Shoppen op social media neemt een vlucht
Sector
- Omzetontwikkeling detailhandel nog hoog, maar afzwakking in aantocht – ABN AMRO
- Shoppen op social media neemt een vlucht
- Upcyclen is het nieuwe modewoord
- Hotellinnen wordt mode op Amsterdam Fashion Week
- De week voorbij: Kleding als wegwerpproduct
Internationaal
- Duitsland past norm recyclebaarheid van verpakkingen aan
Bedrijven
- Eigenaar Calvin Klein en Tommy Hilfiger gaat 10 procent bezuinigen op kantoorpersoneel
Esther Smit (Oxious): ‘Hamamdoeken voor een betere toekomst’ - No Excess: ‘RFID zorgt voor een gigantische tijdsbesparing’
- Textielbedrijf Sioen legt deel van garenproductie stil
- Jan Baan (Omoda) over het modebedrijf leiden van je schoonfamilie
Sector
Omzetontwikkeling detailhandel nog hoog, maar afzwakking in aantocht – ABN AMRO
Het koopkrachtverlies door hoge prijsstijgingen is nog niet terug te zien in de omzet van de detailhandel. Deze is de afgelopen maanden gemiddeld jaar-op-jaar (j-o-j) nog gegroeid. Dit is in lijn met onze verwachtingen: op korte termijn blijft de consumptie nagenoeg gelijk, maar zal op langere termijn teruglopen door een afname van de totale consumptieve bestedingen, meldt ABN AMRO . Lees meer
Shoppen op social media neemt een vlucht
Maakte online shoppen kopen al een stuk makkelijker, nu kunnen spullen nog sneller besteld kunnen worden. Met social commerce winkelen consumenten via livestreams en augmented reality.The Frame van Samsung is een designtelevisie, die, wanneer hij uit staat, dienstdoet als digitale fotolijst. Maar hoe mooi dat apparaat ook is als je het aanschaft, je wil zeker weten dat het in je interieur past. Snap, het moederbedrijf van het sociale medium Snapchat, biedt sinds half augustus de oplossing. Met een speciaal filter kunnen Snapchat-gebruikers The Frame virtueel in hun woning plaatsen om te zien hoe de tv in huis staat. Bevalt dat, dan kunnen ze het toestel direct aanschaffen, met slechts een paar tikken op hun smartphone, schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Upcyclen is het nieuwe modewoord
Amsterdam Fashion Week in het teken van hergebruik en duurzaamheid. De Amsterdam Fashion Week (AFW) is weer achter de rug. Directeur Danie Bles heeft haar pijnlijke voeten onder de pleisters zitten van het rennen van show naar show, kriskras door Amsterdam, maar is desondanks meer dan tevreden over het resultaat van afgelopen weekend. „Mode is uit je comfortzone gaan, je moet geprikkeld en verrast worden. Nou, dat is dit jaar weer gelukt.”Deze variant van AFW was anders dan anders. Er kwamen nieuwe manieren van presenteren aan bod dan alleen de reguliere shows, waarbij storytelling en beleving centraal staan. Er waren presentaties, fashion talks, special edition events en er was zelfs een evenement op de Wallen. Ook bijzonder: de modemerken haalden de internationale pers naar Nederland. De boodschap was dat in de toekomst van de mode verbeelding en beleving een groter rol gaan spelen. Het draait dus om meer dan alleen het kledingstuk. De wereld verandert en de mode verandert mee, schrijft de Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een ilog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Hotellinnen wordt mode op Amsterdam Fashion Week
Vintage, pre-owned en tweedehandskleding: het zijn al lang geen noviteiten meer in de modewereld. Maar er zijn ook merken en ontwerpers die een stap verder gaan om te verduurzamen. Deze week showden tijdens de Amsterdam Fashion Week (AMF) Nederlandse modebedrijven upcycled producten, waarmee ze internationaal succes boeken, meldt de NOS. Lees meer
