Overzicht van knelpunten in Europese toeleveringsketens
Event
- Inschrijving geopend voor de Shopping Awards
Sector
- Overzicht van knelpunten in Europese toeleveringsketens
- Vintage kleding - De markt voor tweedehands kleding groeit als kool, maar hoe duurzaam is het eigenlijk? (quotes Peter Koppert)
- Thuiswinkel.org levert webwinkels data CO2-uitstoot
- Kledingprijzen stijgen sneller in Duitsland dan sinds 2017
Bedrijven
- H&M en moederbedrijf Zara herstellen van coronacrisis
- Score Group verwacht zestig procent groei in twee jaar
Event
Inschrijving geopend voor de Shopping Awards
Dit jaar bestaan de Shopping Awards 20 jaar! Op donderdag 24 maart worden de Shopping Awards traditioneel getrouw uitgereikt in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee. Schrijf je voor 28 januari 2022 (gratis) in voor de Shopping Awards Publieksprijzen in één van de 40 productcategorieën of ook (gratis) voor de Shopping Awards Vakprijzen in thema’s als b2b, duurzaamheid, logistiek of marketplace strategie. Lees meer
Sector
Overzicht van knelpunten in Europese toeleveringsketens
Samen met Business Europe maken VNO-NCW en MKB-Nederland een overzicht van knelpunten in Europese toeleveringsketens. Ten behoeve daarvan maken zij een inventarisatie van strategische producten en/of grondstoffen waar tekorten dreigen of waar die al zijn. Lees ze hier
Vintage kleding - De markt voor tweedehands kleding groeit als kool, maar hoe duurzaam is het eigenlijk? (quotes Peter Koppert)
Lelijke kersttruien te koop, staat er op de website van Sellpy. Mooie kersttruien hebben ze gelukkig ook. Net als jassen, broeken en schoenen. Allemaal tweedehands. En Sellpy, een partner van de Zweedse kledingketen H&M, is beslist niet de enige die brood ziet in het verkopen van gebruikte kleding. Volgens de Europese top 100 voor duurzame marktplaatsen groeit de markt voor tweedehands kleding elf keer harder dan de rest van de winkelbranche, schrijft dagblad Trouw. Lees meer
Thuiswinkel.org levert webwinkels data CO2-uitstoot
Thuiswinkel.org gaat webwinkels recente en accurate data geven met CO2-berekingen van bezorgingen van pakketten aan consumenten.In een speciaal dashboard krijgen shops die ervan gebruik maken inzicht in zijn eigen data. Hiertoe sluit de belangenorganisatie voor de Nederlandse e-commercemarkt een overeenkomst met dataleverancier BigMile, meldt Emerce. Lees meer
Kledingprijzen stijgen sneller in Duitsland dan sinds 2017 – TextilWirtschaft
De groothandelsprijzen in Duitsland zijn sinds het begin van het onderzoek bijna 60 jaar geleden nog nooit zo sterk gestegen als in november, meldt het Duitse vaktijdschrift TextilWirtschaft. Met een plus van 16,6% noteerde het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) de sterkste stijging sinds de start van de enquête in 1962. Ter vergelijking: de prijzen voor kleding stijgen slechts matig. Maar ook hier wijst de prijscurve naar boven. De forse prijsstijging kan ook andere gevolgen hebben voor de modemarkt.De recordstijging van de groothandelsprijzen wordt vooral gedreven door de forse prijsstijgingen van veel grondstoffen en halffabrikaten. Volgens statistici was de prijsstijging van de groothandelsolieproducten in november 2021 de grootste impact op het veranderingspercentage van de groothandelsprijsindex in vergelijking met dezelfde maand van het voorgaande jaar. Hier noteerde Destatis een stijging van 62,4% in vergelijking met november 2020.
Kleding wordt duurder dan het in vijf jaar is geweest
Ter vergelijking: de prijsstijging van groothandelskleding is marginaal. De prijzen stegen met 1,8% ten opzichte van vorig jaar en met 0,3% ten opzichte van oktober. De afgelopen maanden is er echter ook sprake van een gestage stijging van de groothandelsprijzen voor kleding. En de stijging ten opzichte van november 2020 is de sterkste sinds januari 2017 toen Destatis een stijging van 1,9% rapporteerde. De forse stijging van de groothandelsprijzen kan de komende maanden echter ook een negatief effect hebben op de consumptie, aangezien ze ook retailers zullen raken. Het Federaal Bureau voor de Statistiek rapporteerde in november al de sterkste stijging van de inflatie sinds 1992 . De stijging van de consumentenprijzen bedroeg ruim 5%, wat een last is voor huishoudens, aangezien de lonen en salarissen de afgelopen jaren niet in dezelfde mate zijn gestegen. Dit betekent dat consumenten minder geld beschikbaar hebben voor consumptieve bestedingen, wat op zijn beurt ook kan worden weerspiegeld in een daling van de modeconsumptie.
Bedrijven
H&M en moederbedrijf Zara herstellen van coronacrisis
Concurrerende modebedrijven Inditex en H&M Group zijn beide hersteld van de schade van de coronacrisis. De verkopen van H&M en het moederbedrijf van Zara zijn ondanks ontregelde toevoerketens terug op of stijgen zelfs boven het niveau van voor de pandemie, schrijft Het Financieele dagblad . Lees meer (u heeft heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Score Group verwacht zestig procent groei in twee jaar
Score Group, eigenaar van Score en Chasin’, denkt over twee jaar goed te zijn voor een omzet van honderd miljoen euro. Het modebedrijf zegt zijn toekomst ‘bijzonder rooskleurig’ tegemoet te zien.Score en Chasin’ zijn zoals veel modebedrijven hard geraakt door de coronacrisis, maar klimmen dit jaar uit het dal. Het bedrijf rekent voor 2021 op een positief resultaat ‘dat zelfs beter is dan de jaren voorafgaand aan Covid’, schrijft RetailTrends. Lees meer