Omzet textielindustrie herstelt binnen Nederland
Sector
- Omzet textielindustrie herstelt binnen Nederland
- Corona-steunpakketten stoppen per 1 april
- Invoerprijzen stijgen door in januari
- Crisis in de keten: de supply chain staat zwaar onder druk na twee jaar corona. Hoe nu verder? (quote Rens Tap)
- DSM en VDL stoppen productie mondkapjes
- Open Call voor PARIS DESIGN WEEK 2022
- Netherlands' Fair Wear TIWW launches new Industry Dashboard
Bedrijven
- Samenwerking loont: hoge economische groei in deze regio en Twents textiel voor Tommy Hilfiger
- De Coco Chanel van nu: Amber Jae Slooten
- Scapino lanceert nieuwe positionering
- Hunkemöller wil logistiek klein en schaalbaar automatiseren
- Nordic Capital wil FNG-dochter Ellos Group terug, start procedure
- Van de Velde verdubbelt winst in boekjaar 2021
- Primark nog onder niveau pre-corona
- Arnhem krijgt grootste NewYorker van Nederland. In het pashokje krijgt de bezoeker kledingadvies
- Deze Nederlandse modemakers timmeren al decennialang aan de weg
Sector
Omzet textielindustrie herstelt binnen Nederland
De omzet van de Nederlandse textielindustrie, inclusief tapijt, is in 2021 met bijna 9% toegenomen, dit na een daling van 7% in 2020 ten opzichte van 2019. In het eerste kwartaal werd nog een verlies in omzet van dik 7% geïncasseerd, maar in Q2 (+34%), Q3 (+6%) en Q4 (+8%) was het herstel stevig. Het valt daarbij op dat de omzet binnenland, binnen Nederland, zich veel gunstiger ontwikkelde dan de export die zich nog, of weer, op het niveau van 2015 bewoog.
In de meeste industriële sectoren steeg de omzet flink in 2021, alleen fabrikanten van transportmiddelen bleven achter. Dit gegeven is ook van belang voor de kleding en textielbedrijven die, buiten mode en woninginrichting, toeleveranciers zijn aan andere industrieën. Lees meer
Ook de ontwikkeling van de investeringen zijn daarbij van belang. Lees ze hier
(Tekst Modint, cijfers CBS)
Corona-steunpakketten stoppen per 1 april
Het kabinet stopt per het tweede kwartaal (per 1 april 2022) met het coronasteunpakket, meld de Rijksobverheid in een persbericht. Ondernemers kunnen dan geen gebruik meer maken van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en het generieke uitstel van belastingbetalingen. Ook komt er een einde aan de tijdelijk vereenvoudigde uitvoering van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), het reguliere Bbz wordt weer zonder wijzigingen uitgevoerd. Lees meer
Per 1 maart stoppen met het Dossier Coronavirus. De informatie blijft nog wel zichtbaar op de website.
Invoerprijzen stijgen door in januari
De invoerprijzen van textiel en kleding (zoveel mogelijk zonder transportkosten berekend) hebben in januari 2022 hun weg omhoog vervolgd. Textiel werd 2,4% duurder geïmporteerd dan in december 2021 en de stijging ten opzichte van januari 2021 bedroeg 11,4%. De afzetprijzen, prijzen berekend aan de klant, stegen met resp. 2,3% en 7,6%, waarmee een flink deel wordt doorberekend. Kleding steeg in januari 1,8% “aan de grens” vergeleken met december 2021 en was 8,6% duurder om te importeren dan in januari 2021. De afzetprijzen in kleding stegen in januari slechts met 0,9% ten opzichte van december en met 1,9% ten opzichte van januari 2021, waaruit blijkt dat gestegen invoerprijzen maar mondjesmaat kunnen worden doorberekend.
