik zag het woord "korting" en ging naar binnen’
Je zou er zo voorbijlopen. Het pand in deze Arnhemse winkelstraat, met een oranje bord tegen de gevel waarop „Brand Outlet” staat, lijkt een dertien-in-een-dozijnwinkel vol felgekleurde truien, jurken en schoenen tegen bodemprijzen. T-shirtjes en broeken zijn voor een paar euro te koop, schrijft NRC Handelsblad. Lees meer
Twinkle100 rangschikt naast omzet ook duurzaamheid webshops
De nieuwe nummer 1 van de Twinkle100 is Apple. Althans, op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. In de ranglijst van de grootste webshops in ons land wordt dit jaar niet alleen gekeken naar de omzet – op dat gebied is bol nog altijd oppermachtig – maar ook naar de zichtbare duurzame maatregelen, schrijkt Twinke. Lees meer
Bedrijven
Ikea betaalt tol voor prijsverhogingen / Bartjens – Het Financieele Dagblad
Als de Zweedse meubelgigant Ikea ergens om bekendstond waren dat slimme woonoplossingen en lage prijzen. Het was altijd de dure plicht van de ontwerpers in Ikea-dorp Älmhult om producten door kleine aanpassingen elk jaar enkele procenten goedkoper te maken. Afgelopen jaren hebben klanten, als gevolg van de coronapandemie en hoge inflatie, daar bar weinig van gemerkt.Integendeel. Het Britse vakblad Retail Week becijferde in 2022 al dat sommige producten bij Ikea in Groot-Brittannië 80% duurder waren geworden. Niet elke prijsverhoging in Britse Ikea-winkels was zo drastisch, maar de prijzen van bedden, banken, meubelen, matrassen en kasten waren wel met minstens 22% gestegen.Ikea probeert die trend te keren. Eind vorig jaar jubelde het bedrijf dat sterke resultaten het mogelijk maken om de prijzen weer te verlagen. Dat is één manier om ernaar te kijken. Met evenveel recht zou je kunnen zeggen dat slechte resultaten het voor Ikea onmogelijk maken om de prijzen zo hoog te houden. Het woonwarenhuis kreeg te maken met wegblijvende klanten en dalende verkoopvolumes.
Er moest iets gebeuren. Ingka, met 400 winkels verreweg de grootste franchisenemer van Ikea, maakte deze maand bekend dat het afgelopen jaar €2,1 mrd gestoken heeft in prijsverlagingen, wat neerkomt op een gemiddelde prijsverlaging van 10%. Dat heeft effect gehad. De omzet daalde (-5%) het afgelopen boekjaar voor het eerst sinds 2020, maar er werden wel weer meer producten (6-7%) verkocht.Dat is een stap in de goede richting, maar de ambities van de Scandinavische woonreus zijn groter. Om betaalbaar te blijven – of weer te worden na de prijsverhogingen van de afgelopen jaren - wil Ikea de prijzen van het hele assortiment eind 2025 terugbrengen naar het niveau van vóór de coronapandemie. Het is de vraag in hoeverre de miljardeninvestering dat doel dichterbij heeft gebracht.Prijzen van Ikea worden niet bijgehouden door prijsdatabureaus in Nederland, maar iedereen kan wel online het Ikeamuseum bezoeken. Daar kun je door zeventig jaar catalogussen neuzen. Als we die uit 2019 nemen en de prijzen van toen voor dezelfde producten vergelijken met de prijzen nu, wordt snel duidelijk dat het oude prijspeil nog niet is bereikt.Uit een willekeurige steekproef blijkt dat het Kragsta-tafeltje nu 30% duurder is dan vijf jaar geleden. De prijs van een Aröd-leeslamp ging in die periode met 41% omhoog, de Kallax hylla-kast 20% en een Arkelstorp-bureau 32%. Alleen de iconische Billy-kast is slechts 10% duurder geworden. Dat doet vermoeden dat Ikea voorzichtig is met het duurder maken van bekende producten. Als prijzen stijgen, moet dat niet te veel opvallen.
ACM waarschuwt voor dropshipper berkenboschmode.com
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor webwinkel Berkenbosch Mode (berkenboschmode.com) vanwege onjuiste en ontbrekende informatie over levertijden, een onbereikbare klantenservice en problemen met terugsturen van aankopen, meldt de ACM. Lees meer
German shoe giant Deichmann buys rights to Esprit
Deichmann, Europe’s largest shoe retail group, is buying the rights to the Esprit brand for Europe and the US. The plan is to mainly distribute Esprit shoes.The bankrupt Esprit brand will return to the high streets after all, albeit in VanHaren shoe stores, among others. Deichmann is acquiring all of Esprit’s brand rights for European markets and the US. The German group itself will focus on shoes, as Deichmann and Esprit have already been developing shoe collections together since 2019, writes Retaildetail. Read more
Eerste Franse Wibra-winkel is geopend
Wibra heeft woensdagmorgen zijn eerste winkel in Frankrijk geopend. Dat gebeurde in Lille, in het noorden van het land, meldt RetailTrends. Lees meer
Vinted gewaardeerd op 5 miljard
Tijdens een investeringsronde, waarbij nieuwe investeerders voor 340 miljoen euro aan bestaande aandelen kochten, is Vinted gewaardeerd op 5 miljard euro. De Europese marktplaats voor onder andere mode groeit nog steeds, waardoor investeerders veel vertrouwen hebben in het platform, meldt RetailTrends. Lees meer
Innovatie / Textiel
'Woonwinkels scoren slecht op service'
Woonwinkels ontvangen van alle subbranches in de woonsector gemiddeld de laagste scores op het gebied van ‘beste service’. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Multiscope uitvoerde onder ruim 5.700 Nederlanders, meldt Multiscope. Lees meer
Consumentenbond pakt meubelketen Seats and Sofas aan: ‘Nepkortingen en smerige trucs’
De Consumentenbond wil dat meubelketen Seats and Sofas wordt aangepakt vanwege ‘smerige trucs’. De consumentenorganisatie heeft een klacht ingediend bij de consumentenwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) en bij de Reclame Code Commissie. Het bedrijf ‘strooit met nepkortingen, zet consumenten onder druk en misleidt ze met onjuiste informatie’, stelt de bond. Lees meer