Nieuwsbericht

Stoov: ‘Blijf niet aan het Google infuus hangen’

Sector 

  • IAF opens registration for 38th World Fashion Convention in US 
  • Luxemerken profiteren van kooplustige, welvarende consument - ABN AMRO 
  • TMO studenten organiseren Trend Expo 2023; “GENERATION Z(HERO)”

Bedrijven Nederland

  • Stoov: ‘Blijf niet aan het Google infuus hangen’
  • Kledingverhuurbedrijf MyDressoir stopt
  • Sportkledingmerk Masita is failliet 
  • Victoria’s Secret sluit nu al winkel in Amsterdam: ‘Niet genoeg spullen om binnen te hangen’ 

Bedrijven internationaal

  • Dit zijn Shein's plannen in Europa 
  • Nike Using Consumer Polling In Product Development For ‘Full-Circle’ Experiences
  • Esprit zet extra in op Gen Z en millennials
  • Omzet PVH Corp. daalt licht in boekjaar 2022, maar minder dan verwacht
  • Primark US President Kevin Tulip on denim, expansion and navigating a new market 
  • Nike Impact report
  • Burberry neemt fabriek van buitenkledingproducent Pattern SpA over 
  • Adidas staakt strijd tegen logo van Black Lives Matter na kritiek
  • Zalando verkleint aanbod, diverse merken geweerd 
  • ‘Forever 21 plant opnieuw winkelopeningen in Europa’
  • Levi’s ontvangt kritiek voor genereren diverse AI modellen
  • H&M Group verdubbelt winst in eerste kwartaal boekjaar
  • Pimkie: new management plans to close 64 shops and cut 257 jobs
  • Next: retailer’s attempt to size up is stymied by rising costs 

Textiel

  • ‘Staken loont’: na weken actievoeren nieuw cao voor personeel Veenendaals textielbedrijf 
  • Dickson lanceert campagne voor technisch textiel - 'Om voordelen van thuis investeren in zonwering te promoten' 


Sector
IAF opens registration for 38th World Fashion Convention in US 

International Apparel Federation (IAF) and the Sewn Products Equipment Suppliers of the Americas (SPESA) have announced that the registration for the 38th World Fashion Convention to be held from October 22-25 in Philadelphia is now open. IAF is hosting the 2023 edition of the annual convention together with the member association, SPESA and with the support of the American Apparel and Footwear Association (AAFA), writes Fibre2Fashion. Read more

Luxemerken profiteren van kooplustige, welvarende consument - ABN AMRO 
In 2022 herstelde de branche in luxemerken zich wereldwijd sterk. Ook in Nederland veerde de markt op. De inflatie lijkt de meer welvarende consument niet of nauwelijks te raken en daarmee ook niet de verkoop van luxeproducten en -diensten, schrijft ABN AMRO. Lees hier het rapport

TMO studenten organiseren Trend Expo 2023; “GENERATION Z(HERO)”
De TMO Trend Expo zal dit voorjaar plaatsvinden op woensdag 5 april op TMO Fashion Business School. Op de Trend Expo zullen de enthousiaste semester 4 studenten met 22 stands het thema “GENERATION Z(HERO)” presenteren. De stands zullen niet alleen ingaan op maatschappelijke trends, maar ook oplossingen. De expo is gedurende dag/avond in verschillende tijdslots te bezoe-ken en vindt plaats bij TMO in Doorn.  Lees meer

Bedrijven Nederland
Stoov: ‘Blijf niet aan het Google infuus hangen’

Play the long game, vrij vertaald: denk in het groot. Dat was de boodschap die CEO Niek Veendrick van Stoov zijn toehoorders meegaf tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Het bedrijf achter de draadloze warmtekussens met infraroodtechnologie haalt al 65 procent van zijn omzet uit het buitenland, meldt Emerce. Lees meer

Kledingverhuurbedrijf MyDressoir stopt
Het van oorsprong Nederlandse kledingverhuurplatform MyDressoir wordt opgeheven. Dat schrijft oprichter Maxine Hassing in een bericht op de website van MyDressoir. De reden voor Hassing om met haar onderneming te stoppen wordt in het bericht niet genoemd, meldt FashionUnited. Lees meer

