Hoe presteren Nederlandse fashion merken op social media?
Sector
- Brandbrief 15 ketens: open alle retail
- Hoe presteren Nederlandse fashion merken op social media?
- Worden gestegen invoerprijzen doorberekend?
- Nieuwe overeenkomst voor opvolger kledingconvenant waarschijnlijk in voorjaar 2022
- Alles over mode NFT's op een rijtje
- Stijgende prijzen: het conflict in de industrie, het gevolg in de retail – TextilWirtschaft
- Gezocht: ondernemers die hun ideeën of (nieuwe) businessmodellen voor circulaire sportmaterialen willen ontwikkelen
- Shopping Tomorrow - Advanced B2B E-commerce
- Van ski-jassen tot jeans: bergen nieuwe kleding eindigen in de fast fashion-woestijn
Bedrijven
- Ceo WE Fashion: 'Elke winkel is essentieel'
- HEMA-baas Saskia Egas Reparaz: ‘We kunnen niet blijven teren op die tompouce en die rookworst’
- M&S encourages shoppers to think circular
- IKEA verhoogt prijzen, stijging van 9 procent
- H&M opens 3D store in Metaverse; here's how you can buy clothes from it
- Luxaflex-maker in buitenlandse handen na verkoop miljardair Sonnenberg
- C&A wil rond 2025 helft van omzet online
- Karen Damen klaagt oplichting op Vinted aan: ‘Geld én jas kwijt’
- C&A haalt deel jeansproductie terug naar Duitsland
Sector
Brandbrief 15 ketens: open alle retail
Alle retail in Nederland moet open. Daartoe roepen vijftien non-foodketens op in een brandbrief aan politiek Den Haag. Hun winkels zijn sinds 19 december gesloten tot in elk geval 14 januari, meldt RetailTrends. Lees meer
Hoe presteren Nederlandse fashion merken op social media?
Download een uitgebreid overzicht van Nederlandse fashion merken met cijfers over hun prestaties op social media met cijfers verzameld in december 2021. In dit rapport worden meer dan 150 Nederlandse modemerken geanalyseerd met meer dan 5.000 volgers op Facebook en Instagram samen. Hun prestaties op de platforms Facebook, Instagram, TikTok en Pinterest worden vergeleken. Hier is het rapport te downloaden
Worden gestegen invoerprijzen doorberekend?
Veel kleding en textielbedrijven zijn als “groothandel” ingeschreven en worden door het CBS ook zo beschouwd, maar toch is het interessant om de cijfers uit de textiel- en kleding “industrie” te volgen. Vooral als het om invoerprijzen gaat, want die lopen flink op, en als het om afzetprijzen gaat, dat wat weer aan klanten wordt berekend. Lees meer
Nieuwe overeenkomst voor opvolger kledingconvenant waarschijnlijk in voorjaar 2022
Het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, ook wel het kledingconvenant genoemd, loopt op 31 december 2021 af. Een opvolger van het convenant wordt naar alle waarschijnlijkheid in het voorjaar van 2022 aangekondigd, zo meldt de SER in een persbericht. Lees meer
Alles over mode NFT's op een rijtje
In de afgelopen maanden heeft FashionUnited diepgaande tips, updates, interviews en informatie over hoe merken NFT's kunnen gebruiken en hebben gebruikt, gevolgd en gedeeld met haar lezers. Lees verder om een overzicht van FashionUnited's NFT modenieuws te vinden. Lees meer
Stijgende prijzen: het conflict in de industrie, het gevolg in de retail – TextilWirtschaft
De inflatie steeg tot 5,2%, de producentenprijzen stijgen in sommige gevallen zelfs nog sneller - de berekeningen van de industrie lopen vast. Prijsverhogingen lijken onvermijdelijk. Hoe reageert de detailhandel in Duitsland? Lees meer. Het Duitse vakblad TextilWirtschft schrijft erover. Lees meer
Gezocht: ondernemers die hun ideeën of (nieuwe) businessmodellen voor circulaire sportmaterialen willen ontwikkelen
Beeld je eens in hoeveel hockeysticks of tennisrackets ieder seizoen worden weggedaan door de 800.000 leden. Of denk eens aan de trainingsballen die jaarlijks worden verbruikt door de 200.000 volleyballers en handballers. Evenals de clubkleding van de 60.000 voetbalteams die vaak niet meer bruikbaar is bij het aantreden van een nieuwe (hoofd)sponsor. Kortom, er belanden jaarlijks miljoenen kilo's aan sportmaterialen op de afvalberg. Lees meer
Shopping Tomorrow - Advanced B2B E-commerce
Komend jaar gaat de expertgroep ‘Advanced B2B E-commerce’, aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kan ik als fabrikant of groothandel groeien met e-commerce? Welke stappen moet ik zetten in de digitale B2B transformatie? Wil jij meewerken aan dit onderzoek en deel uitmaken van de expertgroep ‘Advanced B2B E-commerce’? Dat kan! De groep wordt voorgezeten door Jurriën Kerstholt van De Nieuwe Zaak en gehost door Jeroen van Meel van BigCommerce. Lees meer
