Nieuwsbericht

ACM Leidraad 2.0

Op dinsdag 13 juni is de hernieuwde versie van de leidraad duurzaamheidsclaims gepubliceerd. Na ervaring opgedaan te hebben in de praktijk heeft de ACM reacties van bedrijven en brancheorganisaties verwerkt in de vernieuwde leidraad. Verder zijn ook de Europese ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving hierin meegenomen. Met deze leidraad hoopt de ACM bedrijven een praktisch advies te geven voor de formulering en onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims.

Het grootste verschil is dan ook dat de vernieuwde versie concreter geformuleerd is. Er wordt concreter aangegeven wat de ACM verwacht van bedrijven. Daarnaast geeft de leidraad een duidelijker advies hoe het wel moet. Klik hier voor de nieuwe versie.

Factsheet

  1. De (deels herschreven) vuistregels:
  2. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
  3. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  4. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
  5. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
  6. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

Verdere belangrijke punten

  • Lijst met definities in de leidraad
  • Wat mag wel / wat mag niet voorbeelden
  • Specifieke voorbeelden voor de kleding- en textielsector.
  • Wanneer bedrijven een artikel als duurzaam communiceren, zal er bijvoorbeeld een LCA uitgevoerd moeten zijn voor dat product waaruit blijkt dat de kleding geen negatieve impact heeft op mens, dier en milieu.
  • Gebruik je een duurzaamheidsfilter? Leg dan direct bij het filter uit aan welke criteria de producten die onder het filter vallen voldoen. Zorg daarnaast dat de naam van het filter voldoende specifiek is.