De week voorbij: Kleding als wegwerpproduct
In De week voorbij zoomen we in op innovatieve ideeën en maatschappelijke ontwikkelingen. We kijken verder dan de waan van de week en bieden context bij alles wat er gebeurt in de wereld van het FD. Dit weekend nemen we je mee de kledingkast in. Redacteur Michou Basu schrijft al meer dan twintig jaar over de mode-industrie. Ze vertelt hoe sterk die veranderd is. Ook hoor je van Julia Cornelissen, die voor de krant schrijft over retail en de grote bedrijven in 'fast fashion' dus op de voet volgt. Nu zelfs snel niet snel genoeg meer is, lijkt een duurzame toekomst voor de mode steeds verder weg, bericht het Financieele Dagblad. Lees meer of luister terug (u heeft wellicht nlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)
Internationaal
Duitsland past norm recyclebaarheid van verpakkingen aan
Met de nieuwe normen die bepalen of een verpakking recyclebaar is of niet trekt Duitsland het net strak aan voor complexe verpakkingen zoals vezelcomposieten en vervuilende productresten. In Duitsland moeten fabrikanten van de meeste verpakkingen deelnemen aan de duale systemen zodat verpakkingen worden ingezameld, gesorteerd en gerecycled. Net zoals in Nederland via het Afvalfonds, zijn ook in Duitsland sinds 2019 de tarieven gebaseerd op hoe goed de verpakking kan worden gerecycled. Jaarlijks wordt die norm aangescherpt aan de nieuwe ontwikkelingen in de verpakkingsbranche. Dit jaar zijn de normen weer scherper dan die van vorig jaar.Belangrijkste verandering dit jaar is de voorwaarde voor compositieverpakkingen waarin vezels, zoals papier, zijn verwerkt. Sinds plasticverpakkingen steeds meer in ongenade vallen, is er een sterke toename van dergelijke verpakkingen, die niet altijd even goed te recyclen zijn. De recycleerbaarheid van op vezels gebaseerde verpakkingen hangt af van of de vezels oplosbaar worden in het recyclingproces en dus weer kunnen worden verwerkt tot nieuwe vezels. Juist dit aspect is verwerkt in de nieuwe norm. De producent van de verpakking moet aantonen dat ze daadwerkelijk worden gerecycled. Anders is de verpakking niet recyclebaar.
Er zijn ook andere verpakkingstrends die niet al te gunstig zijn voor de recycling en dus liever worden geweerd. Naast de al genoemde samengestelde verpakkingen zijn het toenemende aantal PET-folies en -trays en aan beide zijden gecoate papieren bekers verdere voorbeelden van contraproductieve ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie die ten koste gaan van de recycleerbaarheid. Hetzelfde geldt voor het toenemende aandeel verpakkingen van materialen als hout, bamboe of textiel, die niet duurzaam blijken te zijn. Omdat deze in eerste instantie niet worden uitgezocht, is de recycleerbaarheid volgens de minimumnorm nihil. In de praktijk worden ze niet gerecycled, maar meestal verbrand. Ook enkele glazen verpakkingen krijgen beperkingen. Glazen flessen omgeven door metaal (bijvoorbeeld een net), of in een mand zijn praktisch lastig te recyclen, en vallen dus ook buiten de norm.Productresten in een verpakking kunnen van grote invloed zijn op de recyclebaarheid. Bijvoorbeeld nagellak of bouw gerelateerde productresten als bitumen. Hier is het individuele geval beslissend. De specifieke gevolgen van de reststoffen voor recycling hangen grotendeels af van de betreffende inhoud, het ontwerp van de verpakking en het gebruikte verpakkingsmateriaal. Bij de beoordeling van recycleerbaarheid moet rekening worden gehouden met de invloed van productresten.