Sportkledingmerk Masita is failliet 
ISBC in Echt, het bedrijf achter het iconische sportkledingmerk Masita, is op eigen verzoek failliet verklaard door de Rechtbank Limburg. De consequenties voor de vele prof- en ruim honderd amateurclubs zijn op dit moment niet te overzien. Aan het faillissement ligt volgens mede-eigenaar Remko Sijben een conflict met de ABN Amro-bank ten grondslag. ,,Masita is net als de hele textielsector, zwaar getroffen door corona. Productiefaciliteiten vielen stil, de aanvoer van materialen stokte, goederen konden niet op tijd worden geleverd, veel klanten konden niet betalen en de prijs voor containertransport vervijftienvoudigde”, meldt De Limburger. Lees meer (wellicht heeft een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen)

Victoria’s Secret sluit nu al winkel in Amsterdam: ‘Niet genoeg spullen om binnen te hangen’ 
Victoria’s Secret trekt op korte termijn uit het huidige pand op het Koningsplein in het centrum van Amsterdam. En dat terwijl het lingeriemerk er pas anderhalf jaar zit. De winkel is nu nog open – nog steeds zijn er push-up-bh‘s met printjes, roze joggingbroeken en allerlei soorten bodylotion en geurtjes te koop – toch is de naderende sluiting van de winkel van het Amerikaanse lingeriemerk al goed zichtbaar, meldt het Algemeen Daglad. Lees meer

Bedrijven internationaal
Dit zijn Shein's plannen in Europa 

Shein zet zijn snelle expansie op de Duitse markt voort na de coronapauze. Met pop-up stores, promoties en campagnes wil Shein in de toekomst transparanter en zichtbaarder worden. Bij de opening van de nieuwe pop-up store in Tauentzien in Berlijn vertellen Shein-managers voor het eerst over hun groeiplannen en hoe ze zich willen positioneren als een "duurzaam merk". "In de toekomst willen we nog nauwer in contact komen met onze klanten en veel transparanter en zichtbaarder handelen - als lokale modespeler in samenwerking met regionale ontwerpers", legt Cui He, Shein Director of Europe, uit aan het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Lees meer

Nike Using Consumer Polling In Product Development For ‘Full-Circle’ Experiences
Nike is using consumer insights drawn from loyalty member polling within its product development for the first time, writes RIS News. Read more

Esprit zet extra in op Gen Z en millennials
Modemerk Esprit gaat zich extra op jongeren richten. "We willen Gen Z en millennials meer naar Esprit krijgen", meldt vice-president e-commerce EMEA Nicole Lesterhuis in een gesprek met RetailTrends. Lees meer

Omzet PVH Corp. daalt licht in boekjaar 2022, maar minder dan verwacht
Tommy Hilfiger en Calvin Klein sloten boekjaar 2022 af met een iets lagere omzet dan het jaar daarvoor. De daling, die ongeveer een procent bedroeg, was wel lager dan verwacht. Dat is te lezen in een persbericht van het bedrijf, schrijft FashionUnited. Lees meer

Primark US President Kevin Tulip on denim, expansion and navigating a new market 
It’s never been easier for U.S. consumers to nab deals at Primark, the Irish multinational retailer owned by Associated British Foods. “Primark’s mission in expanding within the U.S. is to enable people to look good and feel good every day at prices that are affordable to as many as possible,” said Kevin Tulip, Primark U.S. president, reports Sourcing Journal. Read more (notice you may need a login to read the complete article).  

