Business Development december 2022
Actueel
- Handelsmissie Circulair Textiel naar Turkije
- Black Friday: verkoopboost of margeblues voor retailers?
- The discount dilemma and returns risk report holiday 2022
- Omzet detailhandel oktober, kleding 8% terug in volume
- Invoerprijzen textielindustrie stijgen erg hard
- Bezoekersaantallen nog lang niet op niveau van voor corona
- Er zullen geen winkels van Zalando in Nederland komen
- McKinsey State of Fashion 2023: Inflation and geopolitical tensions loom
Hoe zien de banken de sector
- Hoge kosten en lage koopkracht raken retailsector – ABN AMRO
- Lagere omzetgroei voor detailhandel in 2023 – ING
- Retail Update - Rabobank
Handelsmissie Circulair Textiel naar Turkije
Werkt u als ondernemer in de kleding- of textielindustrie? En bent u benieuwd naar de kansen in Turkije voor circulair textiel? Meld u zich dan aan voor de handelsmissie Circulair Textiel naar Turkije. Deze vindt plaats van 27 tot en met 31 maart 2023. Deze handelsmissie staat open voor 12 Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen die circulaire of digitale oplossingen bieden aan de textiel- en kledingindustrie. De doelgroep van de missie bestaat uit Nederlandse ondernemers, bedrijven/adviesbureaus, kennisinstellingen die innovatieve oplossingen bieden op het gebied van circulair textiel. Deelname aan deze handelsmissie kost € 500,- exclusief btw per bedrijf (maximaal 2 deelnemers per organisatie). Bij meer dan 2 deelnemers per organisatie betaalt u € 250,- exclusief btw extra per persoon. Iedere deelnemer moet zich apart aanmelden. De uiterste inschrijfdatum is 13 februari 2023.
Meer informatie en aanmelden>>
Black Friday: verkoopboost of margeblues voor retailers?
Retailisation analyseerde enkele van de historische Black Friday-weekverkoop- en voorraadgegevens van een nieuwe klant. Wat ze hebben gevonden is interessant: In 2021 verkochten deze retailers 2x meer in de week van Black Friday dan in een doorsnee week. Deze extra omzet en winst brachten echter enorme kosten met zich mee. Gemiddeld verhoogden de winkeliers hun voorraad voor die artikelen in de aanbieding met een factor drie maar bleven ze maanden lang met een overschot zitten. Daarnaast moesten ze hun brutomarge op deze artikelen tot 60% verlagen, wat ook maanden duurde om te herstellen. Hadden ze dit niet anders kunnen doen? Samen met dr. Alan Barnard, een van 's werelds toonaangevende experts op het gebied van beslissingswetenschappers en Theory of Constraints, is hierover een een videopodcastserie gemaakt, genaamd "Return On Inventory".
Stuur een mail aan Rens Tap, als je op de hoogte wilt worden gehouden.
The discount dilemma and returns risk report holiday 2022
Retailers are up against the wall having to make key decisions this holiday season that will have a significant impact on their business. Aligning promotional strategy with customer demand, charging for returns, and anticipating spending during soaring inflation are just a few big questions retailers need to get right. This report explores consumer trends and sentiment on returns, promotions, willingness to pay, and more across gender, income, and generation. Read more>>
Omzet detailhandel oktober, kleding 8% terug in volume
De detailhandel heeft in oktober in totaal 4,2 procent meer omgezet dan in oktober 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was echter 5,2 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 7,8 procent, die van de non-foodsector met 1,7 procent. Daarnaast is online 4,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,9 procent hoger dan in oktober 2021. Zoals je in onderstaand tabelletje kunt zien, was het een slechte maand voor de textiel- en kleding sectoren, waarbij de afzet in volumes flink achterblijven bij de omzetten in waarde.
