Nieuwsbericht

Gratis workshop kredietverzekeren

Events

  • Workshop kredietverzekeren - 2 juni 2022
    Modint Credit & Finance organiseert samen met MODINT Academy en Allianz Trade (voorheen bekend onder de naam Euler Hermes) een workshop kredietverzekeren bij Modint Ondernemersorganisatie in Zeist op 2 juni. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij tekst en uitleg geven over hoe je het beste om kunt gaan met je polis kredietverzekering en hoe je deze in de dagelijkse praktijk op de juiste manier kunt toepassen. De gratis bijeenkomst zal starten om 13.30 uur en duurt tot ongeveer 16.00 uur. Klik hier voor meer informatie.
     
  • Virtual fashion design: the new real - AMFI Digital Summer Course 2022 - Monday 4 July – Friday 15 July 2022

Sector

  • PI Apparel Supply Chain Forum returns in-person after almost three year hiatus (quote Miriam Geelhoed)
  • RVO: informatie TVL snel indienen
  • Gucci, Balenciaga? Doe Nederlandse jongeren maar mode uit eigen land 
  • Einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen

Bedrijven

  • Puma profiteert van grote vraag 
  • Wibra duwt weer op het gaspedaal in België
  • Patagonia, Levi’s Lead New Circular Fashion Ranking 
  • Can Shein Go Green? Experts Dissect its First-Ever CSR Report 


Sector
PI Apparel Supply Chain Forum returns in-person after almost three year hiatus

Like so many other fashion events, PI Apparel has made its return after a pandemic-induced hiatus that saw its in-person networking events readjust to a new digital format. Now, almost three years after its last event took place in 2019 in Italy, the organisation hosted its Supply Chain Forum Europe in Amsterdam, where it was initially set to appear in 2020, writes FashionUnited. Modint consultant Miriam Geelhoed gave a presentation during this event. Read more

RVO: informatie TVL snel indienen
Volgens Europese regelgeving mag Nederland tot en met 30 juni 2022 steun verlenen aan ondernemers die schade ondervinden door de coronamaatregelen. RVO wil daarom alle aanvragen zo snel mogelijk afhandelen. Daar hebben ze de hulp van ondernemers hard bij nodig. De afhandeling van bezwaren en de vaststelling mag overigens wel na 30 juni 2022.  Lees meer

Gucci, Balenciaga? Doe Nederlandse jongeren maar mode uit eigen land 
Duurzaam geproduceerd? Boeit niet. Wel houden jongeren van luxe mode die lang meegaat en een verhaal vertelt. Liefst van eigen bodem. ‘Lokale merken hebben gevoel voor trends en subculturen.’Tegenwoordig onderscheidt luxe mode voor jongeren zich niet alleen met een hoog prijskaartje – ze moet ook een boodschap hebben, schrijft Trouw. Lees meer

Almaar meer modespelers stappen in tweedehandsmarkt 
Vorige week organiseerde JBC in Limburg een pop-upruilbeurs met tweedehandskleding. Er kwamen liefst vijfhonderd mensen op af.Grote fashionmerken experimenteren in groeiende mate met tweedehands mode. Gevestigde merken en retailers springen onder druk van milieubewuste jongeren mee op de trein.Steeds minder modehuizen kunnen de markt van tweedehandskleding of in het jargon pre loved of pre owned kleding negeren. Een groeiend deel van hun klanten, vooral jongeren, heeft een probleem met de grote ecologische voetafdruk van de modesector. Die voetafdruk is niet alleen groot, de levenscyclus van kleding is ook kort. En dus ¬kopen jongeren bewust tweedehands. '60 procent van deze zogenaamde nieuwe generatie jongeren kocht de afgelopen 12 maanden tweedehands', zegt Wim Van Edom, econoom bij de handels¬federatie Comeos, tegen de Belgische krant De Standaard. Lees meer

Einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen
Misleiding van consumenten met valse prijsverminderingen is een hardnekkig fenomeen zowel online als in winkels. Een verkoper verhoogt korte tijd de prijs van een product of dienst, verlaagt deze daarna en presenteert deze ‘van-voor’ prijs vervolgens onterecht als een aanbieding of een aanzienlijke korting. De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel voor een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) van minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) om het misleiden van consumenten met valse prijsverminderingen wettelijk aan te pakken, meldt de Rijksoverheid. Lees meer

Bedrijven
Puma profiteert van grote vraag 

Het Duitse sportmerk Puma heeft in het eerste kwartaal goede zaken gedaan met de verkoop van zijn sneakers, kleding en andere artikelen. De omzet ging met bijna 20 procent omhoog tot 1,9 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder.De brutowinst nam met 27 procent toe tot 196 miljoen euro. Puma, sponsor van onder meer Formule 1-kampioen Max Verstappen, spreekt van een sterke start van het nieuwe jaar, ondanks de tegenwind van de verstoringen in de toeleveringsketens, de oorlog in Oekraïne en de coronalockdowns in China. Het bedrijf houdt vast aan zijn verwachtingen voor heel 2022, waarbij onder meer wordt gerekend op een omzetgroei van minstens 10 procent en een brutowinst tussen de 600 miljoen en 700 miljoen euro.Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft Puma zijn winkels in Rusland gesloten en is het bedrijf gestopt met leveringen aan het land.

Wibra duwt weer op het gaspedaal in België
De Nederlandse winkelketen Wibra wil de komende jaren tientallen nieuwe winkels openen in België. ‘We mikken op een nieuwe doelgroep: koopjesjagers', zegt de nieuwe eigenaar, Bas Duijsens.‘Of er over enkele jaren 60, 70 of 80 Wibra’s in België zijn? Dat weten we nog niet. Zeker is wel dat we in België en Nederland elk jaar een winkel of tien openen.’ De ambities van Bas Duijsens zijn niet klein, schrijft de Belgische zakenkrant de Tijd. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).

Patagonia, Levi’s Lead New Circular Fashion Ranking 
Ahead of Earth Day last week, eBay’s U.K. arm launched a new section that it dubbed “the fashion equivalent to supermarkets’ wonky veg initiative.”Instead of centering imperfect produce, the online marketplace is pulling together clothes, shoes and accessories with defects like a small scuff or mark, a missing button or a loose thread. Ex-display items are also included on this new Imperfects page. So far this year, Next, Nike, Marks & Spencer, Adidas and Zara rank as the top five brands sold secondhand on eBay UK, writes Sourcing Journal. Read the Kearney’s Circular Fashion Index here.

Can Shein Go Green? Experts Dissect its First-Ever CSR Report 
It peddles a seemingly endless assortment of ultra-trendy clothing and footwear at bottom-scraping prices. It’s been caught out selling toxic-chemical-laden merchandise and accused of promoting sweatshop-like conditions. Its meteoric success, based on a business model that undercuts and outlapped fast-fashion stalwarts like H&M and Zara, has run roughshod on the idea that younger consumers care about the impact of what they wear. Yet as Shein stares down a reported $100 billion valuation—more than its aforementioned rivals combined—the Chinese upstart is also angling to position itself as a force for social and environmental good., reports Sourcing Journal. Read Shein’s CSR report here