Kleding detailhandel klimt in maart stukje uit diep dal
3-5-2021 - De totale Nederlandse detailhandel heeft in maart bijna 6% meer omgezet dan in maart 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was bijna 5% hoger, waar mee de prijzen dus gemiddeld met 1% stegen. De non-foodsector realiseerde een kleine omzetstijging, terwijl de foodsector omzet verloor. Online werd 68% meer omgezet door de detailhandel. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart.
In maart 2021 hebben de kledingwinkels (36%) en de winkels in schoenen en lederwaren (26%) weliswaar veel meer omgezet dan in maart 2020, maar in maart vorig jaar leden deze winkels ongekende omzetverliezen. De groei in maart 2021 maakte het verlies in maart 2020 niet goed. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in maart 2021 aanzienlijk lager dan in maart 2019. De omzet van de winkels in recreatieartikelen en de winkels in meubels en woninginrichting was in maart 2021 eveneens hoger dan een jaar eerder. Ook deze winkels kampten in maart 2020 met grote omzetverliezen. Ten opzichte van maart 2019 was de omzet van deze winkels ook hoger.
Internet
De online omzet was in maart ruim 68% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 50,5% meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met maar liefst 91,4%. In deze cijfers worden geen aparte branches onderscheiden, ze omvatten alle goederen.) Voor alle duidelijkheid: De cijfers van de detailhandel via postorder en internet betreffen de omzetontwikkelingen van bedrijven die voornamelijk via postorder en/of internet goederen aan de consument verkopen. Deze cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. Voor alle duidelijkheid: De omzet die fysieke winkelbedrijven via internet realiseren wordt door het CBS niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven. Zo wordt de omzet van een kledingwinkel die voornamelijk via de winkel verkoopt, maar deels ook via internet, toegerekend aan de branche kledingwinkels.
In onderstaande grafiek staan de omzetten in kleding per maand, in waarde en volume in indexcijfers, afgezet tegen het gemiddelde van alle maanden in 2015. (2015=100)
De omzetten storten na april 2020 in, herstellen in de zomer naar dit gemiddelde niveau van 100 en krijgen een enorme klap aan het einde van 2020 en het begin van 2021. In maart 2021 dus enig herstel tot 70-75%, maar nog lang niet naar een normaal niveau. Duidelijk is dan ook dat de online omzet het (deels) sluiten van de winkel voor de retailer nooit kan compenseren. Wat verder opvalt is dat de omzetontwikkeling dichtbij de volumeontwikkeling blijft en er dus geen enorme uitverkoop plaatsvindt. Zullen we dat zo houden?
(Cijfers CBS, tekst CBS/Modint)