Invoerprijzen textielindustrie stijgen erg hard
In oktober 2022 zijn de afzetprijzen vanuit de textielindustrie (plus 10%) en de kledingindustrie (plus 12%) gestegen ten opzichte van oktober 2023. Dat is maar goed ook, gezien de kostenstijgingen. Voor de textielindustrie stegen de invoerprijzen met 22% ten opzichte van oktober 2022, een heel pittige stijging van 6% ook ten opzichte van september 2022. In de kledingindustrie (maar een deel van de sector, die ook veelal als “groothandel” wordt gemeten) stegen de kosten van kleding met 13% ten opzichte van oktober 2022. Lees meer>>
Bezoekersaantallen nog lang niet op niveau van voor corona
Na twee jaar corona kunnen we – sinds het voorjaar van 2022 – eindelijk weer zonder al teveel beperkingen winkelen en uitgaan. We merken dat echter nog maar zeer beperkt in onze winkelstraten. Logischerwijs was te verwachten dat wij na 2 jaar corona ons gewone gedrag weer zouden oppakken en wij weer als vanouds zouden gaan shoppen. Wij zien dat echter maar zeer beperkt terug in de tellingen van 2022. Er is zeker sprake van enig herstel, maar nog steeds liggen de bezoekersaantallen op slechts 59% van de aantallen voor corona. Dat is dus een toename van de bezoekersaantallen met 8% ten opzichte van vorig jaar. Lees meer>>
Er zullen geen winkels van Zalando in Nederland komen
Zalando gaat geen fysieke winkels openen in Nederland vertelt Megan Maley van het platform in de videocollectie Emerce E-Commerce Platforms, die vanaf donderdag 3 november beschikbaar is. De winkels zijn er alleen voor de (Duitse) thuismarkt. We is er het fulfilmentcenter in Bleiswijk, de grootste van alle Zalando fulfilmentcenters. Sinds kort voert Zalando ook eigen merken, vooral om een eigen verhaal te vertellen. Maley noemt de genderneutrale kleding en de collectie aangepaste mode voor mensen met een handicap. Zalando wil verder investeren in technologie om betere adviezen aan klanten te kunnen geven over maatvoering. De aankoop van het Zwitserse bedrijf Fision moet daarvoor gaan zorgen. Klanten kunnen via een bodyscan-app zien hoe een kledingstuk op hun lichaam past. Lees meer>
McKinsey State of Fashion 2023: Inflation and geopolitical tensions loom
Inflation is at the top of executives’ minds for the coming year, according to results from the annual Business of Fashion and McKinsey State of Fashion Survey. They expect that inflation will undercut consumer demand, pushing shoppers to curtail fashion spending or trade down for less expensive products as their energy and grocery bills spike. Fashion companies are also anticipating that inflation will spike their costs, with 97 percent of executives forecasting that their cost of goods sold and SG&A expenses will rise in 2023. Cotton and cashmere prices, for example, have increased 45 percent and 30 percent year on year, respectively. Read more>>
Hoe zien de banken de sector
Hoge kosten en lage koopkracht raken retailsector
ABN AMRO verwacht voor de retailsector een volumekrimp van 0,5 procent in 2023. Een belangrijke oorzaak is druk op de koopkracht, die ondanks alle overheidsmaatregelen flinke klappen krijgt. Vooral grote aankopen worden uitgesteld. Ook nemen kosten voor veel retailers toe. Deze drukken op de marges. Lees meer>>
Lagere omzetgroei voor detailhandel in 2023 – ING
De omzetgroei zal in 2022 circa 7,5% bedragen. De fors gestegen prijzen zijn hiervoor verantwoordelijk, de volumegroei is minimaal (0,5%).
De druk op de consumentenbestedingen begin 2023 leidt tot een verdere volumekrimp. De prijsstijgingen zullen volgend jaar minder groot zijn (+3,5%). Dit resulteert in een omzetgroei van ongeveer 2,5%. In het food segment is de volumekrimp met 1% naar verwachting lager dan in het non-food segment (-2%). Hogere prijzen resulteren in beide segmenten wel in omzetgroei.De omzetkrimp van circa 3% in het online segment in 2022 slaat in 2023 om in een groei van 3%. De volumedaling houdt aan, maar is met -1% lager dan in 2022 (-8%). Lees meer>>
Retail Update - Rabobank
Ondernemers moeten inspelen op macro- en sectortrends door hun strategie aan te passen, te excelleren in de executie en slim te digitaliseren. De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie, waarbij de klant volledig centraal staat. De sleutel is de mobiele telefoon, de cruciale verbinding tussen beide werelden. Lees de Update van de Rabobank.