Succes
Op basis van de minimumnorm zijn de duale systemen in Duitsland verplicht om financiële prikkels te creëren voor het recyclingvriendelijk ontwerpen van verpakkingen. De tarieven die de producenten moeten betalen voor de verpakking zijn hoger bij niet recyclebare verpakkingen. Op deze manier profiteren bedrijven financieel als ze hun productverantwoordelijkheid nemen en hun verpakkingen consequent afstemmen op de afvalhiërarchie. De afgelopen jaren is er aanzienlijke vooruitgang geboekt: vier op de vijf huishoudelijke plastic verpakkingen is recyclebaar. Dat blijkt uit een lopend onderzoek van de Vereniging voor Marktonderzoek Verpakkingen (GVM) voor het jaar 2020. Plastic verpakkingen die in de gele zak worden ingezameld (het Duitse duale systeem van de groene punt), zijn voor 74 procent recyclebaar. Ter vergelijking: bij een onderzoek in 2016 was dat nog 66 procent. Vergelijkbare cijfers komen naar voren voor andere verpakkingsmaterialen.
Basis van de minimumnorm
De basis voor de minimumnorm blijft ook in deze vierde 2022 editie bestaan. De drie standaardcriteria, die in de nieuwe minimumstandaard als basisstructuur worden aangehouden, hebben hun waarde bewezen. Als het gaat om de vraag of verpakkingen gemakkelijk recyclebaar zijn, moeten het bestaan van een recyclinginfrastructuur, de sorteerbaarheid en scheidbaarheid van de verpakking en de onverenigbaarheden van recycling worden gecontroleerd en in aanmerking worden genomen. De norm wordt opgesteld en gepubliceerd door het Centrale Agentschap Verpakkingsregister (ZSVR).
Bedrijven
Eigenaar Calvin Klein en Tommy Hilfiger gaat 10 procent bezuinigen op kantoorpersoneel
Mode De reorganisatie moet zo’n 100 miljoen dollar per jaar opleveren, wat modebedrijf PVH wil steken in digitale groei en de toeleveringsketen.De zoektocht naar kostenbesparingen zou „onverbiddelijk” zijn, zoveel had topman Stefan Larsson al aangekondigd, meldt NRC Handelsblad. Lees meer
Esther Smit (Oxious): ‘Hamamdoeken voor een betere toekomst’
In deze aflevering van ‘No Harm – Do Good’ hoor je Esther Smit. Zij heeft samen met haar compagnon Loes Stapper de onderneming Oxious opgericht. Dit is een bedrijf dat duurzaam badtextiel maakt en zich inzet voor goede arbeidsomstandigheden voor de vrouwen die in hun fabriek in Turkije werken. Ook hoor je deze aflevering Anne Kempers. Zij is projectleider bij het Fonds Bestrijding Kinderarbeid bij de RVO en weet alles over het faciliteren van goede arbeidsomstandigheden en het tegengaan van kinderarbeid. Lees meer
No Excess: ‘RFID zorgt voor een gigantische tijdsbesparing’
Groeien in tijden van arbeidskrapte vereist slimme oplossingen. Voor fashionbedrijf No Excess betekent dat het taggen van broeken, shirts en jassen met RFID-labels. Edwin Admiraal: “Bij de goederenontvangst zijn we langer bezig, maar bij de overige handelingen besparen we tijd én werken we veel nauwkeuriger.” Lees meer
Textielbedrijf Sioen legt deel van garenproductie stil
Het textielbedrijf Sioen legt een deel van de garenproductie stil. De energieprijzen swingen de pan uit. Daardoor kunnen ze niet meer concurreren met het buitenland.Sioen is wereldmarktleider in gecoat technisch textiel en hoogwaardige beschermkleding. Door de hoge energieprijzen worden ze gedwongen om een deel van de productie stil te leggen, meldt Focus wtv. Lees meer
Jan Baan (Omoda) over het modebedrijf leiden van je schoonfamilie
Luister terug naar het gesprek op BNR met Jan Baan van Omoda.