Nike Impact report 
Click here to read the impact report of Nike 2022

Burberry neemt fabriek van buitenkledingproducent Pattern SpA over 
Burberry heeft plannen om de eigen productiefaciliteiten uit te breiden met de overname van een Italiaanse kledingfabriek. Het Britse luxemodelabel heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met Pattern SpA, de huidige eigenaar van de fabriek, zo blijkt uit een persbericht. Lees meer

Adidas staakt strijd tegen logo van Black Lives Matter na kritiek
Adidas kant zich niet langer tegen een aanvraag van Black Lives Matter voor de registratie van een logo met drie strepen. Eerder had het sportmerk een bezwaar ingediend omdat er verwarring mogelijk zou zijn met het bekende Adidas-logo, meldt de Belgische krant De Standaard. Lees meer

Zalando verkleint aanbod, diverse merken geweerd 
Zalando verkleint het aanbod en weert daarom diverse merken van zijn platform. Vooral kleinere merken lijken de dupe van de strategiewijziging van het Duitse bedrijf, dat kwaliteit boven kwantiteit verkiest, meldt retailTrends. Lees meer

‘Forever 21 plant opnieuw winkelopeningen in Europa’
Fast fashion keten Forever 21 plant volop nieuwe winkels te openen als onderdeel van de groeistrategie, dat meldt Natasha Fishman, Chief Communications Officer van moederbedrijf Authentic Brands, tijdens een gesprek met RetailTrends. Ook voor Europa staan er nieuwe openingen op de agenda. Lees meer

Levi’s ontvangt kritiek voor genereren diverse AI modellen
Levi Strauss & Co.’s samenwerking met Amsterdamse startup Lalaland zorgt voor kritiek. Lalaland is erin gespecialiseerd AI-gegeneerde modellen te creëren die ervoor zorgen dat kleding makkelijker en tegen lagere kosten getoond kan worden op een diverser scala aan modellen, meldt FashionUnited. Lees meer

H&M Group verdubbelt winst in eerste kwartaal boekjaar
H&M Group heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar 2023 de winst verdubbeld, zo blijkt uit het financiële statement van de groep. De netto winst kwam neer op 540 miljoen Zweedse kroon (47,6 miljoen euro), meldt FashionUnited. Lees meer

Pimkie: new management plans to close 64 shops and cut 257 jobs
Pimkie's restructuring was expected, and now it is official. The women's retailer was sold at the beginning of 2023 by the Mulliez family to a trio including jeans specialist, Lee Cooper France, socks manufacturer, Kindy and Turkish supplier, Ibisler Tekstil. Pimkie is now subject to a savings plan for the period of 2023 to 2027, "to accelerate its transformation and guarantee its profitability in the long term" in the face of "a drop in footfall and sales in certain shops", its new owners said in a press release. Read more

Next: retailer’s attempt to size up is stymied by rising costs 
Greater than anticipated yearly earnings seem like a great reason for a shopping spree. In the UK retail sector, nevertheless, handbag strings are tightening up. Over the previous 8 years, UK style merchants such as Next have actually adjusted to the shift to online sales and handled pandemic lockdowns. The expense of living crisis contributes to their problems.Strong full-year outcomes are for that reason eclipsed by issues about whether Next’s development has actually peaked. There are numerous indications business has actually reached maturity.The share cost fell on Wednesday as longstanding president Lord Simon Wolfson alerted that inflation would drive a near 9 percent drop in pre-tax earnings this year to ₤ 795mn Labour expenses are the most significant factor. Full-price sales are likewise anticipated to dip 1.5 percent as customers tighten their belts, writes the Financial Times. Read more

Textiel
‘Staken loont’: na weken actievoeren nieuw cao voor personeel Veenendaals textielbedrijf 

Het personeel van textielverwerkingsbedrijf Lantor BV in Veenendaal is na weken van actievoeren tot een akkoord gekomen met de werkgever over een nieuwe cao. ,,Wat zij hebben gedaan getuigt van veel lef.”Zo’n zestig personeelsleden van Lantor namen vorige week maandag deel aan een demonstratie rondom het terrein van de fabriek op het Verlaat in het centrum van Veenendaal, schrijft dagblad de Gederlander. Lees meer

Dickson lanceert campagne voor technisch textiel - 'Om voordelen van thuis investeren in zonwering te promoten' 
Dickson, dat bekend staan om haar technisch textiel, onthult deze maand zijn nieuwe communicatiecampagne “Voor zorgeloos plezier”, om de voordelen van thuis investeren in zonwering te promoten.Dickson en het agentschap Nikita bedachten samen een communicatiecampagne die zich richt op deze nieuwe signatuur “Voor zorgeloos plezier”., meldt Wonen369. Lees meer