Crisis in de keten: de supply chain staat zwaar onder druk na twee jaar corona. Hoe nu verder? (quote Rens Tap)
Corona heeft niet alleen de moderetail op zijn kop gezet, maar ook de toeleveringsketen. Leveranciers werden en worden nog steeds geconfronteerd met fabriekssluitingen, materiaaltekorten en containerprijzen die door het dak gaan. Problemen die uiteindelijk weer bij de winkelier terechtkomen. Hoe ga je hier als sector constructief mee om? Vraagt Textilia zich af. Lees meer
DSM en VDL stoppen productie mondkapjes
Dutch PPE Solutions stopt binnenkort met de productie van medische mondmaskers. De joint venture van chemiebedrijf DSM in Geleen en industrie¬concern VDL Groep in Helmond heeft dan 15 miljoen mondkap¬jes van het type FFP2 gemaakt. DSM en VDL bundelden vorig jaar hun krachten om medische mondmaskers te produceren, meldt Dagblad de Limburger. Lees meer
Netherlands' Fair Wear TIWW launches new Industry Dashboard
The Industry We Want (TIWW), a joint project by the Fair Wear Foundation and Ethical Trading Initiative, has announced the launch of a new Industry Dashboard that measures the garment and footwear industry’s progress on the wage gap, purchasing practices and GHG emissions. TIWW is a multi-stakeholder initiative to drive industry-wide progress on key issues, writes Fibre2Fashion. Read more
Bedrijven
Samenwerking loont: hoge economische groei in deze regio en Twents textiel voor Tommy Hilfiger
Vijf jaar investeren in Twente werpt z’n vruchten af. De economische groei was nog nooit zo hoog en de werkloosheid in de regio nog nooit zo laag. Het is voor het eerst dat de regio hiermee boven het landelijk gemiddelde zit. De discussie was enorm, bij het begin van investeringsprogramma Agenda voor Twente. Elke Twentenaar betaalt er indirect aan mee, 7,50 euro per persoon. Alle gemeenten betalen voor hun inwoners, in totaal 20 miljoen euro. Met name Rijssen-Holten en Almelo waren sceptisch en sputterden tegen, maar iedereen deed mee. Nu het programma bijna afloopt wordt er geëvalueerd. Het investeringsprogramma was een succes, concludeert uitvoerder Twente Board. Natuurlijk groeit in het hele land de economie en profiteert ook Twente van de conjunctuur, de economisch gunstige tijd waarin we leven. Maar waar Twente steevast onder het landelijk gemiddelde zat op alle lijstjes, zit de regio er nu boven. De economie groeide met 10 procent, de werkloosheid is gedaald naar 3 procent. Lees meer
De Coco Chanel van nu: Amber Jae Slooten
De Nederlandse Amber Jae Slooten ontwerpt virtuele mode; geen jurken of hoody’s van stof, maar kleding die je kunt dragen in de digitale wereld. En daar is veel vraag naar. Ze werd al ingehuurd door grote merken als Timberland en Adidas schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Scapino lanceert nieuwe positionering
Scapino komt met een nieuwe positionering en merkcampagne. De schoenen en (sport)kleding retailer wil ‘toegankelijker worden voor een bredere doelgroep.’Als onderdeel van deze strategie is een update van de 175 winkels in volle gang. Naast de nieuwe winkelbeleving krijgt nu ook het merk een update, meldt MarketingTribune. Lees meer
Hunkemöller wil logistiek klein en schaalbaar automatiseren
Hunkemöller ziet meer in kleine investeringen in robotisering dan in grote mechanisatieprojecten. Dat zegt head of e-commerce Marco van der Hulst in het februarinummer van RetailTrends.Hunkemöller gebruikt sinds enkele maanden het sterk geautomatiseerde distributiecentrum van JD.com in Venray. Automatische voertuigen brengen daar de producten naar de orderpickers. “We zien nu al heel duidelijk wat robots doen”, zegt Van der Hulst. “Bij JD.com is er een factor drie minder mensen nodig dan bij Hellmann (de logistieke partner van Hunkemöller in Duitsland, red.)." Lees meer
Nordic Capital wil FNG-dochter Ellos Group terug, start procedure
Nordic Capital, oud-eigenaar van de Ellos Group, is een proces gestart om opnieuw eigenaar te worden van de het Zweedse bedrijf. Nordic Capital is namelijk via het bedrijf Cidron e-Com S.À.R.L. een proces gestart om een meerderheidsbelang te krijgen in FNG Nordic AB. FNG Nordic AB is een tak van het Belgische FNG NV. In de tak is de Ellos Group ondergebracht. Lees meer
Van de Velde verdubbelt winst in boekjaar 2021
Lingeriegroep Van de Velde heeft de netto groepswinst in het boekjaar 2021 weten te verdubbelen, zo blijkt uit het persbericht. De winst steeg in het boekjaar met 117,7 procent van 14,7 miljoen naar 32 miljoen euro. Lees meer
Primark nog onder niveau pre-corona
Primark doet het minder goed dan voor de coronacrisis. De verkopen in het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar vallen waarschijnlijk elf procent lager uit dan twee jaar geleden. Lees meer
Arnhem krijgt grootste NewYorker van Nederland. In het pashokje krijgt de bezoeker kledingadvies
De internationale modeketen NewYorker strijkt met een megawinkel neer in De Gruyterpassage in het Musiskwartier in Arnhem. Het gaat om de tot nu toe grootste winkel van het Duitse winkelbedrijf in Nederland, met een oppervlakte van bijna 3000 vierkante meter. De verbouwing van de voorheen negen winkels tellende passage is al begonnen. De opening volgt naar verwachting na de zomer. Lees meer
Deze Nederlandse modemakers timmeren al decennialang aan de weg
In de snelle modewereld, waar trends elkaar rap opvolgen, bestaan sommige Nederlandse merken al tientallen jaren. De een begon met een marktkraam, de ander breide zich een tennisarm. De ondernemers achter Zonen van Thor, King Louie en Fred de la Bretonière vertellen. ‘In de mode moet je erboven uitsteken.’ Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).