Van ski-jassen tot jeans: bergen nieuwe kleding eindigen in de fast fashion-woestijn
Grote kledingconcerns lanceren bijna net zoveel collecties als het jaar weken telt. Het textiel dat niet wordt verkocht, komt terecht in de Atacama-woestijn, in het noorden van Chili. Daar ligt volgens experts ruim 100.000 ton aan afgedankte kleding. De Atacama-woestijn is daarmee een van de grootste kledingdumpen ter wereld. Het textiel komt voornamelijk uit Noord-Amerika, Europa en Azië. Via de nabijgelegen havenstad Iquique worden de duizenden tonnen kleding voor een prikkie geïmporteerd, meldt Het Algemeen Dagblad. Lees meer
Bedrijven
Ceo WE Fashion: 'Elke winkel is essentieel'
Joris Aperghis, ceo van WE Fashion (ruim 200 gesloten winkels in Nederland), haalt in een bericht op LinkedIn uit naar het kabinet. Hij noemt het beleid een schande. 'Niet-essentiële winkels bestaan niet, schrijft de Ondernemer.' Lees meer
HEMA-baas Saskia Egas Reparaz: ‘We kunnen niet blijven teren op die tompouce en die rookworst’
Saskia Egas Reparaz ging weg bij Ahold om HEMA te leiden – een stap die gevoelig lag. Aan haar keukentafel, in de lockdown, bedacht ze een nieuwe strategie voor de HEMA-winkels, schrijft NRC Handelsblad. Lees meer
M&S encourages shoppers to think circular
British retailer Marks & Spencer (M&S) has urged consumers to use its 'Shwopping' scheme if they’re clearing out their wardrobes in the coming months. It comes after a company survey found 65 per cent of M&S customers are planning to shift unwanted clothes this January, reports magazine Eco-textle News. Carmel McQuaid, M&S’ head of sustainable business, said: “Reselling, reusing, and recycling clothing is a simple way that we can all make a difference and our long-standing Shwopping scheme with Oxfam is a brilliant programme that rewards customers for doing their bit.” Launched in 2008, M&S introduced the Shwopping service in collaboration with Oxfam to reduce the amount of unwanted apparel ending up in landfill whilst helping raise funds for its charity partner.
IKEA verhoogt prijzen, stijging van 9 procent
IKEA heeft de prijzen van een deel van zijn producten verhoogd. Het is nodig om de hogere prijzen die het moet betalen voor grondstoffen en transport door te gaan berekenen aan de klant. Wereldwijd gaat het om een gemiddelde prijsstijging van 9 procent. Met welk percentage de prijzen in Nederland zullen stijgen, wil het bedrijf niet zeggen, meldt RTL Nieuws. Lees meer
H&M opens 3D store in Metaverse; here's how you can buy clothes from it
Hennes & Mauritz is the second-largest clothing brand in the world after Zara and the first retail clothing store in the metaverse. Customers will be able to walk through the store, choose the product they want and purchase it in the CEEK City universe, the company said.Hitesh Malviya, Founder, Itsblockchain said that it's just a start of a big wave; we would see thousands of brands joining the marketing rush into metaverse in the near future writes the Econimic Times. Read more
Luxaflex-maker in buitenlandse handen na verkoop miljardair Sonnenberg
De vier-na-rijkste Nederlander Ralph Sonnenberg verkoopt zijn belang in het Nederlandse bedrijf dat bekend is van Luxaflex, Hunter Douglas. Daardoor komt het bedrijf voor het grootste deel in handen van de Braziliaans-Amerikaanse investeerder 3G Capital, meldt de NOS. Lees meer
C&A wil rond 2025 helft van omzet online
Kledingketen C&A wil in 2024 of 2025 de helft van de omzet online genereren. Dat zegt de Nederlandse topvrouw Giny Boer van het familiebedrijf in een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Lees meer
Karen Damen klaagt oplichting op Vinted aan: ‘Geld én jas kwijt’
Karen Damen zegt op Instagram dat haar zus werd opgelicht op Vinted, de populaire app voor tweedehandskleding. ‘Hou bonnetjes van dure stuks bij zodat je bij verkoop de echtheid kan bewijzen’, reageert Vinted. Lees meer
C&A haalt deel jeansproductie terug naar Duitsland
C&A gaat een klein deel van de jeansproductie terughalen naar Duitsland. Het kledingconcern met Nederlandse wortels en een hoofdkantoor in Düsseldorf neemt een nieuwe textielfabriek in Mönchengladbach in gebruik die honderdduizenden jeans per jaar zal produceren, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een login nodig om het complete artikel te kunnen lezen).